Постанова
від 04.06.2024 по справі 280/7678/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 червня 2024 року м. Дніпросправа № 280/7678/23Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2023 в адміністративній справі №280/7678/23 (суддя Чернова Ж.М.) за позовом Приватного підприємства Фірми Юніор до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и В:

У березні 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Приватного підприємства Фірма Юніор до Державної податкової служби України, в якому позивач просив суд:

- Визнати протиправними дії відповідача з неприйняття для реєстрації поданих позивачем податкових накладних: №1 вiд 07.04.2022, № 2 вiд 13.04.2022, № 3 вiд 24.04.2022, № 4 вiд 30.04.2022, №5 вiд 01.04.2022, № 6 вiд 01.04.2022, № 7 вiд 05.04.2022, № 8 вiд 05.04.2022, №9 від 05.04.2022, №10 від 05.04.2022, №11 від 06.04.2022, №12 від 07.04.2022, №13 вiд 07.04.2022, №14 від 11.04.2022, №15 вiд 11.04.2022, № 16 вiд 13.04.2022, №17 від 13.04.2022, №18 від 13.04.2022, № 19 вiд 13.04.2022, № 20 вiд 18.04.2022, №21 від 19.04.2022, №22 вiд 19.04.2022, № 23 вiд 19.04.2022, № 24 вiд 20.04.2022, №25 від 21.04.2022, №26 вiд 21.04.2022, № 27 вiд 21.04.2022, № 28 вiд 21.04.2022, № 29 від 21.04.2022, №30 вiд 22.04.2022, № 31 вiд 22.04.2022, № 32 вiд 22.04.2022, № 33 вiд 22.04.2022, № 34 вiд 25.04.2022, №35 вiд 25.04.2022, № 36 вiд 25.04.2022, № 37 вiд 25.04.2022, № 38 вiд 25.04.2022, № 39 вiд 25.04.2022, № 40 вiд 26.04.2022, № 42 вiд 28.04.2022, № 43 вiд 28.04.2022, № 44 вiд 29.04.2022, № 45 вiд 29.04.2022, № 46 від 30.04.2022, доставлених для реєстрації 08.06.2022; та податкових накладних: №1 від 14.05.2022, №2 від 18.05.2022, №3 від 02.05.2022, №4 від 02.05.2022, № 5 від 03.05.2022, №6 від 03.05.2022, №7 від 03.05.2022, №8 від 04.05.2022, №9 від 04.05.2022, №10 від 04.05.2022, №11 від 04.05.2022, №12 від 05.05.2022, №13 від 05.05.2022, №14 від 05.05.2022, №15 від 10.05.2022, №16 від 10.05.2022, №17 від 10.05.2022, №18 від 10.05.2022, № 19 від 12.05.2022, №20 від 12.05.2022, №21 від 13.05.2022, №22 від 17.05.2022, №23 від 17.05.2022, №24 від 17.05.2022, №25 від 17.05.2022, №26 від 17.05.2022, №27 від 18.05.2022, №28 від 18.05.2022, №29 від 18.05.2022, №30 від 18.05.2022, №31 від 19.05.2022, №32 від 19.05.2022, №33 від 19.05.2022, №34 від 23.05.2022, №35 від 23.05.2022, №36 від 23.05.2022, №37 від 23.05.2022, №38 від 24.05.2022, №40 від 25.05.2022, №41 від 25.05.2022, №42 від 26.05.2022, №43 від 26.05.2022, №44 від 27.05.2022, №45 від 27.05.2022, №46 від 27.05.2022, №47 від 31.05.2022, №48 від 31.05.2022, доставлених для реєстрації 09.06.2022.

- Вважати прийнятими для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні: №1 вiд 07.04.2022, № 2 вiд 13.04.2022, № 3 вiд 24.04.2022, № 4 вiд 30.04.2022, №5 вiд 01.04.2022, № 6 вiд 01.04.2022, № 7 вiд 05.04.2022, №8 вiд 05.04.2022, №9 від 05.04.2022, №10 від 05.04.2022, №11 від 06.04.2022, №12 від 07.04.2022, №13 вiд 07.04.2022, №14 від 11.04.2022, №15 вiд 11.04.2022, № 16 вiд 13.04.2022, №17 від 13.04.2022, №18 від 13.04.2022, № 19 вiд 13.04.2022, № 20 вiд 18.04.2022, №21 від 19.04.2022, №22 вiд 19.04.2022, № 23 вiд 19.04.2022, № 24 вiд 20.04.2022, №25 від 21.04.2022, №26 вiд 21.04.2022, № 27 вiд 21.04.2022, № 28 вiд 21.04.2022, № 29 від 21.04.2022, №30 вiд 22.04.2022, № 31 вiд 22.04.2022, № 32 вiд 22.04.2022, № 33 вiд 22.04.2022, № 34 вiд 25.04.2022, №35 вiд 25.04.2022, № 36 вiд 25.04.2022, № 37 вiд 25.04.2022, № 38 вiд 25.04.2022, № 39 вiд 25.04.2022, № 40 вiд 26.04.2022, № 42 вiд 28.04.2022, № 43 вiд 28.04.2022, № 44 вiд 29.04.2022, № 45 вiд 29.04.2022, № 46 від 30.04.2022, датою їх подання для реєстрації - 08.06.2022; №1 від 14.05.2022, №2 від 18.05.2022, №3 від 02.05.2022, № 4 від 02.05.2022, № 5 від 03.05.2022, №6 від 03.05.2022, №7 від 03.05.2022, №8 від 04.05.2022, №9 від 04.05.2022, №10 від 04.05.2022, №11 від 04.05.2022, №12 від 05.05.2022, №13 від 05.05.2022, №14 від 05.05.2022, №15 від 10.05.2022, №16 від 10.05.2022, №17 від 10.05.2022, №18 від 10.05.2022, № 19 від 12.05.2022, №20 від 12.05.2022, №21 від 13.05.2022, №22 від 17.05.2022, №23 від 17.05.2022, №24 від 17.05.2022, №25 від 17.05.2022, №26 від 17.05.2022, №27 від 18.05.2022, №28 від 18.05.2022, №29 від 18.05.2022, №30 від 18.05.2022, №31 від 19.05.2022, №32 від 19.05.2022, №33 від 19.05.2022, №34 від 23.05.2022, №35 від 23.05.2022, №36 від 23.05.2022, №37 від 23.05.2022, №38 від 24.05.2022, №40 від 25.05.2022, №41 від 25.05.2022, №42 від 26.05.2022, №43 від 26.05.2022, №44 від 27.05.2022, №45 від 27.05.2022, №46 від 27.05.2022, №47 від 31.05.2022, №48 від 31.05.2022, датою їх подання для реєстрації - 09.06.2022.

- Зобов`язати відповідача здійснити визначену законодавством процедуру щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних: №1 вiд 07.04.2022, № 2 вiд 13.04.2022, № 3 вiд 24.04.2022, № 4 вiд 30.04.2022, №5 вiд 01.04.2022, № 6 вiд 01.04.2022, № 7 вiд 05.04.2022, № 8 вiд 05.04.2022, №9 від 05.04.2022, №10 від 05.04.2022, №11 від 06.04.2022, №12 від 07.04.2022, №13 вiд 07.04.2022, №14 від 11.04.2022, №15 вiд 11.04.2022, № 16 вiд 13.04.2022, №17 від 13.04.2022, №18 від 13.04.2022, № 19 вiд 13.04.2022, № 20 вiд 18.04.2022, №21 від 19.04.2022, №22 вiд 19.04.2022, № 23 вiд 19.04.2022, № 24 вiд 20.04.2022, №25 від 21.04.2022, №26 вiд 21.04.2022, № 27 вiд 21.04.2022, № 28 вiд 21.04.2022, № 29 від 21.04.2022, №30 вiд 22.04.2022, № 31 вiд 22.04.2022, № 32 вiд 22.04.2022, № 33 вiд 22.04.2022, № 34 вiд 25.04.2022, №35 вiд 25.04.2022, № 36 вiд 25.04.2022, № 37 вiд 25.04.2022, № 38 вiд 25.04.2022, № 39 вiд 25.04.2022, № 40 вiд 26.04.2022, № 42 вiд 28.04.2022, № 43 вiд 28.04.2022, № 44 вiд 29.04.2022, № 45 вiд 29.04.2022, № 46 від 30.04.2022, №1 від 14.05.2022, №2 від 18.05.2022, №3 від 02.05.2022, №4 від 02.05.2022, № 5 від 03.05.2022, №6 від 03.05.2022, №7 від 03.05.2022, №8 від 04.05.2022, №9 від 04.05.2022, №10 від 04.05.2022, №11 від 04.05.2022, №12 від 05.05.2022, №13 від 05.05.2022, №14 від 05.05.2022, №15 від 10.05.2022, №16 від 10.05.2022, №17 від 10.05.2022, №18 від 10.05.2022, № 19 від 12.05.2022, №20 від 12.05.2022, №21 від 13.05.2022, №22 від 17.05.2022, №23 від 17.05.2022, №24 від 17.05.2022, №25 від 17.05.2022, №26 від 17.05.2022, №27 від 18.05.2022, №28 від 18.05.2022, №29 від 18.05.2022, №30 від 18.05.2022, №31 від 19.05.2022, №32 від 19.05.2022, №33 від 19.05.2022, №34 від 23.05.2022, №35 від 23.05.2022, №36 від 23.05.2022, №37 від 23.05.2022, №38 від 24.05.2022, №40 від 25.05.2022, №41 від 25.05.2022, №42 від 26.05.2022, №43 від 26.05.2022, №44 від 27.05.2022, №45 від 27.05.2022, №46 від 27.05.2022, №47 від 31.05.2022, №48 від 31.05.2022.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2023 адміністративний позов здоволено.

Не погодившись з рішенням суду, Державна податкова служби України подала апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що реєстрація платника ПДВ - продавця призупинена з 01.04.2022 по 31.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощенній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2 відсотки, Податкові накладні за операціями здійсненими у період призупинення реєстрації платника ПДВ - продавця у зв`язку з перебуванням на спрощенній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2 відсотки. Зазначено, що на дату складання вищевказаної податкових накладних, тобто з 01.04.2022 по 31.05.2022 Позивач перебував на тимчасовій, спрощенній системі оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки з 01.04.2022 по 31.05.2022. Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, установлені п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ "Перехідні положення" ПКУ, вважаються такими, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини по справі, колегія суддів, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та матеріалами справи підтверджено, Приватне підприємство Фірма Юніор є платником податку на додану вартість, дата реєстрації 01.11.2012, індивідуальний податковий номер 221529608295.

08.06.2022 на виконання своїх податкових зобов`язань позивач направив до Державної податкової служби України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені за операціями, здійсненими у квітні 2022 року

Податкові накладні не були прийняті для реєстрації. Відповідно до інформації, яка міститься в квитанціях до вищевказаних податкових накладних: документ доставлений до центрального рівня ДПС України 08.06.2022, але не може бути прийнятий. Реєстрація платника ПДВ продавця призупинена з 01.04.2022 по 31.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2%. Податкові накаладні за операціями, здійсненими у період призупинення реєстрації платника ПДВ продавця у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2%, не складаються.

09.06.2022 на виконання своїх податкових зобов`язань позивач направив до Державної податкової служби України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені за операціями, здійсненими у травні 2022 року:

Податкові накладні не були прийняті для реєстрації. Відповідно до інформації, яка міститься в квитанціях до вищевказаних податкових накладних: документ доставлений до центрального рівня ДПС України 09.06.2022, але не може бути прийнятий. Реєстрація платника ПДВ продавця призупинена з 01.04.2022 по 31.05.2022 у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2%. Податкові накаладні за операціями, здійсненими у період призупинення реєстрації платника ПДВ продавця у зв`язку з перебуванням на спрощеній системі оподаткування ІІІ групи зі ставкою 2%, не складаються.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року по справі №280/4025/22, яке набрало законної сили 27 квітня 2023 року, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Івано-Франківській області про переведення Приватного підприємства Фірма Юніор з 01.04.2022 на спрощену систему оподаткування обліку та звітності за ставкою 2% від доходу та зобов`язано Головне управління ДПС у Івано-Франківській області відновити в Єдиному банку даних юридичних осіб відомості про статус Приватного підприємства Фірма Юніор як платника податків загальної системи оподаткування з 01.04.2022 та відомостей про реєстрацію Приватного підприємства Фірма Юніор платником податку на додану вартість з 01.04.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складених Приватним підприємством Фірма Юніор податкову накладну № 39 дата складання 25.05.2022 на загальну суму 67140,00 грн, в тому числі ПДВ - 11240,00 грн, датою її первинного подання - 10.06.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складених Приватним підприємством Фірма Юніор податкову накладну № 41 дата складання 27.04.2022 на загальну суму 16200,00 грн, в тому числі ПДВ 2700,00 грн, датою її первинного подання - 08.06.2022.

27.07.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про прийняття для реєстрації та реєстрацію зазначених вище податкових накладних.

Листом від 22.08.2023 №24190/6/99-00-12-02-05-06 відповідач повідомив позивача про те, що рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.12.2022 по справі №280/4025/22 виконано, та зазначено, що податкові накладні, які указані в заяві позивача, не були предметом судового розгляду у справі №280/4025/22. Також повідомлено, що відповідно до пункту 20 Порядку ведення ЄРПН, внесення відомостей до ЄРПН здійснюється на підставі рішення суду, яке набрало заоконої сили.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).

Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

В силу п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі Порядок №1246), та відповідно до п. 12 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Положеннями п.18 Порядку №1246 передбачено, що на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений наведеним вище Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, яка набула чинності з 01.02.2020 року, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації ПН); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісії); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок №1165).

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено що, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до змісту пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Положеннями п. 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як з`ясовано судом рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року по справі №280/4025/22, яке набрало законної сили 27 квітня 2023 року, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Івано-Франківській області про переведення Приватного підприємства Фірма Юніор з 01.04.2022 на спрощену систему оподаткування обліку та звітності за ставкою 2% від доходу та зобов`язано Головне управління ДПС у Івано-Франківській області відновити в Єдиному банку даних юридичних осіб відомості про статус Приватного підприємства Фірма Юніор як платника податків загальної системи оподаткування з 01.04.2022 та відомостей про реєстрацію Приватного підприємства Фірма Юніор платником податку на додану вартість з 01.04.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складених Приватним підприємством Фірма Юніор податкову накладну № 39 дата складання 25.05.2022 на загальну суму 67140,00 грн, в тому числі ПДВ - 11240,00 грн, датою її первинного подання - 10.06.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складених Приватним підприємством Фірма Юніор податкову накладну № 41 дата складання 27.04.2022 на загальну суму 16200,00 грн, в тому числі ПДВ 2700,00 грн, датою її первинного подання - 08.06.2022.

У вказаній справі суд дійшов висновку про те, що позивач, маючи право вибору системи оподаткування, що включає зокрема і можливість добровільної відмови від реалізації цього права, реалізував його шляхом подання 31.03.2022 заяви в довільній формі за вих. № 136 щодо скасування помилково поданої заяви про застосування спрощеної системи оподаткування через електронний кабінет платника податків. Однак, вказана заява була залишена без розгляду відповідачем 2, що мало наслідком прийняття відповідачем 2 безпідставного та необґрунтованого рішення про переведення позивача з 01.04.2022 на спрощену систему оподаткування, зокрема на 3 групу платників єдиного податку за ставкою 2% від доходу та потягло для позивача несприятливі наслідки у вигляді призупинення реєстрації платником ПДВ та відповідно позбавлення права на складення податкових накладних починаючи з 01.04.2022.

Таким чином, відповідач як суб`єкт владних повноважень, всупереч наведеним вимогам процесуального законодавства, не довів правомірності прийнятого ним рішення та не надав належних доказів порушення позивачем вимог податкового законодавства України.

В той же час, вищезазначені квитанції не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, які б могли бути підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних та необхідності надання первинних документів щодо операції за цими накладними.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

При вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Вказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 02.07.2019 у справі № 140/2160/18, від 10.04.2020 по справі № 819/330/18, які у відповідності до положень частини 5 статті 242 КАС України є обов`язковими до врахування судом апеляційної інстанції.

Колегія суддів зауважує, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування як наслідок є протиправним.

Також, суд апеляційної інстанції зауважує, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а, лише, оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.11.2023 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяА.В. Шлай

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено10.06.2024
Номер документу119564370
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/7678/23

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні