Постанова
від 27.03.2024 по справі 160/25416/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/25416/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В., секретар судового засіданні Рівна В.В., за участі представника відповідача ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 року в адміністративній справі №160/25416/23 за позовом Приватного підприємства «Строй-Арсенал» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство «Строй-Арсенал» (далі позивач, ПП «Строй-Арсенал») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач, ГУДПС), в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 0232860412 від 17.08.2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 року задоволено частково адміністративний позов, а саме суд:

Визнав частково протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення № 0232860412 від 17.08.2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області в частині суми штрафу у розмірі 295 095,73 грн.

В іншій частині заявлених позовних вимог відмовив.

Стягнув з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «Строй-Арсенал» сплачену суму судового збору у розмірі 4426,43грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог, з підстав зазначених в позові.

В обґрунтування зазначено, що позивачем в позовній заяві не заперечується несвоєчасна реєстрація податкових накладних.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з пунктом 120-1. 1. статті 120-1 ПК України, зазначена норма діяла на момент правопорушення.

Так, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (абзац 17 підпункт 69.2 пункт 69 підрозділ 10 розділ XX ПК України).

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України, який набрав чинності 08.02.2023 року, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшено строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, та зменшено розміри штрафів за їх порушення.

Нові строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

Таким чином на дату складання акту відповідальність платника передбачена пунктом 120-1.1. статті 120-1 та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Пунктом 120-1.1. статті 120-1 ПК України передбачено відповідальність за порушення строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачено відповідальність за порушення строків, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Представник відповідача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.

Представник позивача у судове засідання не з`явися, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що дає суду право провести апеляційний перегляд справи у його відсутність.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Відповідачем проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ПП «Строй-Арсенал» (код ЄДРПОУ 30643835), та за її результатами встановлено порушення товариством граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН, визначених п. 201.10. ст. 201, пп. 69.1 п. 69, п.90 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI на момент вчинення правопорушення.

Зокрема у акті камеральної перевірки від 29.06.2023 року № 24098/04-36-04-12/30643835 вказано, про порушення позивачем граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН:ПН № 2 від 15.07.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН 1 день, сума ПДВ 6350,30 грн; ПН № 1 від 15.07.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 71 602,30 грн;ПН № 1 від 09.08.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 2 дні, сума ПДВ 160 556,35 грн;ПН № 8 від 26.09.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 4 дні, сума ПДВ 49 235,20 грн;ПН № 14 від 29.09.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН 3 дні, сума ПДВ 33 333,33 грн;ПН № 3 від 07.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 37 548,66 грн;ПН № 17 від 25.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 6029,69 грн;ПН № 7 від 19.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 1298,38 грн;ПН № 1 від 09.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 11 000 грн;ПН № 4 від 11.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1 день, сума ПДВ 49 728,68 грн;ПН № 2 від 09.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 20 днів, сума ПДВ 187 597,80 грн;ПН № 3 від 09.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 1день, сума ПДВ 29 718,80 грн;ПН № 15 від 25.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 38 день, сума ПДВ 19 492,54 грн;ПН № 10 від 20.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 38 день, сума ПДВ 14 726,60 грн;ПН № 9 від 20.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 38 день, сума ПДВ 22 058,50 грн;ПН № 5 від 19.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 38 день, сума ПДВ 13 415,45 грн; ПН № 22 від 31.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -38 день, сума ПДВ 2133,33 грн;ПН № 11 від 20.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -38 дні, сума ПДВ 1004,80 грн;ПН № 16 від 25.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -38 дні, сума ПДВ 48 187,14 грн;ПН № 7 від 24.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 7 днів, сума ПДВ 68043,80 грн;ПН № 9 від 25.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 7 день, сума ПДВ 105 053,36 грн;ПН № 11 від 25.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 7 день, сума ПДВ 48 591,71 грн;ПН № 8 від 24.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 7 день, сума ПДВ 10 785,90 грн;ПН № 13 від 30.11.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 7 день, сума ПДВ 2133,33 грн;ПН № 9 від 19.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 31 день, сума ПДВ 125 832,40 грн;ПН № 6 від 19.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 97 121,76 грн;ПН № 13 від 27.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 28 431,80 грн;ПН № 16 від 27.05.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 216 днів, сума ПДВ 28 507,77 грн;ПН № 14 від 27.05.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 216 день, сума ПДВ 49024,59 грн;ПН № 8 від 19.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 11 463,45 грн;ПН № 11 від 23.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 47 344,60 грн;ПН № 12 від 23.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 29922 грн;ПН № 15 від 27.05.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 241 день, сума ПДВ 17 658,97 грн;ПН № 16 від 29.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 день, сума ПДВ 7536 грн;ПН № 7 від 19.12.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 32 днів, сума ПДВ 28 703,75 грн;ПН № 17 від 29.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 294 день, сума ПДВ 23 574,18 грн;ПН № 10 від 24.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН 294 день, сума ПДВ 17 658,97 грн;ПН № 19 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -294 день, сума ПДВ 24 099,50 грн;ПН № 24 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН 294 день, сума ПДВ 14475,40 грн;ПН № 12 від 24.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 294 день, сума ПДВ 50 235,09 грн;ПН № 13 від 24.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 294 день, сума ПДВ 14026 грн;ПН № 26 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 294 днів, сума ПДВ 11 366,80 грн;ПН № 18 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 299 день, сума ПДВ 37 485,60 грн;ПН № 13 від 20.10.2022 кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 188 день, сума ПДВ 8760,60 грн;ПН № 12 від 20.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 188 день, сума ПДВ 12 968,20 грн;ПН № 8 від 20.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 188 день, сума ПДВ 6531,20 грн;ПН № 21 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 291 день, сума ПДВ 25 543,90 грн;ПН № 15 від 29.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 308 день, сума ПДВ 11163,38 грн;ПН № 23 від 30.06.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -291 день, сума ПДВ 32404,80 грн;ПН № 20 від 30.06.2022 кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 291 день, сума ПДВ 16280,90 грн;ПН № 6 від 19.10.2022, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 181 день, сума ПДВ 5656,83 грн;ПН № 3 від 11.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 15 день, сума ПДВ 3485,40грн;ПН № 8 від 25.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 24 день, сума ПДВ 72 622,43 грн;ПН № 13 від 28.03.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 34 день, сума ПДВ 25591 грн;ПН № 12 від 28.03.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 31 день, сума ПДВ 1004,80 грн;ПН № 22 від 30.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 4 день, сума ПДВ 2260,80 грн;ПН № 5 від 10.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 17 день, сума ПДВ 1256грн;ПН № 2 від 10.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 17 день, сума ПДВ 1256грн;ПН № 4 від 10.04.2023 кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 17 день, сума ПДВ 3454грн;ПН № 23 від 30.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 4 день, сума ПДВ 2512грн;ПН № 21 від 30.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 4 день, сума ПДВ 18526грн;ПН № 16 від 27.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 65 день, сума ПДВ 10048 грн;ПН № 15 від 27.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 65 день, сума ПДВ 6280 грн;ПН № 3 від 10.04.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 17 день, сума ПДВ 3234,20 грн;ПН № 17 від 27.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 65 день, сума ПДВ 6280 грн;ПН № 7 від 16.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 83 день, сума ПДВ 33913,40грн;ПН № 4 від 16.03.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 52 день, сума ПДВ 45505,80грн;ПН № 2 від 10.01.2023 кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 120 день, сума ПДВ 33770,80 грн;ПН № 1 від 10.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 120 день, сума ПДВ 7680,80 грн;ПН № 8 від 16.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 74 день, сума ПДВ 37456,60 грн;ПН № 6 від 16.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН -74 день, сума ПДВ 52833 грн;ПН № 5 від 16.03.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 58 день, сума ПДВ 5000 грн;ПН № 6 від 16.03.2023, кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН - 57 день, сума ПДВ 5938,80 грн.

Відповідач на підставі акту камеральної перевірки виніс податкове повідомлення рішення 17.08.2023 року № 0232860412, яким застосував до позивача штраф у розмірі 470014,86 грн. на підставі п. 120-1.1 ПК України у розмірі 2,5,10,20,30,40% від сум ПДВ, які вказані у податкових накладних.

Позивач не заперечує допущенного ним порушення вимог ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН, позивач також не заперечує кількість днів порушення строків реєстрації в ЄРПН та суму ПДВ, які зазначені у несвоєчасно зареєстрованих позивачем податкових накладних.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI.

Згідно п.201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абз.1 п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Положенням абз.4 п.201.10 статті 201 ПК України передбачено, що податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абз.14 п.201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п.201.10 статті 201 ПК України.

Згідно п.120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже за порушення строків реєстрації податкових накладних до платника застосовується штраф за п.120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Спірним у даній справі є питання щодо розміру штрафних санкцій, оскільки позивач погоджується з тим, що зареєстрував податкові накладні пізніше встановленого строку.

Так, Законом України від 12.01.2023 року № 2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023 року, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів; 69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.

Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.

Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.

Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".

Отже Законом України від 12.01.2023 року № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення, та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Отже розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 11 квітня 2024 року справа №380/14133/23.

Передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Як зазначалося вище, зі змісту акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

Відповідно до зазначеного Акту, перевіркою встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, з датою складання та строк реєстрації яких скінчився як до так і після 08 лютого 2023 року, до яких застосовуються штрафи у розмірах, встановлених у тому числі пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Щодо посилання позивача в позові на звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, то заманене передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.

Як зазначалося вище, зі змісту акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація яких була здійснена лише після 15.07.2022 року.

Тобто, складання та реєстрація накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, та яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року.

Граничний термін реєстрації зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадає під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

Внесені Законом №2260 зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» мають на меті саме унормування особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Апеляційний суд вважає, що позивачем порушено термін реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а тому, починаючи з 27.05.2022 року, позивач підлягає притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

За таких обставин, спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, колегія суддів вважає правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а тому не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального права та невірно надав оцінку обставинам справи, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду скасуванню.

Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані зі сплатою судового збору, за діючим процесуальним законодавством відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 року в адміністративній справі №160/25416/23 скасувати.

У задоволені позову Приватного підприємства "Строй-Арсенал" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення відмовити.

Вступна та резолютивна частина постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 27.03.2024 року, в повному обсязі постанова складена 06 червня 2024 року.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено10.06.2024
Номер документу119593272
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/25416/23

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні