ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2024 року м. Житомир справа № 240/34818/23
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нерудком" до Головного управління ДПС у Житомирській області Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Нерудком" із позовом, в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Житомирській області про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9485338/39305834 від 07.09.2023, №9485337/39305834 від 07.09.2023, №9825222/39305834 від 31.10.2023, №9825225/39305834 від 31.10.2023, №9763628/39305834 від 20.10.2023, №9763633/39305834 від 20.10.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023 від ТОВ "Нерудком" та вважати їх прийнятими днем їх фактичного отримання.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що після зупинення реєстрації податкових накладних (ПН) ним було подано пояснення із підтверджуючими документами, проте контролюючим органом прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН, оскільки надано не повний пакет документів.
Позивач вважає, що вищевказані рішення прийнято формально, оскільки до пояснень та на вимогу контролюючого органу наданих додаткових пояснень ним було додано достатньо первинних документів, що підтверджують реальність здійснених господарських операцій.
Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Головне управління ДПС у Житомирській області та Державна податкова служба України надіслали відзиви на позовну заяву, в яких відповідачі позовні вимоги не визнають та просять відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Вважають, що рішення комісії про відмову в реєстрації ПН є правомірними та не підлягають скасуванню, оскільки на вимогу контролюючих органів платник надав не повний пакет документів (акти виконаних робіт).
Окрім того, відповідачі вважають, що позовна вимога в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН в обхід формальної перевірки ГУ ДПС у Житомирській області документів для такої реєстрації є порушенням дискреційних повноважень ГУ ДПС в частині подання висновку щодо реєстрації податкових накладних. Вважають, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації ПН.
Ухвалою суду від 15.03.2024 відмовлено ГУ ДПС у Житомирській області у задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Позивачем подано відповідь на відзиви, в якій вказано, що доводи позовної заяви не спростовано відповідачами.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
Відповідно до наказів Житомирського окружного адміністративного суду головуючий суддя Шуляк Л.А. перебувала у щорічній відпустці в періоди з 01.01.2024 по 05.01.2024, з 01.05.2024 по 15.05.2024.
У зв`язку із переїздом суду до нового приміщення у період з 10.04.2024 по 16.04.2024 у судді був відсутній доступ до КП "Діловодство спеціалізованого суду".
Дану справу розглянуто у порядку ст.263 КАС України із складанням судового рішення відповідно до ч.4 ст.243 та ч.5 ст.250 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
Як встановлено судом, Товариством з обмеженою відповідальністю "Нерудком" було складено податкові накладні №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023 та направлено для реєстрації в ЄРПН.
Реєстрацію вказаних ПК було зупинено. Відповідно до п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПКУ, позивачем направлено в електронному вигляді витребувані пояснення та копії документів на підтвердження реальності господарських операцій.
Позивачу надіслано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (акти виконаних робіт).
Позивачем надано додаткові пояснення та документи.
За результатами розгляду вказаних документів комісією Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №9485338/39305834 від 07.09.2023, №9485337/39305834 від 07.09.2023, №9825222/39305834 від 31.10.2023, №9825225/39305834 від 31.10.2023, №9763628/39305834 від 20.10.2023, №9763633/39305834 від 20.10.2023 про відмову в реєстрації вищевказаних ПК, посилаючись на те, що платником податків надано не повний пакет документів.
Не погоджуючись із такими рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).
Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписів ст.2 КАС України, суд виходить із такого.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Згідно з пп. а, б п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункту 7 Порядку № 1165).
Згідно пунктів 10 та 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
При цьому, відповідно до пунктів 4-7, 9, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 № 1245/34216 (далі - Порядок №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, між ТОВ "Нерудком" (постачальник) та ТОВ "Будінвест" (покупець) було укладено договір поставки №29 від 14.02.2020, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, поставити та передати у власність (повне господарське відання) покупця товар, а покупець зобов`язується, в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити його на умовах даного Договору.
На виконання даного договору 21.07.2023 було поставлено товар згідно видаткової накладної №82 від 21.07.2023, на підставі чого позивач подав на реєстрацію податкову накладну №6 від 21.07.2023.
Реєстрація вказаної ПК була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуг 2517 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надані пояснення з копіями документів, серед яких договір поставки №29 від 14.02.2020, видаткова накладна №82 від 21.07.2023, які були підставою для складання ПН.
Комісією за результатами розгляду документів 28.08.2023 було направлено ТОВ"Нерудком" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, де зазначено про відсутність відомостей щодо об`єктів оподаткування, пояснення щодо відповідності рівня заробітної плати та кількості найманих працівників відносно задекларованих об`ємів реалізації, відсутність акту взаєморозрахунків з контрагентом.
Позивачем надано додаткові пояснення та документи. До даного повідомлення, позивачем було долучено пояснення щодо необхідної кількості працівників для здійснення посередницької діяльності з торгівлі, акт звірки між позивачем та ТОВ "Будінвест", ф.20-ОПП від 31.08.2023
23.08.2023 між ТОВ "Нерудком" (постачальник) та ТОВ "Будінвест" (покупець) було укладено договір поставки №2 від 23.08.2023, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, поставити та передати у власність (повне господарське відання) покупця товар, а покупець зобов`язується, в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити його на умовах даного Договору.
На виконання даного договору 26.08.2023 було поставлено товар згідно видаткової накладної №110 від 26.08.2023, на підставі чого позивач подав на реєстрацію податкову накладну №13 від 26.08.2023.
Реєстрація вказаної ПК була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуг 2517 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надані пояснення з копіями документів, серед яких: договір поставки №2 від 23.08.2023, видаткова накладна №110 від 26.08.2023, які були підставою для складання ПН.
Комісією за результатами розгляду документів 12.10.2023 було направлено ТОВ"Нерудком" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, де зазначено про відсутність відомостей щодо складських приміщень, пояснення щодо відповідності рівня заробітної плати та кількості найманих працівників відносно задекларованих об`ємів реалізації, відсутність акту взаєморозрахунків з контрагентом.
Позивачем надано додаткові пояснення та документи. До даного повідомлення, позивачем було долучено пояснення щодо необхідної кількості працівників для здійснення посередницької діяльності з торгівлі, акт звірки між позивачем та ТОВ "Будінвест", ф.20-ОПП від 31.08.2023.
25.08.2023 між ТОВ "Нерудком" (постачальник) та ТОВ "Будінвест" (покупець) було укладено договір поставки №1 від 25.08.2023, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, поставити та передати у власність (повне господарське відання) покупця товар, а покупець зобов`язується, в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити його на умовах даного Договору.
На виконання даного договору 26.08.2023 було поставлено товар згідно видаткової накладної №109 від 26.08.2023, на підставі чого позивач подав на реєстрацію податкову накладну №15 від 26.08.2023.
Реєстрація вказаної ПК була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуг 2517 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надані пояснення з копіями документів, серед яких: договір поставки №1 від 25.08.2023, видаткова накладна №109 від 26.08.2023, які були підставою для складання ПН.
Комісією за результатами розгляду документів 12.10.2023 було направлено ТОВ"Нерудком" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, де зазначено про відсутність відомостей щодо складських приміщень, пояснення щодо відповідності рівня заробітної плати та кількості найманих працівників відносно задекларованих об`ємів реалізації, відсутність акту взаєморозрахунків з контрагентом.
Позивачем надано додаткові пояснення та документи. До даного повідомлення, позивачем було долучено пояснення щодо необхідної кількості працівників для здійснення посередницької діяльності з торгівлі, акт звірки між позивачем та ТОВ "Будінвест", ф.20-ОПП від 31.08.2023
3 липня 2023 року між ТОВ "Нерудком" та ТОВ "Агрошляхбуд" було укладено договір поставки №04 від 03.07.2023, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, поставити та передати у власність (повне господарське відання) покупця товар, а покупець зобов`язується, в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити його на умовах даного Договору.
На виконання вищезазначеного договору поставки, 06.07.2023 ТОВ "Нерудком" отримало попередню оплату від покупця ТОВ "Агрошляхбуд" на загальну суму 174 478,40 грн, про що свідчить платіжна інструкція №3601 від 06.07.2023, на підставі чого було подано на реєстрацію податкову накладну №4 від 06.07.2023.
Реєстрація вказаної ПК була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуг 2517 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надані пояснення з копіями документів, серед яких: договір поставки №04 від 03.07.2023, платіжна інструкція №3601 від 06.07.2023, які були підставою для складання ПН.
Комісією за результатами розгляду документів 28.08.2023 було направлено ТОВ "Нерудком" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, де зазначено про відсутність відомостей щодо об`єктів оподаткування, пояснення щодо відповідності рівня заробітної плати та кількості найманих працівників відносно задекларованих об`ємів реалізації, відсутність акту взаєморозрахунків з контрагентом.
Позивачем надано додаткові пояснення та документи. До даного повідомлення, позивачем було долучено пояснення щодо необхідної кількості працівників для здійснення посередницької діяльності з торгівлі, акт звірки між позивачем та ТОВ ТОВ "Агрошляхбуд", ф.20-ОПП від 31.08.2023
28 липня 2023 року між ТОВ "Нерудком" (виконавець) та ТОВ "Весттрейд" (замовник) було укладено договір про надання послуг №28/07/23 від 28.07.2023, згідно якого замовник доручає, а виконавець надає послуги по вивантаженню та навантаженню вантажу (щебінь. відсів, сіль та ін.) замовника із залізничних вагонів на залізничних станціях Червоногрпад та інших залізничних станціях, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги.
На виконання вищезазначеного договору про надання послуг, 08.08.2023 та 09.08.2023 року, ТОВ "Нерудком" надало послуги навантаження та розвантаження ТОВ "Весттрейд" на загальну суму 35 000 грн, про що свідчать акт надання послуг №92 від 08.08.2023 та №93 від 09.08.2023, на підставі чого було подано на реєстрацію податкові накладні №5 від 08.08.2023 та №21 від 09.08.2023.
Реєстрація вказаних ПК була зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуг 52.24 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надані пояснення з копіями документів, серед яких договір про надання послуг №28/07/23 від 28.07.2023, акт надання послуг №92 від 08.08.2023 та №93 від 09.08.2023.
Комісією за результатами розгляду документів 17.10.2023 було направлено ТОВ "Нерудком" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, де зазначено про відсутність відомостей щодо об`єктів оподаткування.
Позивачем 24.10.2023 надано додаткові пояснення та документи. До даного повідомлення, позивачем було долучено пояснення щодо необхідної кількості працівників для здійснення посередницької діяльності з надання послуг, ф.20-ОПП від 31.08.2023.
Повідомлено по операціях з надання послуг розвантаження та навантаження, що фактично дані послуги були виконані субпідрядником ПП "Компанія Грін-Тех" на підставі договору про надання послуг №27/07-23 від 27.07.2023, а тому у позивача відсутня необхідність у використанні значних трудових та технічних ресурсів для надання даних послуг.
Вважаючи, що позивачем не надано у повному обсязі документи на пропозицію контролюючого органу, відповідачем відмовлено у реєстрації цих ПН.
Суд критично оцінює дані висновки контролюючого органу, оскільки позивачем надано пояснення та первинні документи щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, як було запропоновано у квитанції №1 після зупинення реєстрації ПН.
Матеріалами справи підтверджено, що податкові накладні №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023, №6 від 21.07.2023 виписані за першою подією відвантаження товару, податкова накладна №4 від 06.07.2023 - оплата послуг, податкові накладні №5 від 08.08.2023 та №21 від 09.08.2023 надання послуг, що підтверджено відповідними первинними документами, які були надані контролюючому органу.
Також надано документи, що підтверджують наявність у товариства необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для проведення операцій щодо надання посередницьких послуг та поставки товарів, в тому числі ф.20-ОПП від 31.08.2023.
Суд враховує, що п.9 Порядку №520 встановлено право, а не обов`язок платника податку щодо подання до контролюючого органу додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування. Визначальним є те, чи підтверджено інформацію, зазначену в ПН після зупинення реєстрації ПН, що й досліджувалось судом.
Надані товариством документи після зупинення реєстрації ПН у своїй сукупності свідчать про реальність проведення господарських операцій з надання послуг та поставки товару, контролюючим органом при прийнятті оспорюваного рішення не наведено належних обґрунтувань щодо неврахування цих документів.
Додатково суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації ПН без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Зазначені у повідомленні комісії документи, жодним чином не впливають на правомірність складення платником податків податкових накладних, реєстрація яких була зупинена, оскільки не підтверджує та не спростовує першої події, з існуванням якої приписи Податкового кодексу України пов`язують виникнення у платника обов`язку скласти та зареєструвати податкову накладну.
Аналогічний висновок зроблено Сьомим апеляційним адміністративним судом у постанові від 21.11.2023 по справі №240/19395/23.
Також слід врахувати, що Верховним Судом у даній категорії справ сформовано наступну правову позицію: контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду у таких справах є виключно правильність та правомірність зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (для прикладу, постанова Верховного Суду від 06.10.2022 у справі № 816/2159/18).
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Житомирській області про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН №9485338/39305834 від 07.09.2023, №9485337/39305834 від 07.09.2023, №9825222/39305834 від 31.10.2023, №9825225/39305834 від 31.10.2023, №9763628/39305834 від 20.10.2023, №9763633/39305834 від 20.10.2023 є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, то варто звернути увагу на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженнями Державної податкової служби України.
Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію в ЄРПН податкових накладних №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023 датою їх фактичного надходження судом не встановлено.
В даному випадку, зобов`язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні не є порушенням дискреційних повноважень ГУ ДПС в частині подання висновку щодо реєстрації податкових накладних, оскільки суд надав оцінку тим самим документам та поясненням, які були предметом розгляду комісії.
Суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права є належним, ефективним та гарантує, що спір між сторонами буде остаточно вирішений та не зумовить повторне звернення позивача до суду.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023, ознак порушення позивачем вимог законодавства щодо складення ПН немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію таких.
Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
За таких обставин, позовна вимога про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023 датою їх фактичного надходження підлягає задоволенню.
Згідно із ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірності прийнятих рішень, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області №9485338/39305834 від 07.09.2023, №9485337/39305834 від 07.09.2023, №9825222/39305834 від 31.10.2023, №9825225/39305834 від 31.10.2023, №9763628/39305834 від 20.10.2023, №9763633/39305834 від 20.10.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ "Нерудком" податкові накладні №6 від 21.07.2023, №4 від 06.07.2023, №5 від 08.08.2023, №21 від 09.08.2023, №15 від 26.08.2023, №13 від 26.08.2023 датою їх фактичного надходження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС в Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нерудком" 16104 (шістнадцять тисяч сто чотири) грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.А.Шуляк
Повний текст складено: 10 червня 2024 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119655269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні