Рішення
від 31.05.2024 по справі 160/6800/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2024 рокуСправа №160/6800/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Ніколайчук С.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" (49000, м. Дніпро, вул. Глінки, б. 7, поверх. 6, код ЄДРПОУ 30912734) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м. Дніпро, пр-т Олександра Поля, б. 57, код ЄДРПОУ 43968079) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

УСТАНОВИВ:

114 березня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 000/1018/32-00-07-06-19 від 16.11.2023.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., по декларації з податку на додану вартість за лютий 2023 року, (вх. № 9211893640 від 21.08.2023) з урахуванням уточнюючих розрахунків. За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт від 18.10.2023 року № 1061/32-00-07-06-14/30912734, яким встановлено порушення: абз. б) п. 187.1 ст. 187, пп. 195.1.1 п. 195.1 ст. 195 Податкового кодексу України - завищено обсяги постачання по рядку 2.1 декларації «Операції з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою» за липень 2023 року на суму 10640292,60 грн; п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, п. 3, п. 12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», а саме ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» за липень 2023 року не складено та не зареєстровано у законодавчо встановлений термін в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за операціями з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою згідно оформлених митних декларацій за липень 2023 на суму 146128125,60 грн. На підставі висновків акту перевірки податковим органом винесено податкове повідомлення-рішення № 000/1018/32-00-07-06-19 від 16.11.2023 року, яким до позивача застосовано штраф у сумі 71400,00 грн за відсутність реєстрації в ЄРПН податкових накладних протягом граничного строку, передбаченого абз. б) п. 187.1 ст. 187, пп. 195.1.1 п. 195.1 ст. 195, п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України. ТОВ «ВКФ «ВЕЛТА» стверджує про правильність визначення ним, з урахуванням положень чинного законодавства, дати виникнення податкових зобов`язань за наслідками здійснення експортних операцій з вивезення (постачання) власної продукції за межі митної території України за фактом перетину експортованого товару митного кордону України, в тому числі складання на відповідну дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних з подальшою їх реєстрацією в ЄРПН. Позивач зазначив, що момент перетину товаром митного кордону України не ставиться у залежність від необхідності проходження всіх процедур митного оформлення даного товару, завершення яких дає право для подальшого їх використання власником на вільний розсуд, а визначальним є початковий момент перебування товару під митним контролем - момент фізичного перетину товаром митного кордону держави. Таким чином, моментом вчинення експортної операції, зокрема моментом поставки товару за такою операцією є момент фактичного перетину експортованим товаром митного кордону України.

Ухвалою від 21.03.2024 року суд відкрив провадження в справі № 160/6800/24 та ухвалив здійснювати розгляд справи суддею одноособово в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

05.04.2024 року через систему Електронний суд (документ сформовано 04.04.2024 року) від Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовної заяви повністю, обґрунтовуючи тим, що ТОВ «ВКФ «ВЕЛТА» в порушення абз. б) п. 187.1 ст. 187, пп. 195.1.1 п. 195.1 ст. 195 ПК України завищено обсяги постачання на суму 10640292,6 грн по рядку 2.1 Декларації «Операції з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою» за період липень 2023 року та в порушення п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п. 3, п. 12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» за липень 2023 не складено та не зареєстровано у законодавчо встановлений термін в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по операціям з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою згідно оформлених митних декларацій за липень 2023 на суму 146128125,6 грн. Зазначив, що виходячи з норм Податкового кодексу України та Митного кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з ПДВ при здійсненні платником ПДВ операцій з вивезення товарів за межі митної території України у митному режимі експорту є дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформленої відповідно до вимог МКУ та Положення № 450.

Враховуючи вищевикладене, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 16.11.2023 року № 000/1018/32-00-07-06-19 є правомірним та скасуванню не підлягає.

Ухвалою від 15.04.2024 року суд відмовив у задоволенні клопотання Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про розгляд справи № 160/6800/24 за правилами загального провадження чи з викликом сторін.

Відповідно до ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" (код ЄДРПОУ 30912734) зареєстроване 13.04.2000 року, з 19.04.2000 року зареєстровано платником ПДВ.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78, пункту 79.2 статті 79, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), з урахуванням Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Закону України № 2102-ІХ від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» та наказу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 17.08.2023 № 194-п, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» (код ЄДРПОУ 30912734) з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., по декларації з податку на додану вартість (вх. № 9211893640 від 21.08.2023) з урахуванням уточнюючих розрахунків.

За результатами перевірки відповідно складено акт перевірки від 18.10.2023 № 1061/32-00-07-06-14/30912734 "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ ВКФ ВЕЛТА (код за ЄДРПОУ 30912734) з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн, по декларації з податку на додану вартість за липень 2023 року (від 21.08.2023 вх. № 9211893640) з урахуванням уточнюючих розрахунків".

У висновку акту від 18.10.2023 № 1061/32-00-07-06-14/30912734 зазначено, що перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за період з 01.07.2023 по 31.07.2023 року встановлено порушення ТОВ ВКФ «ВЕЛТА»:

1. абз, б) п.187.1 ст.187, пи.195.1.1 п.195.1 ст.195 Податкового кодексу України занижено обсяги постачання по рядку 2.1 Декларації «Операції з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою» за липень 2023 року на суму 10 640 292,6 гривень.

2. п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, п. З, п. 12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» за липень 2023 року не складено та не зареєстровано у законодавчо встановлений термін в «Єдиному реєстрі податкових накладних» податкові накладні по операціям з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою згідно оформлених митних декларацій за липень 2023 року на суму 146 128 125,6 гривень.

3. абз. а) п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 з урахуванням норм п.44.1 ст. 44 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями, діючими в період, що охоплений перевіркою), що призвело до завищення суми податкового кредиту (рядок 17) податкової декларації з ПДВ за липень 2023 року у розмірі 349 946 гривень.

Вищезазначене призвело до порушення:

п. 200.1, абз. в) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями, діючими в період, що охоплений перевіркою), внаслідок чого завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 349 946 гривень.

В акті, відповідач посилається, зокрема, на те, що перевіркою відображеного у рядку 2.1 Декларації «Операції з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою» з урахуванням уточнюючих розрахунків, показника за період з 01.07.2023 по 31.07.2023 року у загальній сумі 135 487 833 грн, встановлено недостовірне внесення даних до рядку 2.1, що призвело до заниження даних податкової звітності з ПДВ за липень 2023 року на суму 10 640 292,6 гривень. Аналізом наявної інформації щодо вивезення товарів за межі митної території України, здійснених платником податків у періоді, що підлягає перевірці, за даними податкової Декларацій з ПДВ, Архіву електронної звітності «Єдиний реєстр податкових накладних» (далі - ЄРПН), митних декларацій, встановлено відхилення з даними інформаційних систем ДПС та даними митних декларацій, а саме: звітний (податковий) період) відповідно до поданої податкової Декларації з ПДВ (період виникнення від`ємного значення) липень 2023, за даними платника (операції з вивезення товарів за межі митної території України), грн. Рядок 2.1 - 135 487833 грн., за даними перевірки (операції з вивезення товарів за межі митної території У країни), грн. Рядок 2.1 - 146 128 125,6 грн., відхилення (кол. 2 - кол. 3) «- 10 640 292,6 грн.». Причиною встановлених відхилень є формування обсягів постачання в липні 2023 року операцій з вивезення товарів за межі митної території України з порушенням встановлених норм, передбачених абз. б пункту 187Л статті 187 розділу V ПКУ Податковим кодексом України. Зведена інформація за даними перевірки, щодо операцій з вивезення товарів за межі митної території України, які оподатковуються за нульовою ставкою (показник Рядка 2.1 податкової Декларації з ПДВ за липень 2023 року з урахуванням уточнюючих розрахунків, обсяги постачання при експорті товарів за ставкою 0%), відповідно до оформлених митних декларацій звітного (податкового) періоду наведено у Додатку 7 до акта перевірки. Основні покупці за межами митної території України у липні 2023 року: Velta Holding US, inc. (США) номенклатура - продукція власного виробництва: ільменітовий концентрат. Реалізація продукції з основним покупцем за межами митної території України, здійснювалась на підставі укладеного контракту (Додаток 6 до акту перевірки). Митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, ТОВ ВКФ ВЕЛТА здійснює з використанням електронних митних декларації. ТОВ ВКФ ВЕЛТА формує податкове зобов`язання на дату повідомлення про фактичне вивезення товарів до митної декларації.

На підставі акту від 18.10.2023 № 1061/32-00-07-06-14/30912734 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми ПН від 16.11.2023 року № 000/1018/32-00-07-06-19, яким до ТОВ Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" застосовано штраф у розмірі 71 400,00 грн за відсутність реєстрації в ЄРПН податкових накладних протягом граничного строку, передбаченого п. б) п. 187.1 ст. 187, п. 195.1.1 п. 195.1 ст. 195, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Не погоджуючись з висновками Східного управління ДПС, викладеними в акті № 1061/32-00-07-06-14/30912734 від 18.10.2023, та прийнятим відповідачем податковим повідомленням-рішенням від 16.11.2023 № 000/1018/32-00-07-06-19, ТОВ Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" звернулось зі скаргою до Державної податкової служби України.

Рішенням Державної податкової служби України «Про результатами розгляду скарги» від 01.02.2023 № 2617/6/99-00-06-01-04-06 податкове повідомлення-рішення від 16.11.2023 № 000/1018/32-00-07-06-19 залишено без змін, а скаргу ТОВ ВКФ «ВЕЛТА» частково задоволено (скасовано ППР від 16.11.2023 № 000/1019/32-00-07-06-19).

Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення від 16.11.2023 року № 000/1018/32-00-07-06-19 протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їх джерела права.

Відповідно до п.п. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно із п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Підпунктом 195.1.1 пункту 195.1 статті 195 Податкового кодексу України передбачено, що за нульовою ставкою оподатковуються операції з вивезення товарів за межі митної території України: а) у митному режимі експорту; б) у митному режимі реекспорту, якщо товари поміщені у такий режим відповідно до пунктів 3 (щодо товарів у вигляді продуктів їх переробки) та 5 частини першої статті 86 Митного кодексу України;

Відповідно до п. 201.1, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 3 Порядку заповнення податкової накладної, який затверджений наказом Міністерства фінансів України 31.12.2015 №1307 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267) передбачено, що усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Відповідно до п. 12 Порядку заповнення податкової накладної, який затверджений наказом Міністерства фінансів України 31.12.2015 № 1307 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267) у разі здійснення операцій з вивезення товарів за межі митної території України у графі "Отримувач (покупець)" зазначаються найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому - країна, в якій зареєстрований покупець (нерезидент), а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "300000000000", рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється.

Митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (ч. 1 ст. 248 Митного кодексу України).

Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (ч. 5 ст. 255 МК України).

Пунктом 16 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №450 (Положення про митні декларації), визначено, що митна декларація на паперовому носії вважається оформленою за наявності на всіх її аркушах відбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення. Електронна митна декларація вважається оформленою за наявностi внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення вiдмiтки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Оформлена електронна митна декларація за допомогою автоматизованої системи митного оформлення перетворюється у вiзуальну форму, придатну для сприйняття її змісту людиною, у форматi, що унеможливлює у подальшому внесення змін до неї, та надсилається декларанту або уповноваженій ним особі.

Вивезення товарів за межі митної території України підтверджується у разі поміщення товарів у митні режими експорту для українських товарів (крім палива та енергії), що повністю використані під час переробки іноземних товарів, митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, чи додатковою декларацією відповідно до митного режиму експорту на такі українські товари, митною декларацією відповідно до митного режиму реекспорту на продукти переробки, що утворилися унаслідок використання в переробці відповідних українських товарів, а також повідомленням про фактичне вивезення за межі митної території України в митному режимі реекспорту таких продуктів переробки (абз. 3 п. 30 Положення про митні декларації).

Повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України містить відомості про кількість та номери у митній декларації товарів, вивезених за межі митної території України, дату їх фактичного вивезення, а у разі митного оформлення товарів за електронною митною декларацією також відомості про номер митної декларації. За однією митною декларацією може бути надано кілька повідомлень про фактичне вивезення товарів за межі митної території України з урахуванням дат фактичного вивезення товарів (абз. 5 п. 30 Положення про митні декларації).

Електронна митна декларація, а також повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України надсилаються Держмитслужбою ДПС в узгоджених ними форматах за допомогою інформаційно-телекомунікаційних систем (абз. 5 п. 32 Положення про митні декларації).

Повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України з використанням електронного підпису посадової особи Держмитслужби чи електронної печатки митного органу, які базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, також надсилається Держмитслужбою у визначені цим пунктом строки декларанту або уповноваженій ним особі (абз. 6 п. 32 Положення про митні декларації).

Статтею 1 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність передбачено, що:

- експорт (експорт товарів) продаж товарів українськими суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності іноземним суб`єктам господарської діяльності (у тому числі з оплатою в негрошовій формі) з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України;

- момент здійснення експорту (імпорту) момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власності на зазначений товар, що експортується чи імпортується, від продавця до покупця.

Пунктами 20 та 21 статті 4 Митного кодексу України визначено:

- митна декларація заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури;

- митна процедура зумовлені метою переміщення товарів через митний кордон України сукупність митних формальностей та порядок їх виконання.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Національні суди, в тому числі Верховний Суд, що є найвищим судом у системі судоустрою України, аналізуючи положення нормативно-правових актів, які регулюють питання пені за порушення експортно-імпортних операцій, дійшли висновку, що моментом вчинення експортної операції, зокрема, моментом поставки товару за такою операцією, для застосування ст. 1, 2, 4 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (норма якого щодо початок відліку строку для надходження валютної виручки є аналогічними нормам Закону "Про валюту і валютні операції"), є момент фактичного перетину експортованим товаром митного кордону України, а отже, саме з цієї дати має брати початок відліку встановленого законом строку валютного контролю. Така позиція Верховного Суду наведена, зокрема, у постанові від 27.02.2018 р. у справі №П/811/2370/15, касаційне провадження №К/9901/25888/18. Тобто, визначальним є саме момент фізичного перетину товаром митного кордону держави. Експортований товар вважається таким, що вивезений з митної території України з моменту перетину митного (державного) кордону України, а не з моменту оформлення ВМД.

При цьому момент перетину товаром митного кордону України не ставиться у залежність від необхідності проходження всіх процедур митного оформлення даного товару, завершення яких дає право для подальшого їх використання власником на вільний розсуд, а відповідно до статті 1 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" визначальним є початковий момент перебування товару під митним контролем - момент фізичного перетину товаром митного кордону держави.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 321 Митного кодексу України товари, транспортні засоби комерційного призначення перебувають під митним контролем з моменту його початку і до закінчення згідно із заявленим митним режимом. У разі вивезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення за межі митної території України митний контроль розпочинається з моменту пред`явлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення для митного оформлення та їх декларування в установленому цим Кодексом порядку.

Згідно з п. 2 ч. 6 ст.321 Митного кодексу України перебування товарів, транспортних засобів комерційного призначення під митним контролем закінчується у разі вивезення за межі митної території України - після здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення та перетинання ними митного кордону України, за винятком митних режимів, які передбачають перебування під митним контролем протягом усього часу дії митного режиму.

Разом з тим, визначення дати виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість, відповідно до ст. 187 Податкового кодексу України, складання та реєстрації податкових накладних у разі експорту товарів, відбувається з урахуванням положень відповідних нормативно-правових актів, якими врегульовано процедури митного оформлення експортних операцій.

Моментом вчинення експортної операції, зокрема моментом здійснення поставки товару за такою операцією, для застосування статей 2, 4 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність є момент фактичного перетину товаром митного кордону України.

Оформлення митної декларації не є єдиним документом, яким засвідчується факт і дата фактичного переміщення через митний кордон товарів, а є документом, який містить відомості про товари та мету їх переміщення через митний кордон України та посвідчує надання суб`єкту зовнішньоекономічної діяльності права на розміщення товарів (визначений митний режим) і підтверджує, а не встановлює права та обов`язки зазначених в митній декларації осіб відносно здійснення ними відповідних правових, фінансових, господарських операцій.

При цьому, знаходження під митним контролем товарів неможливе без їх фактичного подальшого вивезення за межі митної території України, і при цьому первинним є поміщення товарів у відповідний митний режим (експорт) з подальшим переміщенням товарів через митний кордон України, підставою для якого є відповідне декларування, здійснення митного оформлення товарів, проведення необхідних митних процедур (формальностей) та перетинання ними митного кордону України з відповідним документальним підтвердженням такого переміщення, що засвідчує факт і дату перетину митного кордону України.

Вивезення з України товару, що підлягає митному оформленню службовими особами митниці з метою забезпечення митного контролю (митних формальностей) та для застосування засобів державного регулювання вивезення за межі митної території, неможливо без його фактичного переміщення через митний кордон України, тобто поняття перетину товаром митного кордону України збігається із переміщенням товару через митний кордон України вивезенням за межі України.

З огляду на викладене, експортний товар вважається таким, що вивезений (експортований) за межі митної території України з моменту перетину державного кордону України, а не з моменту оформлення вантажної митної декларації.

Повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України містить відомості про кількість та номери у митній декларації товарів, вивезених за межі митної території України, дату їх фактичного вивезення, а у разі митного оформлення товарів за електронною митною декларацією також відомості про номер митної декларації. Тобто повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України не є самостійним документом.

У свою чергу, за наявних у матеріалах цієї справи документами, позивачем визначення дати виникнення податкових зобов`язань з ПДВ та відповідно підстав для складання податкових накладних здійснюється за фактом отримання відповідного повідомлення про дату переміщення (вивезення) товарів через митний кордон України.

За таких обставин, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 16.11.2023 року № 000/1018/32-00-07-06-19, яким до ТОВ Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" застосовано штраф у розмірі 71 400,00 грн, є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частинами 1-3 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, а також обставини, встановлені у ході судового розгляду справи, суд робить висновок, про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, у зв`язку із чим позовна заява підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить із того, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суд задовольнив позовні вимоги повністю, на користь позивача підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір у сумі 3028,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" (49000, м. Дніпро, вул. Глінки, б. 7, поверх. 6, код ЄДРПОУ 30912734) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м. Дніпро, пр-т Олександра Поля, б. 57, код ЄДРПОУ 43968079) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 16.11.2023 року № 000/1018/32-00-07-06-19.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "ВЕЛТА" (49000, м. Дніпро, вул. Глінки, б. 7, поверх. 6, код ЄДРПОУ 30912734) за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, м. Дніпро, пр-т Олександра Поля, б. 57, код ЄДРПОУ 43968079) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складено 11.06.2024 року.

Суддя С.В. Ніколайчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119654945
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/6800/24

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 31.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні