ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
03.06.2024 Справа №905/1738/21
Господарський суд Донецької області у складі судді Шилової О.М.
розглянув у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Карро Транс», м.Маріуполь Донецької області
про стягнення 134700,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Карро Транс», м.Маріуполь Донецької області, про стягнення 134700,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.
В обґрунтування заявленої вимоги позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем маси вантажу в залізничній накладній №37107174 від 17.07.2021 (напіввагон №56086119), що тягне накладення штрафу.
Після відкриття провадження у справі позивач на виконання ухвали суду із заявою б/н від 06.10.2021 (вх.№21175/21 від 11.10.2021) надав копію Положення про регіональну філію «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (а.с.43-49).
Відповідач належним чином повідомлений про відкриття провадження в цій справі (а.с.52-53), але не скористався передбаченим ст.ст.165, 251 Господарського процесуального кодексу (далі ГПК) України правом надати відзив на позов та довести обставини, що мають значення для вирішення спору по суті, з огляду на що відповідно до приписів ч.ч.4, 9 ст.165, ч.2 ст.178, ч.5 ст.252 ГПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до п.п.1, 3 ч.1 ст.129 Конституції України, ст.ст.2, 7, 13, 14, 74 ГПК України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Дослідивши наявні у матеріалах справи документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням докази, які мають значення для вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
17.07.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Карро Транс» (вантажовідправник, відповідач) зі станції відправлення Персенківка Львівської залізниці на станцію призначення Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці за залізничною накладною №37107174 відвантажило на адресу Акціонерного товариства «Інтерпайп Дніпровтормет» (вантажоодержувач) лом чорних металів, не поіменований в алфавіті, навалом у напіввагоні №56086119, зазначивши масу вантажу: нетто 56750кг (а.с.4). Відповідно до граф 26 та 55 залізничної накладної вантаж у вагон завантажив вантажовідправник, маса вантажу визначена на вагонних вагах (150т) заводський №11164, правильність внесених відомостей підтвердив директор товариства-відповідача.
Укладення договору перевезення вантажу відповідно до ч.3 ст.909 Цивільного Кодексу України та ч.2 ст.307 Господарського кодексу України підтверджується складанням транспортної накладної.
Стаття 6 Статуту залізниць України (далі Статут) визначає, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та правил і наданий залізниці разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажів, яка укладається між відправником і залізницею. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезень до станції призначення.
Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення (затв. наказом №644 від 21.11.2011 Міністерства транспорту України) вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці проведена перевірка маси вантажу, під час якої виявлено, що у вагоні №56086119 маса вантажу не відповідає масі, вказаній у перевізному документі (перевантаження), про що 24.07.2021 складений акт загальної форми №1322 (а.с.6).
На додаток до акта №1322 на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт №450003/771 від 24.07.2021 (а.с.8), за змістом якого проведене контрольне зважування вагону №56086119 на справних 150т електронно-тензометричних вагонних вагах заводський №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол, держповірка 30.09.2020; за результатами зважування виявилось: за документом значиться тара 22550кг, нетто 56750кг, фактично брутто 80900кг, тара з документа 22550кг, нетто 58350кг, що понад зазначене в документі на 1600кг. Комерційний акт також містить відомості про те, що навантаження вантажу рівномірне, нижче рівня бортів на 20-30см, листове укриття та маркування вапном не порушені, вагон у технічному стані справний; при повторному зважуванні вагону вага підтвердилася.
Згідно з даними технічного паспорту вагонних ваг заводський №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці (власник структурний підрозділ «Дніпровська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Укрзалізниця») дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію 26.12.2012, встановлений виробником строк експлуатації 15 років, міжповірочний інтервал ЗВВТ 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками 6 місяців; остання повірка ваг відбулась 30.09.2020, огляд-перевірка здійснений 30.03.2021, ваги придатні для застосування (а.с.9-10).
Суд встановив, що комерційний акт підписаний належними особами відповідно до вимог п.10 Правил складання актів, затверджених наказом №334 від 28.05.2002 Міністерства транспорту України.
Відповідно до ст.37 Статуту під час здавання вантажів для перевезення відправник має зазначити у накладній їх масу. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Згідно зі ст.23 Статуту, а також п.1.1. розділу 4 Правил оформлення перевізних документів (затв. наказом №644 від 21.11.2000 Міністерства транспорту України) відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Відповідно до п.п.2.1., 2.2. цих Правил графи «Маса вантажу, визначена відправником, кг», «Спосіб визначення маси» заповнює вантажовідправник. Згідно зі ст.37 Статуту та п.5 Правил приймання вантажів до перевезення масу вантажу визначає відправник.
Правильність внесених у накладну відомостей своїм підписом підтверджує представник відправника (п.2.3. Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Згідно зі ст.129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Для засвідчення обставини невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Таким чином, невідповідність фактичної маси вантажу масі, зазначеній відповідачем у залізничній накладній, засвідчена належним та допустимим доказом комерційним актом №450003/771 від 24.07.2021, який є підставою для покладення на відправника відповідальності, передбаченої ст.122 Статуту.
Суд бере до уваги, що згідно з відомостями графи 28 залізничної накладної та розділів «А» і «Д» комерційного акту спірний вантаж прибув у завантаженому засобами відправника технічно справному вагоні, сліди доступу до вантажу відсутні. Докази оскарження або спростування викладених у комерційному акті відомостей відповідач суду не надав.
Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача, з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (п.5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів). Аналогічні положення містить ст.122 Статуту.
Відповідно до ст.118 Статуту штраф підлягає стягненню у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами. При цьому штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.
Згідно з п.27 Правил видачі вантажів (затв. наказом №644 від 21.11.2000 Міністерства транспорту України) надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%. Норми недостачі або надлишку маси для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки, розраховуються від маси нетто.
В графі 24 залізничної накладної №37107174 зазначена маса нетто вантажу 56750кг, 0,2% від якої складає 113,5кг, в той час як в комерційному акті зафіксоване перевантаження вагону №56086119 на 1600кг. Отже, у даному випадку надлишок вантажу перевищує норму.
Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №56086119 на відстань 1062км складає 26940,00грн (графи 30, 31 залізничної накладної).
Суд встановив, що розрахунок суми штрафу у розмірі 134700,00грн (26940,00грн х 5) є арифметично вірним та відповідає приписам ст.ст.118, 122 Статуту, а вимога позивача до вантажовідправника є правомірною, доведеною, обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Судовий збір в сумі 2270,00грн покладається на відповідача відповідно до приписів п.2 ч.1 ст.129 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 7, 13, 14, 74, 76-78, 80, 86, 129, 165 (ч.ч.4, 9), 178 (ч.2), 210, 233, 236-238, 240 (ч.ч.4, 5), 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Карро Транс», м.Маріуполь Донецької області, про стягнення 134700,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Карро Транс» (87506, Донецька область, м.Маріуполь, бул.Шевченка, буд.234/147, кв.78; ідентифікаційний код 43463108) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м.Київ, вул.Єжи Ґедройця, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (49602, м.Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 108; ідентифікаційний код 40081237) 134700,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу, 2270,00грн судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складений 07.06.2024.
Суддя О.М. Шилова
надр.1прим. у справу
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119646142 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Шилова Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні