Рішення
від 10.06.2024 по справі 480/12020/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 червня 2024 року Справа № 480/12020/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Соп`яненко О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12020/23 за позовом Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації) до Глухівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області, третої особи Глухівської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії, і просить суд:

- зобов`язати Глухівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 1 Глухівської міської ради Сумської області привести у стан готовності відповідно до "Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисні споруди цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 68567, розташоване за адресою: вул. Ціолковського, 10, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області та протирадіаційне укриття №68583, розташоване за адресою: вул. Вознесенська, 13, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області, з метою використання їх за призначенням.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Шосткинською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування та встановлено, що на території Глухівської міської ради розташоване протирадіаційне укриття №68567, відповідно до паспорту сховища має загальну площу 493,5 м.кв., яка введена в експлуатацію в 1978 році. Дане укриття, у разі наявної загрози, розраховане на утримання у ньому 470 осіб, розташована за адресою: вул. Ціолковського, 10, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області належить до комунальної власності Глухівської міської ради, дана захисна споруда цивільного захисту обліковується на балансі Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1.

Крім того, на території м. Глухів Шосткинського району, Сумської області по вул. Вознесенська, 13 вбудована у двоповерхову будівлю Глухівської Глухівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 знаходиться захисна споруда цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 68583. Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди - протирадіаційного укриття № 68583 остання знаходиться за вказаною адресою, належить Глухівській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, введена у експлуатацію до 1917 року, вбудована у двоповерхову будівлю, призначена для розміщення 150 осіб, її площа становить 224 кв.м. Глухівській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 передано на баланс цілісний майновий комплекс, у підвальному приміщенні якого знаходиться захисна споруда цивільного захисту №68567, вбачається, що балансоутримувачем вказаної захисної споруди цивільного захисту є Глухівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1.

Позивач зазначає, що відповідачем не вживаються заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №68567 та №68583 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Ухвалою суду від 10.11.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти позовних вимог у повному обсязі та зазначає, щодо захисної споруди цивільного захисту №68567: на виконання рекомендацій та з метою приведення протирадіаційного укриття №68567 у відповідність до встановлених вимог, було прийнято рішення Глухівської міської ради від 14.09.2023 №706 "Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 "Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік", яким перерозподілено кошти в сумі 500,00 тис. грн на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №69567, яка знаходиться за адресою: 41400, вулиця Ціолковського, 10, м. Глухів. Сумська область.

10.10.2023 укладено договір №110 між Глухівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області та ТОВ "Еталон часу" про виконання робіт з поточного ремонту споруди цивільного захисту Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області за адресою: 41400, вулиця Ціолковського,10, м. Глухів, Сумська область на загальну суму 199835 грн. (додається до відзиву на позовну заяву) та відповідно були укладені договори на придбання будівельних матеріалів, а саме: фарби, шпаклівки, металеві конструкції, цемент, пісок, щебінь, вапно та ін.

Також рішенням Глухівської міської ради від 20.10.2023 №733 "Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 "Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік", проведено перерозподіл в межах КПКВК 0611021 "Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти за рахунок коштів місцевого бюджету", а саме направлено кошти для придбання будівельних матеріалів на облаштування споруди цивільного захисту Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області за адресою: 41400, вулиця Ціолковського, 10, м. Глухів, Сумська область та для проведення поточного ремонту інженерних споруд цивільного захисту Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області у сумі 480000 грн.

У жовтні 2023 року укладено договір №154 між Глухівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області та ТОВ "Еталон часу" про виконання робіт з поточного ремонту споруди цивільного захисту Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області за адресою: 41400, вулиця Ціолковського, 10, м. Глухів, Сумська область на загальну суму 122542 грн.

Відділом освіти Глухівської міської ради листом від 27.10.2023 №01-16/1222 було надано Шосткинській окружній прокуратурі Сумської області завірені належним чином документи, а також повідомлено про виділення коштів на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №68567.

Стосовно захисної споруди цивільного захисту №68583 зазначає, що протягом 2022-2023 років протирадіаційне укриття №68583 було укомплектовано необхідним обладнанням, відповідно до встановлених вимог, підведений зв`язок та інтернет. У 2022 році також був проведений поточний ремонт споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №68583. 06.07.2022 укладено договір №112 між Глухівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області та ТОВ "ІЗІБУД" про виконання робіт по поточному ремонту споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №68583, розташованого за адресою: вул. Вознесенська,13, м. Глухів, Шосткинського району Сумської області на загальну суму 200574 грн. Здійснювались всі необхідні заходи з метою приведення стану протирадіаційного укриття №68583 до встановлених вимог та використання за призначенням.

Відділом освіти Глухівської міської ради листом від 23.10.2023 №01-16/1192 було надано Шосткинській окружній прокуратурі Сумської області завірені належним чином документи, а також повідомлено про виділення коштів на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №68583.

Третьою особою надано пояснення, в яких вважає, що позовні вимоги позивача є безпідставними і необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Від Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області надійшла відповідь на відзив, якою просив задовольнити позов у повному обсязі та зазначив, що захисні споруди № 68567 та № 68583 є важливими спорудами цивільного захисту, які при необхідності, а саме внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів призначені для розміщення учнів та викладачів Глухівської ЗОНІ І-ІІІ ступенів № 1 та жителів м. Глухів. Укладення договорів на виконання робіт з поточного ремонту споруд цивільного захисту між Глухівською ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 та ТОВ "ІЗІБУД", TOB "Еталон часу" жодним чином не свідчить про те, що Глухівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 приводить у стан готовності захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) № 68567 та № 68583. Предметом зазначених договорів є поточний ремонт споруд цивільного захисту, з використанням своїх матеріалів і ресурсів.

Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що відповідач приводить у стан готовтовності захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №68576, яке зараз не використовується за призначенням, у зв`язку з проведенні ремонтних робіт, а захисна споруда цивільного захисту (протирадіацій укриття) №68583, укомплектована відповідно до вимог, і у якій проведений поточний ремонт та з 01.09.2023 здійснюється освітній процес у змішаному форматі. Також зазначає, що відповідачем здійснюється заходи не тільки щодо проведення поточного ремонту ПРУ 68567, а і технічного оснащення засобами, передбаченими Вимогами та актом оцінки готовності захисної споруди ПРУ №68567 від 15.08.2023.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне.

Судом встановлено, що на території Глухівської міської ради розташоване протирадіаційне укриття №68567 за адресою: Сумська область, м. Глухів, вул. Ціолковського, 10, яка належить до комунальної власності Глухівської міської ради, дана захисна споруда цивільного захисту обліковується на балансі Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1.

Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди - протирадіаційного укриття № 68567, введена у експлуатацію у 1978 році, вбудована у двоповерхову будівлю, призначена для розміщення 470 осіб, її площа становить 493,5 кв.м., термін приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням складає 12 годин, призначена для укриття вчителів та учнів школи, жителів міста. (а.с.28-35 )

Неготовність захисної споруди № 68567 до експлуатації підтверджується актами, складеними за результатами комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони від 16.03.2016 (а.с.36-39), 29.05.2017 (а.с.40-42), 15.08.2018 (а.с.43-45), актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 17.12.2018 (а.с.46-51), обмежена готовність до експлуатації актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 13.01.2020 (а.с.52-56), від 2021 року (а.с.57-62), 12.08.2022 (а.с.63-67), 15.08.2023 (а.с.68-76), які проведено комісією за участі представників власника - Глухівської міської ради, балансоутримувача захисної споруди - Глухівської ЗОНІ І-ІІІ ступенів № 1 та територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області.

Зокрема, за результатами проведення 15.08.2023 останньої оцінки стану готовності захисної споруди № 68567 встановлено, що в захисній споруді немає аварійних виходів, не облаштовано для доступу осіб з інвалідністю, каналізаційної системи не передбачено, пожежні крани відсутні, труби систем пожежогасіння відсутні, температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: температура, відносна вологість у приміщенні задовільні.

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2023 протирадіаційне укриття № 68567 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням. (а.с.68-76)

Крім того, на території м. Глухів Шосткинського району, Сумської області по вул. Вознесенська, 13 вбудована у двоповерхову будівлю Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 знаходиться захисна споруда цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 68583, яка належить до комунальної власності Глухівської міської ради, дана захисна споруда цивільного захисту обліковується на балансі Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1.

Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди - протирадіаційного укриття № 68583 остання знаходиться за вказаною адресою, належить Глухівській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, введена у експлуатацію до 1917 року, вбудована у двоповерхову будівлю, призначена для розміщення 150 осіб, її площа становить 224 кв.м., термін приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням складає 12 годин, призначена для укриття вчителів та учнів школи, жителів міста. (а.с.78-84)

Обмежена готовність захисної споруди № 68583 до експлуатації підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 12.08.2022 (а.с.94-98), 15.08.2023 (а.с.99-107), які проведені комісією за участі представників власника - Глухівської міської ради, балансоутримувача захисної споруди - Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 та територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області.

Зокрема, за результатами проведення 15.08.2023 останньої оцінки стану готовності захисної споруди № 68583 встановлено, що захисну споруду не обладнано засобами для доступу осіб з інвалідністю, каналізаційної системи не передбачено, немає автоматичних систем пожежогасіння та сигналізації, відсутні пожежні крани, відсутні труби систем пожежогасіння, температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: температура, відносна вологість у приміщенні задовільні, відсутні захисні двері (ворота), ставні, механізми задраювання, відсутні оголовки повітрозабірних та вихлопних каналів ДЕС, відсутні противибухові пристрої, відсутня теплоізоляція на вихлопній трубі і компенсатор на ній.

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2023 протирадіаційне укриття № 68583 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням.(а.с.99-107)

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

У частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Сумській області. Разом з тим, знаючи про невиконання Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 69579, ГУ ДСНС України у Сумській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Станом на початок збройної агресії проти України захисні споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття № 68567, розташоване за адресою: вул. Ціолковського, 10, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області та протирадіаційне укриття № 68583, розташоване за адресою: вул. Вознесенська, 13, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області перебували в стані не готовому до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційних укриттів № 68567 та №68583 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Стосовно доводів відповідача, які викладені у відзиві на позовну заяву, про те, що рішенням Глухівської міської ради від 14.09.2023 №706 "Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 "Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік", яким перерозподілено кошти в сумі 500,00 тис. грн на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №68567, яка знаходиться за адресою: 41400, вулиця Ціолковського, 10, м. Глухів. Сумська область та укладення договорів на виконання робіт з поточного ремонту споруд цивільного захисту між Глухівською ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 та ТОВ "ІЗІБУД", TOB "Еталон часу", суд зазначає, що це жодним чином не свідчить про те, що відділ освіти Глухівської міської ради привів у стан готовності захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) № 68567 та № 68583.

Отже, враховуючи вищевикладене, станом на дату розгляду справи захисні споруди цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 68567, розташоване за адресою: 41400, вулиця Ціолковського, 10, м. Глухів. Сумська область та протирадіаційне укриття - №68583, розташоване за адресою: вул. Вознесенська, 13, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області не приведено до стану готовності відповідно до "Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Шосткинської районної державної адміністрації (Шосткинської районної військової адміністрації) до Глухівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів №1 Глухівської міської ради Сумської області, третої особи Глухівської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати Глухівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 1 Глухівської міської ради Сумської області (вул. Вознесенська, 13, м. Глухів, Шосткинський район, Сумська область, 41404, код ЄДРПОУ 21128767) привести у стан готовності відповідно до "Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисні споруди цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 68567, розташоване за адресою: вул. Ціолковського, 10, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області та протирадіаційне укриття № 68583, розташоване за адресою: вул. Вознесенська, 13, м. Глухів, Шосткинського району, Сумської області, з метою використання їх за призначенням.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119657556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —480/12020/23

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні