Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 червня 2024 року Справа№200/2414/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання здійснити певні дії,
УСТАНОВИВ:
22 квітня 2024 року з використанням підсистеми «Електронний суд» адвокат Коваль О.В., представник позивача Бітнера О.С., подав до суду адміністративний позов до відповідача-1, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, відповідача-2, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача-2, які виразились в прийнятті рішення про відмову в призначенні пенсії від 01.03.2024 №057250005722 позивачу за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та скасувати рішення про відмову в призначенні пенсії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 01.03.2024 №057250005722;
- зобов`язати відповідача-1 зарахувати до пільгового стажу за Списком №1 (підземні роботи) позивача, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_1 та Індивідуальних даних з Реєстру застрахованих осіб:
01.01.2003 по 01.02.2004 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на підприємстві Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська» Державної холдингової компанії «Селидоввугілля» Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 02.03.2004 по 22.12.2004 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті у Відокремленому підрозділі «Шахтоуправління «Южнодонбаське № 3» Державне підприємство «Донецьквугілля» Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 22.12.2004 по 19.10.2005 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на Шахтобудівельному підприємстві ТОВ «Укрвуглебуд», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 09.11.2005 по 18.04.2006 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті Список № 1 (підземні роботи 25 років);
з 04.05.2006 - 04.08.2006 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на підприємстві ДП ДХК «Донбасшахтострой» ВАТ «Донецкшахтострой», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 02.10.2006 по 14.11.2006 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 15.11.2006 - 05.02.2007 - робота учнем гірника очисного вибою з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список № 1 (підземні роботи, провідні професії 20 років);
з 06.02.2007 по 22.02.2024 - робота гірником очисного вибою з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список № 1 (підземні роботи, провідні професії 20 років);
також періоди роботи з 15.11.2006 по 22.02.2024 - на посаді гірника очисного вибою зарахувати до пільгового стажу в провідних професіях не менше 20 років та зробити відповідний перерахунок, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8, зарахувавши 1 повний рік роботи, як 1 рік і 3 місяці на підземних роботах (25 років).
- зобов`язати відповідача-1 призначити позивачу пенсію на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дати звернення, а саме з 22.02.2024, з урахуванням норм статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що 22 лютого 2024 року ним була подана заява про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України. 01 березня 2024 року відповідач-2 прийняв рішення про відмову в призначенні пенсії №/ПС 057250005722, яким відмовив йому в призначенні пенсії за віком відповідно до частини 3 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, а згідно з пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" за списком №1, як такому, що не досяг пенсійного віку. Позивач вважає, що відповідач-2 протиправно зарахував підземні роботи та роботу на провідній професії до пільгового стажу за Списком №1, як непідземні роботи, оскільки в його трудовій книжці наявні відповідні записи про роботу. На думку позивача, спірні періоди мають бути зараховані до пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а також із застосування статті 8 Закону України №345 «Про підвищення престижності шахтарської праці», оскільки пільговий стаж роботи підтверджений належно оформленими записами у трудовій книжці. Крім того, позивач вважає, що при обчисленні його страхового стажу слід застосовувати роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 №8.
Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подало відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнало, просило відмовити в їх задоволенні з таких підстав. Заява позивача про призначення пенсії була розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області. Період, який підлягає зарахуванню до пільгового стажу роботи визначає підприємство шляхом надання оформленої належним чином уточнюючої довідки у відповідності зі Списками, затверджуваними Кабінетом Міністрів України на підставі первинних документів за час роботи особи на відповідному підприємстві. Відсутність підтвердження цих обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу та призначення пенсії на пільгових умовах.
За наслідком розгляду наданого позивачем пакету документів та індивідуальних відомостей про застраховану роботу, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області було встановлено, що станом на час звернення вік заявника становить - 41 рік 02 місяці 13 днів, страховий стаж особи становить - 21 рік 07 місяців 27 днів, всього пільгового стажу - 14 років 02 місяців 06 днів, в т.ч. роботи підземні, провідні професії за п.202 - 0 років 08 місяців 01 день, за списком №1 - 13 років 06 місяців 05 день. До загального страхового зараховано всі періоди. До пільгового стажу зараховано періоди згідно з довідкою №75 від 21.02.2024 та за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування з урахуванням сплати страхових внесків, зазначених наказів про атестацію згідно коду підстави для обліку спецстажу.
Враховуючи вищенаведене, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області прийняло рішення відмовити позивачу в призначенні пенсії за віком відповідно до положень частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, а згідно з пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за списком №1, як такому, що не досяг пенсійного віку. Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області погоджується з висновками Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області.
Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області відзив на позовну заяву не подало.
29 квітня 2024 року позовна заява була залишена без руху і позивачу наданий строк для усунення її недоліків.
06 травня 2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
06 травня 2024 року у відповідачів витребувані докази.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив таке.
ОСОБА_1 громадянин України народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується паспортом громадянина України НОМЕР_2 .
22 лютого 2024 року ОСОБА_1 подав заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.
01 березня 2024 року Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області прийняло рішення №/ПС 057250005722, яким ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки заявник не набув необхідного пільгового стажу роботи.
Згідно з рішенням вік заявника становить 41 рік 02 місяці 13 днів, страховий стаж особи - 21 рок 07 місяців 27 днів, всього пільгового стажу - 14 років 02 місяці 06 днів, в т.ч. роботи підземні провідні професії з п. 202 - 0 років 08 місяців 01 день, за Списком №1 - 13 років 06 місяці 05 днів.
Документами підтверджено право на зниження пенсійного віку на 10 років.
Результати розгляду документів, доданих до заяви: до загального стажу зараховано всі періоди; до пільгового стажу зараховано періоди згідно з довідкою №75 від 21.02.2024 та за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування з урахуванням сплати страхових внесків, зазначених наказів про атестацію згідно коду підстави для обліку спецтажу.
За інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5), дата формування 23.02.2024) спеціальний стаж ОСОБА_1 облікований у роботодавця
Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська» ДХК «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 00175293) за кодом ЗПЗ013А1 в 2003 році - 12 місяців;
Структурний підрозділ «Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 26481037) за кодом ЗПЗ013А1 в 2004 році - 1 місяць 1 день;
Відокремлений підрозділ «Шахтоуправління «Південнодонбаська №3» ДП «Донецьквугілля» (код ЄДРПОУ 26417306) за кодом ЗПЗ013А1 в 2004 році - 9 місяців 22 дні;
Шахтобудівельне підприємство «УКРВУГЛЕБУД» у формі ТОВ (код ЄДРПОУ 24621382) за кодом ЗПЗ014А1 в 2004 році - 10 днів, за кодом ЗПЗ013А1 в 2005 році - 9 місяців 19 днів;
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОНШАХТОСПЕЦСТРОЙ» (код ЄДРПОУ 25103865) за кодом ЗПЗ014А1 в 2006 році - 3 місяці 1 день;
Товариство з обмеженою відповідальністю «Гірничо-монтажне управління №1» (код ЄДРПОУ 32011647) за кодом ЗПЗ014А1 в 2006 році - 17 днів;
Відокремлений підрозділ «Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 33621568) за кодом ЗПЗ013А1 в 2006 році - 2 місяці 29 днів; в 2007 році - 11 місяців 28 днів; з 2008 по 2023 роки - повних 12 місяців за кожен рік.
В трудовій книжці НОМЕР_1 , яка видана на ім`я ОСОБА_1 30 серпня 2002 року, за спірні періоди наявні такі записи:
Міністерство палива та енергетики України
Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська»
Державної холдингової компанії «Селидіввугілля»
запис №2 - 27.08.2002 - прийнятий учнем гірника підземного в енергомеханічний відділ та направлений на навчання в УКТ м. Селидове за фахом з 02.09.2002, наказ 60с/к від 30.08.2002;
запис №3 - 03.10.2002 - 23.10.2002 практика на робочому місці учнем гірника підземного, наказ 53 від 04.10.2002;
запис №4 - 25.11.2002 - присвоєна кваліфікація гірника підземного 3 розряду, посвідчення 173-УК, наказ 297, від 11.11.2002;
запис №5 - 01.09.2003 - реорганізація шахти в Структурний підрозділ «Шахта «Курахівська» ДП «Селидіввугілля», наказ 143 від 28.11.2003 ДП «СУ»;
запис №6 - 01.02.2004 - звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ 8с/к, від 01.02.2004;
Відособлений підрозділ «Шахтоуправління «Південнодонбаська №3»
Державного підприємства «Донецьквугілля»
запис №7 - 02.03.2004 - прийнятий гірником підземним 2 розряду з повним робочим днем у шахті, наказ №323к від 02.03.2004;
запис №8 - 22.12.2004 - звільнений за власним бажанням стаття 38 КЗпП України, наказ №2050-к від 23.12.2004;
Шахтобудівельне підприємство «Укрвуглебуд»
запис №9 - 22.12.2004 - прийнятий підземним гірником з повним робочим днем у шахті, наказ 72-к від 22.12.2004;
запис №11 - 19.10.2005 - звільнений за ст. 36 п. 5 КЗпП України по переводу в ТОВ «Донецькшахтострой», наказ 72/к від 21.10.2005;
ДП ДХК «Донбасшахтострой»
Товариство з обмеженою відповідальністю «Донецькшахтострой»
запис №12 - 09.11.2005 - прийнятий по переводу з ШБП «Укрвуглебуд» на гірничомонтажну дільницю №1 гірником підземним 5 розряду з повним робочим днем під землею, наказ №162-к від 09.11.2005;
запис №13 - 09.11.2005 - призначений ланковим, наказ №154 від 01.12.2005;
запис №14 - 18.04.2006 - звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ №124 а/к від 18.04.2006;
Відкрите акціонерне товариство «Доншахтоспецстрой»
запис №15 - 04.05.2006 - прийнятий гірничим 3-го розряду підземним з повним робочим днем в шахті, наказ №40/к від 03.05.2006;
запис №16 - 04.08.2006 звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ №78/к від 04.08.2006;
Міністерство вугільної промисловості України
Державне підприємство «Селидіввугілля»
Відокремлений підрозділ «Шахта «Курахівська»
запис №17 - 02.10.2006 - прийнятий гірником підземним 3-го розряду і направлений на дільницю №2, наказ 1630/к від 06.10.2006;
запис №18 - 15.11.2006 - переведений учнем гірника очисного вибою на дільницю №2, направлений в УКТ м. Селидове, наказ 244 від 09.11.2006;
запис №19 - 29.12.2006 - направлений на дільницю для проходження практики на робочому місці учнем гірника очисного вибою з повним робочим днем під землею, наказ №24 від 29.12.2006;
запис №20 - 06.02.2007 - переведений гірником очисного вибою 5-го розряду з повним робочим днем в шахті після навчання, наказ 47 від 06.02.2007;
запис №21, 22, 23 - підпорядкування підприємства.
Згідно з формою РС-право страховий стаж ОСОБА_1 обчислений в кількості 21 рок 7 місяців 27 днів, з яких
робота за Списком №1 - 14 років:
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 01.01.2003 по 31.12.2003, 01.01.2004 по 01.02.2004;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 26417306 з 02.03.2004 по 23.12.2004;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 24621382 з 01.01.2005 по 19.10.2005;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 01.10.2006 по 29.12.2006, 01.01.2007 по 28.12.2007, 01.01.2008 по 31.05.2010, 05.08.2014 по 30.09.2021.
роботи за ознакою «ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в» - 08 місяців 01 день:
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 27.08.2002 по 01.09.2002, 02.09.2002 по 02.10.2002, 03.10.2002 по 24.11.2002, 25.11.2002 по 31.12.2002;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 24641382 з 24.12.2004 по 31.12.2004; на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 25103865 з 01.01.2006 по 01.04.2006;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 32011647 з 01.08.2006 по 17.08.2006;.
При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України) .
Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).
Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-ХІІ) та Законом України від 09 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закону №1058-ІV).
Закон №1788-ХІІ був введений в дію з 01 січня 1992 року - в частині норм, що стосуються призначення і виплати пенсій та коригування рівнів пенсій, призначених до введення цього Закону; з 01 квітня 1992 року - в повному обсязі.
01 січня 2004 року набув чинності Закон №1058-ІV.
Відповідно до частини 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Система персоніфікованого обліку була введена в дію 01 січня 2004 року на виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 року №401 «Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов`язкового державного пенсійного страхування» згідно постанов Кабінету Міністрів України №1854 від 12 грудня 2002 року та №303 від 12 березня 2003 року.
Відповідно до частини 1 статті 56 Закону №1788-XII до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв. До стажу роботи зараховується також навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі.
Згідно з частиною 1 статті 62 Закону №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, страховий (пільговий) стаж позивача за період роботи до 01 січня 2004 року має обчислюватися на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а після 01 січня 2004 року територіальні органи Пенсійного фонду мають керуватися виключно даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Пунктом 2 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону №1058-ІV встановлено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Відповідно до частини 3 статті 114 Закону №1058-ІV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року №383 затверджено Порядок застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок №383).
Зазначений Порядок №383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 3 Порядку №383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року №202 (далі - Список № 202).
Згідно з розділом І Списку №202 право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, мають усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю).
З 01 березня 2002 року по 02 серпня 2016 року застосовувався Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 №36.
З 03 серпня 2016 року по теперішній час застосовується Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року №461.
Відповідно до довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152):
код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року №10 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення», постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року №162 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» і від 16 січня 2003 року №36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», і за результатами атестації робочих місць;
код ЗПЗ014А1 - працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років.
Судом встановлено, що за даними форми РС-право (стаж для розрахунку права: ОСОБА_1 ) до пільгового стажу позивача за Списком №1 (підземні роботи) та за «ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в» зараховані такі періоди роботи:
з 01.01.2003 по 01.02.2004;
з 02.03.2004 по 23.12.2004;
з 24.12.2004 по 31.12.2004 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.01.2005 по 19.10.2005;
з 01.01.2006 по 01.04.2006 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.08.2006 по 18.08.2006 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.10.2006 по 29.12.2006;
з 01.01.2007 по 28.12.2007;
з 01.01.2008 по 31.05.2010;
з 05.08.2014 по 30.09.2021.
До пільгового стажу позивача не зараховані періоди роботи:
з 09.11.2005 по 31.12.2005,
з 02.04.2006 по 31.07.2006,
з 18.08.2006 по 31.08.2006,
з 30.12.2006 по 31.12.2006,
з 01.01.2011 по 04.08.2014,
з 01.10.2021 по 31.12.2023.
У спірному рішенні відповідач-2 не вказав підстави не зарахування до спеціального (пільгового стажу) позивача періодів роботи з 09.11.2005 по 31.12.2005, з 02.04.2006 по 31.07.2006, з 18.08.2006 по 31.08.2006, з 30.12.2006 по 31.12.2006, з 01.01.2011 по 04.08.2014, з 01.10.2021 по 31.12.2023, хоча за інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)), ці періоди обліковані як спеціальний стаж за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А1.
З огляду на встановлені обставини справи, спірне рішення не відповідає принципу всебічного, повного та об`єктивного розгляду, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Позивач помилково вважає, що його права порушені протиправними діями відповідача-2, які виразились в прийнятті рішення про відмову в призначенні пенсії від 01.03.2024 №057250005722 позивачу за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Права позивача порушені спірним рішенням, а не діями, а тому позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Позовні вимоги про зарахування до пільгового стажу за Списком №1 (підземні роботи) певних періодів роботи підлягають частковому задоволенню, оскільки, як вже було зазначено, частина цих періодів зарахована до пільгового стажу, а частина ні.
Отже, до пільгового стажу мають бути зараховані тільки не включені періоди роботи.
При цьому суд звертає увагу на таке.
В системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)) відсутня інформація щодо сплати страхових внесків за жовтень-грудень 2021 року, 2022 та 2023 роки, але дана обставина не є підставою для не включення вказаних періодів до страхового (пільгового) стажу позивача, оскільки за усталеною судовою практикою несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї єдиного соціального внеску, а також не внесення відомостей по спеціальному стажу не повинна порушувати законні права та інтереси позивача, зокрема, порушувати його право на належне пенсійне забезпечення, оскільки, обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а (2а/208/245/16), від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а та від 20.03.2019 у справі №688/947/17.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 №13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, страховий стаж обчислюється по місяць, що передує місяцю подання особою відповідної заяви (досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, - у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи)).
У разі якщо відомості про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення, переведення з одного виду пенсії на інший, перерахунок пенсії згідно з абзацами першим - третім частини четвертої статті 42 Закону або досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, - у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи), надійшли протягом чотирьох місяців з дня звернення особи відповідно за призначенням, переведенням з одного виду пенсії на інший, перерахунком пенсії або у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи) - досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, орган, що призначає пенсію, протягом місяця з дня надходження цих відомостей, переглядає прийняте рішення. При цьому, якщо за результатами перегляду рішення про призначення пенсії її розмір зменшився, виплата пенсії в новому розмірі здійснюється з місяця, наступного за місяцем надходження відомостей. Рішення про перерахунок пенсії переглядається на найбільш вигідних умовах відповідно до абзаців першого - третього частини четвертої статті 42 Закону.
Таким чином, до страхового (пільгового) стажу позивача підлягають включенню періоди роботи з 09.11.2005 по 31.12.2005, з 02.04.2006 по 31.07.2006, з 18.08.2006 по 31.08.2006, з 30.12.2006 по 31.12.2006, з 01.01.2011 по 04.08.2014, з 01.10.2021 по 31.12.2023.
Щодо позовної вимоги про зарахування періоду роботи з 15.11.2006 по 22.02.2024 - на посаді гірника очисного вибою зарахувати до пільгового стажу в провідних професіях не менше 20 років та здійснення відповідного перерахунку, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8, зарахувавши 1 повний рік роботи, як 1 рік і 3 місяці на підземних роботах (25 років), суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування
У спірний період з 15.11.2006 по 22.02.2024 діяла система персоніфікованого обліку, а тому страховий стаж за цей період має обчислюватися відповідно до вимог Закону №1058-ІV за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152), спеціальний стаж працівників провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років, обліковується за кодом ЗПЗ014А2.
Судом встановлено, що за інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)) спеціальний стаж ОСОБА_1 у спірний період облікований тільки за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А1.
Таким чином, період роботи позивача з 15.11.2006 по 22.02.2024 не може бути зарахований до спеціального стажу працівників провідних професій, а позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Щодо застосування роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 №8 суд зазначає таке.
Роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 не підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки цей документ за своєю суттю і юридичною природою не належить до актів законодавства, в тому числі до актів нормативно-правового характеру, а носить лише рекомендаційний характер.
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом в постановах від 8 липня 2021 року у справі № 212/1743/17-а та від 26 жовтня 2022 року у справі № 200/591/19-а.
Таким чином, роз`яснення не є нормативним актом, тому не підлягає обов`язковому застосуванню пенсійним органом при розрахунку стажу громадян, які звертаються із заявами про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за частиною 3 статті 114 Закону №1058.
Щодо позовної вимоги про призначення пенсії на пільгових умовах.
Обчислення страхового стажу та визначення розміру пенсії є дискреційними повноваженнями відповідного територіального органу ПФУ; суд не є органом, уповноваженим на призначення пенсії, а лише має компетенцію на здійснення судового контролю за відповідністю чинному законодавству оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності відповідного суб`єкта владних повноважень (постанови Верховного Суду від 1 жовтня 2019 року у справі №804/3646/18 та від 21 грудня 2019 року у справі №663/574/17).
Верховний Суд в постанові від 10.04.2018 у справі №348/2160/15-а (провадження №К/9901/32093/18) дійшов висновку, що обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а тому для вирішення питання щодо призначення та виплати пенсії відповідачу слід встановити всі необхідні умови, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Суд враховує вказані висновки Верховного Суду (частина 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України)).
Оскільки обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а під час розгляду судом не встановлено всіх необхідних умов, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, позовні вимоги про призначення пенсії не підлягають задоволенню.
Додатково суд зазначає, що надання уточнюючої довідки, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993 «Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній», необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення, до впровадження персоніфікованого обліку.
Спірні періоди стосуються періодів роботи позивача, коли вже був впроваджений персоніфікований облік, а отже наявність або відсутність уточнюючої довідки, не є підставою для не зарахування до спеціального стажу періодів трудової діяльності позивача після 1 січня 2004 року, оскільки в системі персоніфікованого обліку наявні відповідні дані.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За приписами статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що рішення №/ПС 057250005722, прийняте 01 березня 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області, є протиправним та підлягає скасуванню.
Оскільки права позивача порушені, але прийняття рішення на користь останнього, в тому числі щодо зарахування періодів роботи до відповідного стажу та визначення розміру пенсії належить до безпосередніх повноважень територіального органу Пенсійного фонду України, позовні вимоги слід задовольнити шляхом зобов`язання відповідача-2 повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог слід відмовити.
В задоволенні позову до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області слід відмовити, оскільки даний територіальний орган Пенсійного фонду України не розглядав заяву позивача і не приймав рішення за результатами такого розгляду. Наслідком скасування рішення суб`єкта владних повноважень є зобов`язання саме цього суб`єкта прийняти рішення на користь заявника.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).
Зважаючи на те, що у спірних правовідносинах відповідач-1, як суб`єкт владних повноважень, не використав надані йому дискреційній повноваження для вирішення питання про призначення пенсії, про які було зазначено в цьому рішенні, що змусило позивача звернутися до суду із позовом, судовий збір, сплачений останнім, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 (частина 1 статі 139 КАС України).
Зважаючи на те, що у спірних правовідносинах відповідач-2, як суб`єкт владних повноважень, не використав надані йому дискреційній повноваження для вирішення питання про призначення пенсії, про які було зазначено в цьому рішенні, що змусило позивача звернутися до суду із позовом, судовий збір, сплачений останнім, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 (частина 1 статі 139 КАС України).
Керуючись статтями 2, 3-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 215, 241-246, 250, 251, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , тел.: НОМЕР_4 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (місцезнаходження: Харківська область, м. Харків, майдан Свободи, Держпром, 3 під`їзд, код ЄРДПОУ 14099344, e-mail: gu@kh.pfu.gov.ua) задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення №/ПС 057250005722, прийняте 01 березня 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 22 лютого 2024 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , тел.: НОМЕР_4 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, б.3, код ЄДРПОУ 13486010, e-mail: gu@dn.pfu.gov.ua) відмовити повністю.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) гривень 96 копійок.
Повний текст рішення складено 05 червня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Суддя А.І. Циганенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 07.06.2024 |
Номер документу | 119528354 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Циганенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні