У Х В А Л А
іменем України
Справа № 210/1132/24
Провадження № 1-кс/210/860/24
24 травня 2024 року Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області в складі:
слідчого судді ОСОБА_1 ,
при секретарі судового засідання ОСОБА_2 ,
за участю прокурора ОСОБА_3 ,
адвоката ОСОБА_4 ,
підозрюваної ОСОБА_5 ,
розглянувши у судовому засіданні в м. Кривому Розі клопотання прокурора Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 в рамках кримінального провадження № 42024042060000014 від 21.02.2024 року про відсторонення від посади підозрюваної:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, місце народження: с. Ротмістрівка Смілянського району Черкаської області, працює начальником відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу, місце проживання: АДРЕСА_1 , раніше не судима,
підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 27 ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 27 ч.1 ст. 366 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 року звернувся до суду з клопотанням про відсторонення від посади підозрюваної ОСОБА_5 .
В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що слідчими СВ ВП № 2 КРУП ГУНП в Дніпропетровській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному упровадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України.
Процесуальне керівництво у кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Криворізької південної окружної прокуратури.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні повідомлено про підозру: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, місце народження: с. Ротмістрівка Смілянського району Черкаської області, місце проживання: АДРЕСА_1 , місце роботи: начальник відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу, паспорт громадянки України НЕ578543 від 30.10.2009, виданий Смілянським МВ ГУМВС України в Черкаській області, раніше не судима.
Досудовим розслідування встановлено, що рішенням виконкому Криворізької міської ради від 30.11.2022 №1517 «Про бюджет Криворізької міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами передбачено виділення бюджетних коштів на реалізацію Програми розвитку системи цивільного захисту в м. Кривому Розі на 2016 - 2026 роки. Протягом 2023 року Департаментом освіти і науки виконкому Криворізької міської ради як головним розпорядником бюджетних коштів на виконання вказаної вище Програми виділено відділам освіти виконкомів районних у місті рад бюджетних коштів на загальну суму 144 197 600 грн.
Також встановлено, що на території м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, точний час досудовим розслідуванням не встановлено, але не пізніше 19.04.2023 створено організовану групу з числа службових осіб органів місцевого самоврядування, а також приватних суб`єктів господарювання, які зорганізувались з метою незаконного заволодіння коштами місцевого бюджету, які виділено Департаментом освіти і науки виконкому Криворізької міської ради, призначеними для проведення будівельних робіт із ремонту укриттів у закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу.
Зокрема, встановлено, що громадянка ОСОБА_5 , будучи начальником відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, діючи з корисливих мотивів, з метою отримання незаконного прибутку, усвідомлюючи та розуміючи суспільно небезпечні наслідки своїх дій та бажаючи їх настання, зорганізувавшись з ОСОБА_6 , який обіймає посаду директора комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацька спортивна школа № 5» Криворізької міської ради та є співмешканцем ОСОБА_5 , створили стійке злочинне об`єднання з метою систематичного вчинення тяжких, особливо тяжких злочинів, спрямованих на заволодіння бюджетними коштами, виділеними на проведення будівельних робіт із ремонту укриттів в закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу.
ОСОБА_5 та ОСОБА_6 розробили план вчинення злочинів, який полягав у наступному:
1) завищення в проектно-кошторисній документації (локальний кошторис, договірна ціна) очікуваної вартості предмета закупівель шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів;
2) залучення до проведення робіт підконтрольних організаторам злочинної групи заздалегідь узгоджених суб`єктів господарювання;
3) завищення вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт, шляхом відображення у звітній документації з будівництва (локальні кошториси, акти виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт, відомості ресурсів) завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт;
4) забезпечення здійснення фінансових операцій з бюджетними грошовими коштами, а саме перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, переведення грошових коштів у готівку та їх розподіл між співучасниками відповідно до їх ролі у складі організованої злочинної групи.
ОСОБА_5 у невстановлений органами досудового розслідування час, але не пізніше 19.04.2023 залучила до злочинної діяльності ОСОБА_7 як виконавця у складі організованої групи, яка є бухгалтером відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради та уповноваженою особою з питань закупівель.
В свою чергу, ОСОБА_6 у невстановлений органами досудового розслідування час, але не пізніше 19.04.2023, знаходячись у невстановленому органами досудового розслідування місці на території м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, попередньо узгодивши свої дії з ОСОБА_5 , залучив до злочинної діяльності ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , з якими підтримував стабільні, довірливі, тривалі за часом дружні стосунки. Досягнувши між собою домовленості про здійснення систематичної протиправної діяльності, визнавши лідером ОСОБА_5 та погодившись, що підготовка до вчинення кримінальних правопорушень, їх безпосереднє скоєння будуть відбуватися виключно за вказівкою ОСОБА_5 та координації нею злочинних дій учасників організованої групи, учасники групи почали втілювати у життя заздалегідь розроблений ОСОБА_5 та ОСОБА_6 злочинний план, яким передбачено розподіл функцій та ролей кожного учасника організованої групи. При цьому кожен із вищезазначених учасників групи усвідомлював свою безпосередню участь в організованій групі, був обізнаний про свої особисті роль та функції у вчинюваних ними кримінальних правопорушеннях, усвідомлював факт існування злочинної організованої злочинної групи та надав згоду на участь у вчиненні кримінальних правопорушень саме у складі цієї групи, а конкретними злочинними діями кожен учасник злочинної групи підтвердив реальність своїх намірів.
Як організатор та керівник організованої групи ОСОБА_5 поклала на себе виконання наступних обов`язків: розробка плану скоєння кримінальних правопорушень, спрямування, об`єднання та координація зусиль всіх учасників злочинного об`єднання на скоєння тяжких, особливо тяжких злочинів, розподіл функцій та ролей кожного учасника; забезпечення формування завідомо завищеної очікуваної вартості робіт шляхом зазначення в кошторисній документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, забезпечення виділення бюджетних коштів на проведення будівельних робіт та укладання прямих договорів із заздалегідь узгодженими підконтрольними суб`єктами господарювання; організація завищення вартості виконаних робіт у звітній документації з будівництва, документальне забезпечення перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, безпосередній контроль за проведенням робіт та підписанням актів приймання виконаних робіт, до яких внесено завідомо неправдиві відомості щодо вартості будівельних матеріалів, контроль оплати таких робіт на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, забезпечення розподілу незаконно отриманих грошових коштів між співучасниками відповідно до розподілених функцій у складі організованої злочинної групи.
На ОСОБА_6 , як на співорганізатора у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: залучення до злочинної діяльності інших співучасників, забезпечення формування завідомо завищеної очікуваної вартості робіт шляхом зазначення в кошторисній документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, комунікація з розпорядником бюджетних коштів в особі начальника відділу освіти ОСОБА_5 та бухгалтера ОСОБА_7 щодо безперешкодного залучення заздалегідь узгоджених підконтрольних суб`єктів господарювання для здійснення робіт за бюджетні кошти, забезпечення виконання робіт за бюджетні кошти, закупівля будівельних матеріалів, організація роботи на об`єктах будівництва, складання звітної документації з будівництва, в якій вказані завищена вартість будівельних матеріалів, приймання звітів про результати виконання робіт, забезпечення здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом, розподіл грошових коштів між співучасниками у складі організованої злочинної групи, а саме надавав частину грошових коштів як «відкату» ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , іншу частину грошових коштів розподіляв між іншими співучасниками у складі організованої групи.
На ОСОБА_7 , яка є бухгалтером відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, а також уповноваженою особою на проведення процедур закупівель за бюджетні кошти, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: виконання вказівок ОСОБА_5 щодо проведення процедур закупівель та залучення підконтрольних організаторам суб`єктів господарювання до виконання робіт за бюджетні кошти, здійснення комунікації з іншими співучасниками у складі організованої групи щодо документального забезпечення завищення вартості виконаних робіт у звітній документації з будівництва, документальне забезпечення перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, отримання від співвиконавців у складі організованої злочинної групи грошових коштів, здобутих злочинним шляхом, та передання їх організатору ОСОБА_5 .
ОСОБА_7 звітувала про результати виконання покладених на неї функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_5 .
На ОСОБА_8 , який є директором та засновником ТОВ «БілдінвестКР», як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_5 та ОСОБА_7 щодо залучення ТОВ «БілдінвестКР» до проведення робіт за бюджетні кошти, безпосереднє проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, проведення закупівлі будівельних матеріалів, організація роботи на об`єктах будівництва, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом, налагодження корупційних зв`язків з представниками правоохоронних органів з метою недопущення документування діяльності організованої злочинної групи.
ОСОБА_8 звітував безпосередньо перед організаторами ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , брав участь у розподілі коштів, здобутих злочинним шляхом, між співучасниками злочинної групи, а саме надавав частину грошових коштів як «відкату» ОСОБА_7 та ОСОБА_5 , іншу частину грошових коштів розподіляв між співвиконавцями у складі організованої групи.
На ОСОБА_9 , який є фізичною особою-підприємцем, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_5 через співорганізатора ОСОБА_6 щодо залучення ФОП « ОСОБА_9 » до проведення робіт за бюджетні кошти, безпосереднє проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, проведення закупівлі будівельних матеріалів, організація роботу на об`єктах будівництва, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом.
ОСОБА_9 звітував про результати виконання покладених на нього функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_6 .
На ОСОБА_10 , який є фізичною особою-підприємцем, як на виконавця у складі організованої групи, покладено виконання наступних обов`язків: здійснення комунікації із розпорядником бюджетних коштів в особі ОСОБА_5 через співорганізатора ОСОБА_6 щодо залучення ФОП « ОСОБА_10 » до проведення робіт за бюджетні кошти забезпечення проведення робіт на об`єктах будівництва, забезпечення завищення фактичної вартості робіт шляхом внесення до звітної документації з будівництва завідомо неправдивих відомостей щодо вартості будівельних матеріалів, здійснення фінансових операцій із грошовими коштами, одержаними злочинним шляхом.
ОСОБА_10 звітував про результати виконання покладених на нього функцій у складі злочинної групи безпосередньо перед ОСОБА_6 .
Учасники злочинної групи у злочинній діяльності з метою незаконного заволодіння бюджетними коштами використовували наступні суб`єкти господарювання: ТОВ «БілдІнвестКР» (код ЄДРПОУ 45072117), ФОП ОСОБА_9 ( НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_10 ( НОМЕР_2 ).
Механізм незаконного заволодіння бюджетними коштами полягав у завищенні в проектно-кошторисній документації (локальний кошторис, договірна ціна) очікуваної вартості предмета закупівель шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів; залучення до проведення робіт підконтрольних організаторам злочинної групи заздалегідь узгоджених суб`єктів господарювання; завищення вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт, шляхом відображення у звітній документації з будівництва (акти виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт, відомості ресурсів) завідомо неправдивих відомостей щодо вартості матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт; здійснення фінансових операцій з бюджетними грошовими коштами, а саме перерахування бюджетних коштів на рахунки підконтрольних суб`єктів господарювання, переведення грошових коштів у готівку та їх розподіл між співучасниками відповідно до їх ролі у складі злочинної групи.
У рамках досудового розслідування встановлено, що учасники організованої групи, реалізуючи єдиний злочинний умисел, спрямований на заволодіння бюджетними коштами в особливо великих розмірах, внесли до звітної документації з будівництва (локальних кошторисів, договірної ціни та ін.) завідомо неправдиві відомості щодо вартості матеріальних ресурсів, які використовувались під час проведення робіт на 18 об`єктах будівництва відповідно до договорів підряду щодо:
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: АДРЕСА_2 » (договір № 181 від 14.07.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 176 Криворізької міської ради за адресою: АДРЕСА_3 » (договір № 87 від 19.04.2023)
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 40 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Музейна, б. 2Б» (договір № 201 від 04.08.2023).
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 38 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Кибальчича, 19» (договір №202 від 08.08.2023).
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 45 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 170-в» (договір № 205 від 11.08.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 218 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ухтомського, 34» (договір № 178 від 11.07.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 291 комбінованого типу Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чарівна, 28», (договір № 203 від 04.08.2023);
- «Поточного ремонту споруди цивільного захисту (укриття) в Криворізькій гімназії № 117 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Героїв Маріуполя, 9а» (договір № 204 від 04.08.2023);
- «Заходи усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту облаштування вимощення в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 218 комбінованого типу Криворізької міської ради, за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ухтомського, 34» (договір № 267 від 03.10.2023);
- «Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту приміщення санвузлів та внутрішніх мереж водопостачання та водовідведення в Криворізькій гімназії № 110 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Доватора, 31)» (договір № 293 від 11.10.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 235 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Маршака, 25-А» (договір № 313 від 25.10.2023)
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 145 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Перлинна, 23-А» (договір № 314 від 25.10.2023);
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Криворізької гімназії № 110 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Доватора, 31» (договір № 315 від 25.10.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 75 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чарівна, 14-А» (договір № 316 від 25.10.2023),
- «Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту внутрішніх мереж теплопостачання в Комунальному позашкільному навчальному закладі «Дитячо-юнацька спортивна школа № 5 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 170-Д)» (договір № 320 від 26.10.2023),
-«Заходи з усунення аварії в бюджетній установі (послуги з поточного ремонту внутрішніх мереж теплопостачання в Комунальному закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 176 Криворізької міської ради, за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Героїв Маріуполя, 11-А)» (договір № 332 від 01.11.2023),
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні в Криворізькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 116 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Маршака, 19» (договір № 345 від 08.11.2023)
- «Поточний ремонт (укриття) в підвальному приміщенні в Комунальному позашкільному навчальному закладі «Станція юних техніків Тернівського району» Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Мировича, 4» (договір № 347 від 08.11.2023).
Внаслідок завищення вартості виконаних робіт за вказаними вище об`єктами на рахунки учасників злочинного об`єднання, відкритих для ТОВ «БілдІнвестКР», ФОП ОСОБА_9 , ФОП ОСОБА_10 надмірно перераховано бюджетних коштів на 1 115 799 (один мільйон сто п`ятнадцять тисяч сімсот дев`яносто дев`ять) гривень.
Діяння ОСОБА_5 кваліфіковано за ч.5 ст. 191 КК України за ознаками заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах організованою групою, а також за ч.3 ст.28 ч.1 ст. 366 КК України за ознаками складання, видачі службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, вчинене організованою групою.
Підозра, пред`явлена ОСОБА_5 обґрунтована наступними доказами: протоколами проведення негласних слідчих (розшукових) дій (зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, аудіо, - відеоконтроль особи в автомобілях ОСОБА_8 та ОСОБА_6 ), за результатами яких задокументовано факти приватного спілкування між ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 щодо залучення до проведення робіт за бюджетні кошти підконтрольних суб`єктів господарювання, завищення вартості будівельних матеріалів у звітній документації з будівництва, розподіл грошових коштів, одержаних злочинним шляхом, приховування слідів вчинення злочину; протоколами огляду мобільних телефонів ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , в яких зафіксовано обмін текстовими, голосовими та мультимедійними повідомленнями між співучасниками щодо залучення до проведення робіт підконтрольних суб`єктів господарювання, завищення вартості будівельних матеріалів у звітній документації з будівництва, розподіл грошових коштів, одержаних злочинним шляхом, приховування слідів вчинення злочину; протоколами огляду документів, зокрема, кошторисної документації за об`єктами будівництва, в яких вказано завідомо неправдиві відомості щодо вартості використаних будівельних матеріалів; висновком судової будівельно-технічної експертизи №10/24 від 16.04.2024, яким встановлено, що загальна сума збитків, заподіяних інтересам територіальної громади, внаслідок заволодіння бюджетним коштами, становить 1 115 799 грн.
У розумінні положень, що наведені у чисельних рішеннях Європейського Суду з прав людини ("Нечипорук, Йонкало проти України" N 42310/04 від 21 квітня 2011 року, "Фокс, Кемпбелл і Хартлі проти Сполученого Королівства" N 12244/86,12245/86, 12383/86 від 30 серпня 1990 року, "Мюррей проти Сполученого Королівства" N 14310/88 від 28 жовтня 1994 року та ін.), термін "обґрунтована підозра" означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення. Мета затримання полягає в сприянні розслідуванню злочину через підтвердження або спростування підозр, які стали підставою для затримання. "Для того, щоб арешт по обґрунтованій підозрі був виправданий у відповідності з статтею 5 aps; 1 (c), поліція не зобов`язана мати докази, достатні для пред`явлення обвинувачення, ні в момент арешту, ні під час перебування заявника під вартою. Також не обов`язково, щоб затриманій особі були, по кінцевому рахунку, пред`явлені обвинувачення, або щоб ця особа була піддана суду. Метою попереднього тримання під вартою є подальше розслідування кримінальної справи, яке повинно підтвердити або розвіяти підозру, яка є підставою для затримання" (справа "Чеботарь проти Молдови" N 35615/06 від 13 листопада 2007 року).
На думку сторони обвинувачення, відносно підозрюваної ОСОБА_5 необхідно застосувати захід забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади, виходячи з наступного.
ОСОБА_5 призначено на посаду начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради на підставі розпорядження голови Тернівської районної у місті ради № 187-к від 25.06.2021.
Відповідно до Посадової інструкції начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, затвердженої головою Тернівської районної у місті ради 31.03.2023:
п.1.2 Начальник відділу освіти є посадовою особою органу місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
п.1.5. Начальнику відділу освіти підпорядковуються всі працівники відділу, централізованої бухгалтерії відділу освіти, адміністративно-господарчої групи.
п. 3.7. Начальник відділу освіти видає в межах компетенції накази, організовує і контролює їх виконання.
Перебування підозрюваної на вказаній посаді сприяло вчиненню кримінального правопорушення.
Як встановлено в ході досудового розслідування ОСОБА_5 використовувала свою службове становище та повноваження у приватних інтересах, створила та очолила організовано злочинну групу, діяльність якої була спрямована на незаконне заволодіння бюджетними коштами, виділеними на здійснення ремонтів укриттів в закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу.
Окрім того, у сторони обвинувачення є підстави вважати, що з метою ухилення від кримінальної відповідальності, ОСОБА_5 зможе використати свою владу та службове становище з метою:
1) знищення, приховування спотворення будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, а також перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином.
В ході негласних слідчих (розшукових) дій у кримінальному провадженні встановлено, що ОСОБА_11 під час проведення обшуку за місцем її мешкання в рамках кримінального провадження № 42023040000000619 від 22 листопада 2023 року (за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України за фактом вимагання та одержання службовими особами відділу освіти Тернівської районної у місті ради неправомірної вигоди у вигляді «відкату», а саме 10-15% від суми договору, укладеного із суб`єктом господарювання на послуги з поточного ремонту внутрішніх та зовнішніх мереж теплопостачання в закладі освіти м. Кривого Рогу), діючи за попередньою змовою із ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 забезпечувала приховування від правоохоронних органів готівкові кошти, одержані внаслідок здійснення злочинної діяльності у складі організованої групи.
Окрім того, ОСОБА_5 , будучи службовою особою органу місцевого самоврядування зможе використати свої корупційні зв`язки у виконкомі Тернівської районної у місті ради та Криворізької міської ради з метою недопущення залучення до кримінального провадження представника територіальної громади для допиту в якості представника потерпілого, а також перешкоджання органу досудового розслідування шляхом невиконання законних вимог слідчого та прокурора щодо надання документів щодо розпорядження бюджетними коштами на здійснення ремонтів укриттів, документів, які регулюють службові повноваження ОСОБА_5 та ОСОБА_7 .
Окрім того, підозрювана ОСОБА_7 перебуває у прямому підпорядкуванні ОСОБА_11 .
ОСОБА_11 , перебуваючи на посаді начальника відділу освіти в силу своєї посади та відносин прямого підпорядкування, має важелі впливу на підлеглих працівників відділу, в тому числі ОСОБА_7 , а тому зможе незаконно впливати на ОСОБА_7 та інших підлеглих з метою надання завідомо неправдивих показань на користь ОСОБА_5
2) вчинення іншого кримінального правопорушення або продовження кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
Досудовим розслідуванням встановлено що ОСОБА_5 організувала стійке злочинне об`єднання, яке функціонувало протягом тривалого часу (більше ніж протягом 1 року), та на систематичній основі здійснювали розкрадання бюджетних коштів, виділених на ремонти укриттів в закладах освіти. Лише запобіжний захід у вигляді тримання під вартою зможе запобігти вказаному ризику, оскільки більш м`які запобіжні заходи не зможуть обмежити ОСОБА_5 у реалізації повноважень щодо розпорядження бюджетними коштами, виділеними відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради, у тому числі на здійснення ремонтів у закладах освіти Тернівського району м. Кривого Рогу, а також зловживання вказаними повноваженнями з метою одержання неправомірної вигоди для себе або третіх осіб.
Так, 25.03.2024 відділом освіти виконкому Тернівської районної у місті ради укладено з підконтрольним організаторам злочинної групи ОСОБА_5 та ОСОБА_6 ТОВ «БілдІнвестКР» в особі директора ОСОБА_8 три договори на виконання робіт за наступними об`єктами:
- Поточний ремонт споруд подвійного призначення в підвальному приміщенні Криворізької гімназії № 40 за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Музейна, 2Б. на суму 300 000 грн.
- Поточний ремонт споруд подвійного призначення в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 145 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Перлинна, 23-А на суму 300 000 грн.
- Поточний ремонт споруд подвійного призначення в підвальному приміщенні Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 216 Криворізької міської ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Володимира Черкасова, 79А на суму 300 000 грн.
Таким чином, учасники злочинної групи під керівництвом ОСОБА_5 продовжують реалізовувати злочинний план, спрямований на незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом завищення вартості виконаних робіт за об`єктами будівництва.
ОСОБА_5 , маючи схильність використовувати свою владу та службове становище у приватних інтересах, зможе вчинити інше кримінальне корупційне кримінальне правопорушення правопорушення, пов`язане із розкраданням бюджетних коштів, виділених на здійснення робіт на послуг.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримав та просив його задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в клопотанні.
Підозрювана ОСОБА_5 , адвокат ОСОБА_4 , кожна окремо, в судовому засіданні не заперечували проти задоволення клопотання.
Слідчий суддя, заслухавши доводи прокурора, підозрюваної, адвоката, дослідивши клопотання та долучені до нього матеріали кримінального провадження, приходить до наступного висновку.
Встановлено, що слідчими СВ ВП № 2 КРУП ГУНП в Дніпропетровській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному упровадженні №42024042060000014 від 21.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України.
Процесуальне керівництво у кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Криворізької південної окружної прокуратури.
В рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні повідомлено про підозру, зокрема, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює начальником відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу.
Діяння ОСОБА_5 кваліфіковано за ч.5 ст. 191 КК України за ознаками заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах організованою групою, а також за ч.3 ст.28 ч.1 ст. 366 КК України за ознаками складання, видачі службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, вчинене організованою групою.
ОСОБА_5 призначено на посаду начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради на підставі розпорядження голови Тернівської районної у місті ради № 187-к від 25.06.2021.
Існує ризик того, що ОСОБА_7 зможе використати свою владу та службове становище з метою: знищення, приховування спотворення будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, а також перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином; вчинення іншого кримінального правопорушення або продовження кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
Крім того, враховуючи, що з метою ухилення від кримінальної відповідальності, ОСОБА_5 зможе використати свою владу та службове становище з метою:
1) знищення, приховування спотворення будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, а також перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином.
2) вчинення іншого кримінального правопорушення або продовження кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
Згідно п. 4 ч. 2 ст. 131 КПК України, відсторонення від посади є заходом забезпечення кримінального провадження.
Відповідно до ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Спеціальними умовами відсторонення від посади є: наявність в особи процесуального статусу підозрюваного, обвинуваченого; перебування його на посаді. Слід також зазначити, що відсторонення від посади це тимчасове, вимушене недопущення особи, яка перебуває у певних службових відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, до виконання своїх функціональних обов`язків з підстав і в порядку, передбачених КПК України.
Згідно зі ст. 43 Конституції України кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, а також гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.
Разом з тим, відсторонення особи від посади, що має тимчасовий характер, не є тотожним із поняттям звільнення з роботи.
Для вирішення питання про відсторонення від посади у відповідності до вимог закону слідчий суддя зобов`язаний перевірити, чи подано клопотання із додержанням вимог закону та врахувати наявність правової підстави для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Одним із елементів, які формують правову підставу для відсторонення підозрюваного від посади, є наявність підстав вважати, що перебування особи на посаді сприяло вчиненню злочину та наявність обґрунтованих підстав вважати, що подальше перебування підозрюваної особи на посаді перешкоджатиме кримінальному провадженню. Відповідне аргументування, згідно з п.п.5, 6 ч.2 ст.155 КПК України, має бути викладене в клопотанні слідчого (прокурора) та перевірене слідчим суддею під час його розгляду. Висновки слідчого судді з приводу наявності таких ризиків повинні бути мотивованими, проаналізованими в контексті фактичних обставин кримінального провадження та не можуть виходити за межі доводів клопотання слідчого (прокурора).
Відповідно ч.2 ст.157 КПК України, при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя зобов`язаний врахувати правову підставу для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Слідчий суддя враховує, що додані до клопотання копії матеріалів кримінального провадження, з достатньою імовірністю підтверджують причетність ОСОБА_5 до вчинення інкримінованих їй злочинів в рамках кримінального провадження, в межах якого ставиться питання про відсторонення від посади.
Також, при вирішені питання щодо застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, слідчим суддею враховано дані про особу підозрюваної ОСОБА_5 , яка має вищу освіту, обіймає посаду начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу, раніше не судима, однак на даний час підозрюється у скоєнні злочину.
В ході розгляду клопотання, стороною обвинувачення доведено наявність достатніх підстав вважати, що відсторонення ОСОБА_5 від посади начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу, необхідне для запобігання протиправній поведінці підозрюваної, оскільки перебування останньої на займаній посаді дасть їй можливість знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, впливати на потерпілих, інших учасників кримінального провадження, а також перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Отже, враховуючи посаду, яку займає підозрювана ОСОБА_5 , можливість використання нею своїх службових повноважень, всупереч інтересам досудового розслідування, яке здійснюється відносно вчинення нею умисних кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 28 ч.1 ст. 366 КК України, обставини їх вчинення, які вказують те, що саме перебування підозрюваної на займаній посаді сприяло вчиненню даних кримінальних правопорушень, слідчий суддя вважає доцільним та необхідним застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як тимчасове відсторонення ОСОБА_5 від посади начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради м. Кривого Рогу.
Таким чином, враховуючи правову підставу для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінальних правопорушень, а також наслідки відсторонення від посади для інших осіб, за об`єктивним переконання слідчого судді, без застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення ОСОБА_5 від посади, у даному кримінальному провадженні неможливо забезпечити швидке, повне та неупереджене досудове розслідування, і такі потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного.
Враховуючи наведене суд дійшов висновку про задоволення клопотання та відсторонення підозрюваної від займаної посади на 2 місяці, тобто до 24 липня 2024 року.
Керуючись ст.ст.131,132,154-157, 309, 376, 395 КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Клопотання прокурора Криворізької південної окружної прокуратури ОСОБА_3 в рамках кримінального провадження № 42024042060000014 від 21.02.2024 року про відсторонення від посади підозрюваної ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 27 ч.5 ст. 191, ч.3 ст. 27 ч.1 ст. 366 КК України - задовольнити.
Відсторонити підозрювану ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від виконання обов`язків начальника відділу освіти виконкому Тернівської районної у місті ради строком на 2 місяці, тобто до 24 липня 2024 року.
Виконання ухвали суду покласти на Криворізьку південну окружну прокуратуру.
Ухвала підлягає негайному виконанню.
Ухвала може бути оскаржена до Дніпровського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Повний текст ухвали складено 29.05.2024 року.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119515638 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні