Рішення
від 11.06.2024 по справі 400/1953/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2024 р. № 400/1953/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ», просп. Миру, 58, кв. 38, м. Миколаїв, 54056,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053,

провизнання протиправним та скасування рішення від 12.12.2023 №10139062/39308133, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙД-САТЕЛІТ" звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 12.12.2023 р. за № 10139062/39308133 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної ТОВ «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» від 08.12.2022 р. № 1; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» податкову накладну № 1 від 08.12.2023 р.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки позивачем не було надано усіх документів на підтвердження здійснення господарської операції: позивачем не надано до контролюючого органу документів на підтвердження зарахування коштів чи надання послуги саме в дату складання податкової накладної, не подано звітності за формою 4-СГ, крім цього, по платнику відсутня інформація щодо наявності трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності та нарахування, виплати заробітної плати.

Відповідач 2 відзив суду не надав.

Позивач надав відповідь на відзив, в якому зазначив, що до Повідомлення № 1 від 27.11.2023 р. до Відповідача 1 було подано копію платіжної інструкції від 08.12.2022 р. за № 6431 щодо оплати ТОВ «Попільнянський комбікормовий завод» рахунку № СФ-000007 від 07.12.2022 вартості товару на банківський рахунок Позивача в сумі 3 299 992,20 грн., в т.ч. ПДВ 405 262,20 грн.

Також 07.12.2023 р. позивач подав до Відповідача 1 повідомлення № 1 від 07.12.2023 р. про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН до податкової накладної № 1 від 08.12.2022р., до якого були подані додаткові пояснення № 17 від 06.12.2023р. та копії документів: копії звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року від 01.06.2021 р. за ф. 4-сг, розрахунково-платіжні відомості за період січень-грудень 2021 р., відомості на виплату грошей за період січень-грудень 2021 р., якісне посвідчення №67 від 08.12.2022 р.

Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» зареєстровано 17.07.2014 р.

Основним видом діяльності Позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).

Позивач в 2021 році для вирощування власної сільськогосподарської продукції мав в користуванні земельні ділянки загальною площею 86,2658, що були орендовані: у ТОВ «ТЕРРА-ВІПМАРКЕТ» на підставі договору суборенди землі № б/н від 27.05.2021 р. (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого майнового права № 261210971 від 11.06.2021 р.); у ОСОБА_1 на підставі договору суборенди землі № б/н від 07.06.2021 р. (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого майнового права № 261310142 від 14.06.2021 р.).

Позивачем в 2021 році був зібраний врожай соняшника в кількості 207,716 т на земельних ділянках загальною площею 86,27 га, розташованих в Миколаївській області Костянтинівської селищної ТГ (звіт за ф. 29-сг за 2021 рік).

Середньооблікова кількість працівників в 2021 рік склала - 3 особи. Для проведення робіт по збиранню врожаю було залучено виконавця за Договором цивільно-правового характеру № 1 від 01.09.2021 р. Надані послуги були отримані згідно акту наданих послуг б/н від 30.09.2021 р. та їх вартість сплачено згідно видаткових касових ордерів №4 від 01.10.2021 р. Податки і збори відраховані до держбюджету та відображені у звіті «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» за 3 квартал 2021 р. Згідно змін до штатного розкладу 18.10.2021 року кількість штатних одиниць збільшено до 4 осіб.

Для вирощення врожаю 2021 року було використано посівний матеріал - насіння соняшнику, яке Позивачем придбане у МПП «Агро-Вікторі» згідно договору поставки № 1705-01 від 17.05.2021 р., видаткової накладної № 75 від 17.05.2021 р., перевезено на підставі ТТН № 48/05/21 від 17.05.2021 р., та вартість якого сплачено на підставі платіжного доручення № 30 від 09.11.2021 р.

Для обробітку сільськогосподарських угідь (посів, внесення добрив та збір урожаю олійної культури) було використано сільськогосподарську техніку (трактор Беларус 12.21 з сівалкою, трактор ХТА-250 з культиватором, комбайн CLAAS Tucano 340), яку було орендовано у ФГ «ІВВФ» згідно договору оренди сільськогосподарської техніки № 2021/03 від 17.05.2021 року. Отримання послуг оренди підтверджується актом наданих послуг і додатку до нього № 30-09-2021 від 30.09.2021 р., а оплата вартості таких послуг підтверджується платіжними дорученнями № 27 від 27.10.2021 р., № 28 від 28.10.2021 р..

Для роботи орендованої сільськогосподарської техніки Позивачем використано дизельне пальне, придбане у ТОВ «Альянс Холдинг» згідно договору № КРБК-0656/21 від 21.09.2021 р., яке було отримано на підставі актів приймання-передачі товару № АХКВ-00021368 від 30.09.2021 р., № АХКВ-00023911 від 31.10.2021 р., та вартість якого сплачено згідно платіжних доручень № 19 від 27.09.2021 р., № 22 від 13.10.2021р.

Також, для вирощування врожаю соняшника Позивачем використано добрива, придбане у постачальників:

ТОВ НВП «Горметалургсервіс ЛТД» згідно договору № 8 від 03.02.2021 р. та на підставі видаткових накладних № 110 від 29.04.2021 р., № 167 від 16.06.2021 р., № 172 від 18.06.2021 р., № 186 від 29.06.2021 р., № 310 від 30.06.2021 р. Вартість сплачено згідно платіжних доручень № 1276 від 29.04.2021 р., № 1323 від 16.06.2021 р., № 1324 від 18.06.2021 р., № 1326 від 29.06.2021 р., № 40 від 01.12.2021 р..

ПАТ «Украгро НПК» згідно рахунку № СН182 від 14.07.2021 р., на підставі видаткової накладної № СН230 від 22.07.2021 р., ТТН № РОСН387 від 22.07.2021 р.. Вартість сплачено згідно платіжного доручення № 5 від 14.07.2021 р.

Також, Позивачем отримувались послуги зберігання, доробки та сушіння насіння соняшнику врожаю 2021 р. від ТОВ «Новоодеський елеватор» згідно договору № 115/21 від 20.07.2021 р., що підтверджується актом надання послуг № 861 від 30.10.2021 р., № 1074 від 30.11.2021 р.. Вартість таких послуг сплачено на підставі платіжного доручення № 52 від 03.12.2021 р.

Для збору врожаю Позивач використовував сільськогосподарську техніку, орендовану у ФГ «ІВВФ» згідно договору оренди сільськогосподарської техніки № 2021/03 від 17.05.2021 р. Отримання послуг підтверджено актом наданих послуг і додатку до нього № 30-09-2021 від 30.09.2021 р. Вартість послуг сплачено на підставі платіжних доручень № 27 від 27.10.2021 р., № 28 від 28.10.2021 р.

Таким чином, в 2021 році було зібрано урожай насіння соняшнику в кількості 207,71 т, про що відзвітовано у звіті про площі та валові збори сільськогосподарських культур за ф. 29-сг за 2021 рік. Станом на 01.12.2022 року у Позивача обліковувалось в залишку 207,71 т насіння соняшнику врожаю 2021 року, яке зберігалося на складі ТОВ «Новоодеський елеватор», з яким було укладено договір № 115/21 від 20.07.2021 р. про отримання послуг.

01.06.2022р. Позивач уклав з ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» договір поставки № 1-01/06/2022. Відповідно до умов цього договору Позивач як постачальник зобов`язався передати у власність покупця сільськогосподарську продукцію українського походження врожаю 2021 року - товар, а ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» як покупець зобов`язався здійснити приймання та оплату товару (п. 1.1.).

Додатковою угодою № 2 від 07.12.2022 р. Позивачем з ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» узгоджено суттєві умови поставки сільськогосподарської продукції - соняшник 200 т (+/- 10 %) за ціною 14 473,65 грн. без ПДВ, загальною вартістю 3 299 992,20 грн. , в т.ч. ПДВ - 405 262,20 грн. (п.1). Умовами додаткової угоди № 2 від 07.12.2022 р. узгоджено умови поставки - завантаження в автотранспорт покупця на складі продавця (ТОВ «Новоодеський елеватор» м. Нова Одеса, Миколаївська область). Також узгоджено якісні показники, порядок розрахунків.

07.12.2022 р. Позивачем складено та надано покупцю рахунок № СФ-0000007 від 07.12.2022р. щодо оплати вартості соняшнику в кількості 200,000 т на загальну суму 3299992,20 грн., в т.ч. ПДВ - 405 262,20 грн.

08.12.2022р. ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» на підставі платіжної інструкції № 6431 оплатив рахунок № СФ-000007 від 07.12.2022 р. на банківський рахунок Позивача та виконав зобов`язання щодо оплати вартості товару в сумі 3299992,20 грн., в т.ч. ПДВ 405262,20 грн.

В подальшому Позивач, на підставі видаткової накладної № РН-0000007 від 08.12.2022 р. відвантажив покупцю ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» соняшник в кількості 98,650 т вартістю 1627721,15 грн. (в т.ч. ПДВ - 199 895,58 грн.) та на підставі видаткової накладної № РН-0000008 від 10.12.2022р. соняшник в кількості 101,350 т вартістю 1672271,05 грн. (в т.ч. ПДВ - 205366,62 грн.). Товар завантажено на транспортні засоби покупця та вивезено на підставі товарно-транспортних накладних № 13/с від 08.12.2022 р., № 14/с від 08.12.2022 р., № 15/с від 08.12.2022 р., № 16/с від 08.12.2022 р., № 17/с від 10.12.2022 р., № 18/с від 10.12.2022 р., № 19/с від 10.12.2022 р., № 20/с від 10.12.2022р.

Позивач склав податкову накладну № 1 від 08.12.2022 р. про постачання ТОВ "ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД» соняшнику на загальну суму 3299992,20 грн., в т.ч. ПДВ 405262,20 грн.

06.01.2023 податкову накладну № 1 від 08.12.2022 р. Позивачем було направлено на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно отриманої квитанції від 06.01.2023 податкову накладну № 1 від 08.12.2022 доставлено до центрального органу ДПС, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.11.2023 позивач надав відповідачу пояснення щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 08.12.2022, в яких зазначив, що згідно договору 1-01/06-2022 від 01.06.2022 отримали передплату від ТОВ "Попільнянський комбікормовий завод" по платіжному дорученню № 6431 від 08.12.2022 за соняшник. Реалізація згідно видаткової накладної № 7 від 08.12.2022 і № 8 від 10.12.2022, ТТН - 8 т. за грудень 2022, перевізником виступив покупець. Реєстрація податкової накладної по оплаті 08.12.2022. Соняшник є продукцією власного виробництва, підприємство забезпечене кадровим складом, а також основними засобами для здійснення діяльності. До пояснень позивач надав всі наявні у нього первинні документи щодо вирощення та щодо продажу соняшника покупцю ТОВ «ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД».

Відповідачем 30.11.2023 р. прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної № 1 від 08.12.2022 р. в ЄРПН, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням певних типових форм та галузевої специфіки, накладних: первинні документів щодо придбання послуг, зберігання продукції, складських документів, інвентаризаційної описи, рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності.

Також зазначена додаткова інформація: платником не надано звітність за формою 4-СГ, крім цього, по платнику відсутня інформація щодо наявності трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності та нарахування виплати заробітної плати.

07.12.2023р. Позивач до Відповідача 1 подав повідомлення № 1 від 07.12.2023 р. про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН до податкової накладної № 1 від 08.12.2022 р., до яких додав звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року від 01.06.2021 р., розрахунково-платіжні відомості за період січень - грудень 2021 р. та відомості на виплату грошей за період січень - грудень 2021 р., якісне посвідчення від виробника як декларативний документ, що був виданий покупцеві.

12.12.2023 за результатами наданих позивачем пояснень відповідач прийняв рішення 10139062/39308133 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 08.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Відповідно до п. 9 Порядку № 520, Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 10 Порядку № 520.

Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку.

Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.

Позивач 27.11.2023 надав первинні документи, які у нього були в наявності на підтвердження вирощення та постачання соняшника ТОВ «Попільнянський комбікормовий завод».

Позивачем були надані 07.12.2023 відповідачу повторно пояснення та документи разом із Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

До додаткових пояснень позивач надав копії звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року від 01.06.2021 р. за ф. 4-сг, розрахунково-платіжні відомості за період січень-грудень 2021 р., відомості на виплату грошей за період січень-грудень 2021 р., якісне посвідчення №67 від 08.12.2022 р.

27.11.2023 та 07.12.2023 позивач надав всі наявні й нього докази та пояснення відповідачу на підтвердження господарської операції.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).

Вирішуючи спір у цій категорії справ слід враховувати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

При розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.

У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2023 по справі № 500/2655/22.

Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної.

Спірне рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Миколаївській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому його слід скасувати

Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.

Судовий збір відповідно до ст. 139 КАС України підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» (просп. Миру, 58, кв. 38, м. Миколаїв, 54056, ідентифікаційний код 39308133) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.12.2023 року № 10139062/39308133.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» (просп. Миру, 58, кв. 38, м. Миколаїв, 54056, ідентифікаційний код 39308133) № 1 від 08.12.2022 року.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» (просп. Миру, 58, кв. 38, м. Миколаїв, 54056, ідентифікаційний код 39308133) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 11 від 28.02.2024 року.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД-САТЕЛІТ» (просп. Миру, 58, кв. 38, м. Миколаїв, 54056, ідентифікаційний код 39308133) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 11 від 28.02.2024 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119656723
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/1953/24

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 08.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні