Постанова
від 22.06.2010 по справі 2а-7360/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 червня 2010 року 14:52 № 2а-7360/10/2670

Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі с удді Кузьменка В.А., за участю секретаря Хижняк І.В. та предс тавників:

позивача: Пантєєва І.О.;

відповідача: Купельського О.М.

розглянувши у судовому зас іданні адміністративну спра ву

за позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю “Торговий це нтр”

до Державної податкової інс пекції у Шевченківському рай оні міста Києва

про скасування податкових по відомлень-рішень

На підставі частини тре тьої статті 160 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни в судовому засіданні 22 вер есня 2010 року проголошено всту пну та резолютивну частини п останови.

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И:

12 травня 2010 року (відпов ідно до відмітки служби діло водства суду) Товариство з об меженою відповідальністю “Т орговий центр” (далі по текст у - позивач, ТОВ “Торговий це нтр”) звернулось до Окружног о адміністративного суду міс та Києва з адміністративним позовом до Державної податко вої інспекції у Шевченківськ ому районі міста Києва (далі п о тексту - відповідач, ДПІ у Ш евченківському районі м. Киє ва), в якому просить скасувати податкові повідомлення-ріше ння ДПІ у Шевченківському ра йоні м. Києва від 27 жовтня 2009 року №16868/1507, №16869/1507, №16870/1507.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Києва від 14 травня 2010 року відкрито п ровадження в адміністративн ій справі №2а-7360/10/2670, закінчено пі дготовче провадження та приз начено справу до судового ро згляду на 09 липня 2009 року.

В судовому засіданні 09 липн я 2010 року, в зв' язку з необхідн істю надання розрахунку штра фних санкцій, оголошено пере рву до 22 вересня 2010 року.

В судовому засіданні 22 вере сня 2010 року представник позив ача позовні вимоги підтримав , представник відповідача пр оти задоволення адміністрат ивного позову заперечив.

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представників стор ін, всебічно і повно з' ясува вши всі фактичні обставини, н а яких ґрунтується позов, об' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адмін істративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В:

Податковим повідомле нням-рішенням ДПІ у Шевченкі вському районі м. Києва від 27 жовтня 2009 року №16868/1507 на пі дставі підпункту 17.1.7 пункту 17.1 с татті 17 Закону України “Про по рядок погашення зобов' язан ь платників податків перед б юджетами та державними цільо вими фондами” за затримку на 21 календарний день граничног о строку сплати узгодженої с уми податкового зобов' язан ня в розмірі 42 949,30 грн. ТОВ “Торг овий центр” зобов' язано спл атити штраф у розмірі 10% у сумі 4 294,94 грн. за платежем орендна пл ата за земельні ділянки.

Податковим повідомленням- рішенням ДПІ у Шевченківсько му районі м. Києва від 27 ж овтня 2009 року №16869/1507 на підставі підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 1 7 Закону України “Про порядок погашення зобов' язань плат ників податків перед бюджета ми та державними цільовими ф ондами” за затримку на 83 кален дарних дня граничного строку сплати узгодженої суми пода ткового зобов' язання в розм ірі 44 403,72 грн. ТОВ “Торговий цент р” зобов' язано сплатити штр аф у розмірі 20% у сумі 8 880,74 грн. за платежем орендна плата за зе мельні ділянки.

Податковим повідомленням- рішенням ДПІ у Шевченківсько му районі м. Києва від 27 жовтня 2009 року №16870/1507 на підставі підпу нкту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Закон у України “Про порядок погаш ення зобов' язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и” за затримку на 174 календарн их дня граничного строку спл ати узгодженої суми податков ого зобов' язання в розмірі 49 336,75 грн. ТОВ “Торговий центр” з обов' язано сплатити штраф у розмірі 50% у сумі 24 668,39 грн. за пла тежем орендна плата за земел ьні ділянки.

Зазначені податкові повід омлення-рішення прийняті на підставі акта від 27 жовтня 2009 р оку №2758/15-07 “Про результати пере вірки дотримання вимог подат кового законодавства в части ні своєчасності подання плат іжних доручень до установ ба нку на сплату орендної плати за землю Товариство з обмеже ною відповідальністю “Торго вий центр” код 30861989 за період 30.01. 09р. - 30.09.09р.” (далі по тексту - Ак т перевірки).

В Акті перевірки зазначено , що погашення узгодженої сум и податкових зобов' язань зд ійснювалося платником з пору шенням термінів сплати, внас лідок чого виник податковий борг, а саме:

- до 30 січня 2009 року позивач ма в сплатити податкове зобов' язання у сумі 15 603,04 грн.; платіжним доручен ням №163 від 20 лютого 2009 року факт ично сплачено 7000,00 грн.;

- до 02 березня 2009 року позивач мав сплатити податкове зобов ' язання у сумі 17 974,65 грн.; платіжним доруч енням №164 від 20 березня 2009 року ф актично сплачено 50 774, 65 грн.;

- до 30 квітня 2009 року, 01 червня 2009 року, 30 червня 2009 року, 30 липня 2009 року, 31 серпня 2009 року та 30 верес ня 2009 року позивач мав сплачув ати відповідно по 17 974,65 грн.; пла тіжним дорученням №1445 від 21 жов тня 2009 року здійснено перекид коштів з іншого рахунку у сум і 17 975,00 грн. та платіжним доручен ням №1446 від 21 жовтня 2009 року здій снено перекид з іншого рахун ку у сумі 106 050,75 грн.

У позовній заяві позивач за значає про сплату ним 19 серпня 2009 року заборгованості з орен дної плати за землю в розмірі 89 873,25 грн. та штрафу у розмірі 16 177, 50 грн. за порушення граничного строку сплати орендної плат и за землю, однак виявилося, що перерахування вказаних сум здійснено на неправильний ра хунок через дії працівників ДПІ у Шевченківськом у районі м. Києва, які виявилис ь у повідомленні у телефонно му режимі про нові реквізити рахунку щодо сплати орендно ї плати за землю.

На думку позивача, ДПІ у Шев ченківському районі м. Києва в порушення пункту 5.3 І нструкції про порядок веденн я органами державної податко вої служби оперативного облі ку платежів до бюджету, контр оль за якими здійснюється ор ганами державної податкової служби України, затверджено ї наказом Державної податков ої адміністрації України від 18 липня 2005 року №276, не повідомил а ТОВ “Торговий центр” про фа кт неправильного перерахува ння ним коштів з орендної пла ти за землю, а тому саме дії ві дповідача призвели до виникн ення штрафу у ТОВ “Торговий ц ентр” за порушення граничног о строку сплати узгодженого податкового зобов' язання.

В своєму письмовому запере ченні на позов відповідач на полягає на порушенні позивач ем статті 17 Закону України “Пр о плату за землю” та підпункт у 5.3.1 пункту 5.3 статті 5 Закону Ук раїни "Про порядок погашення зобов' язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами", у з в' язку з чим і були нарахова ні штрафні санкції на підста ві підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статт і 17 цього Закону.

Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що штр афні санкції згідно зі спірн ими податковими повідомленн ями-рішеннями, накладені на п озивача протиправно, виходяч и з наступного.

Відповідно до статті 14 Зако ну України “Про плату за земл ю” платники земельного подат ку, а також орендної плати за з емельні ділянки державної аб о комунальної власності (крі м громадян) самостійно обчис люють суму земельного податк у та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого п оточного року подають відпов ідному органу державної пода ткової служби за місцезнаход женням земельної ділянки под аткову декларацію на поточни й рік за формою, встановленою центральним податковим орга ном, з розбивкою річної суми р івними частками за місяцями. Подання такої декларації зв ільняє від обов' язку поданн я щомісячних декларацій.

З матеріалів справи вбачає ться, що 30 січня 2009 року ТОВ “Тор говий центр” подало до ДПІ у Ш евченківському районі м. Киє ва податкову декларацію орен дної плати за земельні ділян ки державної і комунальної в ласності за 2009 рік, відповідно до якої нараховано орендної плати на 2009 рік за договором ор енди усього у розмірі 215 695,79 грн. , в тому числі за січень - лис топад 2009 року 17 974,65 грн. за кожен м ісяць, та за грудень 2009 року - 1 7 974,64 грн.

За визначенням пункту 1.2 ста тті 1 Закону України “Про поря док погашення зобов' язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами” податкове зобов' язання - це зобов' язання пл атника податків сплатити до бюджетів або державних цільо вих фондів відповідну суму к оштів у порядку та у строки, ви значені цим Законом або інши ми законами України.

Відповідно до пункту 5.1 стат ті 5 цього Закону, податкове зо бов' язання, самостійно визн ачене платником податків у п одатковій декларації, вважає ться узгодженим з дня поданн я такої податкової деклараці ї.

Зазначене податкове зобов ' язання не може бути оскарж ене платником податків в адм іністративному або судовому порядку. Якщо у майбутніх под аткових періодах (з урахуван ням строків давності, визнач ених статтею 15 цього Закону) п латник податків самостійно в иявляє помилки у показниках раніше поданої податкової де кларації, такий платник пода тків має право надати уточню ючий розрахунок.

Таким чином, податкове зобо в' язання, визначене позивач ем у податковій декларації о рендної плати за земельні ді лянки державної і комунально ї власності за 2009 рік, є узгодже ним з 30 січня 2009 року.

Строки сплати податкового зобов' язання по орендній п латі за землі державної та ко мунальної власності визначе ні в статті 17 Закону України “ Про плату за землю”, згідно з я кою податкове зобов' язання по земельному податку, а тако ж по орендній платі за землі д ержавної та комунальної влас ності, визначене у податкові й декларації на поточний рік , сплачується рівними частка ми власниками та землекорист увачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельно ї ділянки за базовий податко вий (звітний) період, який дорі внює календарному місяцю, що місячно протягом 30 календарн их днів, наступних за останні м календарним днем звітного (податкового) місяця, про що та кож зазначила ДПІ у Шевченкі вському районі м. Києва в Акті перевірки.

Таким чином, строки подання податкової декларації та ст роки погашення податкового з обов'язання, передбачені Зак оном України “Про порядок по гашення зобов' язань платни ків податків перед бюджетами та державними цільовими фон дами”, на орендну плату за зем лі державної та комунальної власності не розповсюджують ся.

Оскільки строки сплати под аткового зобов' язання по ор ендній платі за землі держав ної та комунальної власності визначені Законом України “ Про плату за землю”, тверджен ня відповідача про порушення позивачем підпункту 5.3.1 пункт у 5.3 статті 5 Закону України “Пр о порядок погашення зобов' я зань платників податків пере д бюджетами та державними ці льовими фондами”, який визна чає строки погашення податко вого зобов' язання, є помилк овим.

Відповідальність за поруш ення встановлених строків сп лати орендної плати передбач ена в статті 25 Закону України “Про плату за землю”, а саме за прострочення встановлених с троків сплати податку (статт я 17 цього Закону) справляється пеня у розмірах, визначених з аконом. Розмір пені за несвоє часне внесення орендної плат и передбачається у договорі оренди, проте він не може пере вищувати ставки пені за несв оєчасну сплату земельного по датку.

Відповідно до підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Закону Украї ни “Про порядок погашення зо бов' язань платників податк ів перед бюджетами та держав ними цільовими фондами” у ра зі коли платник податків не с плачує узгоджену суму податк ового зобов'язання протягом граничних строків, визначени х цим Законом, такий платник п одатку зобов'язаний сплатити штраф у таких розмірах:

при затримці до 30 календарн их днів, наступних за останні м днем граничного строку спл ати узгодженої суми податков ого зобов' язання, - у розмірі десяти відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці від 31 до 90 кален дарних днів включно, наступн их за останнім днем гранично го строку сплати узгодженої суми податкового зобов' яза ння, - у розмірі двадцяти відсо тків погашеної суми податков ого боргу;

при затримці, що є більшою 90 к алендарних днів, наступних з а останнім днем граничного с троку сплати узгодженої суми податкового зобов' язання, - у розмірі п' ятдесяти відсо тків погашеної суми податков ого боргу.

Платник податків сплачує о дин із зазначених у цьому під пункті штрафів відповідно до загального строку затримки незалежно від того, чи були за стосовані штрафи, визначені у підпунктах 17.1.1 - 17.1.6 цього пункт у, чи ні.

З аналізу даної правової но рми суд вбачає, що однією з умо в застосування штрафних санк цій є порушення платником по датків граничних строків спл ати узгодженої суми податков ого зобов'язання, визначених Законом України “Про порядо к погашення зобов' язань пла тників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами”.

В спірних податкових повід омленнях-рішеннях відповіда ч зазначив, що “…відповідно д о акта № /1507 від 27.10.2009р. встановлен о порушення граничного строк у сплати узгодженого зобов' язання по орендній платі за з емельні ділянки, передбачено го ст. 5 та 17 Закону України “Про плату за землю”.

Враховуючи дану обставину та те, що строки сплати орендн ої плати за землі державної т а комунальної власності та в ідповідальність за їх поруше ння встановлюються спеціаль ним Законом, то у відповідача відсутні правові підстави р озповсюджувати дію Закону Ук раїни “Про порядок погашення зобов' язань платників пода тків перед і бюджетами та дер жавними цільовими фондами” в частині застосування фінанс ових санкцій за порушення ст років сплати узгодженого под аткового зобов' язання на да ні правовідносини.

Зазначена правова позиція підтримана Вищим адміністра тивним судом України в ухвал і від 27 березня 2007 року у справі №9/320-05 (К-24457/06).

Суд погоджується з тим, що п озивачем порушено строки спл ати орендної плати за землі д ержавної та комунальної влас ності, однак вважає, що відпов ідальність за таке порушення має застосовуватися на підс таві статті 25 Закону України “ Про плату за землю”.

З огляду на викладене, спірн і податкові повідомлення-ріш ення прийняті відповідачем в супереч підпункту 17.1.7 пункту 17 .1 статті 17 Закону України “Про порядок погашення зобов' яз ань платників податків перед бюджетами та державними ціл ьовими фондами” та без враху вання вимог статті 17 Закону Ук раїни “Про плату за землю”, як ою визначено порядок та стро ки сплати земельного податку , а тому накладення на ТОВ “Тор говий центр” штрафних санкці й у розмірах 4 294,94 грн., 8 880,74 грн. та 2 4 668,39 грн. є протиправним.

Разом з тим, Окружний адміні стративний суд міста Києва н е погоджується з доводами по зивача про обов' язок відпов ідача повідомляти про неправ ильне перерахування коштів з орендної плати .

В тексті позовної заяви ТОВ “Торговий центр” зазначає п ро дії працівників ДПІ у Шевч енківському районі м. Києва, щ о виявились у повідомленні у телефонному режимі неправил ьних реквізитів рахунку для сплати орендної плати та у не повідомленні про факт непра вильного зарахування коштів .

Суд звертає увагу, що відпов ідно до пункту 2.4 Інструкції п ро порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежі в до бюджету, контроль за спра влянням яких здійснюється ор ганами державної податкової служби України, затверджено ї наказом Державної податков ої адміністрації України від 18 липня 2005 року №276, інформацію п ро реквізити відкритих рахун ків для зарахування платежів до бюджетів органи державно ї податкової служби одержуют ь від органів Державного каз начейства України відповідн о до Порядку взаємодії між ор ганами Державного казначейс тва України та органами держ авної податкової служби Укра їни в процесі виконання держ авного та місцевих бюджетів за доходами, затвердженого н аказом Державного казначейс тва України, Державної подат кової адміністрації України від 25.04.2002 №74/194, зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україн и 20.05.2002 за №436/6724 (із змінами).

Інформацію про реквізити з азначених рахунків органи де ржавної податкової служби до водять до платників податків шляхом їх розміщення на дошц і податкових оголошень, уста новленій на доступному для о гляду місці біля входу до при міщення податкового органу.

Доказів того, що відповідач не розмістив на дошці податк ових оголошень інформацію пр о реквізити відповідних раху нків, чи розмістив невірну ін формацію позивачем не надано .

Згідно з пунктом 5.3 зазначен ої Інструкції дані про надхо дження платежів до бюджету в ідображаються органом держа вної податкової служби в осо бових рахунках платників і в реєстрі надходжень та повер нень у день отримання від орг анів Державного казначейств а України відомостей про зар ахування та повернення надмі ру сплачених платежів у вигл яді електронного реєстру роз рахункових документів.

У разі виявлення у зазначен ому реєстрі помилкових запис ів або розрахункових докумен тів, що надійшли від суб' єкт ів господарювання, які не від несено до реєстру платників відповідного податку, ці дан і в день отримання електронн ого реєстру розрахункових до кументів обліковуються в окр емому особовому рахунку за с пеціальним кодом “умовний пл атник” та в реєстрі надходже нь і повернень. Форма картки о собового рахунку за спеціаль ним кодом “умовний платник” повинна відповідати формі ка ртки особового рахунку, за як им ведеться оперативний облі к платежу згідно з бюджетною класифікацією. Зазначені су ми надходжень підлягають уто чненню й обліку у відповідни х особових рахунках платникі в у термін не пізніше ніж 10 роб очих днів від дня одержання е лектронного реєстру розраху нкових документів від органу Державного казначейства.

Зі змісту даної норми, суд н е вбачає обов' язку податков ого органу будь-яким чином по відомляти платника податку п ро неправильне перерахуванн я ним коштів.

Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов ' язані діяти лише на підста ві, в межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України.

Частиною третьою статті 2 Ко дексу адміністративного суд очинства України передбачен о, що у справах щодо оскарженн я рішень, дій чи бездіяльност і суб' єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони: на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; з використанн ям повноваження з метою, з як ою це повноваження надано; об ґрунтовано, тобто з урахуван ням усіх обставин, що мають зн ачення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо ( неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням пр инципу рівності перед законо м, запобігаючи несправедливі й дискримінації; пропорційно , зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.

Згідно з частиною першою ст атті 71 Кодексу адміністратив ного судочинства України кож на сторона повинна довести т і обставини, на яких ґрунтуют ься її вимоги та заперечення , крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини друг ої статті 71 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб' єкт а владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.

Оцінивши докази, які є у спр аві, за своїм внутрішнім пере конанням, що ґрунтується на ї х безпосередньому, всебічном у, повному та об' єктивному д ослідженні, та враховуючи вс і наведені обставини, Окружн ий адміністративний суд міст а Києва вважає, що ДПІ у Шевчен ківському районі м. Києва не д оведена правомірність та обґ рунтованість прийняття пода ткових повідомлень-рішень ві д 27 жовтня 2009 року №16868/1507, №16869/1507 та №1 6870/1507 з урахуванням вимог встан овлених частиною другою стат ті 19 Конституції України та ча стиною третьою статті 2 Кодек су адміністративного судочи нства України, а тому, виходяч и з меж заявлених позовних ви мог, системного аналізу поло жень законодавства України т а доказів, наявних у матеріал ах справи, адміністративний позов ТОВ “Торговий центр” п ідлягає задоволенню.

Відповідно до частини перш ої статті 94 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и якщо судове рішення ухвале не на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повноваж ень, суд присуджує всі здійсн ені нею документально підтве рджені судові витрати з Держ авного бюджету України (або в ідповідного місцевого бюдже ту, якщо іншою стороною був ор ган місцевого самоврядуванн я, його посадова чи службова о соба).

Враховуючи викладене, керу ючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов Товариства з о бмеженою відповідальністю “ Торговий центр” задовольнит и повністю.

2. Скасувати податкові пові домлення-рішення Державної п одаткової інспекції у Шевчен ківському районі м. Києва від 27 жовтня 2009 року №16868/1507, від 27 жовтн я 2009 року №16869/1507 та від 27 жовтня 2009 р оку №16870/1507.

3. Присудити з Державного бю джету України на користь Тов ариства з обмеженою відповід альністю “Торговий центр” су дові витрати у розмірі 3,40 грн. ( три гривні сорок копійок).

Постанова набирає закон ної сили відповідно до статт і 254 Кодексу адміністративног о судочинства України.

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції за правилами, встановл еними статтями 185-187 Кодексу адм іністративного судочинства України.

Суддя В.А. Кузьменк о

Постанову складен о в повному обсязі та підписа но 07 жовтня 2010 року.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.06.2010
Оприлюднено03.11.2010
Номер документу11966433
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7360/10/2670

Постанова від 22.06.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні