Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2024 р. Справа № 520/1025/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018" до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018", з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9597992/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 01.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 01.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9597997/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 02.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 02.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9598000/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 03.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 03.08.2023 року, подану ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9597996/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 04.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 04.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9598001/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 07.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА -2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 07.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9597993/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 08.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 08.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу, від 27.09.2023 №9597998/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 09.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 09.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018», датою її фактичного надходження.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області рішення про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЛАСТА - 2018», є незаконними, необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі за вищевказаним позовом відповідно до ст. 262 КАС України без виклику сторін в судове засідання.
Копію ухвали про відкриття провадження було надіслано сторонам до їх Електронних кабінетів в системі "Електронний суд" та ними отримано, що підтверджено довідками про доставку електронних листів.
Представником відповідача, Головного управління ДПС в Харківській області, через систему "Електронний суд" подано відзив на позов з доданими документами, в якому він зазначив, що вказаний відзив є спільною думкую відповідачів.
У відзиві податковий орган заперечував проти задоволення позовних вимог зазначивши, що позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для реєстрації ПН.
Так, позивачем було направлено на реєстрацію податкові накладні, після чого на підтвердження здійснення господарської операції було подано повідомлення з поясненнями та первинними документами, але рішенням Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 27.09.2023 №9597992/41985134, від 27.09.2023 №9597997/41985134, від 27.09.2023 №9598000/41985134, від 27.09.2023 №9597996/41985134, від 27.09.2023 №9598001/41985134, від 27.09.2023 №9597993/41985134, від 27.09.2023 №9597998/41985134 відмовлено в реєстрації податкових накладних. Підставою відмови було ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення.
15.07.2021 між ТОВ «Власта-2018» та ТОВ «ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН» було укладено договір постачання газу № ВЛ-0000148. За фактом постачання товару ТОВ «Власта-2018» було складено податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено. Позивачем було подано до контролюючого органу пояснення та первині документи щодо господарської операції, Комісію ГУ ДПС було розглянуто надані пояснення і документи та відмовлено в реєстрації податкових накладних з підстави ненадання платником податку розрахункових документів та/або банківських виписок. ТОВ «ВЛАСТА-2018» було складено податкові накладні на загальну суму з урахування ПДВ 5 000040 грн., однак підприємством щодо оплати від покупця (ТОВ «ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН») було надано лише платіжне доручення № 1242 від 24.07.2023 на суму 450 000 грн. Також, не було надано виписки з особового банківського розрахункового рахунку платника.
Так, надання платіжних доручень без виписок з особового банківського розрахункового рахунку платника не може бути достатнім підтвердженням надходження коштів на банківський розрахунковий рахунок отримувача, оскільки після виписки платіжного доручення воно може бути відкликано до дати валютування. Враховуючи викладене, на підставі п. 9 Порядку ГУ ДПС в Харківській області було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.09.2023 №9597992/41985134, від 27.09.2023 №9597997/41985134, від 27.09.2023 №9598000/41985134, від 27.09.2023 №9597996/41985134, від 27.09.2023 №9598001/41985134, від 27.09.2023 №9597993/41985134, від 27.09.2023 №9597998/41985134.
Право на віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та податкових зобов`язань виникають у разі здійснення господарських операцій, підтверджених відповідними розрахунковими платіжними та інші первинними документи, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку. Факт відсутності, або невідповідності первинного документу, який посвідчує господарську операцію, встановленим вимогам, унеможливлює формування на його підставі податкового кредиту та податкових зобов`язань при подальшій реалізації товару. Отже відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН/РК в ЄРПН зазначено, що суд зобов`язавши податковий орган зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування, фактично бере на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів щодо прийнятті рішення про реєстрацію або у відмові у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування. Отже, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Представником позивача через систему "Електронний суд" надіслано відповідь на відзив, в якій підтримано правову позицію, викладену у позовній заяві, додатково зазначивши, що не наведено обставин, які на думку контролюючого органу, могли б свідчити про недоведеність фактичного здійснення господарської операції, її нереальність, а також не надано жодного належного доказу та обґрунтування правомірності прийняття оскаржуваних рішень. Надані до контролюючого органу документи свідчать про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку, складення рядку ПН.
Стосовно клопотання представників відповідача про розгляд справи в загальному позовному провадженні, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.4 ст. 260 КАС України, якщо відповідач в установлений судом строк подасть заяву із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд залежно від обґрунтованості заперечень відповідача протягом двох днів із дня її надходження до суду постановляє ухвалу про: 1) залишення заяви відповідача без задоволення; 2) розгляд справи за правилами загального позовного провадження та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
Згідно положень ч.1 та 2 ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Частиною 4 статті 12 КАС України визначено вичерпний перелік справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до частини 5 ст. 257 КАС України, суд має відмовити у розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження або постановити ухвалу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, якщо після прийняття судом до розгляду заяви позивача про збільшення розміру позовних вимог або зміну предмета позову справа підпадає під дію частини четвертої цієї статті.
Оскільки вказана справа не відноситься до категорії справ, визначених ч.4 ст. 12, ч.4 ст. 257 КАС України, є справою незначної складності та відповідно не підлягає розгляду за правилами загального позовного провадження.
Будь - яких обґрунтованих підстав, передбачених КАС України, для розгляду даної справи в порядку загального позовного провадження, представниками відповідачів не наведено, судом таких також не встановлено.
Таким чином, суд дійшов висновку, що клопотання представників відповідачів про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження є необґрунтованим та не підлягає задоволенню.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018" (78268, Івано-Франківська обл., Коломийський р-н, село Перерив, вул. Млинська, будинок 4) пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області у відношенні підприємства було прийнято ряд рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, а саме:
1) від 27.09.2023 №9597992/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 01.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
2) від 27.09.2023 №9597997/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 02.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
3) від 27.09.2023 №9598000/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 03.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
4) від 27.09.2023 №9597996/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 04.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
5) від 27.09.2023 №9598001/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 07.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА -2018»;
6) від 27.09.2023 №9597993/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 08.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
7) від 27.09.2023 №9597998/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 09.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018».
Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями, позивач направив до ДПС України ряд скарг на рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До скарг був наданий повний пакет документів.
Проте, рішеннями ДПС України від 18.10.2023 р. №73961/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73043/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73996/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73940/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73964/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73962/41985134/2, від 18.10.2023 р. №74044/41985134/2 скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
Вважаючи рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області неправомірним, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно пункту 201.7 статті 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Судом встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності ТОВ «ВЛАСТА-2018» орендувало складські приміщення загальною площею 554,6 кв.м. у м. Харкові за адресою: вул. Беркоса, 86-А, прим. 17.
Основними видами діяльності позивача за КВЕД є: 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення.
15.07.2021 року ТОВ «ВЛАСТА-2018» (Постачальник) уклав договір постачання № ВЛ - 00000148 з ТОВ "Лайтком Продакшн" (Покупець), за умовами якого Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити товар (партію товару) за номенклатурою, ціною, строками та умовами поставки відповідно умовам даного Договору на підставі замовлення та накладних.
В рамках цього договору покупцю за видатковими накладними була поставлена партія товарів господарського призначення.
Пунктом 4.2 Договору передбачена відстрочка платежу не більше 180 календарних діб.
На виконання вимог статті 201 ПК України, за правилом першої події, ТОВ "ВЛАСТА-2018" складено ряд податкових накладних, які подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
1) податкову накладну №8 від 01.08.2023 р. на загальну суму 563 040,00 грн. (в тому числі ПДВ 93 840,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
2) податкову накладну №9 від 02.08.2023 р. на загальну суму 564 120,00 грн. (в тому числі ПДВ 94 020,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
3) податкову накладну №10 від 03.08.2023 р. на загальну суму 571 320,00 грн. (в тому числі ПДВ 95 220,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
4) податкову накладну №11 від 04.08.2023 р. на загальну суму 566 640,00 грн. (в тому числі ПДВ 94 440,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
5) податкову накладну №12 від 07.08.2023 р. на загальну суму 921 960,00 грн. (в тому числі ПДВ 153 660,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
6) податкову накладну №13 від 08.08.2023 р. на загальну суму 906 480,00 грн. (в тому числі ПДВ 151 080,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023;
7) податкову накладну №14 від 09.08.2023 р. на загальну суму 906 480,00 грн. (в тому числі ПДВ 151 080,00 грн.) - фактично подано на реєстрацію 31.08.2023 згідно квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 31.08.2023.
Однак, позивачем було отримано від контролюючого органу квитанції від 31.08.2023, в яких вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН ПН/РК до ПН, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Платником ПДВ складено ряд податкових накладних, які було направлено на реєстрацію в ЄРПН до контролюючого органу.
Однак, позивачем було отримано від контролюючого органу квитанції від 31.08.2023, в яких вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН ПН/РК до ПН, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тобто, жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів в квитанціях відсутні.
06.09.2023 р. позивачем було надано повідомлення №1 та додаткові документи щодо податкових накладних, в яому зазначено, що ТОВ "ВЛАСТА-2018" здійснила продаж товарів газ у балоні на ТОВ "ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН" у серпні 2023 року. Товари хоч і мають код УКТЗЕД 2711139700, але реалізуються у тарі об`ємом 380 мл, до 5 літрів включно. Товар призначений для використання в портативних газових приладах, не підлягають повторній заправці. Зважаючи на це, реалізація таких товарів не являється реалізацією пального та ТОВ "ВЛАСТА-2018" не підлягає реєстрації як платник акцизного податку і не потребує наявності відповідної ліцензії.
В повідомленні вказано про направлення до контролюючого органу також додатків у вигляді довільного формату, роздрукованих з особистого електронного кабінету позивача у кількості 58.
Направлення до контролюючого органу вищевказаного повідомлення та доданих до них документів підтверджено квитанцією №2 від 13.09.2023.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, розрахункові документи та / або банківські виписки з особових рахунків (Додаток 2 Порядку №260 пункт 9).
Після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень товариство направляло до контролюючого органу повідомлення про надання додаткових пояснень від 20.09.2023 №1.
В повідомленні вказано про направлення до контролюючого органу також додатків у вигляді довільного формату, роздрукованих з особистого електронного кабінету позивача у кількості 21.
Направлення до контролюючого органу вищевказаного повідомлення та доданих до них документів підтверджено квитанцією №1 від 20.09.2023.
Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області у відношенні підприємства було прийнято ряд рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, а саме:
1) від 27.09.2023 №9597992/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 01.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
2) від 27.09.2023 №9597997/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 02.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
3) від 27.09.2023 №9598000/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 03.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
4) від 27.09.2023 №9597996/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 04.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
5) від 27.09.2023 №9598001/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 07.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА -2018»;
6) від 27.09.2023 №9597993/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 08.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018»;
7) від 27.09.2023 №9597998/41985134 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 09.08.2023 року, подану ТОВ «ВЛАСТА - 2018».
Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями, позивач направив до ДПС України ряд скарг на рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До скарг був наданий повний пакет документів.
Проте, рішеннями ДПС України від 18.10.2023 р. №73961/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73043/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73996/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73940/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73964/41985134/2, від 18.10.2023 р. №73962/41985134/2, від 18.10.2023 р. №74044/41985134/2 скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
Суд зазначає, що первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем було надано до контролюючих органів регіонального та центрального рівнів, що підтверджується повідомленням щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також поясненнями, які містяться в матеріалах справи, що в свою чергу спростовує твердження відповідача про ненадання позивачем первинних документів щодо транспортування, відомостей про виробничі потужності, калькуляції витрат, складських документів, про що зазначено в спірних рішеннях, а також інформацію в квитанціях про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН.
Судом встановлено, що платником податків надано до податкового органу первинні документи які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій.
Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту /контрагентів позивача, нікчемності або недійсності угоди / угод, укладеної (их) позивачем або відсутності реального характеру операції матеріали справи не містять, а відповідачами таких доказів до суду не надано.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, надані позивачем до контролюючого органу, а також до суду, первинні бухгалтерські документи, зокрема підтверджують вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки податкових накладних позивачем.
З приводу того, що позивачу відмовлено в реєстрації ПН з огляду на ненадання достатніх документів на підтвердження здійснення господарської операції, що стало підставою для складання та направлення на реєстрацію ПН, про що зазначено в квитанціях про зупинення реєстрації ПН, повідомленнях та оскаржуваних в цій справі рішеннях, суд звертає увагу, що в постановах від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20 та від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22 Верховний Суд зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Отож предметом розгляду повинна бути є стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Разом з позовною заявою позивачем також надано до суду копії первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій, в результаті чого, керуючись вимогами п. 201.10 ст. 201 ПК України, позивачем подано податкові накладні для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Незважаючи на подані документи, податковим органом регіонального рівня прийнято оскаржуване рішення про відмову у реєстрації вказаної податкової накладної.
Слід зазначити, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції (ях) про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
В квитанціях від 31.08.2023 вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в ЄРПН ПН/РК до ПН, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У Додатку № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що належної мотивації підстав та причин віднесення господарської операції позивача, визначених ПН до категорії ризикових квитанції від 31.08.2023 не містять.
Також в квитанціях, якими зупинено реєстрацію ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, в квитанціях про зупинення реєстрації ПН не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, суд вважає за необхідне наголосити, що до суду належних та допустимих, достатніх та достовірних в розумінні приписів ст. ст. 73-76 КАСУ доказів включення позивача до переліку ризикових не надано, як і не надано протоколу проведення засідання комісії регіонального рівня з вказаного питання та прийняття відповідного рішення.
Натомість, у квитанціях контролюючий орган фактично вдається до цитування пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, зазначених у Додатку № 3 Порядку № 1165.
Вживання податковим органом загального посилання на пункту 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Слід зазначити, що загальне зазначення в квитанції про зупинення реєстрації ПН щодо надання документів призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію (їв) зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Таким чином, недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанцій прямо вказує на те, що рішення, які прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової (них) накладної (них), теж не є законним.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18, яка враховується судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Верховний Суд у постанові від 3 листопада 2021 року у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Вказане також узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеного в постанові від 16 лютого 2023 року по справі № 380/7648/22, яка також враховується судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.
Суд також зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН ПН, реєстрація яких була зупинена згідно із відповідними квитанціями.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відтак, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем як суб`єктом владних повноважень наявності достатніх правових підстав для зупинення реєстрації поданої позивачем податкових накладних.
Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи, що зупинення реєстрації податкової накладної відбулося не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативних для платника податків рішень, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності прийнятого ним рішення, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області є протиправним та підлягає скасуванню в судовому порядку.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. (пункт 20 Порядку № 1246).
У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейським судом з прав людини зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Водночас, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів" зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).
Аналогічний висновок викладений у рішенні ЄСПЛ від 20.10.2022 року "Рисовський проти України".
У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 КАС України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо суми судового збору, які підлягає стягненню з відповідача на користь позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, встановлюється ставка судового збору у розмірі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" установлено у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2024 року - 3028 грн.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже в силу приписів статей Закону України "Про судовий збір", в даному випадку ставка судового збору за подання адміністративного позову з 7 вимогами немайнового характеру (оскарження рішень від 27.09.2023 №9597992/41985134, від 27.09.2023 №9597997/41985134, від 27.09.2023 №9598000/41985134, від 27.09.2023 №9597996/41985134, від 27.09.2023 №9598001/41985134, від 27.09.2023 №9597993/41985134, від 27.09.2023 №9597998/41985134 про відмову в реєстрації податкових накладних; решта позовних вимог є похідними) становить 16 956,80 грн. (2422,40 грн. х 7).
При подачі до суду з даним позовом позивач сплатив судовий збір 21 196,00 грн., тобто без застосування коефіцієнту 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже, позивачем здійснено переплату судового збору на суму 4239,20 грн., у зв`язку з чим він не позбавлений права звернутися до суду із заявою про повернення вказаної суми надмірно зарахованого до бюджету судового збору.
Суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області та ДПС України солідарно по 8478,40 грн. з кожного, оскільки оскаржувані рішення винесено Головним управлінням ДПС у Харківській області, які позивач оскаржив в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарг, за результатами розгляду яких ДПС України прийняло рішення про залишення скарг без задоволення, а оскаржуваних рішень - без змін.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018" (вул. Млинська, 4, с. Перерив, Івано-Франківська обл., Коломийський р-н, 78268, код ЄДРПОУ 41985134) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПО У43983495), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області від 27.09.2023 №9597992/41985134, від 27.09.2023 №9597997/41985134, від 27.09.2023 №9598000/41985134, від 27.09.2023 №9597996/41985134, від 27.09.2023 №9598001/41985134, від 27.09.2023 №9597993/41985134, від 27.09.2023 №9597998/41985134.
Зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018" податкові накладні №8 від 01.08.2023, №9 від 02.08.2023, №10 від 03.08.2023, №11 від 04.08.2023, №12 від 07.08.2023, №13 від 08.08.2023, №14 від 09.08.2023 датами їх фактичного подання на реєстрацію - 31.08.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЛАСТА-2018" (код ЄДРПОУ 41985134) 16956 (шістнадцять тисяч дев`ятсот п`ятдесят шість) грн. 80 коп. у відшкодування судових витрат солідарно з кожного з відповідачів по 8478 (вісім тисяч чотириста сімдесят вісім) грн. 40 коп.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Шевченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119563403 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шевченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні