Постанова
від 30.05.2024 по справі 160/8143/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/8143/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

секретар судового засідання Бендес А.Г.

за участю представника позивача Натолока Ю.В.

представника відповідача Костюченко О.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 року (головуючий суддя Рянська В.В.)

в адміністративній справі №160/8143/23 за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до відповідача Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та звернення стягнення податкового боргу,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, звернувся 19.04.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, просив:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради в сумі 1833115,49 грн на кошти Дніпровської міської ради.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області перебуває Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, щодо якого в інтегрованих картках платника податків обліковується податковий борг на суму 1833115,49 грн, з них: 1821815,49 грн з податку на додану вартість, 11300грн. з податку на прибуток підприємств комунальної форми власності. Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради не звітує з січня 2015 року. Актом опису №789/32350042/13-05-64 від 03.06.2021 відповідно до статті 89 Податкового кодексу України описано нерухоме майно платника податків, балансова вартість якого відповідає сумі його податкового боргу. Рішеннями Дніпропетровського окружного адміністративного суду задоволено позови про стягнення коштів з рахунків у банках, що обслуговують платника податків, на загальну суму 2491064,53 грн. На виконання рішень суду до установ банків протягом 2013-2021 років направлялись інкасові доручення, стягнуто з рахунків 853658,04 грн. Рахунки підприємства закрито з березня 2020 року. Рішенням Дніпровської міської ради №57/24 від 20.09.2017 «Про проведення реорганізації деяких комунальних житлово-експлуатаційних підприємств міської ради» внесено зміни до рішення Дніпровської міської ради №24/45 від 25.12.2013 та припинено Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, усі його майнові права та обов`язки передано до Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне підприємство №6». Відповідно до статті 96 Податкового кодексу України Головне управління ДФС у Дніпропетровській області направило до Дніпровської міської ради подання №7794/10/04-36-17-14-16 від 20.02.2018. Листом управління аудиту та контролю Дніпровської міської ради №1/1-10 від 26.03.2018 повідомлено про вжиття комісією з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради заходів з його припинення, зокрема, виявлення майна, наявності коштів на рахунках, виявлення дебіторів тощо. Листом №45599/10/04-36-52-60-22 від 20.12.2019 позивач звернувся до відповідача з проханням про виділення коштів з місцевого бюджету на сплату податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради. Відповіді не було отримано. Листом від 05.09.2022 №44998/6/04-36-13-05-22 позивач звернувся до відповідача щодо прийняття рішення про виділення коштів з місцевого бюджету на погашення податкового боргу. Лист отримано відповідачем 12.09.2022, однак відповіді позивачем не було отримано. Станом на час звернення до суду рішення Дніпровської міської ради в порядку статті 96 Податкового кодексу України не прийнято, ліквідацію платника податку не завершено. Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача. Позивачем вжито всіх заходів щодо погашення податкового боргу третьої особи, не звертаючись до стягнення коштів з органу управління боржника. Оскільки вжиття вказаних заходів не призвело до погашення податкового боргу комунального підприємства, позивач відповідно до п. 96.3 ст. 96 Податкового кодексу України звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 року позов задоволено частково.

Звернуто стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради код у сумі 1833115,49 грн на кошти Дніпровської міської ради.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передує можливості звернення до суду з даним адміністративним позовом. Вказав, що з урахуванням статті 96 Податкового кодексу України та передбачених статтею 245 КАС України повноважень суду при вирішенні справи, наявні підстави для часткового задоволення позову та звернення стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради у сумі 1833115,49 грн на кошти Дніпровської міської ради як органу місцевого самоврядування, в управлінні якої перебуває зазначене комунальне підприємство. З огляду на положення статті 96 Податкового кодексу України, підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача відсутні.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем та відповідачем подані апеляційні скарги.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову та прийняти нове, яким позов задовольнити повністю.

Вказує, що вчинення певного алгоритму дій, згідно якого і побудова ст.96 ПК України в розумний строк вчинено не було, зокрема, останнє і є протиправною бездіяльністю.

В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Вказує, що Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради є юридичною особою і перебуває у власності Дніпровської міської ради. Податковим законодавством встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків та визначено перелік заходів, які зобов`язаний здійснити контролюючий орган у відповідній послідовності для примусового стягнення податкового боргу: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу. У разі, якщо усі зазначені заходи не мали результатом погашення податкового боргу комунального підприємства, контролюючий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 Податкового кодексу України, для залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з метою погашення його податкового боргу. Дніпровська міська рада вчиняла дії, передбачені пунктом 96.1 статті 96 Податкового кодексу України, тому вважає, що відсутній предмет спору у даній справі. На подання №7794/10/04-36-17-14-16 від 20.02.2018 надано відповідь листом управління аудиту та контролю Дніпровської міської ради №1/1-10 від 26.03.2018, яким повідомлено про вжиття комісією з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради заходів з його припинення, зокрема, виявлення майна, наявності коштів на рахунках, виявлення дебіторів тощо. 20.09.2017 прийнято рішення Дніпровської міської ради №57/24 «Про внесення змін до рішення міської ради від 25.12.2013 №27/45 «Про проведення реорганізації комунальних житлово-експлуатаційних підприємств», відповідно до якого Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради припиняється шляхом приєднання до Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне підприємство №6» Дніпровської міської ради. Розпорядженням Дніпровського міського голови від 02.07.2018 № 810-р «Про внесення змін до розпорядження міського голови від 20.02.2014 № 54-р «Про створення комісій з припинення юридичних осіб деяких комунальних житлово-експлуатаційних підприємств» визначено склад комісії з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради. Рішенням Дніпровської міської ради від 19.06.2019 №71/46 «Про припинення шляхом ліквідації юридичних осіб комунальних підприємств» вирішено припинити шляхом ліквідації Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради та визнано таким, що втратило чинність, рішення Дніпровської міської ради від 20.09.2017 №57/24. Розпорядженням Дніпровського міського голови від 12.03.2021 № 114-р «Про створення ліквідаційних комісій юридичних осіб комунальних підприємств» створено ліквідаційну комісію Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради. Відповідач вважає, що прийняття Дніпровською міською радою рішення у передбаченому чинним законодавством порядку виключає можливість звернення контролюючого органу до суду з позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу місцевого самоврядування. Щодо розгляду та надання відповіді на подання №7794/10/04-36-17-14-16 від 20.02.2018 бездіяльність Дніпровської міської ради відсутня. Про обставини ліквідації Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради контролюючий орган дізнався з листа-відповіді №1/1-210 від 26.03.2018. Позивачем у позовній заяві не визначено, яка саме бездіяльність відповідача оскаржується: щодо ненадання відповіді на лист Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.09.2022 №44998/6/04-36-13-05-22 чи щодо непогашення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради. Позивач вважає, що вимога про визнання бездіяльності протиправною не доведена позивачем та заявлена з пропуском строку для звернення до суду. У разі спливу 1095-денного строку з дня виникнення податкового боргу такий борг визнається безнадійним та підлягає списанню, у тому числі пеня та штрафні санкції, після чого у контролюючого органу відсутнє право вживати будь-які заходи щодо стягнення такої суми боргу. Направлене до Дніпровської міської ради подання контролюючого органу про виділення коштів на погашення податкового боргу датоване 20.02.2018. З позовною заявою позивач звернувся до суду після спливу 1095-денного строку, визначеного статтею 102 Податкового кодексу України.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги позивача.

В судовому засіданні представники сторін підтримали свої позиції щодо рішення суду першої інстанції.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042), засновником якого є Дніпровська міська рада, перебуває у стані припинення, про що 26.02.2014 внесено запис №12241270010041919 на підставі внесення рішення засновників щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації.

За інформацією, яка міститься на сайті Дніпровської міської ради, рішенням Дніпровської міської ради № 57/24 від 20.09.2017 «Про внесення змін до рішення міської ради від 25.12.2013 № 27/45 «Про проведення реорганізації комунальних житлово-експлуатаційних підприємств» викладено у новій редакції абзац 1 пункту 1, підпункти 1.1, 1.2, пункт 4. Внесеними змінами передбачено проведення реорганізації комунальних житлово-експлуатаційних підприємств, а саме: припинення шляхом приєднання до Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне підприємство №6» Дніпровської міської ради юридичних осіб, у тому числі Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради, передачу усіх його майнових прав та обов`язків до Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне підприємство № 6» Дніпровської міської ради.

Розпорядженням Дніпровського міського голови від 02.07.2018 № 810-р «Про внесення змін до розпорядження міського голови від 20.02.2014 №54-р «Про створення комісій з припинення юридичних осіб деяких комунальних житлово-експлуатаційних підприємств» викладено додатки 1-16 до вказаного розпорядження у новій редакції, у тому числі додаток № 14 про склад комісії з припинення юридичної особи Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради.

Рішенням Дніпровської міської ради від 19.06.2019 № 71/46 «Про припинення шляхом ліквідації юридичних осіб комунальних підприємств» вирішено припинити шляхом ліквідації Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради та визнано таким, що втратило чинність, рішення Дніпровської міської ради від 20.09.2017 № 57/24 «Про внесення змін до рішення міської ради від 25.12.2013 №27/45 «Про проведення реорганізації комунальних житлово-експлуатаційних підприємств».

Розпорядженням Дніпровського міського голови від 12.03.2021 №114-р «Про створення ліквідаційних комісій юридичних осіб комунальних підприємств» створено у тому числі ліквідаційну комісію Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради (додаток 30), доручено ліквідаційним комісіям здійснити комплекс заходів, пов`язаних з ліквідацією, у встановленому законодавством порядку, визнано таким, що втратило чинність, зокрема, розпорядження міського голови від 02.07.2018 №810-р «Про внесення змін до розпорядження міського голови від 20.02.2014 № 54-р «Про створення комісій з припинення юридичних осіб деяких комунальних житлово-експлуатаційних підприємств».

Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042) перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Згідно витягу з інтегрованої картки платника податку на додану вартість Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради станом на 31.12.2022 має податковий борг з податку на додану вартість у сумі 1821815,49 грн.

Відповідно до витягу з інтегрованої картки платника з податку на прибуток Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради станом на 31.12.2022 має податковий борг з податку на прибуток в сумі 11300грн.

В порядку п. 96.1 ст. 96 Податкового кодексу України Головне управління ДФС у Дніпропетровській області звернулося до Дніпровської міської ради з поданням № 7794/10/04-36-17-14-16 від 20.02.2018, яким повідомлено, що Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042) станом на 12.02.2018 має податковий борг у сумі 1833115,49 грн (у тому числі борг з податку на додану вартість у сумі 1821815,49 грн та борг з податку на прибуток підприємств та організацій, що належать до комунальної власності (міста або району) в сумі 11300грн.).

У поданні наведено положення статті 96 Податкового кодексу України, відповідно до яких контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків.

Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Також у поданні вказано, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.

Листом управління аудиту та контролю Дніпровської міської ради №1/1-10 від 26.03.2018 повідомлено Головне управління ДФС у Дніпропетровській області про розгляд вказаного подання та про те, що комісією з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради вживаються заходи з його припинення, зокрема, виявлення майна, наявності коштів на рахунках, виявлення дебіторів тощо.

У зв`язку з відсутністю в управлінні відповідної інформації щодо надання переліку ліквідного майна підприємства, на яке поширюється право податкової застави, для включення його до акту опису майна, наявності або відсутності коштів тощо, подання від 20.02.2018 №7794/10/04-36-17-14-16 направлено для розгляду комісії з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради.

Листом №45599/10/04-36-52-60-22 від 20.12.2019 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звернулося до Дніпровської міської ради, у якому позивач просив прийняти рішення про виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042), затвердження плану досудової санації, який передбачає погашення податкового боргу, ліквідацію платника податків та призначення ліквідаційної комісії.

Матеріали справи не місять відповіді на вказаний лист.

Листом №44998/6/04-36-13-05-22 від 05.09.2022 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звернулося до Дніпровської міської ради, яким повідомило, що станом на 02.09.2022 згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем контролюючого органу існує заборгованість перед бюджетом по 14 платникам на загальну суму 679,7 тис.грн, у тому числі по КП «Північне» ДМР (код ЄДРПОУ 32350042) у сумі 1833,1 тис.грн.

У листі позивач просив розглянути питання щодо виділення фінансового ресурсу за рахунок коштів районного бюджету на погашення заборгованості та повідомити про вжиті заходи.

Вказаний лист отримано адресатом 12.09.2022.

Матеріали справи не місять відповіді на вказаний лист.

Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача, а також вважає, що наявні підстави для звернення стягнення податкового бору з відповідача.

Суд першої інстанції позов задовольнив частково.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.

Сплата податків є конституційним обов`язком платника податків відповідно до статті 67 Конституції України.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (ПК України), податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Пунктом 31.1 статті 31 ПК України визначено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством.

Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

Згідно зі статтею 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Пунктом 57.3 статті 57 Податкового кодексу України встановлено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно із пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Відповідно до підпункту «е» пункту 176.1 статті 176 ПК України платники податку зобов`язані своєчасно сплачувати узгоджену суму податкових зобов`язань, а також суму штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих контролюючим органом, та пені, за винятком суми, що оскаржується в адміністративному або судовому порядку.

Згідно з підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Пунктом 87.9 статті 87 ПК України встановлено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

За змістом пункту 89.3 статті 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Порядок стягнення податкового боргу платників податків регулюється статтями 95-99 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (пункт 95.2 статті 95 ПК України).

Пунктом 95.3 статті 95 ПК України визначено, що стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Згідно з пунктом 102.4 статті 102 ПК України у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу.

Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Відповідно до пункту 131.2 статті 131 ПК України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання.

У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.

Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжній інструкції (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

Пунктом 96.1 статті 96 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Відповідно до пункту 96.3 статті 96 Податкового кодексу України відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Наявність податкового боргу у Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради підтверджується судовими рішеннями, які набрали законної сили, та не заперечується відповідачем.

Так, згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» Дніпропетровським окружним адміністративним судом ухвалено такі судові рішення:

постанову від 07.03.2013 у справі №2а/0470/2119/12, яка набрала законної сили 16.04.2013, якою задоволено адміністративний позов Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції м. Дніпропетровська до Житлового комунального підприємства «Північне» про стягнення податкового боргу, стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих платника податків Житлове комунальне підприємство «Північне» (ЄДРПОУ 32350042), на користь держави кошти у сумі 1076695,85 грн в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість;

постанову від 22.11.2013 у справі №804/14417/13-а, яка набрала законної сили 13.03.2014, якою задоволено адміністративний позов Прокурора Індустріального району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Лівобережної об`єднаної державної податкової інспекції м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, стягнуто кошти з рахунків Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради (ЄДРПОУ 32350042) у банках, обслуговуючих Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, у розмірі податкового боргу в сумі 422314,13 грн.;

постанову від 31.05.2013 у справі №804/2172/13-а, яка набрала законної сили 14.11.2013, якою задоволено адміністративний позов Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби до Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради про стягнення коштів за податковим боргом, стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042), на користь бюджету в рахунок погашення податкового боргу кошти в розмірі 879080,68 грн.;

постанову від 28.10.2014 у справі №804/1609/14, яка набрала законної сили 15.12.2014, якою задоволено адміністративний позов Лівобережної об`єднаної державної податкової інспекції м.Дніпропетровська Головного управління Міністерства доходів у Дніпропетровській області до Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради про стягнення заборгованості, стягнуто кошти з рахунків у банках, обслуговуючих Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, на користь бюджету в рахунок погашення податкового боргу в розмірі 57525грн.;

постанову від 08.09.2015 у справі №804/9988/15, яка набрала законної сили 07.11.2015, якою задоволено адміністративний позов Лівобережної об`єднаної державної податкової інспекції м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради про стягнення заборгованості, стягнуто кошти з рахунків у банках, обслуговуючих Комунальне підприємство «Північне» Дніпропетровської міської ради, на користь бюджету в рахунок погашення податкового боргу в розмірі 16766грн.;

рішення від 21.11.2018 у справі №160/7860/18, яке набрало законної сили 22.12.2018, яким задоволено адміністративний позов Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради (код ЄДРПОУ 32350042), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Лівобережна об`єднана державна податкова інспекції м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, про стягнення заборгованості, стягнуто податковий борг з Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради на користь державного бюджету в сумі 850грн.

Зазначені судові рішення набрали законної сили, отже відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України встановлені ними обставини не підлягають доведенню під час розгляду цієї справи.

Матеріалами справи підтверджується, що на виконання вказаних судових рішень податковий орган вживав заходів щодо стягнення коштів з рахунків Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради шляхом направлення інкасових доручень до банків, у яких відкриті рахунки боржника, стягнуто з рахунків 853658,04 грн.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що до позовної заяви додано копії інкасових доручень №632 від 30.08.2016, № 6146 від 24.05.2019, №5067 від 29.11.2019, №5084 від 29.11.2019, які було повернуто АТ «УКРСИББАНК» без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку платника - Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради, та копію повернутого АТ «УКРСИББАНК» інкасового доручення №5099 від 17.12.2020, у якому зазначено, що рахунок платника закрито.

Дніпровська міська рада є засновником Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради, рішення про припинення якого шляхом ліквідації прийнято відповідачем 19.06.2019.

На час розгляду справи вказане комунальне підприємство перебуває у стані припинення, запис про його принення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесено.

Податковим кодексом України передбачено погашення податкового боргу органом місцевого самоврядування, у власності якого перебуває комунальне підприємство.

Погашення податкового боргу може виконуватись шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків, затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, шляхом ліквідації такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії, або прийняття відповідною радою рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна.

Податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради.

Матеріалами справи підтверджується, що Головне управління ДФС у Дніпропетровській області, правонаступником якого є позивач, в порядку п. 96.3 ст. 96 ПК України зверталося з таким поданням від 20.02.2018 до Дніпровської міської ради.

Листом управління аудиту та контролю Дніпровської міської ради № 1/1-10 від 26.03.2018 повідомлено Головне управління ДФС у Дніпропетровській області про розгляд вказаного подання та про те, що комісією з припинення Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради вживаються заходи з його припинення, зокрема, виявлення майна, наявності коштів на рахунках, виявлення дебіторів тощо.

Вказаний лист не містить відомостей про прийняття Дніпровською міською радою одного з рішень, зазначених у пункті 96.1 статті 96 ПК України.

На листи позивача від 20.12.2019 та 05.09.2022 Дніпровською міською радою відповіді надано не було.

У разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Матеріалами справи підтверджується, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передує можливості звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Відповідно до п. 23, п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції аналіз зазначених обставин та норм права дає підстави для висновку, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що з урахуванням статті 96 Податкового кодексу України та передбачених статтею 245 КАС України повноважень суду при вирішенні справи, наявні підстави для часткового задоволення позову та звернення стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради у сумі 1833115,49 грн на кошти Дніпровської міської ради як органу місцевого самоврядування, в управлінні якої перебуває зазначене комунальне підприємство.

З огляду на положення статті 96 Податкового кодексу України, підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача відсутні.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що позивачем у позовній заяві не визначено, яка саме бездіяльність Дніпровської міської ради оскаржується.

При цьому, на стадії апеляційного оскарження не передбачена зміна або доповнення позовних вимог.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позову в цій частині, оскільки суд не може формувати свої висновки на припущеннях, яку саме бездіяльність відповідача позивач оскаржує (щодо ненадання відповіді на лист Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №44998/6/04-36-13-05-22 від 05.09.2022 чи щодо непогашення податкового боргу Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради?).

На думку колегії суддів апеляційної інстанції суд першої інстанції обґрунтовано відхилив доводи відповідача про пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду, встановленого статтею 122 КАС України, з огляду на те, що строк звернення до суду встановлюється цим Кодексом або іншими законами.

В межах спірних правовідносин таким законом є Податковий кодекс України, згідно з положеннями пункту 102.4 статті 102 якого нараховане контролюючим органом грошове зобов`язання може бути стягнуто протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу.

Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Матеріалами справи підтверджується, що податковий борг, про звернення стягнення якого на кошти відповідача заявлено позовні вимоги, підлягав стягненню з Комунального підприємства «Північне» Дніпропетровської міської ради за судовими рішеннями, що набрали законної сили.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Доводи апеляційних скарг щодо суті спору не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

Виходячи з результатів апеляційного перегляду не підлягають розподілу витрати у справі.

Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 року-залишити без змін.

Постанова набирає законної сили 30.05.2024 тав силу ст. 328 КАС України може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 30.05.2024.

В повному обсязі постанова виготовлена 04.06.2024.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119500223
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —160/8143/23

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Постанова від 13.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 13.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні