ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/1471/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Димарчук Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 (далі ВЛК, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення вказане у довідці №4159 від 28.11.2023.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що позивач є солдатом військової частини НОМЕР_2 , у зв?язку із чим проходив медичний огляд гарнізонною ВЛК при військовій частині НОМЕР_1 .
Згідно з довідкою №4159 від 28.11.2023 позивача визнано обмежено придатним до військової служби. З даним висновком ВЛК позивач не згідний, оскільки відповідачем не було проведено повного медичного огляду, як це передбачено положенням «Про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженої Наказом міністра оборони України від 14.08.2008 №402 (далі по тексту Положення №402)
Вважає, що проведений огляд ВЛК та прийняте рішення про обмежену придатність до військової служби не відповідає реальному стану здоров`я позивача.
Під час проведення огляду не було застосовано метод індивідуальної оцінки відповідно до вимог пункту 6.9 глави 6 Розділу II Положення №402, не проводилось опитування про наявні скарги на здоров`я. ВЛК не враховувало в сукупності вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.
З наведених підстав просив позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 02.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.25).
У відзиві на позовну заяву відповідач позову не визнав та зазначив, що відповідно до п.6.1 Положення №402 позивач 20.11. 2023 був направлений командиром військової частини НОМЕР_2 для визначення військово-лікарською комісією ступеня придатності до військової служби.
При амбулаторному огляді ВЛК гарнізонною у період з 21 по 28 листопада 2023 року було проведено комплексне обстеження медичними спеціалістами військової частини НОМЕР_1 , встановлено діагноз та причинний зв`язок захворювання позивача, на підставі чого прийнято рішення і видано довідку №4159 від 28.11.2023.
На підставі статей 40б, 38б, 39г, 46в, 61в, 41в, 23в, 45г, 10, 78в, 49а, 30 графи II Розкладу хвороб ТДВ Положення №402 позивач визнаний обмежено придатним до військової служби. Непридатний до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морської піхоти, спецспорудах (за винятком підрозділів забезпечення). Придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, ТЦК та СП, установах, організаціях, навчальних закладах.
Стан здоров`я позивача оцінювався на момент його огляду, відповідно до п. 1.1. статті 1 розділу II Положення № 402 «медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань...., з винесенням письмового висновку (постанови).
Відповідачем було проведено повний медичний огляд позивача та застосовано індивідуальний підхід у визначенні ступеня придатності до військової служби, як це передбачено Положенням № 402 .
Зокрема, з картки обстеження та медичного огляду солдата ОСОБА_1 вбачається, що у період проходження медичного огляду позивача було обстежено 10 спеціалістами (терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, ЛОР, дерматовенеролог, психіатр, стоматолог, уролог, травматолог); також йому здійснено діагностичні (флюорографія, ЕКГ); лабораторні дослідження (аналізи); оцінено фактичний стан здоров`я позивача.
Відповідно до п.20.4 Положення №402 у воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III ВЛК приймає постанову «придатний до військової служби».
Рішення ВЛК гарнізонної військової частини НОМЕР_1 , що підтверджено довідкою ВЛК від 28.11.2023 №4159 є чинним і правомірним та підтверджено об`єктивними даними огляду пацієнта, інструментальними, лабораторними обстеженнями, що зафіксовано в «Картці обстеження та медичного огляду» від 28.11.2023.
Також зазначив, що позивач у позовній заяві не зазначає про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК, оскільки, порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів, немає. Водночас питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії. Надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби , виходить за межі судового розгляду.
З наведених підстав просив у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Відповідно до п.6.1 Положення №402 позивач ОСОБА_1 20.11.2023 був направлений командиром військової частини НОМЕР_2 для визначення військово-лікарською комісією ступеня придатності до військової служби.
При амбулаторному огляді ВЛК гарнізонною у період з 21 по 28 листопада 2023 року проведено комплексне обстеження стану здоров`я позивача медичними спеціалістами військової частини НОМЕР_1 , встановлено діагноз та причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, каліцтва) на підставі чого прийнято рішення і видано довідку №4159 від 28.11.2023. У довідці вказано, що на підставі статей 40б, 38б, 39г, 46в, 61в, 41в, 23в, 45г, 10, 78в, 49а, 30 графи II Розкладу хвороб ТДВ Положення №402 позивач обмежено придатний до військової служби. Непридатний до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морської піхоти, спецспорудах (за винятком підрозділів забезпечення). Придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, ІНФОРМАЦІЯ_1 , установах, організаціях, навчальних закладах.
За висновком ВЛК гарнізонної при військовій частині НОМЕР_1 , який оформлений довідкою від 28.11.2023 №4159 позивача визнано обмежено придатним до військової служби. Такий висновок ВЛК позивач вважає протиправним, сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначається Законом України від 25.03.1992 №2232-ХІІ «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон № 2232-ХІІ).
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону №2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Згідно п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України передбачено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану постановлено ввести в Україні воєнний стан.
Як встановлено судом, ОСОБА_1 є військовослужбовцем та проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_2 на посаді стрільця, солдат. З матеріалів справи слідує, що позивачу проводився амбулаторний медичний огляд гарнізонною ВЛК при військовій частині НОМЕР_1 .
Як передбачено підпунктом 2.1 пункту 2 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Підпунктами 2.6.3, 2.6.4 пункту 2 глави 2 розділу І Положення №402 передбачено, що на госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається:
проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення;
ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів;
проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження;
проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.
Рекомендації штатних ВЛК щодо організації лікувально-діагностичної роботи в цілях військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання.
Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право:
приймати постанови відповідно до цього Положення;
перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи в закладах охорони здоров`я (установах) і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні;
залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.
Згідно п.1.1 розділу ІІ Положення №402 (тут і надалі в редакції на час виникнення спірних правовідносин) медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.
Відповідно до пункту 6.1 глави 6 розділу ІІ вказаного Положення направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ІНФОРМАЦІЯ_1 , начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.
Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби.
Також направлення військовослужбовців на медичний огляд ВЛК прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище проводиться у випадках, визначених Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153, та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за № 438/16454.
Відповідно до пункту 6.8 глави 6 розділу ІІ Положення №402 на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого.
Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.
Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.
Голова та члени ВЛК, за потреби, ознайомлюються з медичними записами у відповідному реєстрі ЕСОЗ, що характеризують стан здоров`я військовослужбовця, та вносять до нього відповідні записи.
Огляд вказаними лікарями військовослужбовців, направлених на ВЛК для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або у звільненні від виконання службових обов`язків, проводиться за медичними показаннями.
Пунктом 6.9 глави 6 розділу ІІ Положення №402 передбачено, що при медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.
З позовної заяви вбачається, що позивач вважає, що ВЛК військової частини НОМЕР_1 йому не було проведено повного медичного огляду і не застосовано індивідуальний підхід у визначенні ступеня придатності до військової служби, як це передбачено Положенням №402.
Однак вказані доводи позивача спростовуються тим, що як вбачається з картки обстеження та медичного огляду солдата ОСОБА_1 у період проходження медичного огляду позивача було обстежено десятьма спеціалістами, зокрема, такими як: терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, ЛОР, дерматовенеролог, психіатр, стоматолог, уролог, травматолог. Позивачу також здійснено діагностичні обстеження (флюорографія, ЕКГ) та лабораторні дослідження (аналізи). Відтак на підставі оцінки фактичного стану здоров?я позивача, відповідачем був зроблений висновок про те, що ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби.
Згідно пункту 1.2. глави 1 розділу ІІ Положення 402, Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10). Згідно пункту 20.4., глави 20 розділу ІІ, Положення За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку непридатності до військової служби або обмежену придатність осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час"; "обмежено придатний до військової служби"
За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: "обмежено придатний до військової служби"; "придатний до військової служби". У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову "придатний до військової служби".
Постанова про ступінь придатності до військової служби це загальний висновок ВЛК зроблений на підставі вивчення та оцінки всього стану здоров`я і фізичного розвитку особи, на момент огляду.
Позивач у позовній заяві посилається на те, що його стан здоров`я погіршується, у зв`язку із чим він потребує лікування. Вважає, що проведений огляд ВЛК та прийняте рішення про обмежену придатність до військової служби не відповідають реальному стану здоров`я позивача.
Отже по суті позивач не згідний з медичним висновком лікарів щодо обмеженої придатності до військової служби.
Однак, суд звертає увагу, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (обмеженої придатності, непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії. Надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 по справі №810/5009/18.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 № 806/526/16 зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів - членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
У вказаному контексті суд зауважує, що позивач у позовній заяві не зазначає про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК, оскільки, порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів позивачем не наведено, а судом таких не встановлено.
Придатність (обмежену придатність, непридатність) за станом здоров`я до військової служби військовослужбовців та встановлення причинного зв`язку захворювань, травм, визначення необхідності медико-соціальної реабілітації визначає військово-лікарська комісія, що в своїй роботі керується Положенням № 402.
Суд також вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач не був позбавлений права звернутися до Центральної ВЛК для перегляду висновку або надати лікарям ВЛК свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби за станом здоров`я, оскільки, згідно із підпунктом 2.3.4. пункту 2.3. глави 2 Розділу І Положення № 402, Центральна ВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, норми чинного законодавства стосовно медичного огляду військовослужбовців, а також з урахуванням правових висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення відповідача вказане у довідці №4159 від 28.11.2023, а тому в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при військовій частині НОМЕР_1 про визнання протиправним та скасування рішення вказане у довідці №4159 від 28.11.2023, відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119590822 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні