КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м. ПОЛТАВИ
Справа №644/2523/20
Провадження № 2/552/1342/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10.06.2024 року Київський районний суд м.Полтави у складі:
Головуючого судді - Турченко Т.В.,
При секретарі - Цимбалюк І.О.,
за участю прокурора - Деряги О.Ю. ,
адвоката - Вишневецької Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Полтава в приміщенні суду цивільну справу за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, -
В С Т А Н О В И В :
06 квітня 2020 року позивач керівник Харківської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Харківської міської ради звернувся в Орджонікідзевський районний суд м.Харкова з позовом до відповідачів Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, мотивуючи свій позов тим, що Харківською місцевою прокуратурою №3 за результатами вивчення питання щодо законності вчинення реєстраційних дій встановлено, що державним реєстратором Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіним С.В. 18.12.2018 року прийнято рішення про державну реєстрацію №44674482. На підставі прийнятого рішення ОСОБА_4 вніс відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право приватної власності на нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , за ФОП ОСОБА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 . Державну реєстрацію зазначеного об`єкту проведено на підставі довідки, технічного паспорту, виданих 07.12.2018 року ТОВ «АМРА ГРУП». Згідно вищевказаної довідки від 07.12.2018 року, виданої ТОВ «АМРА ГРУП» встановлено, що вказаний об`єкт нерухомості - нежитлова будівля літ.«АЯ-1» збудована у 1990 році та має загальну площу 1263,9 кв.м. Також зазначено, що об`єкт має поштову адресу: АДРЕСА_1 . Встановлено, що відповідно до додатку №2 до рішення 12 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 23.12.2011 року №555/11, надано ТОВ «ВОСТОК - «МТ» в оренду строком до 01.12.2016 року земельну ділянку загальною площею 0,7414 га за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) в межах, які визначені актом встановлення меж земельної ділянки на місцевості, реєстраційний № 36/11 від 12.04.2011 року для експлуатації та обслуговування козлового крану та залізничної колії. Крім того, ТОВ «ВОСТОК - «МТ» зобов`язано розробити та узгодити в установленому порядку технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 в натурі (на місцевості). Згідно інформації від 11.07.2019 року, наданої Департаментом територіального контролю Харківської міської ради встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 23.12.2011 року №555/11 ТОВ «Восток-МТ» (код ЄДРПОУ 37765919) надано в оренду земельну ділянку площею 0,7414 га по АДРЕСА_1 за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) в межах, які визначені актом встановлення меж земельної ділянки на місцевості, для експлуатації та обслуговування козлового крану строком до 01.11.2016 року. Водночас, до цього часу вищезазначене рішення Харківської міської ради щодо надання в оренду земельної ділянки площею 0,7414 га по АДРЕСА_1 за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) не виконано, відповідний договір оренди вищевказаної земельної ділянки з її розпорядником Харківською міською радою до цього часу з ТОВ «ВОСТОК - «МТ» не укладено, остання знаходиться у комунальній власності. Згідно договору купівлі-продажу №10/02/14 від 10.02.2014 року, укладеного з ТОВ «Восток-МТ», ФОП ОСОБА_2 придбав у власність лише бетонне покриття площею 1000 кв.м., розташоване по АДРЕСА_1 . Також відповідно до договору купівлі-продажу №11/02/14 від 11.02.2014 року, укладеного з ТОВ «Восток-МТ», ФОП ОСОБА_2 придбав у власність залізничну колію довжиною 172 м, козловий кран ЗРМЗМ - 20 - 32 1977 р.в., які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 . Вищевказані договори купівлі-продажу нотаріально не посвідчувалися. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, відсутні дані щодо реєстрації за ТОВ «Восток-МТ» права власності на вищезазначені об`єкти нерухомого майна. Таким чином, ФОП ОСОБА_2 у 2014 році придбав у власність лише бетонне покриття - площею 1000 кв.м, розташоване по АДРЕСА_1 , а не нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, у зв`язку з чим, остання не могла бути збудована у 1990 році, як зазначено у довідці та технічному паспорті, виданому ТОВ «АМРА ГРУП». Крім того, документи щодо введення в експлуатацію у встановленому законом порядку вищевказаної нежитлової будівлі відсутні. Рішенням Харківської міської ради №325/11 від 06.07.2011 року (зі змінами та доповненнями, внесеними згідно з рішенням Харківської міської ради 24 сесія 7 скликання від 19.12.2018 року №1366/18) затверджено Порядок присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова. Порядок визначає єдині правила присвоєння адрес земельним ділянкам, а також об`єктам нерухомого майна, розташованим на них, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, встановлює єдині правила визначення адрес, їх склад і структуру. Дія Порядку поширюється на фізичних та юридичних осіб, що використовують адресну інформацію щодо об`єктів нерухомого майна всіх форм власності, розташованих на території міста Харкова. Кожному об`єкту нерухомості присвоюється унікальна адреса на території міста Харкова. Відповідно до п.1.5 Порядку адреса об`єкта нерухомого майна після проведення процедури присвоєння, зміни або анулювання підлягає реєстрації у Єдиному адресному реєстрі міста Харкова. Розгляд питань щодо присвоєння, зміни або анулювання адреси об`єкта нерухомого майна здійснюється за заявами юридичних та фізичних осіб - власників об`єктів нерухомості, інших правонабувачів, у яких виникло право господарського відання або оперативного управління, спадкоємців (у разі зміни адреси об`єкта нерухомості, речові права на який входять до складу спадщини), відповідних органів місцевого самоврядування, а також органів державної виконавчої влади щодо об`єктів нерухомості державної власності. Адреса земельної ділянки, що формується із земель комунальної форми власності, визначається у складі рішення Харківської міської ради, яким надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або погоджується документація із землеустрою щодо поділу або об`єднання земельних ділянок. Присвоєння, зміна та анулювання адрес житлових будинків, будівель, споруд, квартир, нежитлових приміщень здійснюється на підставі наказу Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради. Наказ про присвоєння, зміна та анулювання адреси об`єкту нерухомості погоджується з керівником Департаменту територіального контролю Харківської міської ради та керівником відділу правового забезпечення Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. Копія наказу про присвоєння, зміну та анулювання адрес об`єктів нерухомості та копії документів, на підставі яких його прийнято, не пізніше наступного робочого дня з моменту його прийняття направляється до комунального підприємства «Міський інформаційний центр» для внесення відповідних даних до Єдиного адресного реєстру. Проект рішення про присвоєння, зміну та анулювання адреси земельних ділянок готує та вносить на розгляд сесії Харківської міської ради Департамент містобудування за погодженням із керівником Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, керівником відділу правового забезпечення Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. З огляду на зазначене, належним документом, який би підтверджував присвоєння об`єкту нерухомого майна поштової адреси, може бути рішення виконавчого комітету Харківської міської ради або довідка (витяг) з Єдиного адресного реєстру міста Харкова. Аналогічного висновку дійшов Верховний суд України в своїй постанові від 20.04.2016 року по справі №826/1112/15. Встановлено, що були відсутні документи, передбачені п.41 Порядку №1127, а саме: документи, що посвідчують введення об`єкту до експлуатації, документи про присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси тощо. Таким чином, документи, надані ФОП ОСОБА_2 державному реєстратору Печенізької районної державної адміністрації Харківської області не відповідали вимогам законодавства, а отже, не підлягало реєстрації право приватної власності на нерухоме майно. Враховуючи той факт, що на час звернення до державного реєстратора об`єкт нерухомого майна всупереч вимогам ч.2 ст.331 ЦК України не було введено в експлуатацію, то державна реєстрація прав власності такого об`єкта відбулась в обхід встановленого державою порядку. Такими діями державного реєстратора порушено інтереси громади міста Харкова, представником якої є Харківська міська рада. Адже своїми рішеннями державний реєстратор фактично легалізував самочинне будівництво на території міста Харкова, яке проведено на земельній ділянці, яка перебуває в комунальній власності. В подальшому, 01.04.2019 року ОСОБА_2 укладено зі своєю донькою ОСОБА_3 договори дарування нежитлової будівлі літ.«АЯ-1» (частка 60/100 та частка 40/100), загальною площею 1263,9 кв.м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Згодом, ОСОБА_3 16.05.2019 року передала, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21», вищевказане нерухоме майно - нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , про що складено Акт приймання-передачі нежитлової будівлі, та приватним нотаріусом 20.05.2019 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №46930672 на нерухоме майно за ТОВ «Сінтез-21». Враховуючи вищевикладене, право власності на вищевказану нежитлову будівлю на цей час зареєстровано за ТОВ «Сінтез-21». Інформація щодо направлення відповідного повідомлення (декларації) ФОП ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» до органів Державної архітектурно-будівельної інспекції України на офіційному сайті цього центрального органу влади (http://www.dabi.gov.ua/) в розділі «реєстр дозвільних документів» відсутня. Згідно інформації, наданої КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» встановлено, що КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» не проводило технічну інвентаризацію нежитлової будівлі літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Також згідно інформації, наданої Східним управлінням Головного управління ДФС у Харківській області встановлено, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» не зареєстровані платниками земельного податку або платниками орендної плати за землю, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Крім того, прийняття об`єктів до експлуатації передує реєстрації речових прав на нього. Реєстрація речових прав є останнім етапом будівництва. Вказане свідчить про те, що зазначений об`єкт нерухомого майна (нежитлова будівля) є об`єктом самочинного будівництва, право власності на який здійснено незаконно та з порушенням вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127. Крім того, порушено інтереси держави в особі Харківської міської ради щодо реалізації прав законного власника та розпорядника спірної земельної ділянки, отримання від неї корисних властивостей тощо, адже рішення Харківської міської ради про надання відповідної земельної ділянки у власність або в користування не приймалось, а отже ця земельна ділянка перебуває у власності громади міста Харкова. Відомості про реєстрацію речових прав на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , на якій розташований вищевказаний об`єкт нерухомості (нежитлова будівля літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м), в Державному реєстрі відсутні, що підтверджується відповідною Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Згідно інформації, наданої Відділом у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області встановлено, що за ТОВ «СІНТЕЗ-21» не обліковуються документи, що посвідчують право власності або право користування на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 . Спірна земельна ділянка із розташованим на ній об`єктом нерухомого майна розташована в межах міста Харкова та не відноситься до земельних ділянок, зазначених у пп.а, б пункту 4 вищезазначеного Закону, речові права третіх осіб на неї не зареєстровані, то відповідно до Закону вона є власністю територіальної громади міста Харкова. Внаслідок прийняття оспорюваного рішення державного реєстратора ФОП ОСОБА_2 незаконно набув право власності на зазначений об`єкт самочинного будівництва, який в подальшому останнім незаконно був відчужений ОСОБА_3 , яка передала вищевказане нерухоме майно, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21». ОСОБА_2 не мав права дарування нежитлової будівлі відповідно до ст.658 ЦК України, оскільки не набув в законному порядку право власності на це майно. Таким чином, правочини, вчинені у формі договорів дарування від 01.04.2019 року, мають бути визнані недійсними на підставі ч.1 ст.203 ЦК України. Враховуючи вищевикладене, в подальшому передача ОСОБА_3 вищевказаного нерухомого майна, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21», є незаконною, у зв`язку з чим, рішення про його державну реєстрацію за останнім підлягає скасуванню. Згідно інформації від 15.01.2020 року, наданої Департаментом територіального контролю Харківської міської ради встановлено, що договір оренди землі на використання земельної ділянки по АДРЕСА_1 не укладено, Департамент земельних відносин Харківської міської ради, Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради інформацією щодо розроблення документації із землеустрою не володіють. З метою виявлення об`єктів самочинного будівництва на території міста Харкова та вжиття відповідних заходів, в тому числі позовного характеру, створено Департамент територіального контролю Харківської міської ради, який є виконавчим органом Харківської міської ради, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові, заступнику міського голови з питань правового забезпечення. Основним завданням Департаменту є здійснення самоврядного контролю за використанням та охороню земель комунальної власності, додержанням земельного законодавства України, забезпечення виконання повноважень з питань державного архітектурно-будівельного контролю. Однак, з моменту прийняття рішень про державну реєстрацію права приватної власності на нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , спочатку за ФОП ОСОБА_2 (18.12.2018 року), який незаконно набув право власності на зазначений об`єкт самочинного будівництва, та в подальшому незаконно відчужив ОСОБА_3 (01.04.2019 року), яка в свою чергу передала вищевказане нерухоме майно, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21» (16.05.2019 року), Харківською міською радою та її виконавчими органами покладені на неї завдання щодо виявлення та оскарження незаконних рішень про державну реєстрацію, визнання недійсними правочинів (договорів дарування) належним чином не виконуються, у зв`язку з чим не здійснюється захист інтересів держави. Внаслідок невжиття своєчасних заходів захисту інтересів держави у судовому порядку продовжують порушуватись інтереси держави. Таким чином, ані Департамент територіального контролю Харківської міської ради, ані Харківська міська рада, у даному випадку, не вжили будь-яких заходів позовного характеру. Також згідно інформації, наданої Департаментом територіального контролю Харківської міської ради встановлено, що Харківською міською радою заходи захисту шляхом звернення до суду з позовом про скасування державної реєстрації права власності на нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , визнання недійсними договорів дарування, не вживались, остання не заперечує щодо вжиття заходів представницького характеру місцевою прокуратурою. Крім того, у постанові Великої палати Верховного суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18, зазначено, що сам факт не звернення належного позивача до суду, свідчить про те, що орган виконавчої влади неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини. Оскільки, уповноважений орган Харківська міська рада, до цього часу не вжила заходів щодо скасування реєстрації права власності на вказане нерухоме майно, визнання недійсними договорів дарування, то у прокурора виникли правові підстави, передбачені положеннями ст.131-1 Конституції України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» для представництва інтересів держави в суді. Таким чином, у місцевої прокуратури наявні підстави для звернення до суду із відповідним позовом. Підставою звернення до суду та позовні вимоги прокурора ґрунтуються на протиправності дій державного реєстратора внаслідок прийняття рішення про державну реєстрацію права власності на вищевказану нежитлову будівлю, усупереч вимог законодавства, у тому числі п.42 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127. Сума судових витрат, які понесла Харківська місцева прокуратура №3, яка представляє інтереси держави в особі Харківської міської ради у зв`язку з пред`явленням зазначеного позову становить 12 612 грн., які підлягають стягненню з відповідачів. Відповідно до платіжного доручення (додається до матеріалів) судовий збір за подання даного позову у розмірі 12 612 грн. сплачено прокуратурою Харківської області. Просили суд прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі. Визнати незаконним та скасувати рішення №44674482 державного реєстратора Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна С.В. від 18.12.2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень права власності ФОП ОСОБА_2 (податковий номер: 2239315299) на нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 . Визнати недійсним договір дарування від 01.04.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Погребняк Н.В. (реєстровий номер 1346). Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Погребняк Н.В. №46248498 від 01.04.2019 року про державну реєстрацію права власності 40/100 нежитлової будівлі літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_3 (код НОМЕР_2 ). Визнати недійсним договір дарування від 01.04.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Лавінда Н.О. (реєстровий номер 1120). Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Лавінда Н.О. №46246777 від 01.04.2019 року про державну реєстрацію права власності 60/100 нежитлової будівлі літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_3 (код НОМЕР_2 ). Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Гончаренка Т.А. №46930672 від 20.05.2019 року про державну реєстрацію права власності на нежитлову будівлю літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, за адресою: АДРЕСА_1 , за ТОВ «СІНТЕЗ-21» (код ЄДРПОУ 36371693). Стягнути з відповідачів судовий збір, сплачений прокуратурою Харківської області на р/р UA178201720343160001000007171, код ЄДРПОУ 02910108, Банк одержувача: ДКСУ м. Києва, код банку: 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800, призначення платежу: повернення судового збору.
Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 09.06.2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування. Призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження (а.с.57-58, том 1).
10.07.2020 року від представника Харківської міської ради Федорченко Р.В. до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова надійшли Письмові пояснення по справі №644/2523/20, в яких просили суд залучити до матеріалів справи №644/2523/20 ці пояснення. Ухвалити рішення, яким у повному обсязі задовольнити позовні вимоги Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування (а.с.61-69, том 1).
06.08.2020 року до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від представника ТОВ «Сінтез-21» Вишневецької Т.А. надійшов Відзив на позовну заяву, в якому просила суд прийняти до розгляду цей відзив на позовну заяву. У задоволенні позову керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, відмовити повністю (а.с.99-103, том 1).
17.08.2020 року до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від в.о. керівника Харківської місцевої прокуратури №3 Мирошник К. надійшла Відповідь на відзив (в порядку ст.ст.43, 179 ЦПК України), в якій просили суд задовольнити позов місцевої прокуратури у справі №644/2523/20 у повному обсязі (а.с.173-193, том 1).
29.09.2020 року до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від представника ТОВ «Сінтез-21» Вишневецької Т.А. надійшли Заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, в яких вказувала, що прокурором не доведено існування визначених статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва інтересів Держави та звернення прокурора із даним позовом до суду, що є безумовною підставою для відмови у позові (а.с.214-216, том 1).
Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 16.10.2020 року закрито підготовче провадження та призначено цивільну справу за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні о 10 годині 30 хвилин 04 грудня 2020 року, за адресою: м.Харків, проспект Архітектора Альошина,7 (а.с.242-243, том 1).
19.04.2021 року до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова з Заявою звернувся прокурор Немишлянської окружної прокуратури м.Харкова Анголенко П.О., в якій вказав, що з 15.03.2021 року замість Харківської місцевої прокуратури №3 Харківської області діє Немишлянська окружна прокуратура міста Харкова Харківської області. Крім того, направив для доручення до матеріалів справи №644/2523/20 копію наказу №527к від 12.03.2021 року (а.с.258-260, том 1).
17.03.2023 року до Київського районного суду м.Полтави від представника ТОВ «СІНТЕЗ-21» адвоката Вишневецької Т.А. надійшла Заява про зміну підсудності, в якій просила суд передати №644/2523/20 (провадження №2/552/1254/23) за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, за підсудністю до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова (а.с.10-11, том 2).
Ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 20.03.2023 року відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача ТОВ «СІНТЕЗ-21» Вишневецької Тетяни Анатоліївни про направлення даної справи за підсудністю до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова (а.с.17-19, том 2).
Ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 06.04.2023 року прийнято цивільну справу №644/2523/20 за позовною заявою керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування до провадження судді Турченко Т.В. Розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 10 годину 09 травня 2023 року (а.с.34, том 2).
04.07.2023 року до Київського районного суду м.Полтави від представника ТОВ «СІНТЕЗ-21» адвоката Вишневецької Т.А. надійшло Клопотання про зміну підсудності, в якому просила суд передати справу №644/2523/20 (провадження №2/552/1254/23) за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, за підсудністю до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова (а.с.103-104, том 2).
Ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 03.08.2023 року клопотання було задоволено. Цивільну справу №644/2523/20 за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування, передано за підсудністю до Орджонікідзевського районного суду м.Харкова (а.с.110, том 2).
Не погодившись з ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 03.08.2023 року, її в апеляційному порядку оскаржила Немишлянська окружна прокуратура міста Харкова (а.с.128-135, том 2).
Постановою Полтавського апеляційного суду від 30.01.2024 року апеляційну скаргу керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Харківської обласної прокуратури С.Сотника задоволено. Ухвалу Київського районного суду м.Полтави від 03 серпня 2023 року скасовано, справу для продовження розгляду направлено до Київського районного суду м.Полтави (а.с.163-165, том 2).
Ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 30.04.2023 року закрито підготовче провадження в справі за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №3, в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування. Призначено справу до судового розгляду на 10 червня 2024 року в залі судових засідань в приміщенні Київського районного суду м.Полтави за адресою: м.Полтава, провулок Хорольський, 6 (а.с.232, том 1).
В судовому засіданні представник Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Харківської обласної прокуратури Деряга О.Ю. позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити в повному обсязі.
Представник Харківської міської ради в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про час, день та місце судового розгляду.
Відповідач державний реєстратор сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткін С.В. в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про час, день та місце судового розгляду.
Відповідач фізична особа-підприємець ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про час, день та місце судового розгляду.
Відповідач ОСОБА_3 в судове засідання не з`явилась, хоча була належним чином повідомлений про час, день та місце судового розгляду.
Суд вважає можливим слухати справу у відсутності відповідачів представника Харківської міської ради, державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, відповідача ОСОБА_2 , відповідача ОСОБА_3 , за наявними матеріалами справи.
В судовому засіданні представник ТОВ «СІНТЕЗ-21» адвокат Вишневецька Т.А. з позовом не згодна. Просила суд в задоволенні позовних вимог відмовити за безпідставністю.
Суд, заслухавши представника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Харківської обласної прокуратури Дерягу О.Ю., представника ТОВ «СІНТЕЗ-21» адвоката Вишневецьку Т.А., вивчивши та дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що відповідно до додатку №2 до рішення 12 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 23.12.2011 року № 555/11, надано Товариству з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК - «МТ» в оренду строком до 01.12.2016 року земельну ділянку загальною площею 0,7414 га за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) в межах, які визначені актом встановлення меж земельної ділянки на місцевості, реєстраційний № 36/11 від 12.04.2011 року для експлуатації та обслуговування козлового крану та залізничної колії. Крім того, даним рішенням Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК - «МТ» зобов`язано розробити та узгодити в установленому порядку технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 в натурі (на місцевості).
Згідно договору №10/02/14 купівлі-продажу від 10.02.2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-«МТ» передало у власність фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 бетонне покриття - площею 1000 кв.м, що розташоване на земельній ділянці по АДРЕСА_1 (а.с.23-25, том 1). Про що складено Акт приймання-передачі об`єкта купівлі-продажу від Продавця до Покупця від 10.02.2014 року (а.с.26, том 1).
Відповідно до договору №11/02/14 купівлі-продажу від 11.02.2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК-«МТ» передало у власність фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 залізничну колію - довжиною 172 м, козловий кран ЗРМЗМ-20-32 1977 року (а.с.27-30, том 1). Про що складено Акт приймання-передачі об`єкта купівлі-продажу від Продавця до Покупця від 10.02.2014 року (а.с.26, том 1). Про що складено Акт приймання-передачі об`єкта купівлі-продажу від Продавця до Покупця від 11.02.2014 року (а.с.31, том 1).
Вищевказані договори купівлі-продажу нотаріально не посвідчувалися.
Державну реєстрацію зазначеного об`єкту проведено на підставі довідки, технічного паспорту, виданих 07.12.2018 року Товариству з обмеженою відповідальністю «АМРА ГРУП». Згідно даної довідки від 07.12.2018 року, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «АМРА ГРУП», встановлено, що вищевказаний об`єкт нерухомості нежитлова будівля літера «АЯ-1» збудована в 1990 році та має загальну площу 1263,9 кв.м. Також вказано, що даний об`єкт має поштову адресу: АДРЕСА_1 .
Також судом встановлено, що державним реєстратором Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіним Сергієм Володимировичем 18.12.2018 року прийнято рішення про державну реєстрацію №44674482. На підставі прийнятого рішення державний реєстратор Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткін Сергій Володимирович вніс відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності на нежитлову будівлю літера «АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 за ФОП ОСОБА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 .
01.04.2019 року ОСОБА_2 подарував ОСОБА_3 60/100 часток у праві власності на нежитлову будівлю літера «АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.32-33, том 1).
01.04.2019 року ОСОБА_2 подарував ОСОБА_3 40/100 часток у праві власності на нежитлову будівлю літера «АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.34-35, том 1).
Згідно Акту приймання-передачі нежитлової будівлі від 16.05.2019 року ОСОБА_3 передала як внесок до статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю «СІНТЕЗ-21» нерухоме майно: нежитлову будівлю: літера «АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальною вартістю 72 916 грн. 66 коп., а Товариство з обмеженою відповідальністю «СІНТЕЗ-21», в особі директора ОСОБА_5 , прийняло від ОСОБА_3 , в якості внеску до статутного капіталу ТОВ «СІНТЕЗ-21» це нерухоме майно: нежитлову будівлю: літера «АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальною вартістю 72 916 грн. 66 коп. (а.с.36, том 1).
Згідно інформації від 11.07.2019 року, надої Департаментом територіального контролю Харківської міської ради встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 23.12.2011 року №555/11 ТОВ «Восток-МТ» (код ЄДРПОУ 37765919) надано в оренду земельну ділянку площею 0,7414 га по АДРЕСА_1 за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) в межах, які визначені актом встановлення меж земельної ділянки на місцевості, для експлуатації та обслуговування козлового крану строком до 01.11.2016 року. Водночас, до цього часу вищезазначене рішення Харківської міської ради щодо надання в оренду земельної ділянки площею 0,7414 га по АДРЕСА_1 за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (кадастровий номер 6310138200:02:003:0023) не виконано, відповідний договір оренди вищевказаної земельної ділянки з її розпорядником Харківською міською радою до цього часу з ТОВ «ВОСТОК - «МТ» не укладено, остання знаходиться у комунальній власності.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 25.03.2020 року (а.с.42-43, том 1) відсутні дані щодо реєстрації за Товариством з обмеженою відповідальністю «Восток-МТ» права власності на вищезазначені об`єкти нерухомого майна.
Крім того, документи щодо введення в експлуатацію в установленому законом порядку вищевказаної нежитлової будівлі в матеріалах справи відсутні. Не надані дані документи і відповідачами по справі.
Суд, вважає, що позовні вимоги Немишлянської окружної прокуратура міста Харкова Харківської області в інтересах держави в особі Харківської міської ради підлягають судовому захисту з наступних підстав.
Згідно зі ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом;5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Приписами ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно.
Згідно з ч.2 ст.5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.
Відповідно до п.п.1, 2, ч.3 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Відповідно до ч.1 ст.18 вказаного Закону державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Згідно з ч.6,7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 25.12.2015 року №1127, (далі по тексту - Порядок №1127), державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.
У випадках, передбачених законодавством України, державна реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна, речові права на який підлягають державній реєстрації.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції на час реєстрації) державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Відповідно до п.41 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127 (далі - Порядок) для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються:
1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта;
2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси;
4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність);
5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).
Відповідно до п.42 Порядку, для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 подаються:
1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
Встановлено, що дія цього пункту розповсюджується лише на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них. Нежитлові будівлі не є такими будівлями.
Крім того, для проведення державної реєстрації в порядку п.42 Порядку крім технічного паспорта необхідно надати документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної рад відносить, зокрема, прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами (пункт 41 частини першої статті 26 та пункт 26 частини першої статті 43).
Стаття 37 вказаного Закону закріплює такі власні (самоврядні) повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою: підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту, а також підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.
Отже, питання щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, в тому числі щодо присвоєння адрес об`єктам нерухомого майна на місцевому рівні, місцевими радами, законодавцем розглядаються в рамках повноважень місцевих рад щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою.
Рішенням Харківської міської ради №325/11 від 06.07.2011 року (зі змінами та доповненнями, внесеними згідно з рішенням Харківської міської ради 24 сесія 7 скликання від 19.12.2018 року №1366/18) затверджено Порядок присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова.
Порядок визначає єдині правила присвоєння адрес земельним ділянкам, а також об`єктам нерухомого майна, розташованим на них, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, встановлює єдині правила визначення адрес, їх склад і структуру.
Дія Порядку поширюється на фізичних та юридичних осіб, що використовують адресну інформацію щодо об`єктів нерухомого майна всіх форм власності, розташованих на території міста Харкова. Кожному об`єкту нерухомості присвоюється унікальна адреса на території міста Харкова.
Відповідно до п.1.5 Порядку адреса об`єкта нерухомого майна після проведення процедури присвоєння, зміни або анулювання підлягає реєстрації у Єдиному адресному реєстрі міста Харкова.
Розгляд питань щодо присвоєння, зміни або анулювання адреси об`єкта нерухомого майна здійснюється за заявами юридичних та фізичних осіб - власників об`єктів нерухомості, інших правонабувачів, у яких виникло право господарського відання або оперативного управління, спадкоємців (у разі зміни адреси об`єкта нерухомості, речові права на який входять до складу спадщини), відповідних органів місцевого самоврядування, а також органів державної виконавчої влади щодо об`єктів нерухомості державної власності.
Адреса земельної ділянки, що формується із земель комунальної форми власності, визначається у складі рішення Харківської міської ради, яким надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або погоджується документація із землеустрою щодо поділу або об`єднання земельних ділянок. Присвоєння, зміна та анулювання адрес житлових будинків, будівель, споруд, квартир, нежитлових приміщень здійснюється на підставі наказу Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради.
Наказ про присвоєння, зміна та анулювання адреси об`єкту нерухомості погоджується з керівником Департаменту територіального контролю Харківської міської ради та керівником відділу правового забезпечення Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. Копія наказу про присвоєння, зміну та анулювання адрес об`єктів нерухомості та копії документів, на підставі яких його прийнято, не пізніше наступного робочого дня з моменту його прийняття направляється до комунального підприємства «Міський інформаційний центр» для внесення відповідних даних до Єдиного адресного реєстру.
Проект рішення про присвоєння, зміну та анулювання адреси земельних ділянок готує та вносить на розгляд сесії Харківської міської ради Департамент містобудування за погодженням із керівником Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, керівником відділу правового забезпечення Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.
З огляду на зазначене, належним документом, який би підтверджував присвоєння об`єкту нерухомого майна поштової адреси, може бути рішення виконавчого комітету Харківської міської ради або довідка (витяг) з Єдиного адресного реєстру міста Харкова.
Аналогічного висновку дійшов Верховний суд України в своїй постанові від 20.04.2016 по справі №826/1112/15.
Судом встановлено, що були відсутні документи, передбачені п.41 Порядку №1127, а саме: документи, що посвідчують введення об`єкту до експлуатації, документи про присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси тощо.
Таким чином, документи, надані ФОП ОСОБА_2 державному реєстратору Печенізької районної державної адміністрації Харківської області, не відповідали вимогам законодавства, а отже, не підлягало реєстрації право приватної власності на нерухоме майно.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи той факт, що на час звернення до державного реєстратора об`єкт нерухомого майна всупереч вимогам ч.2 ст.331 ЦК України не було введено в експлуатацію, то державна реєстрація прав власності такого об`єкта відбулась в обхід встановленого державою порядку.
Такими діями державного реєстратора порушено інтереси громади міста Харкова, представником якої є Харківська міська рада. Адже своїми рішеннями державний реєстратор фактично легалізував самочинне будівництво на території міста Харкова, яке проведено на земельній ділянці, яка перебуває в комунальній власності.
В подальшому, 01.04.2019 року, ОСОБА_2 укладено зі своєю донькою ОСОБА_3 договори дарування нежитлової будівлі літ. «АЯ-1» (частка 60/100 та частка 40/100), загальною площею 1263,9 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_3 16.05.2019 року передала як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21» вищевказане нерухоме майно - нежитлову будівлю літ. «АЯ-1», загальною площею 1263,9 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , про що складено Акт приймання-передачі нежитлової будівлі, та приватним нотаріусом 20.05.2019 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №46930672 на нерухоме майно за ТОВ «Сінтез-21».
Враховуючи вищевикладене, право власності на вищевказану нежитлову будівлю на цей час зареєстровано за ТОВ «Сінтез-21».
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.376 ЦК України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
Згідно зі ст.26 Закону України «Про основи містобудування» забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Частиною 1 статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Стаття 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає, що Замовник має право виконувати будівельні роботи (реконструкцію) після направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування; реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до І-ІІІ категорій складності.
Згідно зі ст.39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.
Відповідно до п.3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №461, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Інформація щодо направлення відповідного повідомлення (декларації) ФОП ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» до органів Державної архітектурно-будівельної інспекції України на офіційному сайті цього центрального органу влади (http://www.dabi.gov.ua/) в розділі «реєстр дозвільних документів» відсутня.
Згідно інформації, наданої КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» встановлено, що КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» не проводило технічну інвентаризацію нежитлової будівлі літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Також, згідно інформації, наданої Східним управлінням Головного управління ДФС у Харківській області встановлено, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» не зареєстровані платниками земельного податку або платниками орендної плати за землю, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 .
Крім того, прийняття об`єктів до експлуатації передує реєстрації речових прав на нього. Реєстрація речових прав є останнім етапом будівництва.
Вказане свідчить про те, що зазначений об`єкт нерухомого майна (нежитлова будівля) є об`єктом самочинного будівництва, право власності на який здійснено незаконно та з порушенням вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127.
Крім того, порушено інтереси держави в особі Харківської міської ради щодо реалізації прав законного власника та розпорядника спірної земельної ділянки, отримання від неї корисних властивостей тощо, адже рішення Харківської міської ради про надання відповідної земельної ділянки у власність або в користування не приймалось, а отже ця земельна ділянка перебуває у власності громади міста Харкова.
Відомості про реєстрацію речових прав на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , на якій розташований вищевказаний об`єкт нерухомості (нежитлова будівля літ.«АЯ-1», площею 1263,9 кв.м.), в Державному реєстрі відсутні, що підтверджується відповідною Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Згідно інформації, наданої Відділом у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області встановлено, що за ТОВ «СІНТЕЗ-21» не обліковуються документи, що посвідчують право власності або право користування на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки:
на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;
які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Враховуючи той факт, що спірна земельна ділянка із розташованим на ній об`єктом нерухомого майна розташована в межах міста Харкова та не відноситься до земельних ділянок, зазначених у п.п.а, б пункту 4 вищезазначеного Закону, речові права третіх осіб на неї не зареєстровані, то відповідно до Закону вона є власністю територіальної громади міста Харкова.
Внаслідок прийняття оспорюваного рішення державного реєстратора ФОП ОСОБА_2 незаконно набув право власності на зазначений об`єкт самочинного будівництва, який в подальшому останнім незаконно був відчужений ОСОБА_3 , яка передала вищевказане нерухоме майно, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21».
Прийняття такого рішення фактично нівелює роль цілої системи органів державної влади та контролю, які здійснюють повноваження у цій сфері, покликані забезпечувати відповідність забудови вимогам закону, що суттєво порушує інтереси держави.
Крім того, відсутність висновків компетентних органів, які б підтверджували додержання відповідачем при будівництві архітектурних, екологічних, санітарних, протипожежних та іншим норм ставить під загрозу надійність та безпечність експлуатації самочинно збудованого об`єкту нерухомості.
Частиною 1 ст.202 ЦК України встановлено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків, у зв`язку з чим законодавець встановив загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.
Статтею 203 ЦК України визначено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені, зокрема, частиною першою статті 203 ЦК України, за якою зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно з ч.3 статті 215 цього Кодексу якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Стаття 216 ЦК України передбачає загальні наслідки недійсності правочину, відповідно до яких недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю, а згідно зі статтею 236 ЦК України правочин є недійсним з моменту його вчинення та не породжує тих юридичних наслідків, задля яких укладався, у тому числі не породжує переходу права власності до набувача.
Згідно зі ст.328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ч.1 ст.317 ЦК України). Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ч.2 ст.328 ЦК України).
Відповідно до ст.331 ЦК України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).
Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна
в експлуатацію, право власності виникає з моменту його прийняття
до експлуатації.
Враховуючи те, що спірний об`єкт збудовано самочинно, то набуття права власності і подальше його відчуження за договорами дарування суперечить діючому законодавству та не породжує нових прав для набувачів об`єкту.
Отже, з огляду на вказане, ОСОБА_2 не мав права дарування нежитлової будівлі відповідно до ст.658 ЦК України, оскільки не набув в законному порядку право власності на це майно.
Таким чином, правочини, вчинені у формі договорів дарування від 01.04.2019 року, мають бути визнані недійсними на підставі ч.1 ст.203 ЦК України.
Враховуючи вищевикладене, в подальшому передача ОСОБА_3 вищевказаного нерухомого майна, як внесок до статутного капіталу ТОВ «Сінтез-21», є незаконною, у зв`язку з чим, рішення про його державну реєстрацію за останнім підлягає скасуванню.
Згідно інформації від 15.01.2020 року, наданої Департаментом територіального контролю Харківської міської ради встановлено, що договір оренди землі на використання земельної ділянки по АДРЕСА_1 не укладено, Департамент земельних відносин Харківської міської ради, Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради інформацією щодо розроблення документації із землеустрою не володіють.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Немишлянської окружної прокуратура міста Харкова Харківської області в інтересах держави в особі Харківської міської ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.3-13, 263-265 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги керівника Немишлянської окружної прокуратура міста Харкова Харківської області в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визнання недійсними договорів дарування - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення №44674482 державного реєстратора Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна С.В. від 18.12.2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень права власності ФОП ОСОБА_2 (податковий номер: НОМЕР_1 ) на нежитлову будівлю літ. «АЯ -1», загальною площею 1263,9 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 .
Визнати недійсним договір дарування від 01.04.2019 року, посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Погребняк Н.В. (реєстровий номер 1346).
Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Погребняк Н.В. №46248498 від 01.04.2019 року про державну реєстрації права власності 40/100 нежитлової будівлі літ. «АЯ-1», площею 1263,9 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_3 (код НОМЕР_2 ).
Визнати недійсним договір дарування від 01.04.2019 року, посвідчений приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Лавінда Н.О. (реєстровий номер 1120).
Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Лавінда Н.О. №46246777 від 01.04.2019 року про державну реєстрацію права власності 60/100 нежитлової будівлі літ. «АЯ-1»,площею 1263,9 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_3 (код НОМЕР_2 ).
Скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Гончаренко Т.А. №46930672 від 20.05.2019 року про державну реєстрацію права власності на нежитлову будівлю літ. «АЯ-1» площею 1263,9 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , за ТОВ «СІНТЕЗ-21» (код ЄДРПОУ 36371693).
Стягнути з Державного реєстратора сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткіна Сергія Володимировича, фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «СІНТЕЗ-21» судовий збір по 3153 грн. з кожного на р/р ГФ178201720343160001000007171, код ЄДРПОУ02910108, Банк одержувача: ДКСУ м.Києва, код банку: 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800, призначення платежу: повернення судового збору.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Полтавського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Учасники справи:
Позивач - Керівник Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області (61075, м.Харків, пр.Індустріальний,40) в інтересах держави в особі Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, 61099, м.Харків, бульвар Б.Хмельницького, 36-А.
Відповідач - Державний реєстратор сектору державної реєстрації Печенізької районної державної адміністрації Харківської області Зоткін Сергій Володимирович код ЄДРПОУ 23147527, адреса: 62801, Харківська область, Печенізький район, смт.Печеніги, вул.Незалежності, 48.
Відповідач - ФОП ОСОБА_2 , ІПН НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_2 .
Відповідач - ОСОБА_3 , ІПН НОМЕР_2 , остання відома адреса: АДРЕСА_2 .
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «СІНТЕЗ-21», код ЄДРПОУ 36371693, адреса: 61195, м.Харків, вул.Ужвій Наталії, буд.№78, кв.185.
Повний текст рішення виготовлено 12.06.2024 року.
Головуючий Т.В.Турченко
Суд | Київський районний суд м. Полтави |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119684785 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про державну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Цивільне
Київський районний суд м. Полтави
Турченко Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні