Справа № 342/811/24
Провадження № 2-а/342/9/2024
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 червня 2024 року м. Городенка
Суддя Городенківського районного суду Івано-Франківської області Федів Л.М., вивчивши матеріали адміністративної справи №342/811/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області про скасування розпорядження УПЗН Коломийської РДА про відмову у призначенні державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави,
В С Т А Н О В И В:
11.06.2024 ОСОБА_1 звернулася до Городенківського районного суду Івано-Франківської області з позовом до Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області, в якому про скасування розпорядження УПЗН Коломийської РДА про відмову у призначенні державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 11.06.2024 року справа №342/811/24 (провадження 2-а/342/9/2024) за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області про скасування розпорядження УПЗН Коломийської РДА про відмову у призначенні державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави передана на розгляд судді Федів Л.М.
Відповідно до приписів пункту 4 частини першоїстатті 171 Кодексу адміністративного судочинства Українисуддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Вивчивши матеріали даної позовної заяви приходжу до таких висновків.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовийспір -спір,у якому:хоча бодна стороназдійснює публічно-владніуправлінські функції,в томучислі навиконання делегованихповноважень,і спірвиник узв`язку ізвиконанням абоневиконанням такоюстороною зазначенихфункцій;або хочаб однасторона надаєадміністративні послугина підставізаконодавства,яке уповноважуєабо зобов`язуєнадавати такіпослуги виключносуб`єкта владнихповноважень,і спірвиник узв`язку ізнаданням абоненаданням такоюстороною зазначенихпослуг;або хочаб однасторона єсуб`єктом виборчогопроцесу абопроцесу референдумуі спірвиник узв`язку ізпорушенням їїправ утакому процесіз бокусуб`єкта владнихповноважень абоіншої особи (пункт 2 частини першої статті 4 КАС України).
Публічно-правовий характер спору визначається тим, що вказані суб`єкти наділені владно-управлінськими повноваженнями у сфері реалізації публічного інтересу.
Характерною ознакою публічно-правових спорів є сфера їх виникнення публічно-правові відносини, тобто передбачені нормами публічного права суспільні відносини, що виражаються у взаємних правах та обов`язках їх учасників у різних сферах діяльності суспільства, зокрема пов`язаних з реалізацією публічної влади.
Публічно-правовим вважається також спір, який виник з позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі відповідних органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у правовідносинах, а як носій суверенної влади, який може вказувати або забороняти особі певну поведінку, надавати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, орган військового управління, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 5КАС України к ожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19частини першої статті 4 КАС України).
Згідно з пунктом 1 частини першої статті19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
У поданому до суду позові, ОСОБА_1 просила:
- скасувати розпорядження №206 від 25.04.2024 Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області;
- стягувати на користь ОСОБА_1 на утримання двох дітей з Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області державні аліменти (державну допомогу на утримання), що не сплачені і не сплачуються згідно положень ПКМУ «Про затвердження Порядку призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, які не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме», при цьому роз`яснити, що позивач, щоби рішення суду не виконувалося, мала б мати щомісяця доходу в розмірі два прожиткові мінімуми для двох дітей віком від 6 до 18 років та один прожитковий мінімум для працездатних.
Відповідно достатті 92 Конституції Українивиключно законами України визначаються, зокрема: права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки (пункти 1, 6).
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2006 року № 189 затверджено Порядок призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме (далі Порядок № 189).
Цей Порядок визначає механізм надання тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання (перебування) їх невідоме (далі тимчасова допомога) (пункт 1 Порядку № 189).
Згідно з пунктом 2 цього Порядку тимчасова допомога призначається у разі, коли: рішення суду про стягнення аліментів з одного з батьків не виконується у зв`язку з ухиленням від сплати аліментів або відсутністюу боржника коштів та іншого майна, на які за законом може бути звернено стягнення; стосовно одного з батьків здійснюється кримінальне провадження або він перебуває на примусовому лікуванні, у місцях позбавлення волі, якого визнано в установленому порядку недієздатним, а також перебуває на строковій військовій службі; місце проживання (перебування) одного з батьків не встановлено.
У пункті 5 Порядку№ 189вказано, що тимчасова допомога призначається та виплачується за місцем проживання (перебування) одного з батьків, який утримує дитину, структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад. Допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.
Відповідно до пункту 7 Порядку№ 189тимчасова допомога призначається кожні шість місяців починаючи з місяця, в якому подано заяву з усіма необхідними документами. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє одержувачу про те, які документи повинні бути подані протягом місяця.
Рішення про призначення або відмову в призначенні тимчасової допомоги приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів після надходження усіх необхідних документів .
Отже, тимчасова державнадопомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів призначається у встановленому законом порядку та відноситься до компетенції органів державної влади як суб`єктів владних повноважень, які реалізують державну політику у сфері соціального захисту населення.
Предметом спорує скасування розпорядження (індивідуальний акт) відповідача Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області, як суб`єкта владних повноважень щодо відмови та не призначення позивачці тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, які фінансуються за рахунок державного бюджету у встановленому законом порядку та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави.
Відповідачем у справі є орган державної влади суб`єкт владних повноважень,який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.
З цього слідує, що між сторонамивиникпублічно-правовий спір, пов`язанийзі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, тому цей спірналежить до юрисдикції адміністративних судів.
Така ж позиція викладена також у Постанові Верховного суду від 05 червня 2019 Справа № 521/12963/18 (провадження № 14-153цс19)
15 грудня 2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» № 2147-ІІІ від 03.10.2017 року, яким Кодекс адміністративного судочинства України викладено в новій редакції.
Частиною 1ст. 20 КАС Українивизначено, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні:
1) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності;
2) адміністративні справи, пов`язані з виборчим процесом чи процесом референдуму, щодо: оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій; уточнення списку виборців; оскарження дій чи бездіяльності суб`єктів у сфері медіа, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників суб`єктів у сфері медіа, що порушують законодавство про вибори та референдум; оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб;
3) адміністративні справи, пов`язані з перебуванням іноземців та осіб без громадянства на території України, щодо: примусового повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства; примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України; затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України; продовження строку затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України; затримання іноземців або осіб без громадянства до вирішення питання про визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового захисту в Україні, або особами без громадянства; затримання іноземців або осіб без громадянства з метою забезпечення їх передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію;
4) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання ними рішень судів у справах, визначених пунктами 1-3 частини першої цієї статті;
5) адміністративні справи щодо оскарження рішень Національної комісії з реабілітації у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років";
6) адміністративні справи за позовними заявами територіального центру комплектування та соціальної підтримки з приводу тимчасового обмеження громадян України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації.
Окружним адміністративним судам підсудні всі адміністративні справи, крім визначених ч. 1ст.20 КАС України.
Як зазначалося вище, предметом спору у даній справі є скасування розпорядження відповідача Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області, як суб`єкта владних повноважень щодо відмови та не призначення позивачці тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, які фінансуються за рахунок державного бюджету у встановленому законом порядку та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави, що є справою іншої категорії, ніж передбачено пунктами 1-5 ч. 1ст. 20 КАС України.
Тобто, із системного зв`язку норм частини першої статті19та частини другої статті20 КАС Українивипливає те, що публічно-правові спори за позовами фізичних осіб із суб`єктами владних повноважень, що виникають з приводу оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг, - законодавцем віднесено до предметної підсудності окружних адміністративних судів, оскільки такі у вичерпний перелік справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам не входять.
Таким чином, заявлений позов за своєю предметною підсудністю повинен розглядатися не місцевим загальним судом, а окружним адміністративним судом.
Враховуючи зазначене, суд приходить висновку, що справа за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області про скасування розпорядження УПЗН Коломийської РДА про відмову у призначенні державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави, не підсудна Городенківському районному суду Івано-Франківської області як адміністративному суду.
Правила предметної підсудності разом з правилами територіальної та інстанційної підсудності складають алгоритм визначення компетентного суду для розгляду і вирішення окремих категорій адміністративних справ.
Відповідно до визначеного ст. 8 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» права на повноважний суд, ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в суді, до юрисдикції якого вона віднесена процесуальним законом. Вказана норма кореспондується з положеннями ст. 6 Конвенції про захист прав людини, відповідно до якої в поняття «суд, встановлений законом», входить лише той суд, до підсудності якого віднесений розгляд тієї чи іншої справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1ст. 29 КАС Українисуд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
Даний пункт статті не регулює питання щодо дій суду у випадку порушення правил предметної підсудності, водночас предметна підсудність має імперативний характер, порушення правил якої, відповідно дост. 318 КАС Україниє безумовною підставою для скасування судового рішення з направленням справи на розгляд за встановленою законом підсудністю.
За таких обставин, нормамиКАС Українине визначено дії суду у випадку надходження до відповідного суду позовної заяви, яка йому предметно не підсудна.
Згідно ч. 6ст. 7 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Узагальнюючи вищевикладене, оскільки даний спір предметно не підсудний місцевому загальному суду як адміністративному суду, слід застосувати закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а саме вимоги п.2 ч.1ст.29 КАС України, та передати справу за підсудністю до окружного адміністративного суду.
За місцем проживання позивача ОСОБА_1 та місцезнаходженням відповідача Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області діє відповідний окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд (адреса: вулиця Незалежності, 46, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76000).
Зважаючи на вищевикладене, суд приходить до висновку, що вищевказана адміністративна справа не може в силу вимог процесуального закону розглядатися в порядку адміністративного судочинства Городенківським районним судом Івано-Франківської області як адміністративним судом, якому вона не підсудна, та підлягає передачі за предметною підсудністю для розгляду до Івано-Франківського окружного адміністративного суду.
Частиною 6 ст.29 КАС України визначено, що питання про передачу адміністративної справи, крім випадку, визначеного пунктами 4-6 частини першої цієї статті, суд вирішує ухвалою. Ухвалу про передачу адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого може бути оскаржено.
Згідно частини 8 ст.29 КАС України передача адміністративної справи з одного суду до іншого на підставі відповідної ухвали, яка підлягає оскарженню, здійснюється не пізніше наступного дня після закінчення строку на оскарження такої ухвали, а в разі подання апеляційної скарги - після залишення її без задоволення.
Керуючись ст. ст.19, 20, 25, 29, 287, 292-295, 297 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
Справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисну населення Коломийської районної державної адміністрації в Івано-Франківській області про скасування розпорядження УПЗН Коломийської РДА про відмову у призначенні державної соціальної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та про примусове стягнення аліментів на утримання двох дітей з держави - передати за підсудністю для розгляду до Івано-Франківського окружного адміністративного суду.
Ухвала може бути оскаржена до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її отримання.
Передача адміністративної справи з одного суду до іншого на підставі відповідної ухвали, яка підлягає оскарженню, здійснюється не пізніше наступного дня після закінчення строку на оскарження такої ухвали, а в разі подання апеляційної скарги - після залишення її без задоволення.
Суддя: Федів Л. М.
Суд | Городенківський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119679368 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Городенківський районний суд Івано-Франківської області
Федів Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні