П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/34556/23
Перша інстанція: суддя Бутенко А.В.,
повний текст судового рішення
складено 13.02.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» (далі позивач, ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2023 року №№9185585/44853826, 9185583/44853826, 9185591/44853826, 9185590/44853826, 9185589/44853826, 9185587/44853826, 9185588/44853826, 9185584/44853826, 9185586/44853826;
- визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 року №№8986057/44853826, 8986058/44853826, 8986056/44853826, 8986055/44853826, 8986050/44853826, 8986045/44853826, 8986051/44853826, 8986047/44853826, 8986046/44853826, 8986043/44853826, 8986048/44853826, 8986041/44853826, 8986061/44853826, 8986060/44853826, 8986039/44853826, 8986049/44853826, 8986053/44853826, 8986044/44853826, 8986052/44853826, 8986042/44853826, 8986040/44853826, 8986054/44853826, 8986038/44853826, 8986062/44853826, 8986059/44853826;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №113 від 22.11.2022 року, №38 від 18.02.2023 року, №39 від 18.02.2023 року; №31 від 16.02.2023 року; №32 від 16.02.2023 року; №33 від 16.02.2023 року; №34 від 17.02.2023 року; №35 від 17.02.2023 року; №36 від 17.02.2023 року; №37 від 18.02.2023 року; №114 від 22.11.2022 року; №112 від 22.11.2022 року; №111 від 22.11.2022 року; №110 від 19.11.2022 року; №109 від 19.11.2022 року; №108 від 19.11.2022 року; №107 від 19.11.2022 року; №106 від 18.11.2022 року; №105 від 18.11.2022 року; №104 від 18.11.2022 року; №103 від 18.11.2022 року; №121 від 24.11.2022 року; №120 від 24.11.2022 року; №102 від 17.11.2022 року; №101 від 17.11.2022 року; №100 від 17.11.2022 року; №99 від 17.11.2022 року; №98 від 16.11.2022 року; №97 від 16.11.2022 року; №96 від 16.11.2022 року; №95 від 16.11.2022 року; №94 від 16.11.2022 року; №122 від 24.11.2022 року; №119 від 24.11.2022 року датою їх подання.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості, а тому є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.10.2023 року за номером запису 1010701070005000174.
Основним видом діяльності ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» є за КВЕД 7.30 Роздрібна торгівля пальним.
01.02.2023 року між ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» (Замовник) та ТОВ «ЛТГ Транс» (Виконавець) укладено Договір про надання транспортних послуг №01\02\2023 року.
На підтвердження оплати послуг з перевезення надано виписку за рахунком від 03.03.2023 року та Акти надання послуг №121 від 18.02.2023 року, №119 від 22.02.2023 року та №118 від 18.02.2023 року, які є підписаними з обох сторін та повністю підтверджують факт надання та отримання послуг з перевезення сілі для промислового перероблення.
15.11.2022 року між ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» (Замовник) та ТОВ «Північ Транс» (Виконавець) укладено Договір про надання транспортних послуг.
На підтвердження оплати послуг з перевезення надано Виписку за рахунком від 16.05.2023 року та Акт здачі прийняття робіт (надання послуг) №212 від 30.11.2022 року, які є підписаними з обох сторін та повністю підтверджують факт надання та отримання послуг з перевезення сілі для промислового перероблення.
15.11.2022 року між ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» (Постачальник) та ТОВ «Весташляхбуд» (Покупець) укладено договір поставки №ТДС-ВШБ/151122-Х/22, предметом поставки за цим договором можуть бути (але не виключно): бетон та вироби з бетону та залізобетону, сипучі будівельні матеріали (пісок, щебінь, цемент, керамзит, відсів, тощо), інші товари.
Оплата за товар підтверджується виписками по рахункам позивача за період з 12.12.2022 року по 20.07.2023 року.
За фактом надання послуг з поставки за договором №ТДС-ВШБ/151122-Х/22 ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» сформовано податкові накладні №№94, 95, 96, 97, 98 від 16.11.2022 року, №№99, 100, 101, 102 від 17.11.2022 року, №№103, 104, 105, 106 від 18.11.2022 року, №№107, 108, 109, 110 від 19.11.2022 року, 111, 112, 113, 114 від 22.11.2022 року, 119, 120, 121, 122 від 24.11.2022 року, №№31, 32, 33 від 16.02.2023 року, №№34, 35, 36 від 17.02.2023 року, №№37, 38, 39 від 18.02.2023 року та направлено їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до Квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від: - 12.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №94 від 16.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №95 від 16.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №96 від 16.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №97 від 16.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №98 від 16.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №99 від 17.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №100 від 17.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №101 від 17.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №102 від 17.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №103 від 18.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №104 від 18.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №105 від 18.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №106 від 18.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №107 від 19.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №108 від 19.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №109 від 19.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №110 від 19.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №111 від 22.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №112 від 22.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №113 від 22.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №114 від 22.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №119 від 24.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №120 від 24.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №121 від 24.11.2022 року;
- 13.12.2022 року, реєстрацію податкової накладної №122 від 24.11.2022 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №31 від 16.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №32 від 16.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №33 від 16.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №34 від 17.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №35 від 17.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №36 від 17.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №37 від 18.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №38 від 18.02.2023 року;
- 24.02.2023 року, реєстрацію податкової накладної №39 від 18.02.2023 року;
було зупинено.
Обсяг постачання товару/послуги 2501, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.06.2023 року №№8986057/44853826, 8986058/44853826, 8986056/44853826, 8986055/44853826, 8986050/44853826, 8986045/44853826, 8986051/44853826, 8986047/44853826, 8986046/44853826, 8986043/44853826, 8986048/44853826, 8986041/44853826, 8986061/44853826, 8986060/44853826, 8986039/44853826, 8986049/44853826, 8986053/44853826, 8986044/44853826, 8986052/44853826, 8986042/44853826, 8986040/44853826, 8986054/44853826, 8986038/44853826, 8986062/44853826, 8986059/44853826 та від 13.07.2023 року №№9185585/44853826, 9185583/44853826, 9185591/44853826, 9185590/44853826, 9185589/44853826, 9185587/44853826, 9185588/44853826, 9185584/44853826, 9185586/44853826 відмовлено у реєстрації податкових накладних №№94, 95, 96, 97, 98 від 16.11.2022 року, №№99, 100, 101,102 від 17.11.2022 року, №№103, 104, 105, 106 від 18.11.2022 року, №№107, 108, 109, 110 від 19.11.2022 року, №№111, 112, 113, 114 від 22.11.2022 року, №№119, 120, 121, 122 від 24.11.2022 року, №№31, 32, 33 від 16.02.2023 року, №№34, 35, 36 від 17.02.2023 року, №№37, 38, 39 від 18.02.2023 року у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У графі «додаткова інформація», де необхідно було зазначити конкретні документи, зазначено: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної відповідачем чітко не зазначено підставу для відмови в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, як і не зазначено конкретно документів, відсутність яких не дала можливості прийняти рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.
Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).
Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2501, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Тобто, у квитанціях про зупинення податкових накладних зазначено лише посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаних вище податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що наказом ДПС України від 03.02.2020 року №67 «Про затвердження Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції», оприлюдненого на офіційному веб-сайті ДПС, код товару 2501 не включений до переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування, які подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні автоматизованого моніторингу.
Відповідно до п.12 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Пунктом 18 Порядку №1165 встановлено, що таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31.12.2016 року застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31.12.2016 року) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P.
Згідно п.19 Порядку №1165 у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття регіональною комісією рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
Крім цього, відповідачем не надано таблиці даних платника податку на додану вартість, на підставі якої була зупинена реєстрація вказаних вище податкових накладних.
Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачами, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем були подані до Комісії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено.
Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно, які йому потрібні документи чи пояснення.
Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Колегія суддів зазначає, що зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.
Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Однак, як вказано вище, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних відповідач зазначив: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Отже, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що спірні рішення містять лише загальні твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Тобто в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пункту 11 Порядку №520, а саме, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім цього, за положеннями п.п.44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а результати такої перевірки відображаються у її протоколах.
Однак, контролюючим органом не було надано до суду витяг з Протоколу засідання Комісії, що не надає суду можливість встановити чи було проведено таку перевірку.
Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У свою чергу, не виконання відповідачами обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкових накладних та протиправності рішень податкового органу про відмову в реєстрації таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119626443 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні