Справа № 504/2179/24
Номер провадження 1-кс/504/195/24
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.05.2024 рокусмт.Доброслав
Слідчий суддя Комінтернівського районного суду Одеської області ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 за участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому +судовому засіданні у залі суду смт. Доброслав клопотання старшого слідчого СВ ВП №3 ОРУП №2 ГУНП в Одеській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_4 про надання дозволу на проведення огляду земельних ділянок в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023160000000232 від 05.07.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
17.05.2024 до слідчого судді Комінтернівського районного суду Одеської області ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого слідчого СВ ВП №3 ОРУП №2 ГУНП в Одеській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_4 , погоджене прокурором Доброславської окружної прокуратури Одеської області ОСОБА_3 у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023160000000232 від 05.07.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України.
В судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 та слідча ОСОБА_4 клопотання підтримали просили суд його задовольнити.
Вислухавши слідчу та прокурора дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя вважає, що клопотання не підлягає задоволенню з наступних підстав.
У відповідності до поданого слідчим клопотання у ході досудового розслідування перевіряється інформація щодо неправомірних дій невстановлених осіб, які спільно з представниками ТОВ «Корабел-2020» (ЄДРПОУ- 43687866) та ТОВ «Їстівна культура» (ЕДРПОУ-43020235) займають земельні ділянки з кадастровими номерами 5122782400:02:001:0213 та 5122782400:02:001:0212 на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області загальною площею 4.2476 га, на яких здійснено самовільне будівництво будівель та споруд. При цьому, доступ до території зазначених земельних ділянок частково обмежено парканом, шо унеможливлює прохід до берегу Тилігульського лиману.
Крім того, безпосередньо біля урізу води Тилігульського лиману наразі тривають будівельні роботи з розміщення споруд для забезпечення інфраструктури вже збудованих будівель (готельного комплексу).
Згідно із ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти -природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, тощо.
Відповідно до ч. 1 ст. 150 Земельного кодексу України, до особливо цінних земель відносяться, зокрема, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного значення, тощо.
Оглядом відкритих баз даних земельного кадастру України за посиланням інтернет ресурсу «https://kadastr.live/#5/48.43/32.77» зазначені земельні ділянки Визирської сільської ради входять у Тилігульський регіональний ландшафтний парк, який є об`єктом природно-заповідного фонду.
В рамках кримінального провадження 15.05.2024 року в період з 18:10 год по 19:45 год. було здійснено огляд інтернет сторінки у соціальній мережі Instagram під назвою ІНФОРМАЦІЯ_1 за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2
В ході огляду на 6 публікаціях, котрі опубліковані 15.05.2024, 30.04.2024, 27.04.2024, 22.04.2024, 13.04.2024, 27.02.2024 зафіксовано прибережну захисну смугу Тилигульського лиману Одеського району Одеської області (на земельних ділянках, з кадастровими номерами: 5122782400:02:001:0213 та 5122782400:02:001:0212) з розташуванням невеликих літніх будиночків з терасою для відпочинку у кількості 10 одиниць, які займають велику частину прибережної зони Тилигульського лиману. З задньої сторони даних будинків висаджені зелені насадження, а саме ялинки.
Таким чином, з метою забезпечення належного проведення досудового розслідування, виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, з метою підтвердження або спростування факту самовільного будівництва, у тому числі капітальних будівель на самовільно зайнятих земельних ділянках, виникла необхідність у проведенні огляду на земельних ділянках, з кадастровими номерами: 5122782400:02:001:0213 та 15122782400:02:001:0212 загальною площею 4.2476 га та розташованих на них збудованих об`єктів та споруд із залученням спеціаліста-геодезиста.
Стаття 30 Конституції України гарантує кожному недоторканність житла чи іншого володіння особи. Так, згідно із цією статтею та ст. 13 КПК України не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.
Відповідно до ст. 8 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. При цьому таке втручання має бути відповідним легітимній меті, яку держава переслідує.
Відповідно до ст. 2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Згідно ст. 3 КПК України досудове розслідування це стадія кримінального провадження, яка починається з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань і закінчується закриттям кримінального провадження або направленням до суду обвинувального акта, клопотання про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотання про звільнення особи від кримінальної відповідальності.
Відповідно до ч. 2 ст. 214 КПК України досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Частиною 3 ст. 214 КПК України регламентовано, що здійснення досудового розслідування, крім випадків, передбачених цією частиною, до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. У невідкладних випадках до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань може бути проведений огляд місця події (відомості вносяться невідкладно після завершення огляду).
Одними з основних засад кримінального судочинства є верховенство права, законність, рівність перед законом і судом (ст. 7 КПК України).
Відповідно до ст. 84 КПК України, доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню. Процесуальними джерелами доказів є показання, речові докази, документи, висновки експертів.
Збирання доказів здійснюється сторонами кримінального провадження, потерпілим у порядку, передбаченому цим Кодексом. Сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Статтею 85 КПК України передбачено, що належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, та інших обставин, які мають значення для кримінального провадження, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів
У главі 20 КПК України визначено вимоги та порядок проведення слідчих дій.
Відповідно до ст. 223 КПК України слідчі (розшукові) дії є діями, спрямованими на отримання (збирання) доказів або перевірку вже отриманих доказів у конкретному кримінальному провадженні. Підставами для проведення слідчої (розшукової) дії є наявність достатніх відомостей, що вказують на можливість досягнення її мети.
З аналізу викладених положень КПК України, слідує, що проведення слідчих дій до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань або без такого внесення не допускається, окрім проведення такої слідчої дії, як огляд місця події, у разі невідкладного випадку.
Відповідно до ст. 233 КПК України ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді, крім випадків, установлених частиною третьою цієї статті.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 237 КПК України з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей та документів.
Оскільки за змістом ч.2 ст.234 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи, тому до клопотання слідчого про огляд необхідно застосовувати відповідні вимоги кримінального процесуального закону.
Слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що 1) було вчинено кримінальне правопорушення; 2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування; 3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду; 4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи. (п. 1, п. 2 ч. 5 ст. 234 КПК України).
Під час розгляду клопотання слідча не довела наявність достатніх підстав вважати, що огляд земельних ділянок з кадастровими номерами 5122782400:02:001:0213 та 5122782400:02:001:0212 на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області загальною площею 4.2476 га, є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також заходом, пропорційним втручанню в господарську діяльність ТОВ «Корабел-2020» та ТОВ «Їстівна культура».
Так, на підтвердження клопотання слідчою надано:
- копію витягу з ЄРДР щодо кримінального провадження за №42023160000000232 від 05.07.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України, з якого вбачається, що за фактом самовільного будівництва невстановленими особами будівель і споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці що розташована в зоні особливо цінних земель в межах Тилігульського регіонального ландшафтного парку та прибережно захисної смуги Тилігульського лиману на території Визисрької сільської ради Одеського району;
-рапорт старшого оперуповноваженого на ОВО 6 відділу ГВ ЗНД УСБУ в Одеській області ОСОБА_5 ;
-протокол огляду сторінки в соціальній мережі Instagram під назвою «skifian_oysterwill»;
-інформацію з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно відносно земельних ділянок з кадастровими номерами 5122782400:02:001:0213, яка містить відомості про сервітуарія ТОВ «Корабел-2020» із правом розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм);
-інформацію з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно відносно земельних ділянок з кадастровими номерами 5122782400:02:001:0212, яка містить відомості про сервітуарія ТОВ «Їстівна Культура» із правом розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм);
-витяг з державного реєстру речових прав №339213067 відносно земельної ділянки 5122782400:02:001:0212 у відповідності до якого ТОВ «Їстівна Культура» є орендарем земельної ділянки на підставі договору оренди від 10.07.2023 року строком на 49 років 1 день;
-договір про встановлення сервітуту від 24 березня 2023 року щодо земельної ділянки 5122782400:02:001:0212 укладений між Визисрькою сільською радою Одеського району та ТОВ «Їстівна Культура»;
-акт приймання передачі об`єкту оренди земельної ділянки 5122782400:02:001:0212 від 17.04.2023 року;
-рішення відділу містобудування та архітектури Визирської сільської ради Одеського району Одеської області про погодження місця розташування тимчасової споруди №28 ТОВ «Їстівна культура» для провадження підприємницької діяльності на території Визирської сільської ради, а саме: с. Кордон біля вул. Набережна, Одеського району Одеської області;
-витяг з рішення Визирської сільської ради Одеського району Одеської області від 17.02.2022 року Про надання дозволу ТОВ «Корабел 2020» та ТОВ «Їстівна культура» на розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності по вул. Набережна в селі Кордон Одеського району Одеської області;
-договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5122782400:02:001:0212 від 10 липня 2023 року між Визисрькою сільською радою Одеського району та ТОВ «Їстівна Культура»;
-акт приймання передачі об`єкту оренди земельної ділянки 5122782400:02:001:0212
-витяг з державного реєстру речових прав №339080789 відносно земельної ділянки 5122782400:02:001:0213 у відповідності до якого ТОВ «Корабел-2020» є орендарем земельної ділянки на підставі договору оренди від 10.07.2023 року строком на 49 років 1 день;
-Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5122782400:02:001:0213 від 10 липня 2023 року між Визисрькою сільською радою Одеського району та ТОВ «Корабел-2020»;
-Наказ №22/2023-ОД від 20.07.2023 року відділу містобудування та архітектури Визирської сільської ради Одеського району Одеської області про затвердження містобудівних умов та обмежень яким затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки виданий на підставі звернення ТОВ «Корабел-2020»;
-Договір про встановлення сервітуту від 18 квітня 2023 року про оренду земельної ділянки 5122782400:02:001:0213 укладений між Визирською сільською радою Одеського району та ТОВ «Корабел-2020»;
-Витяг з рішення Визирської сільської ради Одеського району Одеської області від 16.03.2023 року про укладення договорів про встановлення земельних сервітутів з ТОВ «Корабел-2020» та ТОВ «Їстівна Культура»
-Витяг з рішення Визирської сільської ради Одеського району Одеської області від 27.02.2023 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності загальною площею 4,2476 га, для рибогосподарських потреб на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області;
-Витяги з єдиного державного реєстру юридичних осіб про державну реєстрацію ТОВ «Корабел-2020» та ТОВ «Їстівна культура».
Розглянувши подане клопотання, матеріали додані до нього слідчий суддя приходить до висновку про відмову у задоволенні клопотання з огляду на недоведеність про наявність достатніх підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення.
Так з поданого слідчим клопотання неможливо встановити наявність потерпілої сторони, оскільки даний злочин є злочином з матеріальним складом і для встановлення об`єктивної сторони цього злочину слід встановити не тільки факт самовільного зайняття земельної ділянки, а і настання суспільно-небезпечних наслідків спричинення її власнику чи законному володільцю значної шкоди якщо вона перевищує сто більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Крім того з доданих до клопотання доказів вбачається, що підставами для зайняття земельними ділянками ТОВ « Корабел -2020» та ТОВ «Їстівна культура» є договори оренди та сервітуту, акти прийому -передачі земельної ділянки, рішення відділу архітектури про погодженнямісця розташуваннятимчасових спорудта технічнадокументації ізземлеустрою щодоінвентаризації земелькомунальної власностізагальною площею4,2476га,для рибогосподарськихпотреб, що само по собі унеможливлює обставину самовільного зайняття земельної ділянки, а клопотання слідчого не містить жодного аналізу з якого можна дійти висновку про наявність об`єктивної сторони злочину.
Клопотання слідчогоне міститьжодних обґрунтуваньнаявності суб`єктивноїсторони злочину,яка характеризуєтьсяумислом таусвідомленням особи,що самовільно,з порушеннямвстановленого порядкузаймає (захоплює)чужу длянеї земельнуділянку,передбачає,що власникучи законномуволодільцю будеспричинена їїдіями значнашкода,і бажаєцього.Мотив імета злочинумають корисливіознаки.
Відповідно до ст. 197- 1 КК України, самовільне зайняттяземельної ділянки,яким завданозначної шкодиїї законномуволодільцю абовласнику. 2. Самовільне зайняття земельної ділянки, вчинене особою, раніше судимою за кримінальне правопорушення, передбачене цією статтею, або групою осіб, або щодо земельних ділянок особливо цінних земель, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель, 3.Самовільне будівництвобудівель абоспоруд насамовільно зайнятійземельній ділянці,зазначеній участині першійцієї статті. 4. Самовільне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, зазначеній у частині другій цієї статті, або вчинене особою, раніше судимою за таке саме кримінальне правопорушення або кримінальне правопорушення, передбачене частиною третьою цієї статті, -
Клопотання немістить обґрунтуваннятого,що доступдо оглядуземельної ділянкинеможливо отриматиорганом досудовогорозслідування удобровільному порядкуабо задопомогою іншихслідчих дій,передбачених КПКУкраїни.
Судовим розглядом клопотання встановлено, що ні до Визирської сільської ради Одеської області, ні до ТОВ «Їстівна культура», ні до ТОВ «Корабел-2020» слідчий за отриманням дозволу на огляду не звертався, відповідно, матеріали клопотання не місять відомостей про те, що існують перешкоди в отриманні доступу до земельної ділянки.
Аналіз наданих суду матеріалів провадження, дозволяють суду прийти до висновку, що долучені до матеріалів клопотання докази є недостатніми для надання дозволу про проведення огляду, а самі матеріали не містять достатніх передбачених Законом підстав для задоволення клопотання.
На переконання суду із доданих до клопотання документів не можливо встановити наявність достатніх для надання дозволу на проведення огляду обставин які свідчили б, що невстановлені особи здійснили самовільне будівництво споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці в межах прибережної смуги земельних ділянок з кадастровими номерами 5122782400:02:001:0213 та 5122782400:02:001:0212 на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області загальною площею 4.2476, в той же час додані до клопотання слідчим договори оренди, встановлення сервітутів отримання дозволів на розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької можуть буди сприйняті лише як докази на відсутність елементу самовільності.
З огляду на це, слідчий суддя вважає, оскільки надані матеріали не відповідають нормам чинного законодавства вони не можуть бути використані як належний доказ при розгляді клопотання слідчого про надання дозволу на проведення огляду.
Таким чином, клопотання про проведення огляду не підтверджено належними та допустимими доказами і не відповідає меті його проведення, передбаченій ст. 237 Кримінального процесуального кодексу України.
Проведення огляду у вказаній ситуації не забезпечить рівновагу між загальними інтересами суспільства та правами власника іншого володіння, в якому планується проведення огляду.
Слідчий суддя вважає, що у разі задоволення вказаного клопотання огляд проводився би з явним порушенням конвенційних та конституційних прав власників та орендарів вказаної земельної ділянки, передбачених ст. 8 Конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод» і ст. 30 Конституції України та відсутні Causa iusta (лат. - законні підстави) проведення огляду, у зв`язку із чим проведення огляду не можна вважати необхідним у демократичному суспільстві.
Керуючись ст. ст. 234, 235, 237, 369, 372, 376 КПК України, слідчий суддя,
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні старшого слідчого СВ ВП №3 ОРУП №2 ГУНП в Одеській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_4 про надання дозволу на проведення огляду земельних ділянок в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023160000000232 від 05.07.2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 197-1 КК України - відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Комінтернівський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119675942 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Комінтернівський районний суд Одеської області
Вінська Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні