Постанова
від 05.06.2024 по справі 380/22215/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/22215/23 пров. № А/857/7478/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді Курильця А.Р.,

суддів Мікули О.І., Пліша М.А.,

з участю секретаря Нора А.Т.,

представника позивача Назарка А.Р.,

представника відповідача Качмарик Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦІЯ НЕРУХОМОСТІ ГРІНВІЛЬ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

суддя в 1-й інстанції Кисильова О.Й.,

час ухвалення рішення 16.02.2024 року, 10:57 год.,

місце ухвалення рішення м.Львів,

дата складання повного тексту рішення 26.02.2024 року,

в с т а н о в и в :

ТзОВ «АГЕНЦІЯ НЕРУХОМОСТІ ГРІНВІЛЬ» звернулася в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 16.08.2023 № 18422/13-01-07-04 та податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 16.08.2023 № 18424/13-01-07-04.

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про відмову в задоволенні позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України установлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім прямо передбачених випадків. У свою чергу Законом України від 17.09.2020 № 909-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2020 рік" на період дії карантину Кабінету Міністрів України надане право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України. Саме відповідно до п. 4 розділу II Закону України від 17.09.2020 № 909-ІХ Урядом прийнята Постанова № 89, згідно із якою Кабінет Міністрів України скоротив строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб: тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18.03.2020. Постанова Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 прийнята з урахуванням та на виконання вимог Податкового кодексу України, відповідно зазначати про її невідповідність вимогам податкового законодавства у позивача немає підстав. Постанова № 89 не скасовує дію мораторію, введеного пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, а лише скорочує термін ряду обмежень, що не свідчить про її невідповідність нормам ПК України та підтверджує необхідність її прямого застосування у якості спеціального нормативного акту. Перевіркою встановлені порушення Товариством вимог п. 5, п. 6, п. 7, п. 27 П(С)БО 16; п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134; п. 135.1 ст. 135; п. 137.1 ст. 137; п.п. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу, а саме - завищене від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток за три квартали 2021 року на суму 16 970300,00 грн та занижений податок на прибуток у сумі 1 980743,00 грн унаслідок безпідставного віднесення до складу фінансових витрат суми нарахованих відсотків за користування позикою, отриманої від інвестиційного фонду за результатами здійсненої господарської операції по укладених договорах позики з АТ "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Благо інвест" від імені і за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції". Операції ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль", які передбачені договорами про надання позики за результатами перевірки не мали економічного ефекту та ділової мети, оскільки не призводили до отримання Товариством прибутку. Зазначаючи, що наявність відповідної ділової мети при укладені договорів позики, підтверджується при використанні позикових коштів від АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест" укладеними договорами купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів на придбання ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" деривативів (форвардних контрактів) базовим активом яких є майнові права на житлові та нежитлові приміщення, позивач не спростував та не довів наявність у нього отриманого економічного ефекту, зокрема, прибутку від придбання таких фінансових інструментів (майнових права на житлові та нежитлові приміщення) та в подальшому від їх реалізації, а саме не довів тієї обставини, що виручка від реалізації придбаного фінансового інструмента покрила витрати на їх придбання.

Представник відповідача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала просить рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову відмовити.

Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу заперечив, просить рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агенція нерухомості Грінвіль" зареєстроване як юридична особа 07.03.2018, код ЄДРПОУ 41990228, взяте на облік як платник податків 12.03.2018.

Видами економічної діяльності ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" за КВЕД є: 68.31 - Агентства нерухомості; 68.10 - Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 - Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 68.32 -Управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту.

На підставі наказу від 05.01.2023 № 19- ПП "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль", направлень від 21.01.2022 № № 246, 247, 248, Плану - графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст.20; п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75; ст.77; п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, головними державними інспекторами відділу перевірок Головного управління ДПС у Львівській області проведена планова виїзна документальна перевірка ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 07.03.2018 по 30.09.2021, валютного - за період з 07.03.2018 по 30.09.2021, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 07.03.2018 по 30.09.2021.

За результатами перевірки складений Акт перевірки від 17.02.2022 № 2239/13-01-07-04/41990228 (далі Акт № 2239), яким зафіксовані такі порушення:

- п. 5, п. 6, п. 7, п. 27 П(С)БО 16; п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134; п. 135.1 ст. 135; п. 137.1 ст. 137; п.п. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу, в результаті чого Товариством завищене від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток за три квартали 2021 року на суму 16 970 300,00 грн;

- п. 5, п. 6, п. 7, п. 27 П(С)БО 16; п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134; п. 135.1 ст. 135; п. 137.1 ст. 137; п.п. 140.4.2 п. 140.4 ст. 140 Податкового кодексу, в результаті чого Товариством занижений податок на прибуток у сумі 1 980 743,00 грн.

24.02.2023 ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" відповідно до вимог п. 86.7 ст. 86 Податкового кодексу України подало до Головного управління ДПС у Львівській області заперечення на Акт № 2239.

Листом від 10.08.2023 за № 23638/6/13-01-07-04-17 Головне управління ДПС у Львівській області повідомило ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" про те, що надані позивачем аргументи частково спростовують факти порушень, відображених в Акті від 17.02.2022 № 2239/13-01-07 04/41990228, а саме, в частині завищення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності за період з 07.03.2018 по 30.09.2021 на суму 2711000,00 грн (внаслідок віднесення до складу адміністративних витрат вартості рекламних послуг, послуг консультування з питань комерційної діяльності й керування, послуг консультування з питань інформатизації без належного оформлення первинних документів, що підтверджують фактичне придбання таких послуг). В іншій частині прийнято рішення, що аргументи наведені в запереченні ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" не спростовують факти порушень, відображених у висновку Акта перевірки від 17.02.2022 № 2239/13-01-07- 04/41990228.

На підставі Акта перевірки від 17.02.2022 № 2239/13-01-07- 04/41990228 та з урахуванням заперечень на Акт перевірки, 16.08.2023 Головне управління ДПС у Львівській області прийняло податкові повідомлення-рішення № 18424/13-01-07-04, яким позивачу зменшена сума від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 16 970 300,00 грн за три квартали 2021 року та № 18422/13-01-07-04, яким позивачу збільшена сума грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 1 492 763,00 грн.

Не погодившись із спірними ППР, позивач звернувся до суду із позовом про їх скасування.

Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани, державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

За змістом підпункту20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК(в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з пунктом77.4 статті 77 ПКпро проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеномустаттею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Відповідно до пунктів 77.6-77.9 статті77 ПКдопуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно ізстаттею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченомустаттею 79 цього Кодексу. Строки проведення документальної планової перевірки встановленістаттею 82 цього Кодексу. Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями83,85цьогоКодексу. Порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановленостаттею 86 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10розділу XX ПК(в редакції на момент винесення наказу №3430-ПП) установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України (даліКМУ) на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами78.1.7та 78.1.8 пункту78.1 статті 78цьогоКодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами80.2.2,80.2.3та 80.2.5 пункту80.2 статті 80цьогоКодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбаченихстаттею 102 цього Кодексу.

Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПКпов`язані та прямо відсилають до актів КМУ, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Постановою КМУ «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 09.12.2020 №1236установлено з 19.12.2020 до 31.12.2021 на території України карантин.

Отже, КМУ на момент прийняття Наказу №3430-ПП не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

Відповідно до вимог пункту 4 розділу IIЗакону України від 17.09.2020 №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»»на період дії карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право КМУ скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.

На підставі цієї норми КМУ прийняв Постанову №89 від 03.11.2021 якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПКв частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;

-документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24.04.2020 №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10розділу XX «Перехідних положень» ПКта вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Беручи до уваги той факт, що пункт 52-2 підрозділу 10розділу XX «Перехідних положень» ПКє нормою вищої юридичної сили, ніж Постанова №89, тому апеляційний суд зазначає, що за загальним правилом вирішення колізій, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України, а тому у даному випадку, підлягають застосуванню саме нормиПК, а не Постанови №89 як помилково вказав суд першої інстанції.

Вказане узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, що викладені у постановах від 22 лютого 2022 року, 27 квітня 2022 року у справах №№420/12859/21, 140/1846/21.

Відповідно до позиції Верховного Суду, що викладена у постановах від 21 лютого 2020 року, 22 вересня 2020 року у справі №№ 826/17123/18, 520/8836/18 відповідно, при оскарженні податкового повідомлення-рішення платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом законодавства щодо проведення перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність такого рішення, і при цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.

У постанові від 27.07.2023 у справі № 380/12782/22 Верховний Суд надав оцінку підставам проведення документальної виїзної перевірки у період дії мораторію, встановленого пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, зазначивши, що між нормами ПК України та Постановою КМУ № 89 виникла колізія в частині можливості здійснювати контрольні заходи шляхом проведення деяких видів перевірок у період з дня набрання чинності такої постанови по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби.

Також у постанові від 27.07.2023 у справі № 380/12782/22 суд касаційної інстанції відмітив, що "…Верховний Суд вже неодноразово вирішував наведену вище колізію. Так, у постанові від 22.02.2022 у справі № 420/12859/21 Суд виклав правову позицію, що мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинена. Виходячи зі змісту пункту 2.1 статті 2 ПК України, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків дії мораторію може бути здійснена виключно шляхом прямого внесення змін до ПК України. Верховний Суд дійшов висновку, що за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у ПК України і в постанові Кабінету Міністрів України - застосуванню підлягають положення і правила саме ПК України.

постанові від 27.04.2022 у справі № 140/1846/21 Верховний Суд також підтримав позицію про неможливість застосування постанови КМУ № 89 як такої, що змінила строки обмежень на проведення планових перевірок, встановлені пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. Додатково Верховний Суд звернув увагу, що постанова КМУ № 89 прийнята не на підставі та не на виконання ПК України та законів з питань митної справи, у зв`язку з чим згідно з пунктом 3.1 статті 3 ПК України не може вважатися складовою податкового законодавства і не підлягає застосуванню у питаннях, пов`язаних з оподаткуванням…".

З урахуванням наведеного, апеляційний суд зазначає, що з метою дотриманням балансу публічних і приватних інтересів платників податків та контролюючих органів нормамиПКустановлено умови та порядок призначення та проведення, зокрема документальних виїзних планових перевірок.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що наведені порушення контролюючого органу законодавства щодо проведення перевірки, зумовлюють протиправність ППР від 16.08.2023 № 18422/13-01-07-04 та від 16.08.2023 № 18424/13-01-07-04, що має наслідком їх скасування.

Додатково, колегія суддів зазначає наступне.

За правилами п. 134.1. ст. 134 ПК України об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Відповідно до п. 135.1. ст. 135 ПК України базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу.

Податок нараховується платником самостійно за ставкою, визначеною статтею 136 цього Кодексу, від бази оподаткування, визначеної згідно зі статтею 135 цього Кодексу (137.1. ст. 137 ПК України).

Згідно із пп. 140.4.2. п. 140.4. ст. 140 ПК України фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що підлягає виплаті на його користь від контрольованої іноземної компанії в межах, що не перевищує суму, на яку збільшувався об`єкт оподаткування відповідно до підпункту 134.1.7 пункту 134.1 статті 134 цього Кодексу.

Норми цього підпункту застосовуються за результатами податкового (звітного) року.

Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про витрати підприємства та її розкриття в фінансовій звітності визначені Положенням (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248 (далі - П(С)БО 16).

Відповідно до п. 5 П(С)БО 16 витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов`язань.

Відповідно до п. 6 П(С)БО 16 витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.

Пунктом 7 П(С)БО 16 визначено, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.

Витрати, які неможливо прямо пов`язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Відповідно до п. 27 П(С)БО 16 до фінансових витрат відносяться витрати на проценти (за користування кредитами отриманими, за облігаціями випущеними, за фінансовою орендою тощо) та інші витрати підприємства, пов`язані із запозиченнями (крім фінансових витрат, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 31 "Фінансові витрати".

За визначеннями, наведеними у статті 14 ПК України :

- п.п. 14.1.36 п. 14.1 господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами;

- п.п. 14.1.231 п. 14.1 - розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Економічний ефект передбачає приріст (збереження) активів платника податків та/або їх вартості, а так само створення умов для такого приросту (збереження) в майбутньому.

Статтею 3 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва підприємцями.

Згідно із ст. 42 ГК України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Положеннями статті 43 та статті 44 Господарського кодексу України встановлена свобода підприємницької діяльності, зокрема: право комерційного розрахунку та власного комерційного ризику.

Аналіз наведених вище правових норм дає суду підстави для висновку про те, що господарська діяльність підприємства складається із сукупності господарських операцій платника податку, що пов`язані з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку.

Господарська операція, направлена на отримання доходу, не завжди може мати позитивний економічний ефект, що є об`єктивним процесом здійснення господарської діяльності, оскільки при здійсненні господарських операцій існує звичайний комерційний ризик отримати збиток від конкретної операції. Збитковість господарської діяльності не може бути підставою для визначення такої діяльності як негосподарської та/або направленої на ухилення від оподаткування.

Отже, прибуток - це мета усієї діяльності, а не результат кожної окремої операції, здійсненої під час такої діяльності. Податковим кодексом віднесення тієї чи іншої господарської операції до господарської діяльності, що становить підприємництво, не ставиться в залежність від того, прибуткова вона чи збиткова.

Поняття "ділова мета" визначає, що обов`язково повинен бути намір платника податку отримати відповідний економічний ефект, тобто господарська операція принаймні теоретично (за умови досягнення поставлених завдань) має передбачати можливість приросту або збереження активів чи їх вартості.

Якщо ж та чи інша операція не зумовлена розумними економічними причинами (позбавлена ділової мети), то такі операції не є вчиненими в межах господарської діяльності, а відтак, їх наслідки не підлягають відображенню в податковому обліку.

З`ясування наміру платника податку на отримання економічного ефекту від господарської операції передбачає аналіз умов та обставин її здійснення. При цьому економічний ефект не повинен полягати виключно в зменшенні податкового навантаження на хоча б одного з учасників операції.

Відповідно, економічний ефект відсутній в операціях, які призводять до збільшення задекларованих витрат платника та зменшують об`єкт його оподаткування без можливості отримання додаткового приросту активів чи збереження їх вартості.

До аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 07.07.2020 у справі №440/3633/19 у подібних правовідносинах.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що 20.08.2018 між Акціонерним товариством "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Грінвіль Інвест" (далі АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого, на підставі Договору № 1 про управління активами Закритого недиверсифікованого венчурного корпоративного інвестиційного фонду від 29.03.2017 зі змінами діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції" (38616323), що здійснює діяльність на підставі ліцензії Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку - діяльність з управління активами інституційних інвесторів (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 104/КЗ купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами п. 1.1 та п.1.2 якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 104/КЗ від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Преміум Інвестиції". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 104/КЗ, проектною площею 46,35 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5КЗ. Відповідно до умов форвардного контракту Покупець бере на себе зобов`язання щодо виконання даного форвардного контракту в розрізі оплати вартості базового активу та набуття майнових прав на базовий актив.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 20.08.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 104/КЗ від 14.05.2018.

31.07.2019 ТОВ "Преміум Інвестиції" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 104/КЗ від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 382746,55 грн.

17.09.2018 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 82/МЗ купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами п. 1.1 та п. 1.2 якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 82/МЗ від 16.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Львівінвест плюс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 82/МЗ, проектною площею 51,81 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5КЗ.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 17.09.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 82/МЗ від 16.05.2018.

21.02.2020 ТОВ "Львівінвест плюс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 82/МЗ від 16.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 434510,00 грн.

05.09.2018 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 39/Б8 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами п. 1.1 та п.1.2 якого Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 39/Б8 від 15.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест-Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 39/Б8, проектною площею 47,12 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б Секція Б8.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 05.09.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 39/Б8 від 15.05.2018.

22.04.2019 ТОВ "Інвест-макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 39/Б8 від 15.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 385614,00.

07.12.2018 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 43/БЗ купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за яким Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 43/БЗ від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест-Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру №43/БЗ, проектною площею 87,82 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська, 226А, 226Б Секція Б3.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 07.12.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 43/БЗ від 14.05.2018.

15.04.2021 ТОВ "Інвест макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 43/БЗ від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 665600,00 грн.

26.12.2018 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 01/К4 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 01/К4 від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Преміум Інвестиції". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 01/К4, проектною площею 76,98 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5К4.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 26.12.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 01/К4 від 14.05.2018.

26.12.2018 ТОВ "Преміум інвестиції" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 01/К4 від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 623538,00 грн.

15.07.2019 АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 14/М1 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 14/М1 від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Львівінвест плюс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 14/М1, проектною площею 75,74 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5М1.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 15.07.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 14/М1 від 14.05.2018.

15.07.2019 ТОВ "Львівінвест плюс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 14/М1 від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 632520,00 грн.

04.03.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 55/К4 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 55/К4 від 14.05.2019. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Преміум Інвестиції". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 55/К4, проектною площею 89,52 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5К4.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 04.03.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 55/К4 від 14.05.2018.

04.03.2019 ТОВ "Преміум інвестиції" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 55/К4 від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 725112,00 грн.

30.01.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 81/КЗ купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 81/КЗ від 11.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Преміум Інвестиції". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 81/КЗ, проектною площею 78,49 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Княгині Ольги, 1-5К3.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 30.01.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 81/КЗ від 11.05.2018.

30.01.2019 ТОВ "Преміум інвестиції" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 81/КЗ від 11.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 604373,00 грн.

16.05.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 04/Б1 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 04/Б1 від 11.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест-Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру №04/Б1, проектною площею 53,52 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 16.05.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 04/Б1 від 11.05.2018.

16.05.2019 ТОВ "Інвест-Макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 04/Б1 від 11.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 452710,00 грн.

27.09.2018 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 05/Б1 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 05/Б1 від 11.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест-Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 05/Б1, проектною площею 47,59 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 27.09.2018 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 05/Б1 від 11.05.2018.

27.09.2018 ТОВ "Інвест Макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 05/Б1 від 11.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 429531,00 грн.

04.07.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 05/Б4 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 05/Б4 від 17.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 05/Б4, проектною площею 53,27 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б Секція Б4.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 04.07.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 05/Б4 від 17.05.2018.

04.07.2019 ТОВ "Інвест Макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 05/Б4 від 17.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 375841,00 грн.

12.02.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 45/Б3 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 45/Б3 від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 45/Б3, проектною площею 59,93 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б Секція Б3.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 12.02.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 45/Б3 від 14.05.2018.

12.02.2019 ТОВ "Інвест макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 45/Б3 від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 445656,00 грн.

12.03.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 58/Б3 купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупецьзобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 58/Б3 від 14.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ " ТОВ "Інвест Макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 58/Б3, проектною площею 55,77 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б Секція Б3.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 12.03.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 58/Б3 від 14.05.2018.

16.04.2021 ТОВ "Інвест макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 58/Б3 від 14.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 404012,00 грн.

25.04.2019 між АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест", від імені та за рахунок якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "Активні інвестиції (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) укладений Договір № 65/БЗ купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, за умовами якого Покупець зобов`язується прийняти та оплатити цінні папери форвардний контракт № 65/БЗ від 17.05.2018. Продавець згідно форвардного контракту ТОВ "Інвест макс". Базовий актив по контракту майнові права на квартиру № 65/БЗ, проектною площею 55,77 кв. м, розташована за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська 226А, 226Б Секція Б3.

Згідно із Актом приймання передачі цінних паперів або інших фінансових інструментів від 25.04.2019 Продавець передав, а Покупець прийняв та оплатив наступні цінні папери або фінансові інструменти - форвардний контракт № 65/БЗ від 17.05.2018.

25.04.2019 ТОВ "Інвест макс" (Продавець) та ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" (Покупець) складений Акт пред`явлення до виконання форвардного контракту, за яким Покупець пред`явив до виконання форвардний контракт № 65/БЗ від 17.05.2018 та оплатив остаточну вартість базового активу (нерухомість) у сумі 407447,00 грн.

У судовому засіданні представник позивача стверджував, що ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" зареєстроване у березні 2018 року, маючи розмір статутного капіталу 1 000 грн, а тому з метою належного фінансування поточної діяльності Товариством та АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест" у липні 2018 року були укладені договори про надання позики. Отримавши позикові кошти, позивач одночасно укладав договори купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів на придбання деривативів (форвардних контрактів) базовим активом яких є майнові права на житлові та нежитлові приміщення. У ході перевірки позивач надав контролюючому органу всі договори купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, які частково також надав суду, а також акти приймання-передачі цінних паперів та копії платіжних доручень, що підтверджують оплату за фінансовий інструмент. Ділова мета і досягнення економічного ефекту для ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" при залученні позики від АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест" полягала в тому, що фінансовий результат позивача за 2018 рік - 9 місяців 2021 року становить постійний дохід; можливістю укладання договорів купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів та здійснення розрахунків по зазначеним договорам; мінімізація несприятливих чинників, що завдані поширенням на території України коронавірусу COVID-19; можливості вибудовувати стратегію продажів фінансових інструментів на перспективу і уникати економічних і політичних кризових ситуацій.

Як вбачається із фінансових звітів суб`єкта малого підприємництва ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль" за 2018 рік, станом на 31.12.2018 (із урахуванням уточнень) у Товариства наявні необоротні активи на суму 97 365,80 тис. грн, оборотні активи на суму 172 065,50 тис. грн. Фінансовий результат за 2018 рік становить 23 876,4 тис. грн доходу, при цьому у 2018 році Товариство не включало до складу витрат нараховані відсотки за користування позикою. За 2019 рік станом на 31.12.2019 у Товариства наявні необоротні активи на суму 62 381,9 тис. грн, оборотні активи на суму 179 955,5 тис. грн. Фінансовий результат за 2019 рік становить 155 758,5 тис. грн доходу, витрати по нарахованих відсотках за користування позикою - 14 728,7 тис. грн. За 2020 рік станом на 31.12.2020 у Товариства наявні необоротні активи на суму 15 335,2 тис. грн, оборотні активи на суму 99 456,2 тис. грн. Фінансовий результат за 2020 рік становить 178 516,3 тис. грн доходу, витрати по нарахованих відсотках за користування позикою - 6 060,5 тис. грн. За 2021 рік станом на 30.09.2021 у Товариства наявні оборотні активи на суму 52 959,9 тис. грн, фінансовий результат за 9 місяців 2021 року становить 73 165,7 тис. грн доходу, витрати за користування позикою - 4 474,1 тис. грн.

Так, за даними бухгалтерського обліку банківські рахунки підприємства мають позитивний баланс, зокрема, станом на 20.07.2018 сальдо складає 4 682 935,65 грн, станом на 01.01.2019 - 7 052 890,69 грн, станом на 01.01.2020 - 2 170 439,07 гри, станом на 01.01.2021 - 181 956,76 грн

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що податковий орган, отримавши під час перевірки всі первинні документи ТОВ "Агенція нерухомості Грінвіль", не здійснив повного та детального аналізу фінансової та господарської діяльності позивача, з урахуванням наданих Договорів купівлі-продажу цінних паперів або інших фінансових інструментів, на підтвердження придбання деривативів (форвардних контрактів), базовим активом яких є майнові права на об`єкти нерухомого майна, прибуток від реалізації яких позивач отримуватиме із відтермінуванням у часі. Також відповідач не зазначив у Акті перевірки № 2239 обставин щодо приросту активів Товариства та створення умов для такого приросту (збереження) в майбутньому, а обмежився лише формальним аналізом податкової звітності.

Крім того, Акт перевірки № 2239 не містить інформації про встановлення контролюючим органом формування позивачем витрат, пов`язаних із залученням позики не у зв`язку із господарською діяльністю.

Відтак, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що під час проведення перевірки податковим органом не з`ясовано усіх обставин господарської діяльності позивача, що призвело до помилкових висновків перевірки.

Беручи до уваги наведені вище обставини, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідач не надав суду жодних доказів на підтвердження своїх доводів про те, що господарські операції позивача з АТ "ЗНВКІФ "Грінвіль Інвест" не мають наслідком досягнення ділової мети або здійснені без наміру одержати економічний ефект.

Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.

Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Судові витрати у вигляді судового збору в сумі 32208 гривень, які відстрочені Головному управлінню ДПС у Львівській області до ухвалення апеляційним судом судового рішення підлягають стягненню з відповідача.

Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року у справі № 380/22215/23 - без змін.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Державної судової адміністрації України (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 32208,00 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 05 червня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2024
Оприлюднено07.06.2024
Номер документу119534270
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —380/22215/23

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні