Головуючий І інстанції: Сагайдак В.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2024 р. Справа № 520/36703/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Чалого І.С. , Подобайло З.Г. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2024, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022 по справі № 520/36703/23
за позовом ОСОБА_1
до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі по тексту позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (даді по тексту також відповідач), в якому просив суд:
- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196647: місцезнаходження - вул. Благовіщенська, буд. 34. м. Харків. 61052) щодо відмови у призначенні щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 : місцезнаходження - АДРЕСА_1 ), у меншому розмірі, ніж передбачено частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в редакції Закону №367-ХІУ віл 25.12.1998 року, яка передбачає розмір допомоги до 5 травня для учасників бойових дій - 5 (п`ять) мінімальних пенсій за віком;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196647: місцезнаходження -вул. Благовіщенська, буд. 34, м. Харків. 61052) призначити ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 : місцезнаходження - АДРЕСА_1 ) разову грошову допомогу до 5 травня 2022 року у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше здійснених платежів
- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196647; місцезнаходження - вул. Благовіщенська, буд. 34. м. Харків. 61052) передати до Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації відповідні документи для здійснення виплати ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 : місцезнаходження - АДРЕСА_1 ) разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком (в сумі 8179,00 грн. (вісім тисяч сто сімдесят дев`ять гривень 00 копійок) з урахуванням раніше здійснених платежів.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 у задоволенні позову відмовлено.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду від 01.12.2022 по справі №580/2869/22.
Не погодившись з рішенням суду, позивач звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги обґрунтовані, тим що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустився помилки в частині неправильного застосування норм матеріального права, а саме не застосував висновки, сформовані Верховним Судом у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22, який відступив від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22, а тому дійшов помилкового висновку у відсутності правових підстав для задоволення позову.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги та рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства, а висновки суду є законними та обґрунтованими.
У відповідності до п. 3 ч. 1ст. 311 КАС Українисуд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Учасниками по даній справі було отримано копії ухвал Другого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2024 року про відкриття апеляційного провадження та про призначення даної справи до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження, у т.ч. відповідачем отримано копію апеляційної скарги позивача, що підтверджується наявними в матеріалах справи довідками про доставку електронних документів через підсистему "Електронного суду", а також повідомленням про вручення поштового відправлення..
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, що підтверджується відповідним посвідченням, перебуває на обліку в Харківському обласному центрі по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
У 2022 році позивачу як учаснику бойових дій виплачено разову грошову допомогу до 05 травня в розмірі 1491 грн.
Не погодившись з бездіяльністю відповідача щодо недоплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд апеляційної інстанції при перегляді справи в апеляційному порядку виходить з наступного.
Пільги учасникам бойових дій встановлені ст. 12 Закону № 3551-XII , відповідно до ч. 5 якої (в редакції Закону України від 25.12.1998 №367-XIV «Про внесення змін до Закону № 3551-XII») щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Як визначено ст. 17 Закону № 3551-XII, фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Підпунктом "б" пп. 1 п. 20 розд. II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України від 28.12.2007 №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» ч. 5 ст. 12 Закону № 3551-XII викладено у новій редакції, за змістом якої разова грошова допомога учасникам бойових дій до 5 травня виплачується щорічно у розмірі, який визначається КМ України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 вказані зміни визнані неконституційними.
Протягом 2012-2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положення ст. 13 Закону №3551-XII застосовувалися у порядку та розмірах, встановлених КМ України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Поряд із цим, законодавцем правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня були з 01.01.2015 року також врегульовані п. 26 розділу VI Бюджетного кодексу України.
Згідно із пп. 5 п. 63 розд. І Закону України від 28.12.2014 № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України доповнено п. 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених КМ України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Тобто, КМ України були делеговані повноваження встановлювати, зокрема, розмір разової грошової допомоги до 5 травня.
На реалізацію приписів цієї норми закону, КМ України кожного бюджетного року приймалися відповідні постанови, в тому числі 07.05.2022 року прийнято Постанову №540 ,якою передбачено, що учасникам бойових дій у 2022 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом №3551-XII, проводиться у розмірі 1491 грн.
Водночас, Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 року № 3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення п. 26 розд. VI "Прикінцеві та перехідні положення" БК України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених КМ України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України у п. 2.2 мотивувальної частини вказаного рішення, посилаючись на положення свого рішення від 22.05.2008 року №10-рп/2008, дійшов висновку про те, що БК України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.
Таким чином, у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 року у справі 1-247/2018(3393/18) ст.12 Закону № 3551-XII застосовувалась в такій редакції: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком».
Відповідно до ч. 2 ст.152 Конституції України, закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Отже, з 27.02.2020 року у позивача виникло право на соціальне забезпечення у редакції Закону № 3551-XII від 25.12.1998 за №367-ХІV, яка передбачала розмір разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти пенсій за віком, але позивачу виплачено кошти в сумі 1491 грн., що не відповідає приписам Закону № 3551-XII.
Аналогічні правові висновки Великої Палати Верховного Суду викладені в зразковій справі №440/2722/20 від 29.09.2020 року, які підлягають застосуванню відповідно до ч.5 ст.242 КАС України.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову з підстав правомірності виплати позивачу разової грошової допомоги до 5 травня в сумі 1491 грн. згідно положень постанови КМ України №540, керувався правовими висновками Верховного Суду у справі №580/2869/22 від 01.12.2022 року щодо дії на території України воєнного стану, та можливості зменшення розміру допомоги за рішенням Уряду в межах наявності бюджетних асигнувань.
Правові висновки Верховного Суду у справі №580/2869/22 від 01.12.2022 року не підлягають застосуванню, оскільки Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у справі № 560/8064/22 від 13.06.2023 року відступив від правової позиції, викладеній у справі №580/2869/22 від 01.12.2022 року, та вказав, що до спірних відносин у справі, яка розглядається, при визначенні розміру щорічної допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (БК України та постанови № 504), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать ст. 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення ст. 12 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.
При цьому, враховуючи те, що на момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення ст.12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, та ієрархію нормативно-правових актів, застосуванню підлягають саме положення вказаного Закону № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.
Водночас, колегія суддів зазначає, що відповідно до Положення про Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання «Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 8 скликання» від 09.12.2020 № 7/20 (далі - Положення), Управління є виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківською міською радою, є підзвітним і підконтрольним їй.
Відповідно до пункту 1.5 Положення Управління у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, постановами Верховної Ради України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, актами Президента України, наказами Міністерства соціальної політики України, рішеннями Харківської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, цим Положенням та іншими нормативними актами.
Відповідно до п. 4.1.22 Положення Управління здійснює призначення Допомоги, передбаченої законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань», передає списки розпорядження до Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації (далі - Обласний центр).
Відповідно до пункту 3, Положення про Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 22.11.2016 № 535 «Про затвердження Положення про Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у новій редакції» (далі - Положення) головними завданнями Центру є забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту та обслуговування населення, надання соціальної допомоги громадянам, які потребують підтримки з боку держави, підготовлення документів на виплату всіх видів грошових допомог, зокрема разової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, відправка документів до підприємств зв`язку та банківських установ для здійснення виплати всіх видів допомог, здійснення контролю за правильністю призначення, перерахунку, нарахування і виплати всіх видів грошових допомог, надання інших видів соціальної допомоги пенсіонерам і малозабезпеченим громадянам.
Таким чином, для усієї Харківської області Обласним центром здійснюється підготовка документів на виплату всіх видів грошових допомог і компенсацій.
З Положення про Обласний центр вбачається, що саме цей адміністративний орган наділений повноваженнями на здійснення контролю за правильністю призначення та виплати усіх видів грошових допомог.
Виключенням із цього правила є функціонування на території міста Харкова Управління соціального захисту населення адміністрації Індустріального району Харківської міської ради та Управління соціального захисту населення адміністрації Основ`янського району Харківської міської ради, котрі цілком автономно та незалежно від Обласного центру виконують усі функції адміністрування разової грошової допомоги до 5 травня (і призначення,і нарахування, і виплату).
Судовим розглядом встановлено, що 23.05.2022до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради надійшов лист Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації від 16.05.2022за № 548/04-02 з проханням надати до 02.06.2022 інформацію щодо кількості отримувачів разової грошової допомоги до 5 травня та необхідного обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою КПКВК 2501150 «Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною».
30.05.2022 до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради надійшов лист начальника 2-го Територіального вузолу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 24.05.2022 за № 53/03-190 з проханням перерахувати разову грошову допомогу до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі 1491,00 грн. До листа був наданий список військовослужбовців - учасників бойових дій у кількості 107 осіб.
Як свідчать матеріали справи, ОСОБА_1 був включений до цього списку під № 74.
Управління листом від 06.06.2022 за № 10-87/1197/05-22 надало до Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації уточнену інформацію щодо кількості утримувачів щорічної разової грошової допомоги до 5 травня та необхідного обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою КПКВК 2501150 «Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною» (з додатком).
26.07.2022Управлінням соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради отримано листа Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат від 26.07.2022 за N° 4493/103, в якому повідомлено про здійснення виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік 107 особам зазначеним у списку начальника 2-го Територіального вузолу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 24.05.2022 за № 53/03-190.
Таким чином, безпосередньо нарахування та виплату разової грошової допомоги до 5 травня 2022 рік ОСОБА_1 як учаснику бойових дій, здійснено Обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на підставі списку начальника 2-го Територіального вузолу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 24.05.2022 за № 53/03-190.
Як зазначено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2019 року у справі № 140/72/19, у разі якщо за змістом норми матеріального права, яка підлягає застосуванню за вимогою Позивача, учасником спірних відносин та зобов`язаною особою є інша, ніж особа, до якої пред`явлено позов, підстави для задоволення позову відсутні.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 26 грудня 2019 року у справі № 724/716/16-а, від 26 червня 2019 року у справі № 303/3795/17, від 25 вересня 2019 року у справі № 813/5425/15.
А згідно з частиною п`ятою ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що оскільки Управлінням соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради не є належним відповідачем у даній адміністративній справі, підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 відсутні.
Проте, суд першої інстанції вищенаведених вимог процесуального закону не дотримався, та, вирішуючи спір , не з`ясував хто є належним відповідачем у даній адміністративній справі.
Згідно з частиною 3 статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.
Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача (частина 4 статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України).
При цьому, відповідно до частини 7 статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.
Відтак, оскільки за змістом цієї норми допустити заміну належної сторони у справі може виключно суд першої інстанції за умови згоди позивача та незмінності підсудності адміністративної справи, то можливості заміни неналежної сторони судом апеляційної інстанції Кодексом адміністративного судочинства України не передбачено.
Підсумовуючи наведене, на переконання апеляційного суду позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради, який є неналежним відповідачем у цьому спорі, а тому задоволенню не підлягає.
Відповідно до частини 1 статті 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції зробив вірний висновок по суті спору, однак виходив з помилкових мотивів відмови в задоволенні позову.
Зважаючи на те, що суд першої інстанції виходив з помилкових мотивів при ухваленні рішення про відмову в задоволенні позову, тому рішення суду необхідно змінити в частині мотивів відмови в задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 по справі № 520/36703/23 змінити в частині мотивів відмови в задоволенні позову.
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити з мотивів, які наведені в цій постанові .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді І.С. Чалий З.Г. Подобайло
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119593052 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні