Рішення
від 10.06.2024 по справі 910/1930/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.06.2024 Справа № 910/1930/24

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Кеся Н.Б.

за позовом Відділу освіти Галицької міської ради, м.Галич, Івано-Франківська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12", м.Дніпро

про стягнення 86719,97 грн

Представники сторін в судове засідання не викликались

СУД ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

19.02.2024 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Відділу освіти Галицької міської ради (далі-Позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" ) (далі-Відповідач), в якій Позивач просить суд:

визнати недійсними додаткові угоди №2 від 15.02.2021, №3 від 16.02.2021, №4 від 13.04.2021, №6 від 28.04.2021, №7 від 22.06.2021 до Договору №1 від 19.01.2021;

стягнути з Відповідача на свою користь грошову суму в розмірі 86719,97 грн (завдані збитки) та судові витрати на сплату судового збору у розмірі 18168,00 грн.

В обґрунтування позову Позивач посилається на неналежне виконання Відповідачем своїх зобов`язань за Договором №1 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 19.01.2021.

2. Процесуальні питання, вирішені судом

26.02.2024 року ухвалою Господарського суду міста Києва позовну заяву Відділу освіти було залишено без руху для усунення недоліків позовної заяви.

15.03.2024, на виконання вимог ухвали Господарського суду м. Києва від 26.02.2024, заявник надав уточнену позовну заяву, в якій вказав, що Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" на момент подачі позову до суду змінив своє найменування на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" (ідентифікаційний код 34933742), а його місцезнаходженням є - 49031, м.Дніпро, проспект Поля Олександра, буд. 59.

20.03.2024 року ухвалою Господарського суду міста Києва вирішено позовну заяву Відділу освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" про визнання додаткових угод недійсними та стягнення збитків у сумі 86 719,97 грн передати за підсудністю до Господарського суду Дніпропетровської області.

12.04.2024 ухвалою суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Розгляд справи №910/1930/24 відбувався за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Поштова кореспонденція направлялась Відповідачу у справі в установленому порядку на адресу, вказану у спеціальному витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань який наявний в матеріалах справи (арк.с. 65).

Поштова кореспонденція, двічі була направлена судом на адресу Відповідача 12.04.2024 та 08.05.2024 та була повернута до суду 07.05.2024 та 28.05.2024 з відміткою підприємства зв`язку "за закінченням терміну зберігання" (арк.с. 68-69, 71-75).

Пунктом 99 Правил надання поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №270 від 05.03.2009, передбачено, що рекомендовані поштові відправлення з позначкою "Судова повістка", які не були вручені під час доставки, повторні повідомлення про надходження реєстрованих поштових відправлень під час доставки за зазначеною адресою або під час вручення в об`єкті поштового зв`язку вручаються адресату.

У разі відсутності адресата до абонентської поштової скриньки адресата вкладається повідомлення про надходження зазначеного рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. За змістом пункту 116 зазначених Правил у разі неможливості вручення одержувачам поштові відправлення, внутрішні поштові перекази зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення. Не вручені з поважних причин рекомендовані листи з позначкою "Судова повістка" повертається за зворотною адресою не пізніше ніж через п`ять календарних днів з дня надходження листа до об`єкта поштового зв`язку місця призначення із зазначенням причини невручення. Відповідно до пункту 117 Правил поштові відправлення повертаються об`єктом поштового зв`язку відправнику у разі закінчення встановленого строку зберігання.

Відповідно до п. 5 частини шостої статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Також ухвала суду від 12.04.2024 була оприлюднена в Єдиному державному реєстрі судових рішень, доступ до якого є вільним, цілодобовим і безкоштовним.

З огляду на наведене, суд вважає, що Відповідач вважається повідомленим про відкриття провадження у справі.

3. Позиції інших учасників справи

Заперечення проти позову від Відповідача не надійшли.

4. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи по суті

19.01.2021 року, за результатами проведення процедури закупівлі, між Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (на час звернення до суду відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначене товариство змінило назву та адресу реєстрації на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" - 49031, Дніпропетровська область, місто Дніпро, пр. Поля Олександра, будинок 59) (далі -Постачальник) та Відділом освіти Галицької міської ради (далі - Споживач) укладено Договір №1 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів (далі-Договір).

Відповідно до умов Договору:

1.1. Постачальник зобов`язується поставити Споживачу Природний газ (за кодом ДК 021:2015 - 09120000-6 - Газове паливо) (далі - Газ) у необхідних для Споживача об`ємах (обсягах), а Споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати Постачальнику вартість газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим Договором.

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу-до 253 950 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 61800 куб.м; лютий - 47050 куб.м; березень - 35100 куб.м; квітень - 19550 куб.м; травень - 0 кубм; червень - 0 куб.м; липень - 0 куб.м; серпень - 0 куб.м; вересень - 0 куб.м; жовтень - 3950 куб.м; листопад - 34000 куб.м; грудень - 52500 куб.м.

3.1. Розрахунки за поставлений Споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між Постачальником та Споживачем, крім випадків, передбачених законодавством України.

Ціна газу становить 6089,99 грн з ПДВ за 1000 куб.м, в тому числі тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи для ТОВ «Оператор ГТС України», затверджений постановою Регулятора від 24.12.2019р. №3013, який на дату підписання цього Договору становить 163,89 грн. з ПДВ за 1000 куб.м. Загальна сума Договору складає: 1 546 555,00 грн. (один мільйон п`ятсот сорок шість тисяч п`ятсот п`ятдесят п`ять гривень 00 копійок), в тому числі ПДВ 257 759, 17 грн.

11.1. Цей Договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє до 31 грудня 2021 року включно, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.

Згідно з частиною 4 статті 41 розділу VIII Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Умови Договору щодо ціни за одиницю природного газу - 6089,99 грн. з ПДВ за 1000 куб.м., погоджені сторонами Договору тендерною пропозицією Переможця №1/5 від 18.12.2020, з урахуванням результатів електронного аукціону, що відбувся 29.12.2020, та протокольним рішенням Замовника № 7 від 31.12.2020.

В подальшому, керуючись п.2 ч.5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", між Переможцем та Замовником укладено Додаткові угоди до Договору (зв.арк.с. 45, 49, арк.с. 47, 48, 51), якими у зв`язку із коливанням ціни природного газу на ринку, сторони домовилися змінити (збільшити) ціну за одиницю природного газу, зокрема:

02.02.2021, 03.02.2021, 19.03.2021, 14.03.2021, 21.05.2021 Відповідач звернувся до Позивача з листами, в яких запропонував передивитись ціну в сторону підвищення, з метою належного і якісного виконання взятих на себе зобов`язань. До листів Відповідач додав експертні висновки та додаткові угоди до Договору.

Так, додатковою угодою до Договору №2 від 15.02.2021, сторони змінили ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесли відповідні зміни до Договору, а саме:

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 150 7471 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 8874,77 куб.м; лютий - 60000 куб.м; березень - 50000 куб.м; квітень - 31866,12 куб.м; травень - 0 кубм; червень - 0 куб.м; липень - 0 куб.м; серпень - 0 куб.м; вересень - 0 куб.м; жовтень - 0 куб.м; листопад - 0 куб.м; грудень - 0 куб.м.

Загальна сума Договору складає: 1 009 813,39 грн, в тому числі ПДВ 168 302,23 грн.

Відповідно до експертного висновку Київської Торгово-промислової палати України № Ц-1/4 від 04.01.2021 та № Ц-5/2 від 05.01.2021 (арк.с. 46), ціна на природний газ (ресурс січня 2021 року, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа", що відбулась 05.01.2021, становила 8590,00 грн з ПДВ за тис.куб.м.

Додатковою угодою до Договору №3 від 16.02.2021, сторони змінили ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесли відповідні зміни до Договору, а саме:

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 141700 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 8874,88 куб.м; лютий - 60000 куб.м; березень - 50000 куб.м; квітень - 22825,12 куб.м; травень - 0 кубм; червень - 0 куб.м; липень - 0 куб.м; серпень - 0 куб.м; вересень - 0 куб.м; жовтень - 0 куб.м; листопад - 0 куб.м; грудень - 0 куб.м.

Загальна сума Договору складає: 1 009 813,39 грн, в тому числі ПДВ 168 302,23 грн.

Відповідно до експертного висновку Київської Торгово-промислової палати України №Ц-5/2 від 05.01.2021 та № Ц-22/2 від 13.01.2021 (зв.арк.с. 47), ціна на природний газ (ресурс січня 2021 року, передплата) за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа", що відбулась 12.01.2021, становила 9138,59 грн з ПДВ за тис.куб.м.

Додатковою угодою до Договору №4 від 13.04.2021, сторони змінили ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесли відповідні зміни до Договору, а саме:

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 135782,95 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 8874,88 куб.м; лютий - 39528,58 куб.м; 1-14 березеня - 4547,54 куб.м; 15-31 березеня - 2057,37 куб.м; квітень - 80774,58 куб.м; травень - грудень 0 кубм.

Загальна сума Договору складає: 1 009 813,39 грн, в тому числі ПДВ 168 302,23 грн.

Відповідно до експертного висновку Харківської торгово-промислової палати №659/21 від 16.03.2021, згідно з інформацією опублікованої на офіційному сайті Товарної біржі "Українська енергетична біржа", приведена вартість природного газу на європейських хабах (газорозподільчих центрах) до кордону України по зазначеним хабам в таблиці експертного висновку, з вказаними датами (зв.арк.с. 48).

Додатковою угодою до Договору №6 від 28.04.2021, сторони змінили ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесли відповідні зміни до Договору, а саме:

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 117 870,92 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 8874,88 куб.м; лютий - 39528,58 куб.м; 1-14 березеня - 4547,54 куб.м; 15-31 березеня - 2057,37 куб.м; квітень - 62862,55 куб.м; травень - грудень 0 кубм.

Загальна сума Договору складає: 906 575,71 грн, в тому числі ПДВ 151 095,95 грн.

Відповідно до експертного висновку Харківської торгово-промислової палати №906/21 від 14.04.2021, згідно з інформацією опублікованої на офіційному сайті Товарної біржі "Українська енергетична біржа", приведена вартість природного газу на європейських хабах (газорозподільчих центрах) до кордону України по зазначеним хабам в таблиці експертного висновку, з вказаними датами (арк.с. 50).

Додатковою угодою до Договору №7 від 22.06.2021, сторони змінили ціну за одиницю товару без збільшення суми договору та внесли відповідні зміни до Договору, а саме:

1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 112331,98 куб.м.

1.3. Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень - 8874,88 куб.м; лютий - 39528,58 куб.м; 1-14 березеня - 4547,54 куб.м; 15-31 березеня - 2057,37 куб.м; квітень - 15311,23 куб.м; 1-14 травня - 588,31; 15-31 травня - 1,49; червень - грудень 41422,58 кубм.

Загальна сума Договору складає: 906 575,71 грн, в тому числі ПДВ 151 095,95 грн.

Відповідно до експертного висновку Харківської торгово-промислової палати № 1060/21 від 06.05.2021 та № 1086/21 від 11.05.2021, згідно з інформацією опублікованої на офіційному сайті Товарної біржі "Українська енергетична біржа", приведена вартість природного газу на європейських хабах (газорозподільчих центрах) до кордону України по зазначеним хабам в таблиці експертного висновку, з вказаними датами (зв.арк.с. 51).

З 16 січня по 29 березня 2023 року інспектором Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області проводилася ревізія фінансово-господарської діяльності відділу освіти Галицької міської ради за період з 01.01.2021 по 31.12.2022.

На підставі ревізії було складено протокол про адміністративне правопорушення серії ДАСУ № 13/09/0012/2023/пр від 10 квітня 2023 року про порушення начальником відділу освіти Галицької міської ради законодавства про закупівлі, а саме в частині внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом (зв. арк.с.53, арк.с. 54).

При укладенні додаткових угод №2-4, 6, 7 до Договору від 19.01.2021 №1 між ТОВ "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (ТОВ "Квінтіс Пром 12") та Відділом освіти Галицької міської ради не дотримано вимог листів Мінекономрозвитку від 27.10.2016 №3302-06/34307-06, від 07.04.2015 №3302-05/11398-07 та від 24.11.2020 №3304-04/69987-06 та порушено вимоги пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", що призвело до безпідставного збільшення ціни за одиницю товару із 6098,99 грн до 9145,30 грн/1000 куб.м. газу.

Отже, як зазначає Позивач у позові, додатковими угодами №2-4, 6, 7 змінено істотні умови Договору від 19.01.2021 №1, шляхом збільшення ціни за одиницю товару на 50,17 відсотка, що призвело до можливого придбання природного газу у меншій кількості та завдано шкоди (збитків) відділу освіти Галицької міської ради на загальну суму 86 719,97 грн.

У зв`язку з наведеним Позивач просить суд визнати недійсними додаткові угоди №2 від 15.02.2021, №3 від 16.02.2021, №4 від 13.04.2021, №6 від 28.04.2021, №7 від 22.06.2021 до договору №1 від 19.01.2021 з дати їх укладення, а також стягнути з Відповідача на свою користь переплату за постачання природного газу у сумі 86 719,97 грн.

5. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення

Згідно з частиною першою статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно з абзацом 1 частини першої статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, встановлені у статті 203 ЦК України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх і непрацездатних дітей.

Вирішуючи спори про визнання правочинів недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. Тобто, для того щоб визнати той чи інший правочин недійсним, позивач по справі має довести, що такий правочин, саме в момент його укладання, зокрема, суперечив Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Договір, додаткові угоди до якого є предметом вимог про визнання їх недійсними у даній справі, укладений за результатами відкритих торгів, з огляду на що на правовідносини за спірним договором розповсюджуються приписи Закону України "Про публічні закупівлі", який встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Положеннями статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 4, 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Судом встановлено, що станом на момент підписання договору про закупівлю сторонами погоджені всі істотні умови - предмет, ціна та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог частини 3 статті 180 ГК України та Закону України "Про публічні закупівлі".

Виходячи зі змісту частини 1 статті 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов. Таким чином, у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки частиною 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди (або отримання пропозиції про її укладення).

При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

Оскільки законодавством у сфері публічних закупівель конкретну особу, наділену повноваженнями надавати інформацію на підтвердження коливання ціни товару на ринку, не визначено, як і не визначено форму/вигляд інформації щодо такого коливання, то, виходячи з норм чинного законодавства, до суб`єктів надання такої інформації можна віднести, зокрема, Державну службу статистики України, на яку постановою Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" покладено функцію з контролю за цінами в частині здійснення моніторингу динаміки цін (тарифів) на споживчому ринку; державне підприємство "Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх товарних ринків", яке на замовлення суб`єкта господарювання виконує цінові/товарні експертизи, зокрема, щодо відповідності ціни договору наявній кон`юнктурі певного ринку товарів; Торгово-промислову палату України, яка у межах власних повноважень надає послуги щодо цінової інформації.

Водночас, у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження; документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Беручи до уваги вищевказані положення законодавства, оскільки на момент укладення спірних додаткових угод, як випливає зі змісту наданих у справу доказів, не було документально підтверджено коливання ціни на товар, що зумовило б необхідність та правомірність укладення таких угод до основного Договору №1 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 19.01.2021, суд приходить до висновку, що сторони спірного договору внесли зміни до нього шляхом укладення оспорюваних додаткових угод безпідставно, в зв`язку з чим, оспорюванні додаткові угоди, укладені всупереч приписам закону (зокрема, всупереч вимогам Закону України "Про публічні закупівлі"), а відтак, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 712 ЦК України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

У статті 669 ЦК України визначено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до частини 1 статті 670 ЦК України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Так, матеріали справи свідчать, що на момент укладення Договору №1 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 19.01.2021, ціна природного газу станом на 19.01.2021 складала 6089,99 грн з ПДВ за 1000 куб.м., станом на 15.02.2021 складала 6698,98 грн з ПДВ за 1000 куб.м., станом на 16.02.2021 складала 7126,37 грн з ПДВ за 1000 куб.м., станом на 13.04.2021 складала 7830,00 грн з ПДВ за 1000 куб.м., станом на 28.04.2021 складала 8418,80 грн з ПДВ за 1000 куб.м., станом на 22.06.2021 складала 9145,30грн з ПДВ за 1000 куб.м.

Отже, при укладенні Договору Відповідач знав про іншу ціну електричної енергії, але взяв на себе спірні зобов`язання.

Таким чином, спірні додаткові угоди До Договору №1 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 19.01.2021 укладені у зв`язку з обставинами, які мали місце до укладення Договору між сторонами.

Суд звертає увагу на те, що ціна товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від ціни, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі. До такого висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24 січня 2024 року у справі № 922/2321/22.

6. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору

Враховуючи викладені обставини, суд вважає, що позовні вимоги Відділу освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КВІНТІС ПРОМ 12" є обґрунтованими, підтвердженими належними доказами і тому підлягають задоволенню.

За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору у справі покладаються на Відповідача відповідно до ст.129 ГПК України.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 231, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

Позов Відділу освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КВІНТІС ПРОМ 12" задовольнити у повному обсязі.

Визнати недійсною додаткову угоду №2 від 15.02.2021 до Договору №1 від 19.01.2021, укладену між Відділом освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12").

Визнати недійсною додаткову угоду №3 від 16.02.2021 до Договору №1 від 19.01.2021, укладену між Відділом освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12").

Визнати недійсною додаткову угоду №4 від 13.04.2021 до Договору №1 від 19.01.2021, укладену між Відділом освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12").

Визнати недійсною додаткову угоду №6 від 28.04.2021 до Договору №1 від 19.01.2021, укладену між Відділом освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12").

Визнати недійсною додаткову угоду №7 від 22.06.2021 до Договору №1 від 19.01.2021, укладену між Відділом освіти Галицької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКОТЕХНОІНВЕСТ" (найменування якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12").

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КВІНТІС ПРОМ 12" (49031, м.Дніпро, пр.Олександра Поля, 59, код ЄДРПОУ 34933742) на користь Відділу освіти Галицької міської ради грошову (77100, Івано-Франківська область, м.Галич, вул.Винниченка, 8, код ЄДРПОУ 43991679) суму в розмірі 86 719,97 грн (завдані збитки) та судові витрати на сплату судового збору у розмірі 18 168,00 грн.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 ГПК України).

Згідно з частиною 2 статті 256 ГПК України учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне рішення складено 10.06.2024

Суддя Н.Б. Кеся

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення10.06.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119613467
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/1930/24

Судовий наказ від 23.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Рішення від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 12.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні