Єдиний унікальний номер №943/828/24
Провадження №2-о/943/162/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 червня 2024 року м. Буськ, Львівська область
Буський районний суд Львівської області в складі :
головуючого судді Кос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання Дутки С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Буську цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , за участю заінтересованих осіб: Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, Буського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Золочівському районі Львівської області про встановлення факту народження дитини, -
в с т а н о в и в :
заявниця ОСОБА_1 звернулася до суду із указаною заявою, у якій просить встановити факт народження її сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , народженого в Україні, на тимчасово окупованій території АР Крим, де встановити місце народження: Україна, Автономна Республіка Крим, Червоногвардійський район, смт Червоногвардійське. В обгрунтування поданої заяви ОСОБА_1 покликається на те, що в даний час вона розлучена рішенням Снятинського районного суду Івано-Франківської області від 25.11.2014, а на її утриманні перебувають двоє неповнолітніх дітей: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у зв`язку із чим заявниці Золочівською РДА Львівської області було призначено допомогу при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується відповідними довідками. Оскільки інших доходів у заявниці не має, а тому їй призначено державну соціальну допомогу. Вказану допомогу їй було призначено Управлінням соціального захисту населення Золочівської РДА Львівської області. Проте, при поновленні соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям їй було відмовлено через те, що свідоцтво про народження її сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 було заповнено російською мовою. Однак, таке заповнення свідоцтва російською мовою відбулося у зв`язку з тим, що син ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 на території України в АР Крим, який 20 лютого 2024 року був окупований російською федерацією, отже його заповнення відбулося російською мовою. Проте, всі решта документи сина заповненні державною мовою, оскільки її син є громадянином України за народженням. Відтак, заявниця просить суд встановити факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , народжений в Україні на тимчасово окупованій території АР Крим.
Заявниця ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, подавши до суду заяву, в якій справу просить розглядати без її участі, а заявлені вимоги вона підтримує повністю.
Заінтересована особа: Буський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Золочівському районі Львівської області явку свого повноважного представника до суду не забезпечив, направивши заяву до суду, в якій просить розглядати справу без участі представника. Разом із тим, із поданої заяви слідує, що проти задоволення заяви ОСОБА_1 заінтересрвана особа не заперечила, вважаючи доцільним під час ухвалення рішення про встановлення факту народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 слід встановити такі дані: реєстрація народження проведена відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (за вказівкою матері); місце народження: Україна, АР Крим, Красногвардійський район, смт Красногвардійське; дата народження: ІНФОРМАЦІЯ_4 ; батько ОСОБА_4 ; мати ОСОБА_1 .
Заінтересована особа: Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області явку свого повноважного представника в судове засідання повторно не забезпечили, незважаючи на повідомлення судом про дату, час та місце судового засідання, а жодних клопотань чи письмових пояснень по суті справи від них не надходило.
У відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали поданої заяви про встановлення факту народження дитини, перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку, що заява підлягає до задоволення, виходячи із таких мотивів.
Статтею 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Відповідно до приписів статей 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом, а суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках (ст. 13 ЦПК України). Відповідно до ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.
Відповідно до частини першої статті 317 ЦПК України заява про встановлення факту народження особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана батьками або одним з них, їхніми представниками, членами сім`ї, опікуном, піклувальником, особою, яка утримує та виховує дитину, або іншими законними представниками дитини до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Частиною другою статті 317 ЦПК України встановлено, що справи про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду. У рішенні про встановлення фактународження особина території,на якійвведено воєннийчи надзвичайнийстан,або натимчасово окупованійтериторії України,визначеній такоювідповідно дозаконодавства,мають бутизазначені встановленісудом даніпро датуі місценародження особи,про їїбатьків (ч. 3 ст. 317 ЦПК України).
Згідно частини першої та другої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» на тимчасово окупованійтериторії настрок діїцього Законупоширюється особливийправовий режимперетину адміністративноїмежі талінії зіткненняміж тимчасовоокупованою територієюта іншоютериторією України,вчинення правочинів,проведення виборівта референдумів,реалізації іншихправ ісвобод людиниі громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Крім того, частинами другою, третьою та четвертою статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.
Також частиною першою статті 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» передбачено, що у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.
Згідно частини першої статті 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
У силу частини четвертої статті 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я документ, що підтверджує факт народження, видає заклад охорони здоров`я, який проводив огляд матері та дитини. У разі якщо заклад охорони здоров`я не проводив огляд матері та дитини, документ, що підтверджує факт народження, видає медична консультаційна комісія в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.
Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 18 квітня 2014 року, виданого Відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Красногвардійського районного управління юстиції в АР Крим, що ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 та має батьків: ОСОБА_4 (батько) та ОСОБА_1 (мати).
Рішенням Снятинського районного суду Івано-Франківської області від 25 листопада 2014 року в справі №351/1952/14-ц розірвано шлюб між ОСОБА_4 та ОСОБА_1 .
Відповідно до Акту №217 від 08.03.2024, виданого виконавчим комітетом Буської міської ради Золочівського району Львівської обалсті слідує, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , проживає без реєстрації по АДРЕСА_1 , разом зі своїми дітьми: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Згідно довідки від 27.03.2024, виданої Буською міською радою Золочівського району Львівської області вбачається, що ОСОБА_2 був зарахований у перший клас Йосипівської ЗЗСО І ступеня 31.08.2021 року та дійсно навчається по даний час в Йосипівському ЗЗСО І ступеня у третьому класі.
Як слідує із довідки №153 від 27.03.2024, виданої виконавчим комітетом Буської міської ради Олеським старостинським окугом, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 зареєстрована по АДРЕСА_2 , а фактично проживає без реєстрації місця проживання по АДРЕСА_1 , разом зі своїми дітьми: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Відповідно до картки платників податків, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 має реєстраційний номер облікової картки платників податків з державного реєстру фізичних осіб - НОМЕР_2 .
Згідно довідки №439 від 28.03.2024 року, ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Золочівської райдержадміністрації та їй відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», призначено допомогу малозабезпеченим сім`ям.
Як убачається із матеріалів справи, що згідно копії свідоцтва про народження в м. Сімферополь Автономної Республіки Крим народилась дитина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , батьками якого є ОСОБА_4 та ОСОБА_1 .
Згідно абзацу першого пункту 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України №5 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду в постанові від 23 листопада 2022 року в справі №759/7001/22 виснував, що Закон України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та Правила №52/5 не містять спеціальної норми права щодо порядку державної реєстрації народження на тимчасово окупованій території України відповідними органами державної реєстрації актів цивільного стану без рішення суду про встановлення такого факту, що унеможливлює встановлення факту народження та здійснення державної реєстрації народження в позасудовому порядку. Окрім того, Верховний Суд наголосив, що стаття 317 ЦПК України, не вимагає від заявників вчинення інших дій перед зверненням до суду з відповідною заявою, тобто надає можливість відразу звернутися до будь-якого суду цивільної юрисдикції. Також Суд зауважив про можливість розгляду судами заяв про встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території України без попереднього звернення до органу реєстрації актів цивільного стану та отримання відмови цього органу, що також узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 07 вересня 2022 року у справі №759/5313/21. Окрім того, Верховний суд зазначив, що суд в межах розгляду заяви про встановлення факту народження на тимчасово окупованій території України має надати оцінку поданим заявниками доказам, оскільки рішення суду в такій категорії справ повинно ґрунтуватися на дотриманні вимог процесуального закону щодо повного та всебічного з`ясування обставин справи на підставі всіх доказів у сукупності, у тому числі з урахуванням документів, виданих так званими органами та установами самопроголошених утворень, розташованими на окупованій території України.
Як убачається із матеріалів поданої заяви про встановлення факту народження дитини та доданих документів, що заявниця позбавлена можливості отримати соціальну допомогу, оскільки свідоцтво про народження її сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , видане на окупованій території України в АР Крим від 18 квітня 2014 року, яке не є підставою для здійснення реєстрації народження в органах РАЦС України.
Крім того, у зв`язку зі змінами, внесеними 07 травня 2022 року до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні будь-які зміни, що пов`язані із реєстрацією фактів, які відбулись на тимчасово окупованій території, не внесено. Підставою для реєстрації й надалі залишається або медична довідка про народження встановленого зразка, або рішення суду, яке його замінює.
Статтею 133Сімейного кодексуУкраїни передбачено,якщо дитинанародилася уподружжя,дружина записуєтьсяматір`юдитини,а чоловікбатьком дитини. При народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків, заяви батька або рішення суду, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться за прізвищем та громадянством матері, а ім`я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою (ч. 1 ст. 135 СК України).
За наведенихобставин,суд вважає,що наданий час свідоцтво про народження видане органом, який діє поза межами Конституції та законодавства України та не визнається на території України, що не є підставою для реєстрації народження на території України.
Відтак, суд вважає обгрунтованими вимоги та доводи заявниці ОСОБА_1 щодо встановлення факту народження її сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 для проведення державної реєстрації народження дитини у відповідних органах реєстрації актів цивільного стану України, із урахуванням відомостей, наведених у заяві заінтересованої особи Буського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Золочівському районі Львівської області.
Крім того,згідно дочастини четвертоїстатті 317ЦПК Україниухвалене судомрішення усправах провстановлення фактународження абосмерті особина території,на якійвведено воєннийчи надзвичайнийстан,або натимчасово окупованійтериторії України,визначеній такоювідповідно дозаконодавства,підлягає негайномувиконанню. Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Ураховуючи наведене та керуючись ст. ст. 2, 4, 10, 12, 18, 76-80, 81, 82, 89, 223,247,258-259, 263, 264, 265, 315, 317, 319, 354, 355 ЦПК України, суд -
у х в а л и в :
заяву задовольнити.
Встановити факт народження ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_4 в смт Красногвардійське, Красногвардійського району, Автономна республіка Крим, Україна у матері ОСОБА_1 (громадянка України) та батька ОСОБА_4 ; реєстрація народження проведена відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (за вказівкою матері).
Рішення суду підлягає негайному виконанню.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційну скаргу на рішення може бути подано до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Учасники справи.
Заявниця: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ).
Заінтересована особа: Управління соціального захисту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області (80700, м. Золочів, вул. Пачовського, 7 Золочівського району Львівської області, код ЄДРПОУ 03194306).
Заінтересована особа: Буський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Золочівському районі Львівської області (80500, м. Буськ, вул. Є. Петрушевича, 12 Золочівського району Львівської області, код ЄДРПОУ 20849789).
Суддя І. Б. Кос
Суд | Буський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119681202 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Буський районний суд Львівської області
Кос І. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні