Рішення
від 30.04.2024 по справі 921/753/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30 квітня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/753/23

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стадник М.С.

за участі секретаря судового засідання Василишин О.С.

розглянув матеріали справи

за позовом: Керівника Бучацької окружної прокуратури (вул. Міцкевича, 10А, м.Бучач, Чортківського р-н, Тернопільської обл., 48400) в інтересах держави в особі Золотопотіцької селищної ради (вул. Д.Галицького, буд. 124, смт. Золотий Потік, Чортківського р-н, Тернопільської обл., 48451)

до відповідача-1: Приватного агропромислового підприємства "Стінка", с. Стінка, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48450

до відповідача-2: Тернопільської обласної військової адміністрації, вул. Грушевського,8, м. Тернопіль, 46021

про: 1/ визнання незаконним та скасування розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради;

2/ визнання недійсним Договору оренди землі № 194 від 01.03.2021 року між орендодавцем Тернопільською обласною державною адміністрацією в особі заступника голови Тернопільської обласної державної адміністрації Гайдука І.В. та орендарем Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" в особі Гнатківського В.С. про передачу в оренду земельної ділянки водного фонду площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918;

3/ визнання недійсним Договору оренди водного об`єкта від 01.03.2021 року між орендодавцем - Тернопільською обласною державною адміністрацією в особі заступника голови Тернопільської обласної державної адміністрації Гайдука І.В. та орендарем Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" в особі Гнатківського В.С. про передачу в оренду водного об`єкту для рибогосподарських потреб ставка площею 1,1404га та ставка площею 1,5940га розташованих за межами населеного пункту с. Стінка Бучацького (Чортківського) району, Тернопільської області;

4/ визнання недійсною Додаткової угоди до Договору оренди землі №194 від 01.03.2021, яка укладена 05.09.2023 між орендодавцем Золотопотіцькою селищною радою та орендарем ПАП "Стінка";

5/ зобов`язання ПАП "Стінка" повернути у володіння та користування Золотопотіцької селищної ради земельну ділянку площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 з розташованими на ній водними об`єктами - ставком площею 1,1404га та ставком площею 1,5940га розташованими за межами населеного пункту с. Стінка Бучацького (Чортківського) району.

За участі представників:

прокурора - Горбачевської Людмили Яківни, довіреність №15-17вих-24 від 04.01.24;

відповідача-1 - Підкови Інни Романівни, ордер ВО№1066242 від 14.12.2023;

відповідача-2: - Цвігуна Тараса Петровича, Витяг з ЄДР, посвідчення №720 від 22.07.2020.

В порядку ст. 8 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України), здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.

Ухвалою суду від 13.11.2023 позовну заяву №53-4545ВИХ-23 53-72-411-23 вiд 01.11.2023 (вх.№825 вiд 07.11.2023) залишено без руху, а ухвалою суду від 27.11.2023 прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19.12.2023, прокуратура, позивач та відповідач-2 повідомлені про дату і час судового розгляду (30.11.2023), а ухвала, надіслана на адресу відповідача-1, відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, не вручена під час доставки по причині "адресат відсутній за вказаною адресою".

У судових засіданнях 19.12.2024 та 16.01.2024, враховуючи подані відповідачем-1 ( ОСОБА_1 , Витяг з ЄДР) відзив на позов №б/н від 17.12.2023 (вх.№10140 від 18.12.2023), відповідачем-2 ( ОСОБА_2 , Витяг з ЄДР) відзив на позов №б/н від б/д (вх.№10104 від 15.12.2023), клопотання про відкладення судового засідання №б/н від 19.12.2023 (вх.№10192 від 19.12.2023) та заперечення на відповідь на відзив №б/н від 12.01.2024 (вх.№366 від 12.01.2024), керівником Бучацької окружної прокуратури (Носовський М.) відповідь на відзив №53-5407ВИХ-23 від 22.12.2023 (вх.№10448 від 27.12.2023), прокурором ( ОСОБА_3 ) клопотання про долучення доказів №б/н від 16.01.2024 (№431 від 16.01.2024), а саме запитів №53-136ВИХ-24 від 08.01.2024, №53-136ВИХ-24 від 15.01.2024 та №53-135ВИХ-24 від 08.01.2024, здійснених з метою отримання належно засвідчених копій паспортів водних об`єктів (ставків) та усне клопотання прокурора про відкладення судового засідання, для надання можливості отримати відповідні документи від селищної ради, для надання можливості учасникам ознайомитись із поданими заявами по суті та за результатами ознайомлення з такими сформувати та висловити свою позицію та необхідність витребування додаткових доказів та виклику учасників у судове засідання для надання пояснень у справі, постановлено ухвали про оголошення перерви відповідно до 16.01.2024 та 26.01.2024, за обов`язковою участю представника Золотопотіцької селищної ради та зобов`язання останньої подати докази, прокурор та представники відповідачів повідомлені про дату і час судового розгляду під розписку, а позивач, ухвалою суду, надісланою до Електронного кабінету (22.01.2023).

У судовому засіданні 26.01.2024, враховуючи подані: - прокурором ( ОСОБА_3 ) клопотання про витребування доказів №б/н від 23.01.2024 (вх.№650 від 24.01.2024), а саме у ПАП "Стінка" та Регіонального офісу водних ресурсів у Тернопільській області паспортів водного об`єкта; - ПАТ "Стінка" відзив №б/н від 17.12.2023 (вх.№10140 від 18.12.2023), оголошено перерву у підготовчому засіданні до 20.02.2024 та постановлено ухвалу про витребування доказів. Учасники справи повідомлені про дату та час судового засідання.

У судовому засіданні 20.02.2024, враховуючи подані: - керівником Бучацької окружної прокуратури ( ОСОБА_4 ) заяву про зміну предмета позову №б/н від 19.02.2024 (вх.№1441 від 19.02.2024) а саме доповнено позовні вимоги вимогою про визнання недійсною Додаткової угоди від 05.09.2023 до Договору оренди землі №194 від 01.03.2021, яка прийнята до розгляду; - виконуючим обов`язки начальника Регіонального офісу водних ресурсів у Тернопільській області (Галицький О.) надано супровідним листом №152 від 09.02.2024 витребувані паспорти водних об`єктів; - представником відповідача-1 пояснення щодо відсутності доказів ( ОСОБА_5 ) №б/н від 19.02.2024 (вх.№1446 від 19.02.2024) та усне клопотання про відкладення судового засідання, оголошено перерву до 23.02.2024, учасники справи повідомлені про дату та час судового засідання.

Ухвалою суду від 23.02.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.03.2023, а у судовому засіданні 12.03.2024, заслухавши вступне слово прокурора та представників відповідачів, для надання можливості позивачу висловитись щодо розгляду справи по суті без участі представника, оголошено перерву до 09.04.2024 (з врахуванням ухвали суду від 08.04.2024), учасники справи повідомлені про дату та час судового засідання.

У судових засіданнях 09.04.2024 та 19.04.2024, враховуючи подані тимчасово виконуючої обов`язки селищної голови Золотопотіцької селищної ради (Дем`янчук У.Т.) клопотання №389/2-09 від 09.04.2024 (вх.№2825 від 09.04.2024) про відкладення судового засідання та представником відповідача-2 (Цвігун Т.П.) заяву про відкладення судового засідання №б/н від 09.04.2024 (вх.№2817 від 09.04.2024), проти яких не заперечили прокурор та представник відповідача-1 та для надання можливості позивачу підтвердити повноваження представника в порядку самопредставництва, оголошено перерву в судовому засіданні відповідно до 19.04.2024 та 30.04.2024, учасники справи повідомлені про дату та час судового засідання.

Золотопотіцька селищна рада не надала доказів на підтвердження повноваження представника в порядку самопредставництва, в судовому засіданні 30.04.2024 спеціаліст І-ої категорії Відділу містобудування, архітектури, земельних ресурсів та комунальної власності Золотопотіцької селищної ради просила відкласти судове засідання для надання можливості надати такі.

Прокурор проти відкладення судового засідання заперечила, посилаючись на те, що позивачу було надано достатньо часу для надання доказів на підтвердження повноваження представника в порядку самопредставництва та взяти участь у судовому засіданні.

Представники відповідачів просили надати можливість позивачу підтвердити повноваження представника та взяти участь у судовому засіданні та надати пояснення по суті спору.

Суд, враховуючи думку учасників справи, приймаючи до уваги, що розгляд справи неодноразово відкладався для надання можливості позивачу подати заяви по суті спору та підтвердити повноваження представника, зважаючи на те, що позивач не був позбавлений можливості подати свої пояснення по суті спору, за підписом повноважного представника, доказів на підтвердження поважності причин неподання заяв чи клопотань, чи неможливості забезпечення участі представника селищна рада не надала, а тому усне клопотання не уповноваженого представника відхиляється.

Прокурор позовні вимоги підтримав, на обґрунтування таких посилається на наступне:

- між Тернопільською обласною державною адміністрацією та ПАП "Стінка", на підставі розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01, укладено: - Договір оренди землі від 01.03.2021 №194 відповідно до якого в оренду строком на 10 років передано земельну ділянку водного фонду державної власності площею 6, 3988га, кадастровий номер 6121287800:01:001:1918;

- між Тернопільською обласною державною адміністрацією та ПАП "Стінка" 01.03.2021 укладено Договір оренди водного об`єкта, відповідно до якого ПАП "Стінка" в строкове платне користування надано водний об`єкт для рибогосподарських потреб ставок площею 1,1404га та ставок площею 1,5940га, розташовані за межами населеного пункту с. Стінка, Бучацького району Тернопільської області та в межах ділянки 6, 3988га;

- дані договори укладені в порушення норм Земельного кодексу України згідно яких передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності, здійснюється за результатами земельних торгів, а тому розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 підлягає визнанню незаконним та скасуванню;

- підставою для прийняття спірного розпорядження стали заява керівника ПАП "Стінка" від 24.09.2020 до якої додано Договір оренди землі від 19.02.2009, Договір оренди водного об`єкту від 14.09.2009, паспорти водного об`єкту та витяг з Державного земельного кадастру;

- згідно відповіді наданої Тернопільської обласною державною адміністрацією на земельній ділянці площею 6,3988га знаходяться гідротехнічні споруди, власником яких є Стінківська сільська рада, яка передала їх в користування ПАП "Стінка" на підставі Договору оренди від 14.09.2020 строком на 20 років;

- у Договорі оренди гідротехнічних споруд від 14.09.2020 не вказано, що гідротехнічні споруди розташовані на земельній ділянці площею 6,3988га, кадастровий номер 6121287800:01:001:1918, а зазначено, що такі знаходяться у межах водного об`єкта на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області, тобто не підтверджено факт знаходження нерухомого майна (гідротехнічних споруд) на земельній ділянці водного фонду, що передана в оренду;

- згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не вказано кадастровий номер земельної ділянки, на якому знаходяться об`єкти нерухомого майна гідротехнічні споруди, а вказано що такі розташовані за адресою АДРЕСА_1 ;

- згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в оренді ПАП "Стінка" немає іншого нерухомого майна крім земельної ділянки, а гідротехнічні споруди по АДРЕСА_1 не перебувають в оренді;

- оскільки право оренди на гідротехнічні споруди за ПАП "Стінка" не зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно то відповідно до приписів Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" таке право не виникло у орендаря;

- навіть якби гідроспоруда законно перебувала в оренді ПАП "Стінка", то підприємство могла б претендувати на отримання в оренду поза проведенням земельних торгів виключно земельної ділянки площею 0,0210га, адже згідно Договору оренди водного об`єкта від 01.03.2021 площа земельної ділянки під гідроспорудами 0,020га, що в 304 раз менша від площі земельної ділянки переданою в оренду, а тому з урахуванням такої різниці між площею нерухомого майна і відповідно земельної ділянки для його обслуговування та площею земельної ділянки що передана в оренду, дотримання такої передбачало необхідність дотримання процедури проведення торгів у порядку визначеному статтями 134, 135 Земельного кодексу України;

- відповідно до Закону України "Про аквакультуру" цільове призначення гідротехнічної споруди управління водними об`єктами, водночас попри те, що ПАП "Стінка" не має дійсного договору оренди водного об`єкта надано в оренду гідротехнічну споруду, яка призначена для обслуговування цього об`єкту, при цьому в оренду передається гідроспоруду без земельної ділянки, на якій розміщена;

- Тернопільський апеляційний суд у рішенні від 20.02.2023 у справі №595/204/22 зазначив, що передача земельної ділянки водного фонду площею 6,3988га, кадастровий номер 6121287800:01:001:1918 з водним об`єктом, розташованим на ній, за межами населеного пункту на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області повинна була проводитися на конкурентних засадах (на земельних торгах), а тому доводи відповідача-2 щодо даного рішення є помилковими;

- Додаткова угода від 05.09.2023 хоча і укладена між дійсним на даний час власником земельної ділянки та містить істотні умови договору оренди землі, є похідною від основного Договору оренди землі №194, а оскільки першочергове отримання в оренду ПАП "Стінка" спірної земельної ділянки з розташованими на ній водними об`єктами відбулася поза передбаченою законом обов`язковою конкурсною процедурою, укладення Додаткової угоди не змінює даного факту та не усуває порушень вимог ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, допущених при наданні в оренду земельної ділянки, оскільки земельна ділянка вже була передана;

- порушенням інтересів держави в особі сільської ради є встановлення орендної плати у розмірі 3 6541,67грн на рік, тобто з моменту укладення договору у місцевий бюджет сплачується мізерна орендна плата, хоча у випадку розпорядження земельною ділянкою у відповідності до вимог земельного законодавства, бюджет територіальної громади поповнися б додатково за рахунок суми продажу цього лота та орендна плата могла б бути у рази більшою. Просить позов задовольнити.

Позивач будь-яких заяв по суті спору не подав, причин не пояснив, участі повноважного представника не забезпечив.

Відповідач-1, його представник проти позву заперечує, при цьому посилається на наступне:

- водні об`єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованими на ній водним об`єктом у порядку визначеному земельним законодавством та здійснюється за наявності паспорта водного об`єкта;

- на виконання постанови КМ України від 02.06.2021 №572 "Про затвердження Типового договору оренди землі в комплексі з розташованими на ній водними об`єктами" Золотопотіцька селищна рада уклала Додаткову угоду від 05.09.2023 до Договору оренди землі №194 від 01.03.2021, якою виклала Договір в новій редакції;

- відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності гідротехнічні споруди ставків з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 2171019861212 з 05.08.202 - на праві власності належав Стінківській сільській раді;

- рішенням Стінківської сільської ради №874 від 24.05.2020 гідротехнічні споруди, які знаходяться на ставах за межами населеного пункту с. Стінка погоджено передати в оренду та укласти Договір оренди гідротехнічних споруд, які розташовані на земельній ділянці водного фонду площею 6,3988га за кадастровим номером 6121287800:01:001:1918;

- договором оренди гідротехнічних споруд нерухомого майна комунальної власності територіальної громади Стінківської сільської ради від 14.09.2020 ПАП "Стінка" передано в строкове платне користування комунальне майно гідротехнічні споруди згідно Технічного паспорту №153 від 31.07.2020, строком на 10 років до 13.09.2030;

- гідротехнічні споруди для цілей аквакультури за визначенням набувають свої ознаки у разі розташування на водному об`єкті, наданому у користування на умовах оренди для цілей аквакультури, тому передаються в оренду виключно без проведення аукціону орендарям земельної ділянки в комплексі з розташованими на ній водним об`єктом відповідно до ст. 141 Закону України "Про аквакультуру". Просить в позові відмовити.

Відповідач-2, його представник проти позову заперечує, при цьому посилається на наступне:

- прокурором Бучацької окружної прокуратури не наведені обґрунтовані підстави з посиланням на законодавство, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави та зазначає орган не уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, та в чому полягає захист державного інтересу в особі органу місцевого самоврядування для представництва інтересів держави в суді;

- прокурор Бучацької окружної прокуратури є особою, яка не має процесуальної дієздатності представляти орган місцевого самоврядування в суді та є неналежним позивачем, а тому позов підлягає залишенню без розгляду;

- між Стінківською сільською радою та ПАП "Стінка" 14.09.2020 укладено Договір оренди гідротехнічних споруд, а саме гідротехнічної споруди згідно з технічним паспортом від 31.07.2020 №153, яка знаходитися у межах земельної ділянки та розташованого на ній водного об`єкта на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області, а тому враховуючи положення ч. 2 ст. 134 Земельного кодексом України, а саме : - розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; - передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності, підстав для проведення земельних торгів права оренди Тернопільською обласною державною адміністрацією не було;

- відповідно до Закону України "Про аквакультуру" гідротехнічна споруда є об`єктом який забезпечує функціонування об`єкта на сформованій земельній ділянці, а не земельна ділянка сформована для обслуговування гідротехнічної споруди, а тому у даному випадку співрозмірність площі земельної ділянки та гідротехнічних споруд не є визначальною;

- Бучацький районний суд Тернопільської області у рішенні від 27.10.2022 у справі №595/204/22 зазначив, що станом на дату прийняття Тернопільською обласною державною адміністрацією спірного розпорядження, за договором оренди від 14.09.2020 Стінківською сільською радою передано в оренду ПАП "Стінка" в строкове платне користування комунальне майно гідротехнічні споруди, згідно з технічним паспортом від 31.07.2020 №153 які знаходяться у межах водного об`єкта на території Стінківської сільської ради строком на 20 років, тому посилання прокурора Бучацької окружної прокуратури щодо відсутності документації нерухомого майна (гідротехнічних споруд) на земельній ділянці з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 є безпідставним;

- Тернопільський апеляційний суд у постанові від 19.02.2023 у справі №595/204/22 зазначив, що розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 фактично було реалізоване і вичерпало свою дію, відтак задоволення позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування цього розпорядження не призведе до поновлення прав позивача, тому підстави для її задоволення відсутні ;

- зазначене розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 прийняте у межах компетенції Тернопільської обласної державної адміністрації;

- спірна земельна ділянка вибула із власності держави на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", який набрав чинності 27.05.2021, яким внесено зміни до Земельного кодексу України, земельна ділянка перейшла з державної в комунальну власність, а тому в обласної військової адміністрації відсутні повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою. Просить в позові відмовити.

Суд, вважає за необхідне зазначити, що розгляд даної справи здійснювався із врахуванням Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні (в редакції Указів № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, 341/2022 від 17.05.2022, №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, 254/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023, №10211/2023 від 06.11.2023 та №49/2024 від 05.02.2024), рекомендацій Ради суддів України від 02.03.2022 та розпорядження голови Господарського суду Тернопільської області від 24.02.2022 № 10-р, відповідно до яких з 24.02.2022 встановлено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану.

Згідно з приписами ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

Враховуючи запровадження воєнного стану, права учасників подавати заяви/клопотання про продовження процесуальних строків на подання ними своїх пояснень, заперечень, доказів, тощо, судом надано таке право сторонам під час розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено:

- рішенням Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області №873 від 24.06.2020 "Про взяття на облік гідротехнічні споруди які знаходяться на території Стінківської сільської ради" вирішено: - взяти на облік гідротехнічні споруди на водних об`єктах (ставках) за межами населеного пункту в с. Стінка згідно паспортів водного об`єкту, ставки площею 1,5940га та 1,1404га погоджені державним агентством водних ресурсів України від 13.05.2020; - провести технічну інвентаризацію гідротехнічних споруд; - звернутись до державного реєстратора прав на нерухоме майно, про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна органу місцевого самоврядування; дозволити сільському голові заключити договір на оцінку землі та гідроспоруд на двох ставках; - офіційно оприлюднити в друкованих засобах масової інформації повідомлення про взяття на облік без господарських гідроспоруд, які знаходяться на території сільської ради;

- рішенням Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області №874 від 24.06.2020 "Про погодження на оренду гідротехнічних споруд, які знаходяться на ставках 1,2 на території сільської ради (за межами населеного пункту) ПАП "Стінка" вирішено погодити оренду гідротехнічних споруд, які знаходяться на ставках 1, 2 на території сільської ради (за межами населеного пункту) ПАП "Стінка" та укласти договір оренди гідротехнічних споруд, які розташовані на земельній ділянці водного фонду площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області та встановити розмір орендної плати 3% від оцінки нерухомого майна;

- державним реєстратором Монастириської міської ради Савкою С.В. внесено 05.08.2020 запис про державну реєстрацію права власності на гідротехнічні споруди ставків за Стінківською територіальною громадою на підставі технічного паспорта без номера та серії від 31.07.2020;

- між Стінківською сільською радою (Орендодавець) та Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" (Орендар) укладено 14.09.2020 Договір оренди гідротехнічної споруди (нерухомого майна комунальної власності територіальної громади Стінківської сільської ради) (далі Договір Оренди гідротехнічних споруд), відповідно до умов якого Орендодавець згідно рішення сесії Стінківської сільської ради передає, а Орендар приймає в строкове платне користування комунальне майно гідротехнічні споруди (далі майно), згідно технічного паспорта №153 від 31.07.2020 року, які знаходяться у межах водного об`єкта на території Стінківської сільської ради, Бучацького району Тернопільської області та перебуває на балансі Стінківської сільської ради, Майно передається в оренду з метою підняття рівня води у ставах та регулювання руслового стоку, строком на 20 років; згідно акту оцінки майна від 30.06.2020 така складає 171 660,00грн, орендна плата становить 1716,60грн в рік згідно Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду комунального майна; розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у випадках передбачених договором (п. 1.1, 1.2, 3.3, 10.1 Договору оренди гідротехнічних споруд).

Розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району", враховуючи клопотання ПАП "Стінка" від 24.09.2020 передано в оренду на 10 (десять) років для рибогосподарських потреб земельну ділянку водного фонду державної власності площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 з водним об`єктом, розташованим на ній, за межами населеного пункту на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області. Зобов`язано ПАП "Стінка", зокрема, укласти з обласною державною адміністрацією договори оренди землі та водного об`єкта та провести державну реєстрацію права користування на умовах оренди земельною ділянкою.

Між Тернопільською обласною державною адміністрацією (Орендодавець) та Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" (Орендар) 01.03.2021 укладено:

1/ Договір оренди землі №194 (далі Договір оренди землі), відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку водного фонду державної власності площею 6,3988га за кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 за межами населеного пункту на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області для рибогосподарських потреб; підставою для укладення договору оренди є розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01; на земельній ділянці наявні об`єкти нерухомого майна - гідротехнічна споруда, що перебуває у строковому користуванні Орендаря; земельна ділянка передається без будівель і споруд; Договір укладено на 10 років; земельна ділянка вважається переданою з моменту державної реєстрації права оренди; грошова оцінка земельної ділянки 91291,81грн, орендна плата складає 4% від оцінки в рік - 3651,67грн (п. 1,4,5, 6, 8,9,10 Договору оренди землі);

2/ Договір оренди водного об`єкта б/н, відповідно до умов якого: - Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування водний об`єкт для рибогосподарських потреб ставок (заплавний) площею 1,1404га та ставок (заплавний) площею 1,5940га, розташовані за межами населеного пункту на території Стінківської сільської ради Бучацького району Тернопільської області (р. Бариш, басейн р. Дністер); - об`єктом оренди за Договором є: вода (водний простір) водного об`єкта, в т.ч. рибогосподарської технологічної водойми площею 1,1404га, вода (водний простір) водного об`єкта, в т.ч. рибогосподарської технологічної водойми площею 1,5940га; - земельна ділянка під водним об`єктом - 2,7344га, пасовища - 3,6434га , під гідроспорудами - 0,0210га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918; - рибогосподарська технологічна водойма згідно з Договором надається в оренду з урахуванням вимог Закону України "Про аквакультуру"; - у межах об`єкта оренди розміщені гідротехнічні споруди, які не передаються разом із водним об`єктом; - Договір укладено строком на 10 років; - нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 6,3988га 91291,81грн, орендна плата складає 4% від оцінки в рік - 3651,67грн, орендна плата за воду (водний простір) -1268.46грн в рік; - право оренди виникає з моменту державної реєстрації; додатками до договору є, зокрема, паспорт водного об`єкта (п. 1,2,4,5,8,9,45 Договору оренди водного об`єкта).

Згідно Акту приймання - передачі від 01.03.2021 передано водний об`єкт: водойми площею 1,1404га та 1,5940га.

Відділом у Бучацькому району Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 28.03.2019 проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918, державної форми власності, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Державним реєстратором Бучацької міської ради Лесиком В.Б. 28.05.2021 внесено запис в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно про право оренди земельної ділянки площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 за ПАП "Стінка" на підставі Договору оренди землі від 01.03.2021 №194.

Державним реєстратором Бучацької міської ради Лесиком В.Б., 28.05.2021 внесено запис в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно про право власності земельної ділянки площею 6,3988га, з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918, право власності - комунальна, на підставі ст. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, за територіальною громадою Золотопотіцької селищної ради.

Між Золотопотіцькою селищною радою (Орендодавець) та Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" (Орендар) 05.09.2023 укладено Додаткову угоду до Договору оренди землі №194 від 01.03.2021 (далі Додаткова угода), якою сторони виклали Договір у новій редакції, зокрема, Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку в комплексі з розташованими на ній водними об`єктами: - ставок площею 1,1668га , розташований за межами населеного пункту с. Стінка Чортківського району Тернопільської області; - ставок площею 1,6856га, розташований за межами населеного пункту с. Стінка Чортківського району Тернопільської області для рибогосподарських потреб (п.1 Додаткової угоди);

- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,3988га, у тому числі: ставки 1,1668га та 1,6856га, пасовища 3,5254га, штучні водотоки (канали, колектори, канави) 0,0210га, кадастровий номер 6121287800:01:001:1918, цільове призначення земельної ділянки - для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами населеного пункту с. Стінка Чортківського (Бучацького) району Тернопільської області та водний об`єкт (ставок) площею 1,1668га об`ємом 12,544 тис. м .куб, і водний об`єкт (ставок) площею 1,6856га, об`ємом 24,707 тис. м.куб (п. 2 Додаткової угоди);

- орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: - за земельну ділянку площею 6,3988га у розмірі 3 651,67грн в рік, що становить 4 відсотки від нормативної грошової оцінки; - за водний об`єкт у розмірі 1 725,12грн за рік, у тому числі за ставок площею 1,1668га у розмірі 631,09грн та за ставок площею 1,6856га у розмірі 1 094,03грн (п. 8 Додаткової угоди);

- договір укладено на 10 (десять) років (п. 7 Додаткової угоди).

Прокурор, як на підставу звернення в інтересах держави з позовом до суду посилається на те, що розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району» прийнято з порушенням вимог Земельного кодексу України та підлягає визнанню незаконним та скасуванню, та відповідно і Договори оренди землі №194 від 01.03.2021, Додаткова угода до нього та Договір водного об`єкта від 01.03.2021 також підлягають визнанню недійсними, а земельна ділянка площею 6,3899га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 в комплексі з розташованими на ній водними об`єктами поверненню в користування та розпорядження Золотопотіцької сільської ради.

Суд, на підставі ст. 86 ГПК України, оцінивши подані докази, наведені в процесі розгляду справи представниками сторін доводи, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення. При цьому, суд виходив із наступного.

Договірні відносини, що склалися між сторонами, за своєю правовою природою є такими, що випливають із договору оренди земельної ділянки до якого застосовуються норми Закону України "Про оренду землі" (далі - Закон про оренду), Земельного кодексу України (далі ЗК України), Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Господарського кодексу України (далі - ГК України), Водним кодексом України (далі ВК України) та іншими нормативними актами, прийнятими на їх виконання.

Відповідно до ст. 5 ЗК України земельне законодавство базується на таких принципах, зокрема, забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави та забезпечення раціонального використання та охорони земель.

Згідно ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

До повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом (ст. 17 ЗК України).

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них (ч. 1, 2 ст. 78 ЗК України).

Згідно ч. 4 ст. 59 ЗК України громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 ЗК України).

Відповідно до ч. 5 ст. 122 ЗК України (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Згідно ч. 1,2 ст. 124 ЗК України (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно із частиною першою статті 134 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), в тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема:

- розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності.

Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (ч.3 ст.134 ЗК України).

Відповідно до частини першої статті 135 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

З 17.05.2021 року набрали чинності окремі норми Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-ІХ, яким внесено зміни в Земельний кодекс України.

Відповідно до ст. 24 Перехідних положень ЗК України (зі змінами від 27.05.2021) перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

Відповідно до спірного розпорядження та договорів земельна ділянка та землі водного фонду надавалися для використання в сільськогосподарській діяльності із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури (рибництво).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 14 Закону України "Про аквакультуру" (в редакції чинній на дату виникнення спірних правовідносин) рибогосподарський водний об`єкт для цілей аквакультури надається в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до Водного кодексу України. Рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі (земель водного фонду).

При передачі юридичній чи фізичній особі в оренду рибогосподарської технологічної водойми такій особі одночасно можуть передаватися в користування гідротехнічні споруди.

Гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод (ст. 1 Закону України "Про аквакультуру") .

Згідно ст. 1, 3, 4 ВК України (в редакції чинній на дату виникнення спірних правовідносин) у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" підлягає державній реєстрації право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Відповідно до ст.15 ЦК України особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 цього кодексу передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (аналогічна норма права закріплена статтею 20 ГК України).

Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку із прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів.

Згідно ч. 1ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Частиною 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до п. п. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно п. 1.ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Матеріалами справи підтверджено.

1/ Рішенням Стінківської сільської ради №873 від 24.06.2020 взято на облік, як безхазяйне нерухоме майно, гідротехнічні споруди на водних об`єктах (ставках) за межами населеного пункту в с. Стінка згідно паспортів водного об`єкту, ставки площею 1,5940га та 1,1404га.

Згідно ст.335 ЦК України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до абз.4 п.3 ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна заявником є орган місцевого самоврядування; реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру (п.9 ст.2 Закону); державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна (ч.1 ст.12 Закону).

Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (п.14 ст.14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМ України від 25.12.2015 №1127 (далі Порядок), відповідно до п. 3,5,82 якого державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться з прийняттям рішень державним реєстратором прав на нерухоме майно у день прийняття відповідної заяви, з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.

Відповідно до даних Витягу з Єдиного державного реєстру, такі не містять інформації про звернення сільської ради із заявою до реєстратора та реєстрацію заяви про взяття на облік безхазяйного майна - гідротехнічних споруд, в порядку передбаченому законодавством.

Разом з тим, в ЄДР міститься запис за 05.08.2020 про дату реєстрації права власності територіальної громади сільської ради на нерухоме майно на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 54120489 від 18.09.2020, реєстратор Савка С.В., на підставі поданого Технічного паспорта на гідротехнічні споруди ставків за адресою с.Стінка, вул. Надсад, 35, такий виготовлено 31.07.2020 на замовлення Стінківської сільської ради ФОП Шенгера В.І., та який є підставою для взяття на облік безхазяйного майна, а не документом на підставі якого проводиться державна реєстрація права власності та інших речових прав, перелік яких встановлений ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Слід зазначити, що заява Стінківської сільської ради від 05.08.2020 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на об`єкт нерухомого майна гідротехнічні споруди ставків, подана реєстратору 05.08.2020 на реєстрацію приватної форми власності, і у рішенні державного реєстратора №54120489 від 18.09.2020 зазначено про проведення реєстрації приватної форми власності на гідротехнічні споруди за адресою: с.Стінка, вул. Надсад, 35, кадастровий номер земельної ділянки: 6121255588:81:163:2123, при цьому технічний паспорт не містить кадастрового номера земельної ділянки на якій знаходяться гідротехнічні споруди та така інформація не значиться і в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Крім того, відповідно до даних Реєстру прав власності на нерухоме майно відсутні відомості щодо реєстрації за сільською радою земельної ділянки за кадастровим номером: 6121255588:81:163:2123.

Суд здійснив пошук в Держаному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за об`єктом: земельна ділянка кадастровий номер: 6121255588:81:163:2123, на що отримав відповідь "За введеними параметрами інформації не знайдено".

Відповідно до статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Так, зазначеною нормою закріплено презумпцію правомірності набуття права власності на майно, тобто право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше не буде встановлено в судовому порядку або незаконність права власності не випливатиме із закону.

Судом встановлено, що сільська рада набула право власності у спосіб, що не передбачені Конституцією та законами України, а шляхом державної реєстрації проведеної в порушення чинного законодавства, що регулює порядок набуття права власності на безхазяйне майно, тобто без дотримання процедури державної реєстрації заяви про облік безхазяйного майна, яка запроваджена з метою виявлення власника безхазяйного майна та рішення суду про передачу безхазяйного майна в комунальну власність громади сільської ради, яке може бути прийняте після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, яке є єдиним документом встановленим законом для набуття у власність такого майна.

При цьому, суд звертає увагу, що володіння нерухомим майном, яке посвідчується державною реєстрацією права власності, може бути правомірним або неправомірним (законним або незаконним). Натомість право володіння як складова права власності неправомірним (незаконним) бути не може. Право володіння як складова права власності на нерухоме майно завжди належить власникові майна (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021року у справі №359/3373/16-ц (провадження №14-2цс21,пункти 63,64). Наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про речове право створює презумпцію належності права особі, яка ним володіє внаслідок державної реєстрації (buchbesitz (нім. - книжкове володіння) (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26 січня 2021 року у справі № 522/1528/15-ц (провадження № 14-67цс20, пункт 70)).

2/ З порушенням законодавства сільська рада прийняла рішення №874 від 24.06.2020 про погодження надати в оренду гідротехнічні споруди, які знаходяться на ставках 1,2 на території сільської ради (за межами населеного пункту) ПАП "Стінка", так як дії щодо розпорядження майном належать власнику відповідно до ч.1 ст.316,ч.1 ст.317.ч.1 ст.319 ЦК України (власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном на власний розсуд , відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб), яким сільська рада станом на дату прийняття рішення не являлася, та не мала встановлених законодавством повноважень розпоряджатися таким.

3/ Щодо укладеного 14.09.2020 між сільською радою та ПАП "Стінка" Договору оренди гідротехнічної споруди, то: - такий не відповідає ч.2 ст.3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (в редакції чинній на дату укладення договору) відповідно до якої гідротехнічні споруди не можуть бути об`єктом оренди; - договір укладено без доказів надання ПАП "Стінка" в користування водного об`єкта (ставків), що не узгоджується із абз.2 ч. 2 ст.14 Закону України "Про аквакультуру", згідно якої гідроспоруди надаються в оренду при укладені договору оренди рибогосподарської технологічної водойми; - правовідносини по даному Договору не набули чинності, оскільки: згідно ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону; згідно ч.2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації; - відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; згідно зі ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації; - підтвердженням відсутності державної реєстрації речових прав, є дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що не заперечується сторонами.

4/ Щодо спірного розпорядження від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району", то суд звертає увагу на те, що відповідно до відповіді Тернопільської ОДА від 25.05.2023 №03-4678/17 спірне розпорядженням прийняте на підставі заяви директора ПАП "Стінка" від 24.09.2020, Договору оренди гідротехнічних споруд від 14.09.2020 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а саме державну реєстрацію 18.09.2020 права власності на споруди за територіальною громадою Стінківської сільської ради.

Відповідно до заяви директора ПАП "Стінка", заявник просив передати в оренду на 20 років земельну ділянку площею 6,3988 га (водний фонд), оскільки закінчився та не продовжувався термін Договору оренди землі від 19.02.2009 укладений строком на 10 років площею 6,3988га (водний фонд) та Договір оренди ставка від 14.09.2009; до заяви додає Договори 2009 року, паспорт водного фонду та Витяг з ДЗК. Відповідно до умов Договорів, строк дії таких закінчився у вересні 2019 року.

Разом з тим, як свідчить інформація надана Головним управлінням ДПС у Тернопільській області (лист від 08.06.2023 №3204/5/19-00-04-01-06) ПАП "Стінка" продовжувала користуватися земельною ділянкою сплачуючи орендну плату. За даними Управління державної казначейської служби України у Бучацькому районі Тернопільської області (від 29.05.2023 №2-10-08/378) орендна плата за оренду водних об`єктів поступала до бюджету Стінківської сільської ради в період з 2018 2020 роки, а в період з 2021 -2023 кошти від платника не поступали до бюджету.

Також, слід зазначити, що відповідно до даних ЄДР основним видом економічної діяльності ПАП "Стінка" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11), а прісноводне рибництво (аквакультура)(03-22) є допоміжним видом діяльності.

Щодо Договору оренди гідротехнічних споруд ( комунальної власності ), то такий не пройшов державної реєстрації, а тому правовідносини між сторонами не виникли, в тому числі і щодо внесення орендної плати за користування таким майном.

Станом на дату прийняття спірного розпорядження у Тернопільської обласної державної адміністрації не було підстав не проводити торги щодо оренди земельної ділянки, оскільки із наданих документів, які стали підставою для його прийняття, було очевидним, що: - земельна ділянка надавалася для рибогосподарських потреб, а не для обслуговування гідротехнічних споруд, що виключає застосування абз. 24 ч.2 ст.134 ЗК України; - передані в оренду згідно Договору від 14.09.2020 гідротехнічні споруди, згідно даних ЄДР, є комунальною формою власності, а тому станом на момент прийняття спірного розпорядження та укладення спірних договорів оренди землі ч.1 ст.134 ЗК України імперативно врегульовано, що надання юридичній особі земельної ділянки з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, можливе виключно на земельних торгах (ч.1ст.134 ЗК України), крім того Договір оренди не набрав чинності, оскільки не пройшов державної реєстрації.

При цьому, ПАП "Стінка" не підпадає під випадки визначені земельним законодавством, а саме абз.1,24 ч.2 ст.134 ЗК України, щодо яких діє інший порядок, а ніж земельні торги.

Недотримання зазначеної процедури є порушенням органом державної влади чинного законодавства під час укладення договору оренди землі.

Враховуючи викладене, суд встановив невідповідність розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району" вимогам ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, що є підставою для визнання його незаконним та скасування на підставі ч.1 ст.21 ЦК України.

Надання земельної ділянки без проведення конкурсу порушує охоронювані інтереси держави в особі сільської ради, оскільки не забезпечує захисту економічних та соціальних інтересів місцевого самоврядування, наповнення місцевих бюджетів, застосування ринкових ставок орендної плати за землю. Зокрема, у разі проведення земельних торгів щодо права на землю, під час аукціону збільшуватиметься стартова ціна на крок торгів з подальшим послідовним збільшенням ціни.

5/ Стосовно вимог про визнання недійсними Договору оренди землі №194 від 01.03.2021, Додаткової угоди від 05.09.2023 до Договору оренди землі №194, в якому площа водного об`єкта (ставки площею 1,1668га, 1,6856га) не відповідають площі наданій згідно договорів оренди та паспорта водного об`єкта (ставки площею 1,1404га, 1,5940га) та Договору оренди водного об`єкта від 01.03.2021, то враховуючи доведеність незаконності розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району", то, відповідно, і посилання прокурора на недійсність договорів оренди земельної ділянки, які були укладені на підставі зазначеного розпорядження, також є обґрунтованими та підлягають до задоволення, як похідні вимоги.

6/ Відповідно до ст. 216 ЦК України, у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Згідно ч. 6 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» у разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Враховуючи зазначені норми законодавства, підлягає до задоволення вимога щодо повернення земельної ділянки селищній раді.

Суд, відхиляє твердження відповідача-2 щодо участі прокурора в розгляді даної справи, оскільки особливості такої участі установлено статтею 53 ГПК України, за змістом положень якої у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Повноваження прокурора з виконання покладених на нього функцій щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді регулюється ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", частиною 3 якої передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У справі, яка розглядається, Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі органу місцевого самоврядування з господарським спором у зв`язку із захистом інтересів держави, які виразилися в порушенні законодавства щодо передачі в оренду земельної ділянки з розміщеним на ній водним об`єктом, комунальної власності. Відповідачем не спростовано взаємозв`язку між встановленим судом фактом порушення умов Договору оренди та порушенням інтересів держави за захистом яких звернувся Прокурор.

Також відхиляються доводи відповідача щодо того, що:

- відповідно до абз.1 ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, то в даному випадку мова йде про майно фізичних осіб та майно юридичних осіб - суб`єктів господарювання, а не державне та комунальне майно, імперативна норма про яке закріплена в ч.1 ст.134 Земельного кодексу України;

- щодо встановлення рішенням Бучацького районного суду Тернопільської області від 27.10.2022 у справі №595/204/22 за позовом ОСОБА_6 до Тернопільської обласної військової адміністрації, Приватного агропромислового підприємства "Стінка" про визнання незаконним та скасування розпорядження № 623/01.02-01 від 04.11. 2020 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району", скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки, з одночасним припиненням права оренди, яким в позові відмовлено, правомірності прийняття Тернопільською обласною державною адміністрацією спірного розпорядження, враховуючи укладений Договір оренди гідротехнічних споруд від 14.09.2020, які знаходяться у межах водного об`єкта на території Стінківської сільської ради, оскільки рішення щодо мотивувальної частини змінено постановою Тернопільського апеляційного суду від 20.02.2023.

Так, апеляційний суд прийшов до висновку, що об`єктом оренди згідно Договору оренди водного об`єкту, зокрема є земельна ділянка під гідроспорудами площею 0,0210га, тоді як площа земельної ділянки для їх обслуговування складає 6,3988га за кадастровим номером 6121287800:01:001:1918, тобто площа земельної ділянки на якій розміщено нерухоме майно в 304 раз менша від площі земельної ділянки яка надана в оренду , а тому з урахуванням такої значної різниці, отримання в оренду земельної ділянки передбачало необхідність дотримання процедури проведення торгів у порядку, визначеному статтями 134,135 ЗК України;

- на земельній ділянці площею 6,3988га знаходиться майно передане в оренду згідно Договору оренди гідротехнічної споруди , площа якої складає 0,0210га, що є підставою для не проведення торгів в порядку абз.24 ч.2ст.134 ЗК України (передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності), тобто згідно даної норми за нерухомим майном має бути закріплена земельна ділянка для його обслуговування, чого в даному випадку не має, то суд також їх відхиляє, враховуючи доводи прокурора, висновки апеляційного суду викладенні у постанові від 20.02.2023 у справі №595/204/22, які узгоджуються із висновками Великої палати Верховного суду викладеному у постанові від 20.07.2022 у справі №910/5201/19 (п.69), щодо невідповідності розміру нерухомого майна та виділеної ділянки для його обслуговування, а також, як зазначалося вище, у Договорі оренди відсутня інформація щодо земельної ділянки закріпленої за гідроспорудами та необхідної для їх обслуговування (кадастровий номер, виготовлена землевпорядна технічна документація, а передано тільки Технічний паспорт, в якому значаться відомості щодо площі, яку займають гідроспоруди), при цьому згідно Договору оренди землі та Договору оренди водного об`єкта передається в оренду земельна ділянка для рибогосподарських потреб, а не для обслуговування гідротехнічних споруд, які знаходяться в її межах.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Подані сторонами докази мають бути належними, допустимими, достовірними, достатніми. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 76-79 ГПК України).

Згідно із ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Щодо інших доводів учасників судового процесу, то суд звертає увагу на практику Європейського Суду з прав людини, як джерело права, згідно ст. 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини" та ст. 11 ГПК України.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97 від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього, нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції (рішення у справі Гірвісаарі проти Фінляндії (Hirvisaari v. Finland), N 49684/99 від 27 вересня 2001 року).

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до вимог ст. 129 ГПК України, покладаються пропорційно на відповідачів у справі.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 73-79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 04.11.2020 №623/01.02-01 "Про передачу в оренду ПАП "Стінка" земельної ділянки водного фонду на території Стінківської сільської ради Бучацького району".

3. Визнати недійсним Договір оренди землі №194 від 01.03.2021 року між орендодавцем Тернопільською обласною державною адміністрацією в особі заступника голови Тернопільської обласної державної адміністрації Гайдука І.В. та орендарем Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" в особі Гнатківського В.С. про передачу в оренду земельної ділянки водного фонду площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918.

4. Визнати недійсним Договір оренди водного об`єкта від 01.03.2021 року між орендодавцем - Тернопільською обласною державною адміністрацією в особі заступника голови Тернопільської обласної державної адміністрації Гайдука І.В. та орендарем Приватним агропромисловим підприємством "Стінка" в особі Гнатківського В.С. про передачу в оренду водного об`єкту для рибогосподарських потреб ставка площею 1,1404га та ставка площею 1,5940га розташованих за межами населеного пункту с. Стінка Бучацького (Чортківського) району, Тернопільської області.

5. Визнати недійсною Додаткову угоду до Договору оренди землі №194 від 01.03.2021, яка укладена 05.09.2023 між орендодавцем Золотопотіцькою селищною радою та орендарем ПАП "Стінка".

6. Зобов`язати Приватне агропромислове підприємство "Стінка" (с. Стінка, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48450, ідентифікаційний код - 30903557) повернути у володіння та користування Золотопотіцької селищної ради земельну ділянку площею 6,3988га з кадастровим номером 6121287800:01:001:1918 з розташованими на ній водними об`єктами - ставком площею 1,1404га та ставком площею 1,5940га розташованими за межами населеного пункту с. Стінка Бучацького (Чортківського) району.

7. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства "Стінка" (с. Стінка, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48450, ідентифікаційний код - 30903557) на користь Тернопільської обласної прокуратури (вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 02910098, р/р UA498201720343190002000004091 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код класифікації бюджету - 2800) 6882 (шість тисяч вісімсот вісімдесят дві)грн 00коп. витрат по сплаті судового збору.

8. Стягнути з Тернопільської обласної військової адміністрації (вул. Грушевського,8, м. Тернопіль, 46021, ідентифікаційний код - 00022622) на користь Тернопільської обласної прокуратури (вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 02910098, р/р UA498201720343190002000004091 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код класифікації бюджету - 2800) 6882 (шість тисяч вісімсот вісімдесят дві)грн 00коп. витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили протягом 20 днів з дня виготовлення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено 11 червня 2024 року.

Суддя М.С. Стадник

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119678072
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними оренди

Судовий реєстр по справі —921/753/23

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Рішення від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 23.02.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні