ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 червня 2024 року Чернігів Справа № 620/4620/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Служби безпеки України в Чернігівській області про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян,
В С Т А Н О В И В:
Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції звернулось до суду з позовом до Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Служби безпеки України в Чернігівській області, в якому просить заборонити Громадську організацію «Чернігівський клуб руських шахмат» (код ЄДРПОУ 39951567, 14010, Чернігівська обл., місто Чернігів, вулиця Гагаріна, будинок 11) шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат».
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що дії Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат», її засновників та інших її членів можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки.
Відповідачем відзив на позов подано не було.
Про відкриття провадження у справі відповідач повідомлявся належним чином за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, однак поштове відправлення було повернуто суду з незалежних від суду причин.
Третьою особою пояснення щодо позову подано не було.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
До Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України надійшов лист Управління Служби безпеки України в Чернігівській області від 12.02.2024 № 74/5/3/3-215нТ щодо протиправної діяльності антиукраїнської громадської організації, в якому просило, враховуючи наявну інформацію щодо антиукраїнської діяльності Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» та її керівника, ініціювати процедуру заборони діяльності вказаного громадського об`єднання шляхом його примусового розпуску (ліквідації) (а.с. 21-22).
У вказаному листі Управлінням Служби безпеки України в Чернігівській області було зазначено, що отримана інформація свідчить про створення реальної загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України з боку окремих проросійських громадських об`єднань, діяльність яких з 2014 року має ознаки антиукраїнської.
Наявні дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами російської федерації (далі - зс рф) активно використовуються вітчизняні проросійські громадські об`єднання, які спрямовуються на поширення ідей заперечення збройної агресії російської федерації проти України, повалення державного устрою та конституційного ладу, посягання на територіальну цілісність та інших дій на шкоду державній безпеці України. Окремі ознаки вищезазначеної діяльності наявні у функціонуванні громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (ЄДРПОУ 39951567, юридична адреса: м. Чернігів, вул. Гагаріна, 11; керівник - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Харцизьк Донецької області).
Так, у якості мети діяльності ГО «Чернігівський клуб руських шахмат» задекларовано сприяння міжнародній співдружності своїх учасників у галузі соціальних, духовних, культурних, наукових, творчих, професійних інтересів, розвиток гуманітарних, культурних, освітніх та ділових зв`язків. Активістами і означеної організації є прихильники слов`янської ідеї, військові ветерани ЗС СРСР.
Керівником організації ОСОБА_2 пропагуються ідеї слов`янської єдності та віровчення напряму «Мудрославіє», яке сформовано на традиціях древніх русов (послідовники ідеології існування Русі, як історичної складової Росії), базується на таких термінах як: (рос.) «русский мир», «русское дело», «русский путь» тощо.
Водночас, у 2015 році керівник ГО «Чернігівський клуб руських шахмат» ОСОБА_2 , будучи депутатом Чернігівської міської ради, відмовився голосувати за визнання росії країною агресором. Вказане підтверджується публічним інтерв`ю на регіональному Інтернет-ресурсі «https://rn.gorod.cn.ua/news_l03512». Разом з тим, у 2014 році ОСОБА_2 неодноразово приймав участь у публічних заходах, організованих Громадським рухом «Український вибір» (керівник - В. Медведчук), де виступав з промовами проросійського змісту.
ОСОБА_2 мав зв`язки із керівником ГО «Сіверська Русь» ОСОБА_3 . Зазначена громадська організація ліквідована у 2023 році рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду через проведення проросійської та антиукраїнської діяльності.
Враховуючи викладене, у діяльності ГО «Чернігівський клуб руських шахмат» вбачаються ознаки порушень норм діючого законодавства, оскільки підконтрольне громадське об`єднання використовується для поширення проросійських настроїв серед населення України.
Суду було надано статут Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (а.с. 41-53) та акт огляду від 12.02.2024 співробітника Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (а.с. 23-27), в якому зафіксовано огляд сторінки веб-ресурсу «gorod.cn.ua» електронної інформації, що знаходиться у всесвітній мережі Інтернет та стосується громадянина України ОСОБА_2 .
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024, № 271/2024 від 06.05.2024 строк дії режиму воєнного стану продовжувався.
Відповідно до статті 10 Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), кожен має право на свободу вираження поглядів. Цеправо включаєсвободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, длязахисту репутації чиправ інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Статтею 11 Конвенції передбачено, що кожен має право насвободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючиправо створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цихправ не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або длязахиступрав ісвобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цихправ особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.
Законом України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Статтями 36, 37 Конституції України регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Відповідно до частин першої-третьої статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення,пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичногота/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Разом з тим, пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення № 228) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV) суб`єктами державної реєстрації є: Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Згідно статті 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36,37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Також згідно частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
Враховуючи, що в діях громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» Управлінням Служби безпеки України в Чернігівській області виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково шляхом заборони та примусового розпуску (ліквідації) Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (код ЄДРПОУ 39951567, 14010, Чернігівська обл., місто Чернігів, вулиця Тероборони, будинок 11).
Щодо позовних вимог про визначення у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат», то суд зазначає про відсутність правових підстав для застосування ліквідаційної процедури, визначеної чинним законодавством, та визначення, як просить позивач ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів, оскільки в даному випадку судом прийнято рішення про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадської організації в межах адміністративного судочинства.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції необхідно задовольнити частково.
В силу пункту 2 частини другої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Відтак, рішення суду в частині заборони та примусового розпуску (ліквідації) Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (код ЄДРПОУ 39951567, 14010, Чернігівська обл., місто Чернігів, вулиця Тероборони, будинок 11) підлягає негайному виконанню.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Герасима Кондратьєва, 28, м. Суми, Сумська обл., Сумський р-н, 40014, код ЄДРПОУ 43316700) до Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (вул. Тероборони, 11, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14021, код ЄДРПОУ 39951567), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (вул. Шевченка, 28, м. Чернігів, 14013, код ЄДРПОУ 20001757) про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян задовольнити частково.
Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Чернігівський клуб руських шахмат» (код ЄДРПОУ 39951567, 14010, Чернігівська обл., місто Чернігів, вулиця Тероборони, будинок 11).
В решті позову відмовити.
Звернути до негайного виконання рішення суду в частині заборони та примусового розпуску (ліквідації) Громадської організації «Чернігівський клуб руських шахмат» (код ЄДРПОУ 39951567, 14010, Чернігівська обл., місто Чернігів, вулиця Тероборони, будинок 11).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 10.06.2024.
Суддя Наталія БАРГАМІНА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119625172 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Наталія БАРГАМІНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні