ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" червня 2024 р. справа № 300/2616/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Медвідь В.О. звернувся до суду в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення від 28.12.2023 № 091630013876 про відмову в призначенні пенсії за віком.
Позовні вимоги мотивовані тим, оскаржуване рішення від 28.12.2023 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивачу було недораховано страховий стаж у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків за період роботи в ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" з 04.08.1981 по 31.12.2000. Аргументовано, що позивач не може нести відповідальність за неналежне виконання з боку страхувальника свого обов`язку щодо сплати страхових внесків, а заборгованість чи несплата (відсутність інформації в даному випадку) страхових внесків не може бути підставою для незарахування страхового стажу за наявності інших документів, які стали 06.02.2023 підставою для призначення позивачу пенсії за віком, зокрема довідки ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" № 2 від 19.01.2023.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
14.05.2024 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області. Згідно відзиву відповідач щодо задоволення позовної заяви заперечив. Аргументував, що до заяви про призначення пенсії трудова книжка позивачем не надавалася. Зарахувати до страхового стажу період роботи позивача згідно довідки від 19.01.2023 № 2, що видана ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" відсутні підстави, оскільки при проведенні контрольного заходу, встановлено, що за адресою зазначеною у довідці підприємство відсутнє. На виконання Указу Президента України від 04.05.1998 № 401 та постанов Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 794 та від 08.06.1998 № 832 протягом 1998-2000 років в Україні впроваджувався персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. З 2000 року персоніфікований облік відомостей про застрахованих осіб в Україні було запроваджено в повному обсязі, з 01.07.2000 він став обов`язковим. Зазначено, що зарахування періодів роботи до страхового стажу позивача відбувалося з 01.01.2001 (за період до 01.01.2001 відомості відсутні) на підставі відомостей, що містяться в системі персоніфікованого обліку в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 . З огляду на вищезазначене, страховий стаж позивача становить 21 рік 08 місяців 11 днів, що недостатньо для призначення пенсії за віком згідно статті 26 Закону № 1058-IV. На підставі вищевикладеного, представник відповідача вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить відмовити в задоволенні вимог позивача.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.
Відповідно до відповіді Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 07.03.2024 № 0900-0202-8/14181, заява ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від 05.01.2023, та до якої було подано дублікат військового квитка НОМЕР_1 та диплом про навчання № НОМЕР_2 розглядалася спеціалістами Головних управлінь Пенсійного фонду України в Харківській та Рівненській областях. Рішенням від 13.01.2023 ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком з урахуванням страхового стажу 19 років 8 місяців 21 день, до якого враховано період з 01.01.2001 по 30.08.2016 згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу в ВАТ "Івано-Франківський Птахокомбінат" (при необхідних 30 роках). Не враховано період навчання та період військової служби, оскільки прізвище не відповідало паспортним даним. Із заявою від 20.01.2023 про призначення пенсії, ОСОБА_1 зазначено, що трудову книжку втрачено та надав довідку № 2 від 19.01.2023 про період роботи з 04.08.1981 по 13.04.1999 у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат", також диплом про навчання за № НОМЕР_3 та військовий квиток НОМЕР_1 . Рішенням ГУ ПФУ у Волинській області від 25.01.2023 відмовлено ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком з урахуванням страхового стажу 21 рік 8 місяців 11 днів, до якого зараховано період з 01.01.2001 по 30.08.2016 згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу в ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат", з 12.11.1981 по 29.10.1983 - період військової служби, з 01.09.1986 по 06.06.1991 - період навчання (при необхідних 30 роках). До страхового стажу не враховано період роботи з 04.08.1981 по 13.04.1999 у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (згідно довідки № 2 від 19.01.2023), оскільки в довідці не повністю вказано ПІБ. Заява від 30.01.2023 розглядалася спеціалістами Головних управлінь Пенсійного фонду України в Дніпропетровській та Вінницькій областях. Рішенням від 06.02.2023 призначено позивачу пенсію за віком з 02.01.2023 з урахуванням страхового стажу 33 роки 10 місяців 8 днів. Разом із заявою про призначення пенсії за віком заявник надав довідку № 2 від 19.01.2023 про період роботи з 04.08.1981 по 13.04.1999 у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" з розшифровкою ПІБ, також диплом про навчання за № 883860 та військовий квиток НОМЕР_1 . За результатами перевірки електронної пенсійної справи встановлено, що до страхового стажу враховано період роботи згідно довідки від 19.01.2023 № 2, виданої та підписаної головою комісії по перетворенню (ліквідації) Богданом Чорнопиським (тобто заявником) за період роботи з 04.08.1981 по 13.04.1999 у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат". Трудова книжка та довідки про заробітну плату ОСОБА_1 не надавались, а також в доданій довідці відсутня інформація про перейменування організації. Згідно відповіді Головного управління статистики за № 021-11592-23 від 12.10.2023 Івано-Франківський птахівничий комбінат перебуває на обліку в Єдиному державному реєстрі підприємств з 14.03.1994. Також за інформацією контрольно-перевірочної роботи Головного управління від 13.11.2023 № 0900-1102-1/8968 зазначено про неможливість проведення контрольного заходу по даному періоді роботи, оскільки згідно адреси, яка вказана в довідці дане підприємство відсутнє. Крім того, на виконання Указу Президента України від 04.05.1998 № 401 та постанов Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 794, від 08.06.1998 № 832 персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування впроваджувався протягом 1998-2000 років. Починаючи з 01.07.2000 обчислення пенсій здійснюється із заробітку особи на період роботи після 01.07.2000 за даними системи персоніфікованого обліку (пункт 3 постанови № 794). Відповідно, персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування з 01.07.2000 є обов`язковим. В індивідуальних відомостях про застраховану особу інформація про сплату страхових внесків ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" починається з 01.01.2001. Враховуючи вищезазначене, ЕПС ОСОБА_1 приведено до норм чинного законодавства, страховий стаж становить 21 рік 8 місяців 11 днів, що є недостатнім для призначення пенсії за віком згідно з Законом № 1058-IV. Відповідно, 28.12.2023 було ухвалено рішення № 091630013876 Головним управлінням в Дніпропетровській області про відмову в призначенні пенсії, яке направлено заявнику листом Головного управління в області від 09.01.2023 № 0900-0209-8/1417. Також, листом Головного управління від 03.01.2024 № 0900-0402-8/507 заявника було повідомлено про встановлену суму переплати пенсії (а.с.10-12).
Суд встановив, що оскаржуваним рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 28.12.2023 № 091630013876 відмовлено позивачу у призначенні пенсії за віком згідно статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу 30 років. Враховано позивачу страховий стаж: 21 рік 8 місяців 11 днів. За доданими документами до страхового стажу не зараховані періоди: - довідка про стаж роботи від 19.01.2023 № 2 видана головою комісії по перетворенню (ліквідації) за період з 04.08.1981 по 31.12.2000 рік в ВАТ "Івано-Франкський птахокомбінат, оскільки згідно акту перевірки первинних документів від 13.11.2023 № 0900-1102-1/8968 встановлено, що проведення контрольного заходу по даному періоді роботи неможливо, оскільки згідно адреси, яка вказана в довідці дане підприємство відсутнє. Звернуто увагу, що на виконання Указу Президента України від 04.05.1998 № 401 та постанов Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 794, від 08.06.1998 № 832 персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування впроваджувався протягом 1998-2000 років. Персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування з 01.07.2000 є обов`язковим. У заявника внески в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування починаються з 01.01.2001 (а.с.13).
Згідно довідки від 19.01.2023 № 2, виданої та підписаної головою комісії по перетворенню (ліквідації) Богданом Чорнопиським та скріпленої печаткою ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (код ЄДРПОУ 05501072) позивач працював у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат", зокрема: 04.08.1981 - прийнятий обвалювальником м`яса V розряду в ковбасний цех (наказ № 68-К від 04.08.1981); 30.10.1980 - звільнений з роботи у зв`язку з призовом до лав Радянської армії (наказ № 52-К від 30.10.1981); 15.12.1983 - прийнятий обвалювальником м`яса V розряду в ковбасний цеху ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 34-К від 15.12.1983); 19.08.1986 - звільнений з роботи у зв`язку із направленням та вступом до Київського технологічного інституту харчової промисловості (наказ № 38-К від 19.08.1986); 16.07.1991 - прийнятий на роботу вагарем ковбасної дільниці у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 28-К від 16.07.1991); 09.02.1993 - переведений на посаду майстра ковбасної дільниці (наказ № 6-К від 09.02.1993); 24.02.1998 - переведений на посаду заступника директора (наказ № 12-К від 24.02.1998); 14.10.1998 - призначений в.о. голови правління ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 44-К від 14.10.1998); 13.04.1999 - призначений головою правління на ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (Протокол рішення зборів від 13.04.1999); 22.04.2014 - призначений головою комісії по перетворенню (ліквідації) ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (Протокол рішення зборів від 22.04.2014) (а.с.14).
Відповідно до відповіді архівного відділу Івано-Франківської міської ради від 31.01.2024 № 35/59-4.04/78 на заяву позивача від 29.01.2024, повідомив позивача, що документи з кадрових питань (особового складу) ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" до архівного відділу не надходили, тому підтвердити дані про стаж роботи та зарплату позивача не має можливості (а.с.15).
На заяву позивача від 29.01.2024 Державний архів Івано-Франківської області відповіддю від 02.02.2024 № Ч-5/06-07 повідомив, що надати довідку про стаж роботи позивача, який працював на посаді обвалювальника м`яса 5 розряду у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" за період з 20.02.1984 по 01.01.2023 немає можливості, оскільки документи з особового складу вказаного комбінату на зберігання у Державний архів області не надходили (а.с.16).
За результатом розгляду запиту позивача від 30.01.2024 "Про надання копії акту про пожежу, яка сталася 16 лютого 2016 року за адресою: м Івано-Франківськ, вул. Комунальна, 3 (територія підприємства ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат")", Головне управління ДСНС України в Івано-Франківській області відповіддю від 05.02.2024 № 5401-838/5430 повідомило позивача, що запитувана інформація в ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області відсутня, оскільки відповідно до ст. 1182 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 578/5 від 12.04.2012, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 за № 571/20884 акти про пожежу зберігаються протягом 5 років (а.с.17).
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003.
Згідно статті 26 Закону № 1058-IV, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Починаючи з 01 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років.
Відповідно до статті 1 Закону № 1058-IV страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті Закону № 1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Частиною 2 ст. 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом (до 01.01.2004), зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
У законодавстві, що діяло раніше (до 1 січня 2004 року), зокрема, в Законі України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" № 1788-XII, йдеться про стаж роботи, що дає право на призначення трудових пенсій (загальний трудовий стаж).
Зміст поняття "загальний трудовий стаж" є ширшим, ніж поняття "страховий стаж", оскільки до першого включаються також періоди суспільно корисної діяльності, коли особа не підлягала загальнообов`язковому соціальному страхуванню.
За змістом статті 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-XII до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.
До стажу роботи зараховується також будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків.
Відповідно до статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" № 1788-ХІІ основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 за № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, пунктом 1 якого, передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. У разі відсутності трудової книжки стаж встановлюється на підставі інших документів, уточнюючих довідок, відомостей та інших документів, які містять відомості про періоди роботи.
В даному випадку відсутня трудова книжка. Слід зазначити, за результатом розгляду запиту позивача від 30.01.2024 "Про надання копії акту про пожежу, яка сталася 16.02.2016 за адресою: м Івано-Франківськ, вул. Комунальна, 3 (територія підприємства ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат")", Головне управління ДСНС України в Івано-Франківській області відповіддю від 05.02.2024 № 5401-838/5430 повідомило позивача, що запитувана інформація в ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області відсутня, оскільки відповідно до ст. 1182 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 578/5 від 12.04.2012, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 за № 571/20884 акти про пожежу зберігаються протягом 5 років (а.с.17).
Позивач звертався до архівного відділу Івано-Франківської міської ради та до Державного архіву Івано-Франківської області з заявами щодо надання позивачу документів для підтвердження страхового стажу. Відповідно до відповіді архівного відділу Івано-Франківської міської ради від 31.01.2024 № 35/59-4.04/78 на заяву позивача від 29.01.2024, повідомив позивача, що документи з кадрових питань (особового складу) ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" до архівного відділу не надходили, тому підтвердити дані про стаж роботи та зарплату позивача не має можливості (а.с.15). На заяву позивача від 29.01.2024 державний архів Івано-Франківської області відповіддю від 02.02.2024 № Ч-5/06-07 повідомив, що надати довідку про стаж роботи позивача, який працював на посаді обвалювальника м`яса 5 розряду у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" за період з 20.02.1984 по 01.01.2023 немає можливості, оскільки документи з особового складу вказаного комбінату на зберігання у Державний архів області не надходили (а.с.16).
Згідно довідки від 19.01.2023 № 2, виданої та підписаної головою комісії по перетворенню (ліквідації) Богданом Чорнопиським та скріпленої печаткою ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (код ЄДРПОУ 05501072) позивач працював у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат", зокрема:
04.08.1981 - прийнятий обвалювальником м`яса V розряду в ковбасний цех (наказ № 68-К від 04.08.1981);
30.10.1980 - звільнений з роботи у зв`язку з призовом до лав Радянської армії (наказ № 52-К від 30.10.1981);
15.12.1983 - прийнятий обвалювальником м`яса V розряду в ковбасний цеху ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 34-К від 15.12.1983);
19.08.1986 - звільнений з роботи у зв`язку із направленням та вступом до Київського технологічного інституту харчової промисловості (наказ № 38-К від 19.08.1986);
16.07.1991 - прийнятий на роботу вагарем ковбасної дільниці у ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 28-К від 16.07.1991);
09.02.1993 - переведений на посаду майстра ковбасної дільниці (наказ № 6-К від 09.02.1993);
24.02.1998 - переведений на посаду заступника директора (наказ № 12-К від 24.02.1998);
14.10.1998 - призначений в.о. голови правління ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (наказ № 44-К від 14.10.1998);
13.04.1999 - призначений головою правління на ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (Протокол рішення зборів від 13.04.1999);
22.04.2014 - призначений головою комісії по перетворенню (ліквідації) ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (Протокол рішення зборів від 22.04.2014) (а.с.14).
Як встановлено, оскаржуваним рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 28.12.2023 № 091630013876 відмовлено позивачу у призначенні пенсії за віком згідно статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу 30 років. Враховано позивачу страховий стаж: 21 рік 8 місяців 11 днів.
За доданими документами до страхового стажу не зараховані періоди:
- довідка про стаж роботи від 19.01.2023 № 2 видана головою комісії по перетворенню (ліквідації) за період з 04.08.1981 по 31.12.2000 в ВАТ "Івано-Франкський птахокомбінат", оскільки згідно акту перевірки первинних документів від 13.11.2023 № 0900-1102-1/8968 встановлено, що проведення контрольного заходу по даному періоді роботи неможливо, оскільки згідно адреси, яка вказана в довідці дане підприємство відсутнє.
Звернуто увагу, що на виконання Указу Президента України від 04.05.1998 № 401 та постанов Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 794, від 08.06.1998 № 832 персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування впроваджувався протягом 1998-2000 років. Персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування з 01.07.2000 є обов`язковим. У заявника внески в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування починаються з 01.01.2001 (а.с.13).
Згідно із статтею 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до статті 106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" виконавчі органи Пенсійного фонду накладають на посадових осіб, які вчинили правопорушення, адміністративні стягнення у разі, зокрема, несплати або несвоєчасної сплати страхових внесків, у тому числі авансових платежів.
Страхові внески є умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті. Перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За змістом вищезазначених норм, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки воно здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Схожі ситуації виникали у судовій практиці. Зокрема, у постанові від 17.07.2019 у справі № 144/669/17 Верховний Суд дійшов наступного висновку: "внаслідок невиконання товариством обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту. Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії за період з 1 січня 2004 року по 1 квітня 2005 року не є підставою для позбавлення позивача права на перерахунок пенсії. Таким чином, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для незарахування до страхового стажу при призначенні пенсії позивачу періоду його роботи." Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку, оскільки як і у справі, що розглядається, позивач в оскаржуваний період також перебував на посаді директора. Цей правовий висновок підтримано у постанові Верховного Суду від 30.12.2021 у справі № 348/1249/17.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11 жовтня 2023 року у справі № 340/1454/21.
Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Щодо доводів відповідача про те, що зарахувати до страхового стажу період роботи позивача згідно довідки від 19.01.2023 № 2, що видана ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" відсутні підстави, оскільки при проведенні контрольного заходу, встановлено, що за адресою зазначеною у довідці підприємство відсутнє, суд зазначає, що ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" (код ЄДРПОУ 05501072) з 03.04.2013 знаходиться в стані припинення, довідка від 19.01.2023 № 2, видана та підписана головою комісії по перетворенню (ліквідації) Богданом Чорнопиським та скріплена печаткою ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат".
Відповідач також зазначив, що зарахування періодів роботи до страхового стажу позивача відбувалося з 01.01.2001 (за період до 01.01.2001 відомості відсутні) на підставі відомостей, що містяться в системі персоніфікованого обліку в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 .
Згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів невідповідності довідки від 19.01.2023 № 2 та факту не сплати ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" страхових внесків, ця обставина є невстановленою, а тому не може слугувати підставою для незарахування періоду роботи позивача з 04.08.1981 по 31.12.2000 в ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат" до страхового стажу при призначенні пенсії.
За таких обставин, відповідачем протиправно прийнято рішення від 28.12.2023 № 091630013876 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу 30 років, оскільки до страхового стажу не зараховані періоди: - довідка про стаж роботи від 19.01.2023 № 2 видана головою комісії по перетворенню (ліквідації) за період з 04.08.1981 по 31.12.2000 рік в ВАТ "Івано-Франківський птахокомбінат, оскільки згідно акту перевірки первинних документів від 13.11.2023 № 0900-1102-1/8968 встановлено, що проведення контрольного заходу по даному періоді роботи неможливо, оскільки згідно адреси, яка вказана в довідці дане підприємство відсутнє. Звернуто увагу, що на виконання Указу Президента України від 04.05.1998 № 401 та постанов Кабінету Міністрів України від 04.06.1998 № 794, від 08.06.1998 № 832 персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування впроваджувався протягом 1998-2000 років. Персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування з 01.07.2000 є обов`язковим. У заявника внески в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування починаються з 01.01.2001 (а.с.13).
Європейська соціальна хартія (переглянута) від 3 травня 1996 року, ратифікована Законом України від 14 вересня 2006 року № 137-V, яка набрала чинності з 1 лютого 2007 року, визначає, що кожна особа похилого віку має право на соціальний захист (п. 23 ч. I). Ратифікувавши вказану Хартію, Україна взяла на себе міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися права та принципи, що закріплені у частині I Хартії.
Отже, право особи на отримання пенсії як складова частина права на соціальний захист є її конституційним правом, яке гарантується міжнародними зобов`язаннями України.
Таким чином, суд дійшов до висновку, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення, слід визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 28.12.2023 № 091630013876 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 .
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути з відповідача, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 гривень.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 28.12.2023 № 091630013876 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427, вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119655629 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні