Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 червня 2024 року Справа№200/1957/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зінченка О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (юридична адреса: 84207, Донецька обл., Краматорський район, місто Дружківка, вул. Космонавтів, буд. 39, ЄДРПОУ 03337119) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (юридична адреса: 61052, м. Харків, вул. Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ 44131658), Головного управління ДПС у Донецькій області (юридична адреса: Донецька область, Маріуполь вул. Італійська 59, код ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
03 квітня 2024 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Донецьктеплокомуненерго (далі-позивач) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі-відповідач 1), Головного управління ДПС у Донецькій області (далі- Відповідач 2), в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44131658) за № 3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023 р. щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП: 44070187) повторно розглянути заяву обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні, яке буде прийняте по цій судовій справі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 02.05.2023 по справі №200/871/23 визнано протиправним та скасоване рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі великими платниками податків за №1506/6/35-00-04-01-22 від 19.10.2022 р. щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зобов`язано Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні.
Після набрання зазначеного рішення законної сили позивач 05.12.2023 р. звернувся до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з листом за вих. № 1281/26 щодо повторного розгляду заяви про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків.
28.12.2023 відповідачем 1 прийнято рішення № 3090/6/35-00-04-01-22 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Відповідач обґрунтовуючи прийняття спірного рішення за № 3090/6/35-00-04-01-22 виходив вже з інших підстав, а ніж в минулому рішенні, а саме надавав оцінку поданим документам з підстави - втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, передбаченого підпунктом 1 пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225. В той же час, на думку позивача, відповідач 1, надав перевагу лише питанню втрати первинних документів, що ж до втрати (знищення чи зіпсуття) іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації не взяв до уваги, проігнорувавши причинно-наслідковий зв`язок.
Зазначене рішення оскаржене позивачем до Державної податкової служби України, проте згідно із рішенням про результати розгляду скарги, спірне рішення - залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Оскаржуване рішення, на думку позивача, є протиправним та безпідставним, при його прийнятті відповідач діяв не у порядку та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, а тому, на думку позивача, підлягає скасуванню.
Також зазначає, що оскільки позивач перейшов на облік, як платник податків, до Головного управління ДПС у Донецькій області, в частині позовних вимог щодо повторного розгляду заяви підприємства про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (датовану 29.09.2022 за №1182/03) - позивач пред`являє вимоги до Головного управління ДПС у Донецькій області, як до контролюючого органу відносно позивача. Просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою суду від 08 квітня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування відзиву зазначив, що ОКП «ДТКЕ» не надано копії підтверджуючих документів щодо зберігання та втрати первинних документів, зокрема: актів проведеної інвентарізації втрачених первинних документів, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії тощо.
Отже, ОКП «ДТКЕ» до заяви про неможливість виконання платником свого податкового обов`язку не надано підтверджуючі документи в повному обсязі, зокрема згідно з п. 13 п. 16 Переліку документів, а саме: документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на бaлaнci підприємства i є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебувае у податковй зacтaвi (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіаљного органу ДСНС, згідно з яким відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (переік майна, його вартість); заява до правоохоронних opганів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо); документи, що свідчать про пошкодження, втрату, зiпcyття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформації про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 ст. 44 глави 1 розділу 2 Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення» Податкового кодексу України).
Водночас, зауважує, що абзацом третім п.п 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема: щодо подання звітності, у тому числі передбачено пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 piк (для звiтності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, 1 квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травењ 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Враховуючи вищевикладене, подання підприємством 27.05.2022 (реєстраційний номер 41293) податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2021 piк не свідчить, на думку відповідача 2, про неможливість своєчасного виконання платником своїх податкових зобов`язань, з огляду на те, що граничний строк подання декларації був визначений Кодексом не пізніше 20.07.2022.
Згідно з даними ІКС ДПС ОКП «ДТКЕ» подано до ГУ ДПС у Донецькій області Краматорська ДПІ (м. Краматорськ) податкову звітність з податку на прибуток за звітні (податкові) періоди: 1 квартал 2022 року, півріччя 2022 року подано 24.102022, три квартали 2022року 09.11.2022, 2022 piк 10.03.2023, 1 квартал 2023 року 23.05.2023, півріччя 2023року 08.08.2023, три квартали 2023 року 07.11.2023 (разом з фінансовою звітністю), 2023 piк 23.02.2024.
Аудиторський звіт за 2021 piк надано ОКП «ДТКЕ» електронною поштою на адресу Північного МУ ДПС по pоботі з ВПП 09.11.2023.
Крім того, ОКП «ДТКЕ» виконує інші податкові обов`язки щодо подання звітності, забезпечує виконання податкового обов`язку щодо сплати податкових зобов`язань, проводить peєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відтак, на думку відповідача 2, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Представником відповідача 2 до суду надано клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. В обґрунтування свого клопотання зазначив, що для повного та всебічного встановлення обставин по справі є необхідність розгляду справи у загальному позовному провадженні.
Відповідачем 1 надано відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування відзиву зазначив, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02.05.2023 по справі №200/871/23, яким визнано протиправним та скасоване рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі великими платниками податків за №1506/6/35-00-04-01-22 від 19.10.2022 р. щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зобов`язано Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні, відповідачем 1 повторно розглянуто заяву підприємства з урахуванням висновків суду та наданих підприємстом додаткових документів листом від 05.12.2023 року №1281/26 (вх. №2962/6 від 06.12.2023р.) та прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання ОКП «Донецьктеплокомуненерго» свого податкового обов`язку №3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023 року.
При розгляді наданих підприємством документів встановлено:
За даними інформаційної системи ДПС України ІКС «Податковий блок» за ОКП «Донецьктеплокомуненерго» обліковуються 18 відокремлених підрозділів та філій (які не є закритими), з яких: - 8-м відокремлених підрозділів мають адреси, які згідно наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022р. (далі наказ 309) віднесено до територій можливих бойових дій з дати 24.02.2022р. (ВО «ДРУЖКІВКАТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540853), ВО «КОСТЯНТИНІВКАТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540860), ВО «СЛОВ`ЯНСЬКТЕПЛОМЕРЕЖА (код 5540965), ВО «КРАМАТОРСЬКМІЖРАЙТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540936), ВО «ЛИМАНТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 25670552; крім того має адресу, яка згідно наказу 309 в період з 25.05.2022р. по 30.09.2022р. віднесена до тимчасово окупованих Російською Федерацією території України), ВО «ДИМИТРОВТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 38311229), відокремлений підрозділ «ЦЕНТР ПРОДАЖУ ПОСЛУГ ТА КЛІЄНТСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ» (код 43806026), структурний підрозділ «Єдиний розрахунковий центр» (код 26221744)); - ВО «ТОРЕЦЬКТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540971) має адресу, яка згідно наказу 309 віднесена до території активних бойових дій з дати 24.02.2022р.; - ВО «ВОЛНОВАХАМІЖРАЙТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 3562477) має адресу, яка згідно наказу 309 віднесена до тимчасово окупованої Російською Федерацією територією України з дати 10.03.2022р.
8-м відокремлених підрозділів розташовані на тимчасово окупованій з 2014 року території (території визначено постановою ВР України N 254-VIII від 17.03.2015 р. «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями», розпорядженням КМУ від 07.11.2014р. № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування»), а саме: ВО«ДЕБАЛЬЦЕВЕТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 25669951), ВО «ХАРЦИЗЬКТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540882), ВО «ЯСИНУВАТАТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5759681), ВО «ЄНАКІЄВОТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540925), ВО «ЖДАНІВКАТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 38311234), ВО «НОВОАЗОВСЬКТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 24812642), ВО «СНІЖИНТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 38311240), ВО «ШАХТАРСЬКТЕПЛОМЕРЕЖА» (код 5540899).
При розгляді наданих підприємством документів встановлено:
1) Згідно 3-х витягів з ЄДР у кримінальних провадженнях, наданих ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях листом №78/2/13/К-19-17/11/147 від 11.11.2023 р. встановлено: проникнення в період з травня по вересень 2022 року військовослужбовців ЗС РФ на територію тепломереж в с. Щурове Лиманської ОТГ (а саме баз відпочинку «Юність» та «Ромашка»), звідки викрали майно (кримінальне провадження 12022052420000085); незаконне заволодіння майном у с. Новолуганське невідомими озброєнними особами станом на 11.08.2022р., яке експлуатувалось ВО «Костянтинівкатепломережа» (кримінальне провадження 22022050000006168); 01.02.2023 р. невстановленими особами з числа збройних сил РФ з використанням однієї ракети здійснено обстріл території м. Краматорськ внаслідок чого відбулось руйнування будинків та будівель за адресами, а також загибель цивільних (кримінальне провадження 22023050000000421). В зазначених витягах з ЄДР у кримінальних провадженнях відсутні адреси 10-ти відокремлених підрозділів та філій (на території яких у 2022-2023 роках ведуться можливі бойові дії, активні бойові дії або які тимчасово окуповані Російською Федерацією та відсутні об`єкти оподаткування, задекларовані ОКП «ДТКЕ» в формі 20-ОПП. Жодної інформації щодо втрати первинних документів, бухгалтерських або податкових документів в витягах з ЄДР досудових розслідувань не зазначено.
2) Згідно витягу з ЄДР досудових розслідувань (номер кримінального провадження 12022052770003252) встановлено: 24.02.2022 р. військові формування РФ здійснювали ракетно-бомбові та авіаційні обстріли України, у т.ч. м. Маріуполь; захоплено будівлі та майно ДТКЕ: 3 шт. котелен в смт. Мангуш та котельня в с. Урзуф. В зазначеному витягу з ЄДР досудових розслідувань (номер кримінального провадження 12022052770003252) відсутні адреси 10-ти відокремлених підрозділів та філій (на території яких у 2022-2023 роках ведуться можливі бойові дії, активні бойові дії або які тимчасово окуповані Російською Федерацією згідно наказу 309) та відсутні об`єкти оподаткування, задекларовані ОКП «ДТКЕ» в формі № 20-ОПП. Жодної інформації щодо втрати первинних документів, бухгалтерських або податкових документів у витягу з ЄДР досудових розслідувань не зазначено.
3) Згідно «Акту про пожежу» від 24.06.2022 р. (у складі інспектора ВЗНС Краматорського РУ ГУ ДСНС України в Донецькій обл., технічного директора ОКП «ДТКЕ», директора ВП ОКП «ДТКЕ» ВО «Костянтинівкатепломережа») виявлено внаслідок бойових дій (обстрілу) 24.06.2022р. в будівлі котельні «Центральна-1» пожежу за адресою Донецька область, Краматорський район, м. Костянтинівка, вул. Б. Хмельницького, 20-А, якою знищено будівлю котельні з обладнанням, склади, майстерню цеху, автомобілі, а також пошкоджено будівлю котельні «Центральна-2» з обладнанням, склади, огорожу, димові труби. Згідно «Акту № __ візуального обстеження теплового пункту вул. О.Вишні ВО «Краматорськміжрайтепломережа» від 06.05.2022 р. встановлено пошкодження будівлі теплопункту в м. Краматорськ, вул. О. Вишні внаслідок ракетного обстрілу, здійсненого російськими збройними силами 05.05.2022.
В зазначених актах 24.06.2022р. та від 06.05.2022р. відсутні адреси 10-ти відокремлених підрозділів та філій (на території яких у 2022-2023 роках ведуться можливі бойові дії, активні бойові дії або які тимчасово окуповані Російською Федерацією згідно наказу 309) та відсутні об`єкти оподаткування, задекларовані ОКП «ДТКЕ» в формі 20-ОПП.
Жодної інформації щодо втрати первинних документів, бухгалтерських або податкових документів в акті про пожежу та акті візуального обстеження теплового пункту не зазначено.
4) Згідно наданих (на 34 аркушах) 15 заяв до правоохоронних органів, в яких заявлено про безвісно зниклих працівників ВО «Волновахаміжрайтепломережа», з якими відсутній зв`язок на 30.03.2022р.; зайняття невідомими озброєнними особами майна ВО «Волновахаміжрайтепломережа», а саме 18 шт. котелен в м. Волноваха, смт. Ольгинка, смт. Новотроїцьке, смт. Володимирівка, смт. Мангуш, с. Урзуф; відсутність матеріальних цінностей на складі ВО «Слов`янськтепломережа» в м. Слов`янськ, вул. Поштова, буд. 58, після зірвання пломб та зламу замків невідомими озброєнними особами; заволодіння нерухомим майном котельні ВО «Костянтинівкатепломережа» в сел. Новолуганське, вул. Першотравнева, 9; внаслідок бойових дій заволодіння невідомими озброєнними особами нерухомого майна ВД ВКГ м. Святогірськ та відсутність зв`язка з працівниками структурного підрозділу; про викрадення автозапчастин, комплектів зимової автомобільної резини невідомими озброєнними особами у військовій формі ЗСУ на території боксів № 3 та 10 в м. Святогірськ, вул. Івана Мазепи, 9, що належать ВД ВКГ м. Святогірськ ОКП «ДТКЕ»; незаконне заволодіння невідомими озброєнними особами автомобільного транспорту ВД ВКГ м. Святогірськ ОКП «ДТКЕ»; заволодіння нерухомий майном ВО «Лимантепломережа» на території м. Лиман (а саме 14 котелен, адміністративна будівля, теплові мережі та інше майно); заволодіння невідомими озброєними особами майна ДТКЕ, а саме бази відпочинку «Юність-1» (в с. Щурово) та бази відпочинку «Ромашка» (в с. Щурово).
У зазначених 15 заявах (без додатків) відсутня інформація про докази їх вручення правоохоронним органам. Жодної інформації щодо втрати первинних документів, бухгалтерських або податкових документів в 15 заявах до правоохоронних органів не зазначено.
5) Наданим документом «Пошкодження об`єктів у сфері теплопостачання (критичної енергетичної інфраструктури) по ОКП «ДТКЕ» станом на 06.02.2023 внесених до Міжурядової платформи для збору доказів для захисту та представництва України в Європейському суді з прав людини та міжнародному суді ООН» (без підпису) наведено перелік 66 котелен та 1-го теплового пункту, що належать ДТКЕ, з описом пошкоджень. Жодної інформації щодо втрати первинних документів, бухгалтерських або податкових документів у вказаному документі не зазначено.
6) Згідно «Переліку первинних документів ОКП «ДТКЕ», що неможливо вивезти внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією РФ», підписаного головним бухгалтером С. Костяєвою встановлено: неможливо визначити первинні документи по відокремленим та структурним підрозділам (які визначають об`єкти оподаткування); відсутнє підтвердження про пошкодження, втрату, знищення майна інвентаризаційними комісіями.
Згідно «Заяви про неможливість виконання податкових обов`язків (подання податкової звітності)» від 29.09.2022р. за №1182/03, поданої 29.09.2022р., ОКП «Донецьктеплокомуненерго» не має можливості своєчасно подавати декларацію з податку на прибуток підприємства починаючи з 1 кварталу 2022р. та оприлюднити фінансову звітність підприємства за 2021 рік, підтверджену аудитором.
Підпунктом 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: … подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Враховуючи вищевикладене, подання підприємством 27.05.2022 року декларації з податку на прибуток за 2021 рік, на думку відповідача 1, не свідчить про неможливість своєчасного виконання платником своїх податкових зобовязань, з огляду на те, що граничний строк подання декларації був визначений не 01.03.2022 року, а 20.07.2022 року.
Згідно даних інформаційних систем ДПС України ОКП «ДТКЕ» відповідно до п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.46.2 ст.46 ПКУ подано до ГУ ДПС у Донецькій області Краматорська ДПІ (м. Краматорськ) податкову звітність з податку на прибуток за звітні (податкові) періоди: 1 квартал 2022 р., півріччя 2022 р. подано 24.10.2022 р., три квартали 2022 р. 09.11.2022р., 2022 рік 10.03.2023 р., 1 квартал 2023 р. 23.05.2023 р., півріччя 2023 р. 08.08.2023р., три квартали 2023 р. 07.11.2023 р. (разом з фінансовою звітністю). Аудиторський звіт за 2021 рік надано ДТКЕ електронною поштою на адресу Північного МУ ДПС по роботі з ВПП 09.11.2023 р.
Крім того, ОКП «ДТКЕ» виконує інші податкові обов`язки щодо подання звітності, забезпечує виконання податкового обов`язку щодо сплати податкових зобов`язань, проводить виписку і реєстрацію податкових накладних.
З урахуванням зазначеного, відповідач 1 вважає, що ним правомірно прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання ОКП «Донецьктеплокомуненерго» свого подткового обов`язку №3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023 року, а тому відсутні підстави для його скасування чи перегляду.
Представником відповідача 1 до суду надано клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. В обґрунтування свого клопотання зазначив, що для повного та всебічного встановлення обставин по справі є необхідність розгляду справи у загальному позовному провадженні.
Ухвалою від 24 травня 2024 року залишено заяви Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи № 200/1957/24 за правилами загального позовного провадження за позовом Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії та Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін - без задоволення.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.
Позивач, Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84207, Донецька обл., Краматорський район, місто Дружківка, вул. Космонавтів, буд.39.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності товариства за КВЕД: 35.30 постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний); 43.22 монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.74 оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.78 роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; 56.10 діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 71.12 діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 72.19дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; 35.11 виробництво електроенергії; 35.12 передача електроенергії; 35.13 розподілення електроенергії; 36.00 забір, очищення та постачання води; 37.00 каналізація, відведення й очищення стічних вод; 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель.
29.09.2022 ОКП Донецьктеплокомуненерго звернулось до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків із заявою за вих.№1182/03 про неможливість виконання податкових обов`язків (подання податкової звітності).
На обґрунтування підстав неможливості виконання податкових зобов`язань у заяві №1182/03 від 29.09.2022 вказано такі обставини:
ОКП ДТКЕ є комунальним підприємством, що здійснює діяльність з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам Донецької області. Місце реєстрації підприємства згідно установчих документів: Донецька область, м. Краматорськ, пров.Земляний,2. До складу ОКП ДТКЕ входять 9 відокремлених підрозділів, місце знаходження яких є м. Волноваха, м. Лиман, м. Святогірськ, м. Костянтинівка, м.Краматорськ, м. Слов`янськ, м. Дружківка, м. Торецьк, м. Мирноград.
Неможливість своєчасного подання податкової звітності обумовлена тим, що ОКП ДТКЕ не може використати в повному обсязі та вивезти первинні фінансові документи, оскільки відокремлені та структурні підрозділи, виробничі потужності підприємства знаходяться в населених пунктах, у яких ведуться воєнні (бойові) дії, які знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окуповані збройними формуваннями Російської Федерації та входять до Переліку територіальних громадах, які розташовані в районі проведення воєнних(бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Мінінтеграції України від 25.04.2022р. №75 зі змінами.
Крім того, відокремлені підрозділи підприємства в м. Волноваха, м. Лиман, м. Святогірськ знаходяться на територіях територіальних громад, які тимчасово окуповані та доступ до первинних документів неможливий.
До правоохоронних органів направлено заяви про вчинення кримінального правопорушення по територіям, які тимчасово захоплено збройними формуваннями Російської Федерації та на яких розташовано відокремлені підрозділи, які здійснювали первинний облік (від 19.04.2022 №897/06, від 02.06.2022 №961/06, від 06.06.2022 № 936/06, від 06.06.2022 № 937/06, від 10.06.2022 №950/06, від 15.06.2022 № 953/06, від 29.06.2022 №966/06).
У відповідності до Положення про організацію бухгалтерського обліку ОКП ДТКЕ всі первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань створюються, зберігаються в місцях розташування відокремлених та структурних підрозділів підприємства.
У період з початку ведення бойових дій до теперішнього часу вивезення первинних документів на більш небезпечні території пов`язане з великим ризиком для життя та здоров`я співробітників підприємства.
Про факти пошкоджень об`єктів комунальної власності, підприємством подається відповідна інформація до Реєстру пошкодженого та знищеного майна.
На підставі вищезазначеного, ОКП ДТКЕ не має можливості своєчасно подавати декларацію з податку на прибуток підприємства починаючи з 1 кварталу 2022 р. та оприлюднити фінансову звітність підприємства за 2021 рік, підтверджену аудитором.
До заяви №1182/03 від 29.09.2022 позивачем було долучено повідомлення від 29.09.2022 №1181/03 про неможливість вивезення первинних документів з додатком їх переліку.
19.10.2022 Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків було прийнято рішення №1506/6/35-00-04-01-22 щодо можливості ОКП ДТКЕ своєчасного виконання свого податкового обов`язку.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 02.05.2023 по справі № 200/871/23 позов Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (код ЄДРПОУ 03337119, 84307, Донецька обл., м. Краматорськ, пров. Земляний, буд.2) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (61052, м.Харків, вул.Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ 44131658) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково, визнано протиправним та скасовано рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за №1506/6/35-00-04-01-22 від 19.10.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зобов`язано Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні, в задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
05.12.2023 позивач звернувся до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з листом за вих. № 1281/26, щодо повторного розгляду заяви про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків.
28.12.2023 за наслідками повторного розгляду заяви відповідачем 1 прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за № 3090/6/35-00-04-01-22
11.01.2024р. за вих. № 55/03 позивачем в порядку адміністративного оскарження подано скаргу на рішення відповідача 1, надіслано до контролюючого органу вищого рівня та відповідачу, шляхом направлення засобами електронного зв`язку у відповідності до ст.42 ПК України, щодо листування платників податків та контролюючих органів через електронний кабінет.
25.01.2024 ДПС України прийнято рішення про продовження строку розгляду скарги до 10.03.2024р. включно.
08.03.2024 ДПС України прийнято рішення за вих. № 6488/6/99-00-06-03-03-06 про залишення скарги без задоволення.
27.11.2023 року на адресу підприємства від Північного МУ ДПС надійшов лист за № 2840/6/35-00-12-14, щодо не включення підприємства до Реєстру ВПП на 2024 рік та з рекомендацією звернутися із заявою за формою № 1-ОПП до територіального органу ДПС за місцезнаходженням.
06.12.2023р. відповідна заява подана до ГУ ДПС у Донецькій області, Дружківської державної податковій інспекції (м. Дружківка), відповідно на дату звернення із позовною заявою Північне МУ ДПС не є контролюючим органом відносно позивача.
Таким чином, позивач перейшов на облік, як платник податків, до Головного управління ДПС у Донецькій області.
Не погодившись з рішенням відповідача від 28.12.2023 № 3090/6/35-00-04-01-22 позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни, зокрема, до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.
Зокрема, згідно з підпунктом 69.1. (Норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Підпунктом 69.1. передбачено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
При цьому, до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України були внесені зміни Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12.05.2022 №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з пунктом 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Україно підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Вимоги до заяви про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку встановлені пунктом 3 розділу II вищевказаного Порядку.
Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу. платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019р. №599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Враховуючи вищезазначене, за змістом Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.
При цьому, таку підставу як: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації зазначено в окремому підпункті 1 пункту 1 розділу II Порядку, який передбачає перелік підстав неможливості виконання податкових обов`язків.
Отже, це означає, що дана підстава (критерій) є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.
Зміст Порядків, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 (Цитата абз. 1 пункту 1 Розділу III Порядку: Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.) свідчить про те, що на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію, один документ або кілька документів, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всі разом документи, які передбачені у Переліку Міністерства фінансів України.
Факт реєстрації позивачем податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних 27.05.2022 з податку на прибуток за 2021 рік, подання щомісячних та квартальних звітів за 2022 рік, сплати податкових зобов`язань, здійснення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН, на що посилається відповідач у спірному рішенні, не є свідченням того, що позивач у цей період мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконувати свої податкові обов`язки, оскільки місцезнаходження позивача та його виробничі потужності знаходяться на території громад, які розташовані в районі проведення активних воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Визнання позивача таким, що мав можливості виконувати свої податкові обов`язки у повному обсязі та має нести відповідальність за їх невиконання (неналежне виконання), за таких обставин є необгрунтованим та безпідставним.
До цього, відповідач, за результатами повторного розгляду заяви від 29.09.2022, не направляв позивачу попереднє рішення з пропозицією щодо надання конкретних додаткових документів (або їх копій) для підтвердження підстави неможливості виконання податкових обов`язків, як того вимагає пункт 1 розділу III Порядку №225 Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок. Відповідач 1 одразу прийняв остаточне рішення щодо можливості виконання податкових обов`язків позивачем.
У додатку до Порядку №225 передбачена форма рішення, яке приймається податковим органом за результатами розгляду заяви платника податків. Назва документу: рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Отже, приймаючи конкретне рішення, а саме: попереднє рішення або рішення, податковому органу необхідно підкреслити або навпаки закреслити необхідне.
Спірне рішення №3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023, яке отримав позивач, підкреслено саме «рішення», отже воно є остаточним.
В свою чергу, до позовної заяви позивачем на підтвердження неможливості виконання податкового обов`язку були надані наступні документи:
1) наказ обласного комунального підприємства ДОНЕЦЬКТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО №87 від 28.02.2022 про простій, відповідно до якого для працівників обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго, крім експлуатаційного персоналу (за списком Додаток 1-10) з 01.03.2022 оголошено простій не з вини працівників, крім працівників, яким запроваджено дистанційний режим роботи на підставі окремого наказу для забезпечення безперебійної роботи підприємства до особового розпорядження генерального директора або до офіційної дати закінчення воєнного стану в Україні;
2) акт про пожежу від 24.06.2022 внаслідок бойових дій (обстрілу) будівлі котельної Центральна №1№ за адресою вул.Б.Хмельницького, 20А, м.Костянтинівка, Донецької області;
3) акт візуального обстеження теплового пункту вул.О.Вишні ВО Краматорськміжрайтепломережа від 06.05.2022 у зв`язку з пошкодженням будівлі внаслідок ракетного обстрілу з додатками;
4) заяви до Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області про вчинення кримінального правопорушення по територіям, які тимчасово захоплено збройними формуваннями Російської Федерації та на яких розташовано відокремлені підрозділи, які здійснювали первинний облік: від 19.04.2022 №897/06, від 04.07.2022 №981, від 02.06.2022 №961/06, від 08.08.2022 №1045/06, від 08.08.2022 №1044/06, від 08.08.202 №1046/06, від 29.06.2022 №967/06, від 10.06.2022 №950/06, від 06.06.2022 № 937/06, від 25.07.2022 №1010/06, від 06.06.2022 № 936/06, від 29.06.2022 № 966/06, від 24.08.2022 №1101/06, від 04.07.2022 №980/06;
5) заява від 30.03.2022 №880/06 до Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області про розшук осіб, зниклих безвісті за особливих обставин працівників ВО Волновахаміжрайтепломережа;
6) витяг з ЄРДР № 12022052770003252 від 27.10.2022;
7) перелік пошкодження об`єктів у сфері теплопостачання (критичної енергетичної інфраструктури) по ОКП ДТКЕ станом на 06.02.2023 внесених до Міжурядової платформи для збору доказів для захисту та представництва України в Європейському суді з прав людини та Міжнародному Суді ООН.
Отже, на думку суду, відповідачем також порушено процедуру прийняття рішення, оскільки доказів прийняття відповідачем попереднього рішення та його надіслання позивачу суду не надано.
Крім того, згідно з пунктом 1 розділу III Порядку №225 контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах. Обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається саме на контролюючий орган.
Отже, відповідач не виконав вимогу пункту 1 розділу III Порядку №225 про те, що керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Відповідач обмежився лише загальною оцінкою наданих позивачем документів, без доведення до відома позивача, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, а тому рішення прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, а отже відповідач діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
З урахуванням встановлених обставин у справі, суд вважає, що відповідачем спірне рішення прийнято без урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а тому суд доходить до висновку щодо протиправності спірного рішення, та, як наслідок, його скасування.
Як встановлено судом вище, позивач перейшов на облік, як платник податків, до Головного управління ДПС у Донецькій області, тому у розглядуваному випадку позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за № 3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023р. щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та зобов`язання Головного управління ДПС у Донецькій області повторно розглянути заяву обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду.
За таких обставин, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог позивача.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У розглядуваному випадку, спірне рішення, яке скасовано судом прийнято Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, а тому, на переконання суду, за рахунок бюджетних асигнувань саме такого суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі - Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, підлягають відшкодуванню судові витрати на користь позивача, а саме у розмірі 6056,00 грн.
Керуючись статтями 2-17, 19, 20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (юридична адреса: 84207, Донецька обл., Краматорський район, місто Дружківка, вул. Космонавтів, буд. 39, ЄДРПОУ 03337119) до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (юридична адреса: 61052, м. Харків, вул. Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ 44131658), Головного управління ДПС у Донецькій області (юридична адреса: Донецька область, Маріуполь вул. Італійська 59, код ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 3090/6/35-00-04-01-22 від 28.12.2023 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області (юридична адреса: Донецька область, Маріуполь вул. Італійська 59, код ЄДРПОУ 44070187) повторно розглянути заяву Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (юридична адреса: 84207, Донецька обл., Краматорський район, місто Дружківка, вул. Космонавтів, буд. 39, ЄДРПОУ 03337119) про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану, датовану 29.09.2022 за №1182/03, з урахуванням висновків суду.
Стягнути з Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (юридична адреса: 61052, м. Харків, вул. Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ 44131658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Обласного комунального підприємства Донецьктеплокомуненерго (юридична адреса: 84207, Донецька обл., Краматорський район, місто Дружківка, вул. Космонавтів, буд. 39, ЄДРПОУ 03337119) витрати по сплаті судового збору у розмірі 6056,00 (шість тисяч п`ятдесят шість гривень 00 копійок) грн.
Повний текст рішення складено та підписано 05 червня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.В. Зінченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119561106 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зінченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні