ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/15397/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" про зобов`язання вчинити певні дії,
Позовні вимоги:
тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужності суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою: вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська обл., 36007 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції».
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (далі також, позивач, ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" про зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою від 18.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на протиправну, як на його думку, бездіяльність відповідача в частині дотримання вимог законодавства у сфері виробництва та обігу харчових продуктів, що становлять загрозу для життя та здоров`я людини.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Обставини справи, встановлені судом
На адресу Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області надійшло повідомлення про невідповідність від 06.09.2023, в якому зазначено, що 30.08.2023 на випробування до Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області від ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" (вул. Європейська, 155, м. Полтава, адреса відбору зразка - вул. Маршала Бірюзова, 37, м. Полтава) на випробування надійшов зразок води, в якому виявлено невідповідність по ентерококам та загальному мікробному числу при t 37 0С КУО/см3 (експертний висновок №002804п/23 від 01.09.2023) / а.с. 15-17/.
Згідно наказу ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області від 28.09.2023 №1062-ОД для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері безпечності харчових продуктів створено комісію у складі: ОСОБА_1 - заступника начальника відділу безпечності харчових продуктів та кормів Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області; ОСОБА_2 - начальника Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області; ОСОБА_3 - провідного спеціаліста відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області. Комісії в межах повноважень, наказано провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) 28.09-29.09.2023, 02.10-03.10.2023 із застосуванням засобів відеофіксації на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД", розташованій за адресою: вул. Маршала Бірюзова, буд. 27, м. Полтава, Полтавська область, 36000.
Відповідно до повідомлення про невідповідність від 06.09.2023 та на виконання наказу від 29.08.2023 №1062-ОД, посвідчення (направлення) №709 від 28.09.2023 фахівцями Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області 02.10.2023 розпочато проведення позапланового заходу державного контролю та встановлено невідповідність санітарно-гігієнічному стану поверхонь обладнання, столів та інвентаря (брудні з порушенням цілісності), що може становити загрозу для життя та/або здоров`я людини, у зв`язку з чим начальником Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області у доповідній записці від 02.10.2023 запропоновано провести гігієнічні змиви з контактних поверхонь обладнання, столів, інвентаря та рук персоналу /а.с. 18-22/.
Рішенням начальника ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області №5 від 02.10.2023 вказано здійснити на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД", розташованій за адресою: вул. Маршала Бірюзова, буд. 27, м. Полтава, Полтавська область, 36000, відбір продукції кожного найменування у кількості не менше як 2 екземпляри - змиви з контактних поверхонь, сосиски варені, масло солодковершкове, сир твердий, молочна продукція (кефір 2,5%), молочна продукція (кефір), молочна продукція (йогурт), місце проведення лабораторних досліджень - Регіональна державна лабораторія Держпродспоживслужби в Полтавській області /а.с. 23/.
Згідно з актом відбору зразків від 02.10.2023 №б/н відібрані змиви з контактних поверхонь: 1. навісна полиця металева, 2. дошка для нарізання (зелена) без маркування, 3. стіл з дерев`яним покриттям, 4. стіл з пластиковим покриттям (синій), 5. стакани для компотів - чисті, 6. чистий посуд - виделки, 7. чистий посуд - тарілка мілка, 8. сотейник пластиковий (білий), 9. лопатка металева (гарячий цех), 10. поверхня вагів для готових страв /а.с. 24-25/.
Також згідно акту відбору зразків від 02.10.2023 №б/н були відібрані: - зразок 1 сосиски варені першого сорту "Хот-Дог", - зразок 2 масло "Білоцерківське" селянське, - зразок 3 продукт молоковмісний сирний "Класичний", - зразок 4 кефір 2,5% жиру ТМ "Яготинський", - зразок 5 кефір 2,5% жиру ТМ "Своя лінія", - зразок 6 йогурт полуничний з наповнювачем "Полуниця-малина" 1% жирності виробника ТОВ "Молочний дім" /а.с. 26-29/.
Результати проведення позапланового заходу відносно ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" оформлені актом від 02.10.2023 №200 /а.с. 34-54/, в якому зафіксовано порушення товариством:
- пункту 2 частини першої статті 16 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", а саме, не розроблено та не запроваджено коригувальні дії щодо встановлення невідповідності води вимогам до води питної;
- пункту 4 частини першої статті 47 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", а саме, на потужності закладу (їдальня ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД") у виробництві харчових продуктів використовується вода, що не відповідає вимогам, установленим до води питної;
- пункту 3 частини першої статті 49 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", а саме, харчові продукти не захищено від мікробіологічного забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та/або обігу;
- частини першої статті 21 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", а саме, не розроблено та не запроваджено план коригувальних дій у випадку виявлення невідповідності вимогам води питної, не розроблена програма-передумова щодо безпечності води.
Примірник акту 02.10.2023 отримала особисто директор ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" Олексенко С.В. та підписала його без жодних зауважень.
На підставі висновків вказаного акту посадовою особою ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області 03.10.2023 винесено припис про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин №56 /а.с. 55-57/.
Примірник припису 03.10.2023 отримала директор ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" Олексенко С.В., що підтверджується її особистим підписом у приписі.
Поряд з цим, 03.10.2023 начальником ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області прийнято рішення №6 про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів, яким вказано тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" (заклад громадського харчування, їдальня), розташованій за адресою: вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, в термін до 10 робочих днів з дня вручення та оприлюднення на офіційному веб-сайті ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області цього рішення для усунення загрози для життя та здоров`я людей /а.с. 58-60/.
Із зазначеним рішенням про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів директора ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" Олексенко С.В. ознайомлено під підпис 03.10.2023.
05.10.2023 до ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області надійшов лист ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" від 04.10.2023 №5/10 з повідомленням про те, що товариство на виконання рішення від 02.10.2023 №6 припинило діяльність на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою м.Полтава, вул. М. Бірюзова, 27 до усунення порушень, що стали підставою для виконання рішення /а.с. 63/.
Згідно з повідомленням Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області про невідповідність від 06.10.2023 №908 за результатами лабораторного дослідження об`єктів навколишнього середовища за мікробіологічними показниками виявлено бактерії групи кишкової палички: - 10 змивів з них 6 позитивних №п/п 2, 3, 4, 6, 7, 10, що належить ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, експертний висновок від 06.10.2023 №002797 з/23 /а.с. 30-33/.
Відповідно до наказу ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області від 06.10.2023 №1089-ОД для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері безпечності харчових продуктів створено комісію у складі: ОСОБА_1 - заступника начальника відділу безпечності харчових продуктів та кормів Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області; ОСОБА_2 - начальника Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області; ОСОБА_3 - провідного спеціаліста відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Полтавського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області. Комісії в межах повноважень, наказано провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) 05.10-12.10.2023 із застосуванням засобів відеофіксації на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД", розташованій за адресою: вул. Маршала Бірюзова, буд. 27, м. Полтава, Полтавська область, 36000 /а.с. 64-65/.
На підставі наказу від 06.10.2023 №1089-ОД та посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу від 06.10.2023 №726 /а.с. 66-67/ з метою перевірки стану виконання рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів №6 від 03.10.2023 посадові особи органу державного контролю за участю ст. оперуповноваженого Полтавського РУП майора поліції ОСОБА_4 здійснили вихід на потужність ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД", розташовану за адресою: вул. Маршала Бірюзова, буд. 27, м. Полтава, Полтавська область, 36000, однак не були допущені до проведення заходу державного контролю, про що склали акт щодо неможливості здійснення заходу державного контролю стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 09.10.2023№111 /а.с. 68-69/.
Копію зазначеного акту було направлено на адресу ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" засобами поштового зв`язку /а.с. 70-71/.
Вказане слугувало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з цим позовом в порядку частини третьої статті 67 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" з метою тимчасового припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужності суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою: вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська обл., 36007 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".
Норми права, які підлягають застосуванню
Правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України визначає Закон України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" від 18.05.2017 №2042-VIII (далі - Закон №2042-VІІІ).
Згідно з частиною першою статті 2 Закону №2042-VІІІ законодавство про державний контроль складається з Конституції України, цього Закону, Митного кодексу України, законів України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", "Про ветеринарну медицину", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції", "Про матеріали і предмети, призначені для контакту з харчовими продуктами" та інших виданих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону №2042-VІІІ дія цього Закону не поширюється на суспільні відносини щодо: 1) захисту життя та здоров`я рослин; 2) харчових продуктів, кормів, побічних продуктів тваринного походження, призначених (вироблених) для власного споживання (користування); 3) ввезення на митну територію України тварин, крім тих, що призначені для споживання людиною живими.
Згідно статті 16 Закону №2042-VІІІ оператор ринку зобов`язаний:
1) допускати державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів та інших визначених цим Законом осіб до здійснення заходів державного контролю, за умови дотримання ними порядку здійснення державного контролю, передбаченого цим Законом;
2) усувати виявлені невідповідності шляхом здійснення корекцій та коригувальних дій;
3) надавати документи, пояснення, іншу інформацію з питань, що виникають у зв`язку із здійсненням заходів державного контролю;
4) забезпечувати умови для відбору зразків;
5) одержувати примірник припису, розпорядження, рішення, акта або іншого документа, складеного за результатами заходу державного контролю.
За змістом статті 18 Закону №2042-VІІІ державний контроль здійснюється компетентним органом, крім випадків, встановлених цим Законом.
Державний контроль має бути ризик-орієнтованим та здійснюватися з періодичністю, що є достатньою для досягнення цілей цього Закону.
Заходи державного контролю здійснюються без попередження (повідомлення) оператора ринку, крім аудиту та інших випадків, коли таке попередження є необхідною умовою забезпечення ефективності державного контролю. Аудит постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, проводиться за умови повідомлення оператора ринку не пізніше ніж за три робочі дні до здійснення такого заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим поштовим відправленням за місцезнаходженням (місцем проживання) оператора ринку, зазначеним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та/або відправленням електронної пошти на відповідну адресу оператора ринку, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або вручається особисто під розписку керівнику чи представнику оператора ринку.
Заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках.
За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя та здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до вимог статті 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.
Таким чином, держава гарантує захист прав споживачів та здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.
Преамбулою Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" від 23.12.1997 №771/97-ВР (далі - Закон №771/97-ВР) передбачено, що цей Закон регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї.
Відповідно до приписів статті 4 Закону №771/97-ВР державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.
Статтею 5 Закону №771/97-ВР встановлено, що до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).
Оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів, і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок (пункт 55 частини першої статті 1 Закону №771/97-ВР).
Відповідно до приписів статті 20 Закону №771/97-ВР оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють.
Оператори ринку зобов`язані:
1) забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу;
2) розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, осіб, які є відповідальними за ці процедури, під час виробництва та обігу харчових продуктів;
3) надсилати компетентному органу повідомлення у випадках, передбачених частинами третьою - п`ятою цієї статті, і отримувати експлуатаційний дозвіл у випадках, передбачених цим Законом;
4) реєструвати потужності у випадках, передбачених цим Законом;
5) забезпечувати виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів щодо окремих показників якості;
5-1) надсилати компетентному органу повідомлення про намір введення в обіг дитячого харчування, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;
6) забезпечувати простежуваність та надавати інформацію, передбачену статтею 22 цього Закону;
7) вилучати та/або відкликати у встановлених законом випадках харчові продукти, які перебувають в обігу, якщо встановлено, що ці продукти можуть спричинити шкідливий вплив для здоров`я людини;
8) забезпечувати безперешкодний доступ державних інспекторів, які здійснюють державний контроль, до потужностей під час роботи цих потужностей та дозволяти відбір зразків об`єктів санітарних заходів на зазначених потужностях, а також надавати на вимогу державного інспектора документи, необхідні для здійснення державного контролю;
9) компенсувати відповідно до закону шкоду, заподіяну споживачам внаслідок споживання харчового продукту, якщо судом буде доведено причинно-наслідковий зв`язок між цією шкодою і діяльністю та/або бездіяльністю оператора ринку, крім випадків, установлених законом;
10) на вимогу споживача оператор ринку, що здійснює роздрібну торгівлю харчовими продуктами або є власником закладу громадського харчування, повинен надати йому інформацію про реєстраційний (особистий) номер потужності.
У разі надходження інформації про невідповідність потужностей та об`єктів санітарних заходів установленим законодавством вимогам, виявлену під час здійснення державного контролю, оператор ринку зобов`язаний вжити необхідних заходів для усунення такої невідповідності.
Положеннями статті 41 Закону №771/97-ВР встановлено, що потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні відповідати таким вимогам: 1) підтримуватися в чистому та робочому стані; 2) бути спланованими, сконструйованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів; 3) мати належну природну або механічну вентиляцію. Система вентиляції має бути сконструйована таким чином, щоб механічний потік повітря із забрудненої зони не потрапляв до чистої зони, був забезпечений безперешкодний доступ до фільтрів та інших частин, які необхідно чистити або замінювати; 4) забезпечуватися належним природним та/або штучним освітленням приміщення, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; 5) підлога повинна мати достатню дренажну систему, конструкція якої запобігатиме ризику забруднення. При відкритих та/або частково відкритих дренажних каналах рух відходів має бути з чистої до забрудненої зони.
Стаття 47 Закону №771/97-ВР визначає, що оператори ринку дотримуються таких вимог щодо постачання води:
1) забезпечення постачання води питної на потужностях у кількості, яка відповідає розміру та типу потужності;
2) вода чиста може використовуватися під час обробки продуктів рибальства з незміненою цілісністю, а також для зовнішнього миття. Вода морська чиста може використовуватися для обробки живих двостулкових молюсків, голкошкірих, оболонкових і морських черевоногих. У таких випадках потужність має бути сконструйована та обладнана таким чином, щоб уможливити постачання такої води;
3) циркуляція води непитної, що використовується у системах пожежогасіння, виробництва пари, заморожування та інших цілях, здійснюється окремою чітко ідентифікованою водогінною мережею. Забороняється будь-яке з`єднання водогону з водою непитною з водогоном, через який відбувається циркуляція води питної;
4) вода, що використовується у виробництві харчових продуктів (у технологічному процесі та/або є інгредієнтом), має відповідати вимогам, установленим до води питної;
5) лід, який контактує з харчовими продуктами і може спричинити забруднення харчових продуктів, виготовляється з води питної або, якщо він використовується для охолодження продуктів рибальства, щодо яких не змінюється цілісність, - з води чистої. Лід виготовляється, утримується і зберігається в умовах, які захищають його від забруднення;
6) пара, яка прямо контактує з харчовими продуктами, повинна бути без жодних речовин, що є небезпечними для здоров`я людини або можуть спричинити забруднення харчових продуктів;
7) у разі термічної обробки харчових продуктів у герметичних ємностях оператор ринку забезпечує умови, за яких вода, що використовується для охолодження цих ємностей, не є джерелом забруднення цих продуктів.
Відповідно до статті 49 Закону №771/97-ВР Оператори ринку дотримуються таких вимог:
1) забороняється прийняття об`єктів санітарних заходів (крім живих тварин), що використовуються для виробництва харчових продуктів, після переробки яких отриманий харчовий продукт є непридатним для споживання людиною;
2) первинна продукція та всі інгредієнти, які зберігаються на потужностях, утримуються в умовах, що запобігають їх псуванню та забезпечують захист від забруднення;
3) харчові продукти повинні бути захищеними від будь-якого забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та/або обігу;
4) ведеться результативна боротьба із шкідниками і гризунами;
5) дотримується температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення, зберігання, продажу, сервірування харчових продуктів за умови, якщо це не спричиняє ризик здоров`ю споживачів;
6) потужності з виробництва, обробки, транспортування, зберігання, первинного пакування перероблених харчових продуктів повинні мати такі приміщення, в яких є умови для забезпечення одночасного роздільного зберігання перероблених харчових продуктів та неперероблених харчових продуктів, якщо кількість приміщень не дозволяє зберігати в кожному окремому приміщенні тільки неперероблені харчові продукти або тільки перероблені харчові продукти;
7) якщо харчові продукти мають зберігатися або пропонуватися до споживання при низьких температурах, вони повинні бути якнайшвидше охолоджені після стадії термічної обробки або останньої стадії виробництва до температури, яка не спричинить ризик здоров`ю споживачів;
8) розморожування харчових продуктів здійснюється таким чином, щоб мінімізувати ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів у харчових продуктах. Під час розморожування харчові продукти утримуються при температурі, яка не спричиняє ризик здоров`ю споживача. Якщо рідина, яка виникає внаслідок розморожування, може спричинити ризик здоров`ю, вона зливається у безпечний спосіб. Після розморожування харчові продукти утримуються у спосіб, що мінімізує ризик розмноження патогенних мікроорганізмів або формування токсинів;
9) небезпечні та/або неїстівні речовини, включаючи корми для тварин, чітко маркуються та зберігаються в окремих безпечних контейнерах.
Порядок тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів визначено статтею 67 Закону №2042-VІІІ.
Так, частинами першою та другою вказаної статті передбачено, що не пізніше наступного дня з дня виявлення порушення законодавства про харчові продукти та корми головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) приймає рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, якщо таке виробництво та/або обіг становлять загрозу для життя та/або здоров`я людини та/або тварини. Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів повинно обмежувати відповідну господарську діяльність лише в частині, що є необхідною та достатньою для усунення загрози для життя та/або здоров`я людини та/або тварини, та має визначати, який конкретний вид діяльності та з використанням якої потужності (її частини) підлягає тимчасовому припиненню.
Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів набирає чинності з моменту його вручення операторові ринку та діє протягом визначеного таким рішенням строку, але не більше 10 робочих днів.
Якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк, встановлений частиною другою цієї статті, головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) звертається в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, до суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів. Позов про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів має бути подано до суду не пізніше закінчення строку дії рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів (частина третя статті 67 Закону №2042-VІІІ).
Відповідно до частини четвертої статті 67 Закону №2042-VІІІ оператор ринку має право відновити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, якщо:
1) відсутня постанова суду, що набрала законної сили, про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів та закінчився строк тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, визначений у рішенні головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора);
2) суд скасував рішення головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів;
3) суд, який ухвалив постанову про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, постановив ухвалу про її скасування на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для її прийняття;
4) головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) скасував винесене ним рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для його винесення.
Частиною п`ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
У відповідності до частини сьомої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Висновки щодо правозастосування
Як слідує з матеріалів справи, у спірному випадку проведенню позивачем відносно відповідача позапланового заходу державного нагляду (контролю), а також винесенню припису та рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів передувало надходження до ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області повідомлення Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області про невідповідність від 06.09.2023, в якому зазначено, що 30.08.2023 на випробування до Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області від ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" (вул. Європейська, 155, м. Полтава, адреса відбору зразка - вул. Маршала Бірюзова, 37, м. Полтава) на випробування надійшов зразок води, в якому виявлено невідповідність по ентерококам та загальному мікробному числу при t 37 0С КУО/см3 (експертний висновок №002804п/23 від 01.09.2023) / а.с. 15-17/.
Суд зауважує, що замовником експертного висновку №002804п/23 від 01.09.2023 виступав безпосередньо сам відповідач ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" /а.с. 16-17/.
Жодних зауважень з приводу недотримання позивачем під час проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) вимог чинного законодавства відповідач не висловив.
Також відповідач фактично не заперечував й проти висновків складеного за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) акту від 02.10.2023 №200, в якому посадові особи контролюючого органу зафіксували порушення оператором ринку ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" вимог законодавства про харчові продукти, а саме, пункту 2 частини першої статті 16 Закону №2042-VІІІ, частини першої статті 21, пункту 4 частини першої статті 47, пункту 3 частини першої статті 49 Закону №771/97-ВР. Зокрема, зазначений акт був підписаний директором ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" без будь-яких зауважень.
Суд відмічає відсутність у матеріалах справи документальних доказів оскарження ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" припису про усунення порушень від 03.10.2023 №56 та рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів від 023.10.2023 №6 /а.с. 55-61/.
При цьому, суд зауважує про надходження 05.10.2023 до ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області листа ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" від 04.10.2023 №5/10 з повідомленням про те, що товариство на виконання рішення від 02.10.2023 №6 припинило діяльність на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою м. Полтава, вул. М. Бірюзова, 27 до усунення порушень, що стали підставою для виконання рішення /а.с. 63/.
Отже, на переконання суду, все зазначене вище по суті свідчить про визнання відповідачем фактичного допущення ним порушень вимог законодавства про харчові продукти та необхідність припинення діяльності на потужності ТОВ "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою м. Полтава, вул. М.Бірюзова, 27 до усунення таких порушень.
Зі змісту додаткових пояснень, що надійшли до суду від ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області 07.12.2023 /а.с. 83-84/, слідує, що листом №116 від 09.10.2023 відповідач повідомив управління щодо проведення коригувальних дій для усунення виявлених порушень, встановлений актом №200 /а.с. 85-91/.
На підставі наказу №1124-ОД від 13.10.2023 /а.с. 92-93/ та посвідчення (направлення) №749 від 13.10.2023 /а.с. 94-95/ позивачем було призначено проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з 13.10.2023, 16.10.-17.10.2023 з метою перевірки виконання розпорядчого документа щодо усунення порушень вимог законодавства - рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів №6 від 03.10.2023.
За результатами проведеного позапланового заходу актом від 17.10.2023 №112 встановлено наявність порушень вимог законодавства - "не в повному обсязі виконані вимоги рішення №6 від 03.10.2023" /а.с. 96-118/, а саме:
- в роздягальні для робочого персоналу відсутнє чітке розмежування особистого та робочого одягу та взуття персоналу при його зберіганні, в шухлядах для робочого одягу частково зберігається власний одяг працівників та особиста річ (розчіска для волосся). Шухляди для зберігання одягу працівників не підписані відповідно до їх використання по видах призначення одягу;
- підлога та стіни виробничих і складських приміщень утримуються у незадовільному гігієнічному стані, забруднені, не проводяться їх належні миття, чищення та дезінфекція, не надано журнал контролю дезінфекції приміщень. В складському приміщенні для зберігання харчових продуктів підлога під дерев`яними піддонами, на яких зберігаються сипучі продукти, брудна та вкрита пилом і залишками борошна, на піддонах місцями наявне павутиння;
- стіни і підлога виробничих та складських приміщень мають порушення цілісності кахлевого покриття, поверхня стін має ознаки злущення вапняного покриття, а також наскрізні отвори (зокрема, в приміщення для миття обігової тари та посуду, безпосередньо над столами для зберігання чистого посуду). Приміщення комори для зберігання овочів брудне, підлога вкрита листами картону, залишками ґрунту та овочів (оболонками від цибулі). Стіна в складському приміщенні має жовті сліди підтікання. Поверхня дерев`яних дверей відділення кухні має пошкодження цілісності (тріщини, ямки, ознаки відшарування фарби) та не піддається якісним миттю та дезінфекції;
- отвір витяжної труби, яка є частиною конструкції системи механічної вентиляції, зовні закритий зав`язаним поліетиленовим пакетом;
- в місці для тимчасового накопичення та зберігання харчових відходів біля мийної раковини, підлога під пластиковим контейнером для сміття забруднена залишками овочів (очистками). Відсутній договір з відповідною спеціалізованою установою щодо надання послуг з вивезення та утилізації харчових відходів виробництва;
- зберігання харчових продуктів здійснюється невпорядковано. Зокрема, в приміщенні для миття обігової тари та посуду зберігаються сипучі харчові продукти (кориця мелена, цукор, борошно), за відсутності контролю температурно-вологісних режимів. Хлібобулочні вироби розміщені на дерев`яній конструкції, обладнаній в якості столу, яка не піддається якісним миттю та дезінфекції. Також з даного матеріалу виготовлені полиці, облаштовані в нижніх частинах металевих конструкцій виробничих столів. В складському приміщенні мішки з сипучими харчовими продуктами (крупи, цукор) розміщені на брудних дерев`яних піддонах з порушеною цілісністю. Також в даному складі встановлена холодильна вітрина для зберігання продуктів, з пошкодженою пластиковою шторкою, яку заклеєно в місці пошкодження канцелярським скотчем. В приміщенні кухні наявні сторонні предмети, що не задіяні у виробничих процесах. Зокрема, на столі біля підносу з готовою стравою (котлетами) знаходяться ручки, зошити (журнали), папери, файли, пластикові папки та калькулятор. На потужності з метою дезінфекції поверхні стін та підлоги виробничих і складських приміщень застосовується засіб ONclean, стосовно якого відсутні документальні підтвердження того, що даний деззасіб дозволений для використання в харчовій промисловості. Не надані журнали контролю дезінфекції контактних поверхонь виробничого обладнання (столів, полиць, піддонів, холодильної та морозильної техніки), інвентарю, тари, посуду та інструментів. Персонал, відповідальний за приготування робочих дезрозчинів та проведення дезінфекції приміщень і обладнання (прибиральниця), не володіє необхідними знаннями. Прибиральний інвентар не промаркований відповідно до його використання по відділеннях потужності;
- на потужності ведеться недостатньо результативна боротьба зі шкідниками та гризунами, про що свідчить наявність у виробничих приміщеннях комах (мух). Електричний знищувач комах у відділенні кухні встановлений, проте не підключений до електричної мережі. Також на потужності встановлено лише одну пастку від гризунів. Не надано схему розміщення пасток у виробничих та складських приміщеннях, відповідно до постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР;
- постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР), розроблено не в повній мірі та не запроваджено, про що свідчать вищезазначені порушення вимог законодавства.
19.10.2023 позивачем відносно відповідача було складено протокол №001476 про порушення Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, законодавства про харчові продукти та корми" /а.с. 119-125/.
02.11.2023 відносно відповідача за невиконання рішення головного державного інспектора та головного державного ветеринарного інспектора Полтавської області про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів від 03.10.2023 №6 складено постанову №13 про накладення штрафу за порушення Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, законодавства про харчові продукти та корми", якою накладено на відповідача штраф у розмірі п`ятдесяти мінімальних заробітних плат у сумі 335 000 грн /а.с. 126-132/.
Доказів оскарження відповідачем протоколу від 19.10.2023 №001476 та постанови від 02.11.2023 №13 матеріали справи не містять.
Що ж стосується надходження від відповідача до суду заяви з відомостями про виконання рішення від 03.10.2023 №6, то судом така заява оцінюється критично, оскільки перевірка фактичного виконання зазначеного рішення має здійснювалися шляхом звернення оператора ринку до ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області з повідомленням про усунення порушень, та, як наслідок, призначення та проведення ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області відповідного заходу державного нагляду (контролю) з метою перевірки дійсного усунення оператором ринку порушень законодавства про харчові продукти.
Наразі, всі проведені позивачем у межах цієї справи перевірки відповідача не підтвердили фактичного виконання останнім усіх порушень вимог законодавства про харчові продукти.
Враховуючи викладене, оскільки фактичне вчинення відповідачем порушення вимог законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів підтверджено наданими позивачем разом із позовною заявою та додатковими поясненнями письмовими доказами, а також не спростовано відповідачем, а виявлені порушення створюють загрозу здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та тимчасового припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужності суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою: вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська область, 36007 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".
З огляду на викладене, вимоги позивача є правомірними і обґрунтованими, а відтак, позов належить задовольнити у повному обсязі.
Розподіл судових витрат
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36020, код ЄДРПОУ 40358617) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" (вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 44699123) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" (вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 44699123) тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужності суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛМОТОР ФУД" за адресою: вул. Маршала Бірюзова, 27, м. Полтава, Полтавська область, 36007 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119589715 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні