Рішення
від 29.05.2024 по справі 640/22017/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 травня 2024 року № 640/22017/22

Суддя Київського окружного адміністративного суду Кочанова П.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська торговельна компанія" до Головного управління ДПС у м. Києві, як територіальний орган, утворений на правах відокремленого підрозділу, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільська торговельна компанія" (далі позивач) з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, як територіальний орган, утворений на правах відокремленого підрозділу (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2) у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС y місті Києві №7476175/37817784 від 18 жовтня 2022 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 15 липня 2022 року;

- зобов?язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №2 від 15 липня 2022 року датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у місті Києві №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 18 липня 2022 р.;

- зобов?язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №3 від 18 липня 2022 р. датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 р.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що рішення Головного управління ДПС y місті Києві №7476175/37817784 від 18 жовтня 2022 р. та №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладних, складених позивачем, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, адже позивачем були надані документи, які свідчать про реальність здійснення господарських операцій, на підставі яких виписано податкові накладні, реєстрація яких була зупинена.

Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

9 лютого 2023 р. вказану адміністративну справу передано на розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

6 лютого 2023 р. протоколом автоматизованого розподілу судових справ між суддями цю справу передано на розгляд судді Журавлю В.О.

15 лютого 2023 року Київським окружним адміністративним судом відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями у зв`язку зі звільненням судді з посади, справа №640/22017/22 передана на розгляд судді Кочановій П.В.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 адміністративну справу №640/22017/22 прийнято до провадження судді Кочанової П.В. та вирішено розглядати спочатку, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, яку отримано відповідачем в системі «Електронний суд», що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

В матеріалах справи наявний відзив на позовну заяву, поданий відповідачем 1, згідно якого останній повідомляє суд, що Комісією ГУ ДПС у м. Києві було прийняте вмотивовані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, із вказаною конкретною причиною відмови у реєстрації, оскільки ТОВ «Подільська торговельна компанія» не надано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг). Відсутність вищезгаданих документів фактично позбавляє контролюючий орган можливості дослідити походження товару та загалом реальність господарської операції, що першочергово була покладена в основу формування незареєстрованої податкової накладної, тому не погоджується з позовними вимогами, вважає їх безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

Також відповідачем 2 подано відзив на позовну заяву, згідно якого останній повідомляє суд, що відповідач 1 прийняв рішення за одних обставин та документів, а позивач просить скасувати вказане рішення обґрунтовуючи іншими обставинами та документами, а також, що зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ГУ ДПС у м. Києві повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Згідно з пунктом 10 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Товариством з обмеженою відповідальністю «ПОДІЛЬСЬКА ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» було укладено з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» (код ЕДРПОУ 38724607) договір поставки № JP/02888 від 14.07.2022 р. за умовами якого позивачем здійснювалось постачання кукурудзи.

Кукурудза, яка постачалася на адресу ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К», позивачем була придбана ТОВ «Потапцівське» (код ЄДРПОУ 43111845) в межах виконання договору поставки № JP/02851 від 14.02.2022 р.

На підставі видаткових накладних щодо постачання на адресу ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» за Договором поставки №JP/02888 від 14.07.2022 року протягом липня 2022 року позивачем було складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних дві податкові накладні - № 2 від 15.07.2022 року та № 3 від 18.07.2022 року.

У відповідь на надіслані для реєстрації до ЄРПН податкові накладні №2 від 15.07.2022 року та №3 від 18.07.2022 року позивачем отримано квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування. Реєстрацію Податкових накладних було зупинено.

У зазначених Квитанціях як підстава для зупинки реєстрації податкових накладних вказана одна й та ж підстава:

«Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.07.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

Також Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної у Податкових накладних для прийняття рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивачем було направлено до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено з копіями документів на підтвердження інформації, зазначеної в Податкових накладних.

Головним управління ДПС у місті Києві було прийнято Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7476174/37817784 від 18.10.2022 року, № 7476175/37817784 від 18.10.2022 року.

Позивачем було подані скарги щодо Рішень відповідача 1 до Державної податкової служби України.

Такі скарги рішеннями відповідача 2 №59847/37817784/2 від 08.11.2022 року, № 59774/37817784/2 від 08.11.2022 року були залишені без задоволення.

Позивач вважає рішення відповідача 1 та рішення відповідача 2 неправомірними та безпідставними, з огляду на що звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

У відповідності до абзацу 1 пункту 201.1 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пункту 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (що набрала чинності з 01 лютого 2020 року та чинна на момент виникнення даних спірних правовідносин) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Вказаний порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пункту 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатками № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність з даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Як встановлено судом вище, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1165, який набрав чинності з 01 лютого 2020 року (далі - Порядок № 1165).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, у Квитанціях, надісланих позивачу, як підстава для зупинки реєстрації податкових накладних вказана одна й та ж підстава:

«Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.07.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

Судом встановлено, що 09.06.2022 року позивач отримав Рішення № 253315 від 09.06.2022 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. У той же час вказане рішення було скасовано 22.08.2022 року.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було в повному обсязі надано документи на підтвердження інформації, зазначеної в Податкових накладних, в тому числі щодо джерела походження реалізованої кукурудзи та її зберігання до моменту реалізації, зокрема:

- договору поставки кукурудзи, укладеного з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К»;

- видаткових та податкових накладних, відповідно до яких кукурудза постачалася ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К»;

- платіжних доручень на підтвердження оплати за поставку кукурудзи;

- товарно-транспортних накладних (далі - «ТТН») на підтвердження перевезення кукурудзи;

- договору складського зберігання товару, укладеного з ПрАТ «Таганча»;

- актів надання послуг зберігання та податкових накладних, відповідно до яких кукурудза зберігалася на зерновому складі ПрАТ «Таганча» до моменту і продажу ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К»;

- платіжних доручень на підтвердження оплати за зберігання кукурудзи;

- договору поставки кукурудзи, укладеного з ТОВ «Потапцівське»;

- видаткової та податкової накладної, відповідно до яких кукурудза постачалася Позивачу від ТОВ «Потапцівське»;

- складської квитанції та картки аналізу зерна.

Так, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом з тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що постачання позивачем кукурудзи ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» відбувалось на підставі Договору поставки №JP/02888 від 14.07.2022 р.

Поставка товару відповідно до Договору поставки з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» здійснювалася на умовах FCA2 із зернового складу Приватне акціонерне товариство «Таганча», розташованого за адресою: Київська обл., Богуславський р-н3, с. Іванівка, вул. Залізнична, 1.

Виконання Договору поставки з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» у липні 2022 року підтверджується видатковими накладними №71 від 15.07.2022, №72 від 18.07.2022, відповідно до яких ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» було поставлено 223,55 т кукурудзи на загальну суму 659 472,68 грн (в тому числі ПДВ 80 987,87 грн).

На підставі видаткових накладних щодо постачання на адресу ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» за Договором поставки з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» позивачем було складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні - №2 від 15.07.2022, №3 від 18.07.2022, відповідно до яких ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» було поставлено 223,55 т кукурудзи на загальну суму 659 472,68 грн. (в тому числі ПДВ 80 987,87 грн).

Оплата за Договором поставки з ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» підтверджується платіжними дорученнями: №217 від 18.07.2022, №218 від 19.07.2022 , №225 від 22.07.2022, №226 від 22.07.2022 , №227 від 25.07.2022 на загальну суму 659 472,68 грн.

Факт перевезення кукурудзи з визначеного умовами Договору поставки ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» місця поставки підтверджується товарно-транспортними накладними №843 від 15.07.2022 р., №845 від 15.07.2022, №846 від 15.07.2022, №847 від 15.07.2022, №859 від 18.07.2022, №860 від 18.07.2022, №864 від 18.07.2022, №865 від 18.07.2022, відповідно до яких ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» було поставлено 233,55 т кукурудзи.

Поставка товару відповідно до Договору поставки з ТОВ «Потапцівське» здійснювалася на умовах EXW4, пункт поставки - зерновий склад Приватне акціонерне товариство «Таганча», розташованого за адресою: Київська обл., Богуславський р-н, с. Іванівка, вул. Залізнична, 1.

Виконання Договору поставки з ТОВ «Потапцівське» у лютому 2022 р. підтверджується видатковою накладною №1 від 15.02.2022, відповідно до якої ТОВ «Потапцівське» було поставлено 305,083 т кукурудзи на загальну суму 2 318 631,96 грн (в тому числі ПДВ 284 744,28 грн).

На підставі видаткових накладних щодо постачання на адресу ТОВ «Потапцівське» за Договором поставки з ТОВ «Потапцівське» позивачем було складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну - №1 від 15.02.2022, відповідно до якої ТОВ «Потапцівське» було поставлено 305,083 т кукурудзи на загальну суму 2 318 631,96 грн. (в тому числі ПДВ 284 744,28 грн).

На підставі зазначеної видаткової накладної було з зареєстровано податкову накладну №1 від 15.02.2022 року

Оплата за Договором поставки з ТОВ «Потапцівське» підтверджується платіжними дорученнями: №2 від 15.02.2022, №7 від 21.02.2022 на загальну суму 2 318 631,96 грн.

Відповідно до умов Договору поставки ТОВ «Потапцівське» переоформило право власності на товар (кукурудзу) у лютому 2022 року на позивача на зерновому складі ПрАТ «Таганча», розташованого за адресою: Київська обл., Богуславський р-н, с. Іванівка, вул. Залізнична.

Поставка товару від Позивача для ТОВ «АГРОПОСТАЧ-К» здійснювалася, відповідно до умов договору у липні 2022 року, на зерновому складі ПрАТ «Таганча» (Київська обл., Богуславський р-н, с. Іванівка, вул. Залізнична, 1).

На підтвердження зберігання кукурудзи на зерновому складі ПрАТ «Таганча» (Київська обл., Богуславський р-н, с. Іванівка, вул. Залізнична, 1) з лютого 2022 р. по липень 2022 р. надано акти надання послуг зі зберігання № 29 від 28.02.2022, № 45 від 31.03.2022, № 57 від 30.04.2022, № 68 від 31.05.2022, № 82 від 30.06.2022, № 93 від 31.07.2022, які були оформлені відповідно до Договору складського зберігання товару № 8/21-3 від 06.09.2021, укладеного Позивачем з ПрАТ «Таганча»

На виконання послуг зі зберігання кукурудзи були виписані податкові накладні №13 від 28.02.2022, №7 від 31.03.2022, №6 від 30.04.2022, №6 від 31.05.2022, №8 від 30.06.2022, №10 від 31.07.2022, які всі були зареєстровані в ЄРПН, про що свідчать витяги про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН №60922, №60933, №60934, №60935, №60936, №60937.

Оплата послуг зі зберігання кукурудзи підтверджується платіжними дорученнями №24 від 15.09.2022, №25 від 15.09.2022, №26 від 15.09.2022, №27 від 15.09.2022, №28 від 15.09.2022, №29 від 15.09.2022.

Усе наведене вище свідчить про можливість та реальність здійснення господарських операцій за відповідними видами діяльності.

Як свідчить зміст оскаржуваних рішень прийнятих відповідачем №7476175/37817784 від 18 жовтня 2022 р. та №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р., вони були прийняті з підстав ненадання позивачем:

«первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг)».

В той же час судом встановлено, що контролюючий орган не зазначив, які саме документи, на його думку, повинні були надатися платником податків.

Разом із тим, надаючи оцінку рішенням відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Верховний Суд у постанові від 18.02.2020р. у справі №360/1776/19 вказав, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За правовою позицією Верховного Суду у постановах від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а. від 03.11.2021, у справі №360/2460/20 можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Суд зазначає, що не є свідченням нереальності господарських операцій відсутність деталізації їх опису в первинних документах. Зокрема в ухвалах від 05.08.2015 у справах №К/800/40727/14 та №К/800/68410/14 Вищим адміністративним судом України вказано на те, що умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі наявних документів зробити висновок про те, що витрати фактично понесені та спрямовані на отримання позитивного економічного ефекту, а власне відсутність максимальної деталізації виду виконаних послуг не перешкоджає прийняттю цих документів до обліку та не є свідченням відсутності виконаних господарських операцій.

Окрім того, в Рішеннях відповідача 1 в полі «Додаткова інформація» вказано, що надані платіжні доручення не завірено (не містять печатки банку), з приводу чого слід зазначити, що мотивування оспорюваного рішення фактом ненадання позивач контролюючому органу копії документів, які передбачені пунктом 5 Порядку №520, в тому числі розрахункові є необґрунтованим, оскільки вимоги щодо завірення платіжних документів банківською установою Порядок № 520 не містить.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС y місті Києві №7476175/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 15 липня 2022 р., а також рішення №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 18 липня 2022 р.

З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної №2 від 15 липня 2022 та №3 від 18 липня 2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішень про відмову в реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкових накладних немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію таких.

Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, позовні вимоги про зобов`язання Державної податкової службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №2 від 15 липня 2022 року датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 року, а також зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №3 від 18 липня 2022 року датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 року, підлягають задоволенню.

Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов?язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У пункті 70 рішення від 20 жовтня 2011 року «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини (далі також - ЄСПЛ) підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Крім того, ЄСПЛ звертає увагу на те, що на державні органи покладено обов?язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями статті 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому, в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За наведених обставин у сукупності, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Решта доводів учасників справи висновків суду по суті справи не змінюють.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.

Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 4962,00 грн.

Оскільки позовні вимоги задоволено до обох відповідачів, стягненню на користь позивача також підлягають судові витрати у виді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань обох відповідачів, пропорційно до задоволених позовних вимог.

Питання щодо стягнення з відповідачів судових витрат на професійну правничу допомогу може бути вирішено після надання представником позивача протягом п`яти днів після ухвалення рішення остаточного розрахунку та докази понесення таких судових витрат.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська торговельна компанія" до Головного управління ДПС у м. Києві, як територіальний орган, утворений на правах відокремленого підрозділу, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС y місті Києві №7476175/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 15 липня 2022 року.

Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача №2 від 15 липня 2022 року датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у місті Києві №7476174/37817784 від 18 жовтня 2022 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 18 липня 2022 року

Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача № 3 від 18 липня 2022 р. датою її фактичного надходження, а саме 11 серпня 2022 року.

Стягнути з Головного управління ДПС в м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 44116011) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Подільська торговельна компанія " (код ЄДРПОУ- 37817784) сплачений при подачі позову судовий збір в сумі 2481 грн. 00 коп.

Стягнути з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Подільська торговельна компанія " (код ЄДРПОУ- 37817784) сплачений при подачі позову судовий збір в сумі 2481 грн. 00 коп.

Повний текст судового рішення складено та підписано 29 травня 2024 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кочанова П.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2024
Оприлюднено07.06.2024
Номер документу119528872
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —640/22017/22

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кочанова П.В.

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні