Рішення
від 11.06.2024 по справі 140/3249/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3249/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області) про визнання протиправними дій щодо відмови у зарахуванні до пільгового та страхового стажу періодів роботи у Відокремленому підрозділі Шахтоуправління Нововолинське Державного підприємства Волиньвугілля (далі ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля) у грудні 2010 року, у Відокремленому підрозділі Шахта №9 Нововолинська Державного підприємства Волиньвугілля (далі ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля) з лютого 2018 року по березень 2021 року; зобов`язання зарахувати до страхового та спеціального (пільгового за Списком №1) стажу періоди роботи за грудень 2010 року та з лютого 2018 року по березень 2021 року та провести перерахунок пенсії з дня її призначення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що є отримувачем пенсії за віком відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі Закон №1058-IV) з 01 лютого 2022 року. Встановивши, що при обчисленні пенсії не у повному обсязі враховано періоди роботи, позивач 30 січня 2024 року звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою щодо обчислення страхового та пільгового стажу та листом від 19 лютого 2024 року відповідач повідомив про незарахування до страхового стажу у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків таких періодів роботи: грудень 2010 року у ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля та з лютого 2018 року по березень 2021 року у ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля.

Такі дії позивач вважає протиправними, адже за вказані періоди роботодавцями ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля, ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля була нарахована та виплачена заробітна плата, на яку нараховувалися страхові внески, які страхувальники (роботодавці) сплачували за нього, а сам факт відсутності за даними системи індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5) про сплату страхових внесків не може бути підставою для незарахування цих періодів до страхового стажу для обчислення та перерахунку пенсії. На думку позивача, несвоєчасне виконання страхувальниками своїх обов`язків не може покладати на нього відповідальність та позбавляти права на належний розмір пенсії.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.22-26). Зазначив, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області як одержувач пенсії за віком відповідно до частини третьої статті 115 Закону №1058-IV. При цьому розмір пенсії обчислено з врахуванням норм Закону України від 02 вересня 2008 року №345-VI Про підвищення престижності шахтарської праці (далі Закон №345-VI). При обчисленні розміру пенсійної виплати позивача до страхового стажу не враховано періоди роботи у грудні 2010 року та з лютого 2018 року по березень 2021 року, оскільки відсутні відомості про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України, сплата яких за приписами статті 24 Закону №1058-IV є обов`язковою, про що позивач був інформований листом від 19 лютого 2024 року №2546-1938/Д-02/8-0300/24.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

Позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію за віком, призначену відповідно до частини третьої статті 114 Закону №1058-IV з 01 лютого 2022 року, розмір якої обчислено з врахуванням норм Закону №345-VI, що не є спірним.

Листом від 19 лютого 2024 року №2546-1938/Д-02/8-0300/24 на звернення позивача (а.с.5) ГУ ПФУ у Волинській області повідомило, що розмір пенсії обчислено з урахуванням страхового стажу тривалістю 37 років 10 місяців 19 днів (враховані дані з 01 липня 2000 року по 31 липня 2001 року, з 01 лютого 2002 року по 30 листопада 2010 року, з 01 січня 2011 року по 31 січня 2018 року та з 01 травня 2021 року по 30 вересня 2021 року). При обчисленні розміру пенсійної виплати до страхового стажу не враховано періоди роботи за грудень 2010 року у Відокремленому підрозділі Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля та з лютого 2018 року по березень 2021 року у Відокремленому підрозділі Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля у зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України (а.с.6).

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон №1058-IV.

Відповідно до статті 1 Закону №1058-IV у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку;

роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання; фізична особа, яка використовує працю найманих працівників (у тому числі іноземців, які на законних підставах працюють за наймом в Україні); власник розташованого в Україні іноземного підприємства, установи, організації (у тому числі міжнародної), філії та представництва, який використовує працю найманих працівників, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;

страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, кошти, сплачені за договором про добровільну сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно із абзацом першим частини першої статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Частинами другою, третьою статті 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Відповідно до частини першої статті 15 Закону №1058-IV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.

Згідно із частиною другою статті 20 Закону №1058-IV обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Як передбачено частинами четвертою - шостою, дев`ятою, десятою статті 20 Закону №1058-IV, сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування - на банківський рахунок Накопичувального фонду або на банківський рахунок обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб`єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення. Страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць. Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Системний аналіз вказаних вище правових норм дає підстави дійти висновку про те, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески. При цьому, на думку суду, виходячи із змісту наведених вище правових норм, порушення страхувальником вимог законодавства щодо порядку та строків сплати страхових внесків тягне негативні наслідки лише щодо самого страхувальника (зокрема, у вигляді сплати недоїмки, штрафних санкцій та пені) та не може мати негативних наслідків для застрахованої особи у вигляді не зарахування до страхового чи пільгового стажу періоду роботи, протягом якого такій особі нараховувалася заробітна плата, на яку у свою чергу нараховувалися страхові внески, проте не з вини застрахованої особи страхові внески не були зараховані на відповідні рахунки.

Крім того, при вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду від 27 березня 2018 року (справа №208/6680/16-а), від 20 березня 2019 року (справа №688/947/17), від 30 вересня 2019 року (справа №316/1392/16-а), відповідно до яких, за загальним правилом, несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї єдиного соціального внеску, не повинна порушувати законні права та інтереси позивача, зокрема, порушувати його право на належне пенсійне забезпечення, оскільки обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до пенсійного фонду покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі. Позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при перерахунку пенсії позивача періодів його роботи на такому підприємстві.

У розглядуваному випадку спір між сторонами виник щодо незарахування відповідачем до страхового та пільгового стажу позивача при призначенні пенсії та обчисленні її розміру окремих періодів роботи (у грудні 2010 року, з лютого 2018 року по березень 2021 року) у зв`язку із відсутністю сплати страхових внесків та їх відображення у системі персоніфікованого обліку.

Із відомостей трудової книжки серії НОМЕР_1 (а.с.7) судом щодо спірних періодів встановлено, що позивач 27 липня 2005 року працював підземним машиністом гірничих виїмкових машин VІ розряду з повним робочим днем під землею (наказ від 27 липня 2005 року №49п) та був звільнений з цієї посади 26 грудня 2012 року (наказ ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля від 26 грудня 2012 року №144п); 14 жовтня 2014 року ОСОБА_1 прийнято по переводу у ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля машиністом гірничих виїмкових машин 6 розряду з повним робочим днем під землею (наказ від 30 квітня 2021 рокі 304-к) та звільнено з цієї посади 17 травня 2022 року (наказ від 17 травня 2022 року).

З індивідуальних відомостей про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (довідка форми ОК-5) (а.10-14) вбачається, що період роботи позивача у грудні 2010 року у ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля (ідентифікаційний код 36452904) та у лютому 2018 року березні 2021 року у ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля (ідентифікаційний код 00176236) не зараховано до страхового стажу позивача при призначенні пенсії та обчисленні її розміру.

Між тим у вказаних відомостях (довідка форми ОК-5) відображена інформація про нарахування ОСОБА_1 ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля та ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля заробітної плати за вказані періоди. Нарахування позивачу заробітної плати за період роботи з 01 лютого 2018 року по 31 березня 2021 року підтверджується також довідкою ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля від 07 березня 2024 року №49 про доходи (а.с.9). Зі змісту цієї довідки слідує, що з нарахованої позивачу заробітної плати утримано внески до Пенсійного фонду; сплата єдиного внеску за вказаний період мала місце щомісячно.

Отже, на думку суду, оскільки наявними у справі письмовими доказами підтверджується, що за періоди роботи у грудні 2010 року та з 01 лютого 2018 року по 31 березня 2021 року позивачу була нарахована та виплачена заробітна плата (за відомостями трудової книжки на посаді за Списком №1 з повним робочим днем під землею), на яку в свою чергу страхувальниками нараховувалися страхові внески, то у відповідача відсутні підстави не зараховувати до страхового та пільгового стажу позивача вказані періоди роботи.

Суд наголошує, що механізм державного соціального страхування передбачає державні гарантії реалізації застрахованими особами їхніх конституційних прав, а тому позивач не може бути позбавлений права на отримання соціальних гарантій через те, що орган, відповідальний за повноту та своєчасність сплати страхових внесків, своєчасно не вжив дієвих заходів, що призвело до порушення гарантованого державою права на отримання позивачем належної пенсії із солідарної системи з урахуванням страхового стажу.

Беручи до уваги зібрані та досліджені докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови позивачу у зарахуванні до страхового та пільгового стажу (за Списком №1 з повним робочим днем під землею) періоду роботи у ВП Шахтоуправління Нововолинське ДП Волиньвугілля у грудні 2010 року та у ВП Шахта №9 Нововолинська ДП Волиньвугілля з 01 лютого 2018 року по 31 березня 2021 року, з урахуванням якого позивач має право на обчислення пенсії з дня призначення - з 01 лютого 2022 року.

Отже, позов за взаємопов`язаними позовними вимогами належить задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 1211,20 грн, що підтверджується квитанцією від 21 березня 2024 року №2964210150, випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету (а.с.3, 17).

З огляду на задоволення позову на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 1211,20 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, будинок 22В, ідентифікаційний код юридичної особи 13358826) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до страхового та пільгового стажу періодів роботи у грудні 2010 року, з лютого 2018 року по березень 2021 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області здійснити ОСОБА_1 з 01 лютого 2022 року перерахунок та виплату пенсії, зарахувавши до страхового та пільгового стажу періоди роботи у Відокремленому підрозділі Шахтоуправління Нововолинське Державного підприємства Волиньвугілля у грудні 2010 року та у Відокремленому підрозділі Шахта №9 Нововолинська Державного підприємства Волиньвугілля з 01 лютого 2018 року по 31 березня 2021 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області судові витрати у сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять грн 20 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119687286
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —140/3249/24

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні