РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2024 рокуСправа № 495/10187/23 Номер провадження 2-а/495/6/2024
Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області у складі:
головуючого судді Шевчук Ю.В.,
із участю секретаря судового засідання Бучка В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Роздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезбечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, серії БАД № 616079 від 11.08.2023, якою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною четвертоюстатті 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення(далі - Кодекс) та застосовано адміністративне стягнення у виді у виді штрафу у розмірі 20400 грн.
1. Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
1.1. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскарженою постановою ОСОБА_1 поставлено у провину керування транспортним засобом марки «Mercedes-Benz Vito», д.р.н. НОМЕР_1 (далі - ТЗ) на території Роздільнянського району о 12:50 год. 11.08.2023, без права керування транспортним засобом.
Позивач вважає оскаржену постанову протиправною. Зазначив, що про наявність постанови суду, якою його позбавлено права керування, він не знав. Копію постанови Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області у справі № 495/10256/22 від 26.12.2022, якою ОСОБА_1 позбавлено права керування транспортними засобами, останній отримав лише 10.07.2023 та цього ж дня оскаржив її в апеляційному порядку; постановою Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 ОСОБА_1 поновлено строк для звернення до суду апеляційної інстанції із відповідною скаргою; постановою Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено у частині скасування постанови Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області у справі № 495/10256/22 від 26.12.2022, провадження в адміністративній справі про притягнення ОСОБА_1 за частиною першоюстатті 130 Кодексузакрите на підставі пункту 1 частини першої статті 247 Кодексу (за відсутністю складу адміністративного правопорушення).
На переконання позивача, такі обставини вказують на відсутність складу адміністративного правопорушення в діях ОСОБА_1 за частиною четвертоюстатті 126 Кодексу, зафіксованих постановою серії БАД № 616079 від 11.08.2023, а тому оскаржена постанова про притягнення його до адміністративної відповідальності є безпідставною.
1.2. Відповідач Роздільнянський районний відділ поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області відзиву на позов не подав.
2. Заяви, клопотання учасників справи
Позивач, його представник у позовній заяві просили справу розглядати без їх участі.
Представник відповідача Роздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області у судове засідання не з`явився, хоча належно повідомлений про дату, час і місце судового розгляду; про причини неявки суду не повідомив.
Неявка учасників справи не перешкоджає судовому розгляду на підставі зібраних доказів.
Розгляд справи здійснено у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу (частина третя статті194, частина четверта статті229 КАС України).
3. Рух справи у суді; інші процесуальні дії у справі
За вказаним позовом, який надійшов до суду 22.09.2023, ухвалою від 25.09.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої постановлено проводити із особливостями, передбаченимистаттею 286 КАС України.
Ухвалою суду від 25.09.2023 у відповідача Роздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області витребувано примірник постанови серії БАД № 616079 від 11.08.2023.
4. Встановлені судом обставини справи
4.1. Постановою про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, серії БАД № 616079 від 11.08.2023 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною четвертоюстатті 126 Кодексута застосовано адміністративне стягнення у виді у виді штрафу у розмірі 20400 грн.
4.2. Суть адміністративного правопорушення викладена із таким формулюванням: керування транспортним засобом марки «Mercedes-Benz Vito», д.р.н. НОМЕР_1 (далі - ТЗ) на території Роздільнянського району о 12:50 год. 11.08.2023, без права керування транспортним засобом.
4.3. Постановою Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області у справі № 495/10256/22 від 26.12.2022 ОСОБА_1 позбавлено права керування транспортними засобами.
Копію вказаної постанови ОСОБА_1 отримав 10.07.2023.
Наведена обставина встановлена постановою Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 у справі № 495/10256/22, яка набрала законної сили, а тому в силу частини четвертоїстатті 78 КАСне підлягають доказуванню під час розгляду цієї справи.
4.4. Постановою Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 у справі № 495/10256/22 ОСОБА_1 поновлено строк для звернення до суду апеляційної інстанції із відповідною скаргою.
4.5. Постановою Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 у справі № 495/10256/22 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено у частині скасування постанови Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області у справі № 495/10256/22 від 26.12.2022, провадження в адміністративній справі про притягнення ОСОБА_1 за частиною першоюстатті 130 Кодексузакрите на підставі пункту 1 частини першої статті 247 Кодексу (за відсутністю складу адміністративного правопорушення).
5. Застосовані норми права; висновки суду
5.1. Порядок дорожнього руху на території України, відповідно доЗакону України "Про дорожній рух", встановлюютьПравила дорожнього руху, затвердженіпостановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306.
Відповідно до п. 1.1. Правил, вони встановлюють єдиний порядок дорожнього руху на всій території України. Інші нормативні акти, що стосуються особливостей дорожнього руху (перевезення спеціальних вантажів, експлуатація транспортних засобів окремих видів, рух на закритій території тощо), повинні ґрунтуватися на вимогах цих Правил.
5.2.Статтею 14 Закону України «Про дорожній рух»визначено, що учасники дорожнього руху зобов`язані знати і неухильно дотримуватись вимог цьогоЗакону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху, створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам, виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.
5.3. Частина четвертастатті 126 Кодексупередбачає відповідальність за керування транспортним засобом особою,позбавленою права керування транспортними засобами та накладення штрафу в розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У даному випадку суд акцентує увагу на суб`єктивній стороні складу вказаного адміністративного правопорушення.
Суб`єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі прямого чи непрямого умислу.
5.4. При встановленні вини ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення за частиною четвертоюстатті 126 Кодексупри керуванні ТЗ 11.08.2023 суд керується таким.
Із постанови Одеського апеляційного суду від 14.08.2023 у справі № 495/10256/22 випливає, що постанова суду першої інстанції від 26.12.2022 ухвалена за результатами судового засідання без участі ОСОБА_1 та його представника. Вказану постанову суду від 26.12.2022 ОСОБА_1 отримав лише 10.07.2024, та в той же день було подано апеляційну скаргу.
Відповідно дост.255КАС України,рішення судунабирає законноїсили післязакінчення строкуподання апеляційноїскарги всімаучасниками справи,якщо апеляційнускаргу небуло подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Окрім того, скасування постанови суду першої інстанції судом апеляційної інстанції, якою ОСОБА_1 позбавлено права керування ТЗ, у зв`язку із відсутністю складу адміністративного правопорушення, також вказує на відсутність суб`єктивної сторони адміністративного правопорушення за частиною четвертоюстатті 126 Кодексупри керуванні останнім ТЗ 11.08.2023.
5.5. Відповідно до частини другоїстатті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок доказування правомірності свого рішення покладається на відповідача.
Відповідач -суб`єкт владних повноважень не надав суду ані матеріалів справи про адміністративне правопорушення, ані жодних інших доказів на підтвердження правомірності прийнятого рішення.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначенийКонституцієюта законами України.
5.6. Відповідно достатті 9 Кодексу, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (стаття 245 Кодексу).
5.7. Пунктом 24постанови Пленуму Верховного Суду України №14 від 23.12.2005 «Про практику застосування судами України законодавства у справах про деякі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, а також про адміністративні правопорушення на транспорті», акцентовано на неприпустимості спрощеного підходу до судового розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті та зазначено про необхідність з`ясування всіх обставин, перелічених у статтях 247, 280 Кодексу.
5.8. Відповідно достатті 7 Кодексу, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
5.9. Суд враховує позицію, вказану у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі «Федорченко та Лозенко проти України» від 20.09.2012, що суд при оцінці доказів керується критерієм доведення «поза розумним сумнівом».
5.10. Конституційний Суд України в рішенні від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010 дійшов висновку, що адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до адміністративної відповідальності ґрунтуються на конституційних принципах та правовій презумпції, які зумовлені визнанням і дією принципу верховенства права в Україні (п. 4.1).
5.11. Таким чином, оскільки в ході судового розгляду справи спростовано наявність складу адміністративного правопорушення за частиною четвертоюстатті 126 Кодексув діях ОСОБА_1 під час керування ТЗ 11.08.2023, тому позов підлягає задоволенню.
6. Щодо судових витрат.
Частиною першоюстатті 139 КАС Українивстановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із частиною першою статті 132 КАС Українисудові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
За подачу даного адміністративного позову до суду позивачу необхідно було сплатити 536 грн 80 коп.; фактично позивач сплатив 1073 60 коп.
Задовольняючи позовні вимоги, суд стягує з відповідачаРоздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області в користь позивача понесені судові витрати в сумі 536 грн 80 коп.
Роз`яснити позивачу, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом (пункт 1 частини першоїстатті 7 ЗУ «Про судовий збір»).
Керуючись статтями2,6,9,73 - 77,242-246,286,293,295 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 до Роздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезбечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі - задовольнити.
Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, серії БАД № 616079 від 11.08.2023, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною четвертоюстатті 126 Кодексу України про адміністративні правопорушеннята застосовано адміністративне стягнення у виді у виді штрафу у розмірі 20400 грн; закрити провадження по справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності частиною четвертоюстатті 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Стягнути з Роздільнянського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області на користь ОСОБА_1 536 грн 80 коп. (п`ятсот тридцять шість грн 80 коп.) судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його отримання.
Повний текст судового рішення складений 10.06.2024
Повне найменування сторін:
позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ;
відповідач - Роздільнянський районний відділ поліції Головного управління Національної поліції України в Одеській області, Одеська область, Роздільнянський район, місто Роздільна,вулиця Ярослава Мудрого, будинок, 5.
Суддя Юлія ШЕВЧУК
Суд | Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119643938 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху |
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Шевчук Ю. В.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Шевчук Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні