ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2024 р. справа № 300/5540/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Європошта» до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.08.2022 №003088/0706,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія «Європошта» (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.08.2022 №003088/0706.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач отримав податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 26.08.2022 №003088/0706, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020 грн. Представник товариства вказує на порушення процедури прийняття спірного рішення, оскільки, отримавши акт фактичної перевірки товариством направлено заперечення на нього, які не були враховані при прийнятті податкового повідомлення-рішення, оскільки вони були розглянуті ГУ ДПС в Одеській області вже після винесення спірного рішення.
Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 03.01.2023 відкрив провадження у цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.25-26).
Відповідач скористався правом подання відзиву, в якому вказує на формальне порушення процедури прийняття правильного по суті оскаржуваного рішення. Просив у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, дослідивши і оцінивши докази, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія «Європошта» відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, знаходиться на податковому обліку в органах державної податкової служби.
Наказом ГУ ДПС в Одеській області від 20.07.2022 року №1903-п ''Про проведення фактичної перевірки ТОВ «Фінансова компанія «Європошта» призначено фактичну перевірку Операційної каси №45 у м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 34/17, за результатами якої складений акт від 29.07.2022 №4713/15/09/РРО/40214866.
В акті зазначено, що під час перевірки встановлено порушення п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України, а саме відсутність чеку з торгівлі валютними цінностями обов`язкових реквізитів по формі № ФКЧ-5.
Непогоджуючись із актом перевірки, ТОВ «Фінансова компанія «Європошта» 22.08.2022 направило на адресу ГУ ДПС в Одеській області заперечення №158/022 на акт перевірки 29.07.2022 №4713/15/09/РРО/40214866, яке отримане адресатом 25.08.2022, що підтверджується інформацією з офіційного веб-сайту Укрпошта.
Листом ГУ ДПС в Одеській області від 31.08.2022 №5039/КПР/15-32-07-06-06 позивача повідомлено, що розгляд заперечення на акт фактичної перевірки ТОВ «Фінансова компанія «Європошта» відбудеться 06.09.2022.
01.09.2022 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Європошта» надійшло податкове повідомлення-рішення від 26.08.2022 №003088/0706, на підставі якого до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020 грн.
20.09.2022 позивачем отримано лист ГУ ДПС в Одеській області від 08.09.2022 №5576/КПР/15-32, яким повідомлялося про залишення висновків до Акту про результати фактичної перевірки.
Не погоджуючись із прийнятим ГУ ДПС в Івано-Франківській області податковим повідомленням-рішенням від 26.08.2022 №003088/0706 та вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Згідно з пунктом 80.1 статті 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу (пункт 80.5 статті 80 ПК України).
Відповідно до пункту 81.1 статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
За приписами підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
Правовою підставою для призначення та проведення фактичної перевірки слугував наказ від 20.07.2022 № 1903-п, який прийнято відповідно до підпункту 80.2.2 підпункту 80.2.4 пункту 80.2 статті 80 ПК України.
Відповідно до пункту 81.3 статті 81 ПК України під час проведення перевірок посадові (службові) особи органів державної служби повинні діяти у межах повноважень, визначених цим Кодексом. Керівники і відповідні посадові особи юридичних осіб та фізичні особи - платники податків під час перевірки, що проводиться контролюючими органами, зобов`язані виконувати вимоги контролюючих органів щодо усунення виявлених порушень законів про оподаткування і підписати акт (довідку) про проведення перевірки та мають право надати заперечення на цей акт (довідку).
Пунктом 86.7 статті 86 ПК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
За приписами підпунктів 86.7.1-86.7.3, 86.7.5 пункту 86.7 статті 86 ПК України акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі - матеріали перевірки), розглядаються комісією такого контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (далі комісія з питань розгляду заперечень), яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджуються наказом керівника контролюючого органу.
Розгляд матеріалів перевірки здійснюється комісією з питань розгляду заперечень контролюючого органу протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень відповідно до цього пункту (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у запереченнях, додаткових документах та поясненнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
У разі отримання від платника податків у визначеному цим пунктом порядку заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень, контролюючий орган зобов`язаний повідомити платника податків про місце і час проведення розгляду матеріалів перевірки. Таке повідомлення надсилається платнику податків протягом двох робочих днів з дня отримання від нього заперечень та/або додаткових документів і пояснень, але не пізніше ніж за чотири робочі дні до дня їх розгляду.
Платник податків має право брати участь у процесі розгляду матеріалів перевірки особисто або через свого представника. Безпосередньо під час розгляду матеріалів перевірки платник податку має право надавати письмові та/або усні пояснення з приводу предмета розгляду.
Податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 цього пункту.
Відповідно до пункту 86.8 статті 86 ПК України за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, поданих у порядку, встановленому цією статтею, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 цієї статті.
Судом встановлено, що ТзОВ «Фінансова компанія «Європошта» подало заперечення від 22.08.2022 №158/022 (вх. №40521/6 від 25.08.2022 ГУ ДПС в Одеській області) на акт фактичної перевірки від 29.07.2022 зареєстрованого 01.08.2022 №4713/15/09/РРО/40214866, який отриманий 10.08.2022 та позивачем було дотримано визначений пунктом 86.7 статті 86 ПК України строк надання заперечень на акт перевірки, що підтверджується листом ГУ ДПС в Одеській області від 31.08.2022 №5039/КПР/15-32-07-06-06 (а.с.14), яким позивача повідомлено, що розгляд заперечення відбудеться 06.09.2022 о 10:00 год., в приміщенні ГУ ДПС в Одеській області (кабінет №311) за адресою: м.Одеса, вул. Семінарська, 5 (а.с.14).
Проте, як встановлено судом, оскаржуване у даній справі податкове повідомлення-рішення №003088/0706 прийнято контролюючим органом ГУ ДПС в Івано-Франківській області 26.08.2022, тобто до закінчення строків, передбачених пунктами 86.7, 86.8 статті 86 ПК України, а висновок ГУ ДПС в Одеській області про результати розгляду заперечення на акт фактичної перевірки датується 08.09.2022 (реєстраційний номер 5576/КПР/15-32) (а.с.17-19).
Отже, оскаржуване у даній справі податкове повідомлення-рішення №003088/0706 прийняте 26.08.2022 ГУ ДПС в Івано-Франківській області без дотримання процедури та строків, визначених пунктами 86.7 та 86.8 статті 86 ПК України, передчасно, без дотримання права позивача на участь у процесі прийняття рішень, у зв`язку з чим є протиправним та підлягає скасуванню.
Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду від 14.01.2021 у справі №808/9011/15, від 24.02.2022 у справі №560/8920/20, від 13.07.2022 у справі № 640/20016/18.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08.09.2021 у справі №816/228/17 вказала, що неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. При цьому підставами для скасування таких рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення.
Відтак, оскільки суд дійшов висновку про грубе порушення контролюючим органом пунктів 86.7 та 86.8 статті 86 ПК України щодо дотримання процедури та строків прийняття податкового повідомлення-рішення, тому з наведених вище мотивів та підстав, на підставі наданих суду частиною другою статті 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 26.08.2022 №0030088/0706 належить задовольнити.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Наявним в матеріалах справи платіжним дорученням №356 від 28.12.2022 підтверджується сплата позивачем судового збору за звернення до суду з даним позовом у розмірі 2481,00 грн (а.с.1).
Доказів понесення сторонами будь-яких інших витрат, пов`язаних з розглядом справи суду не надано, відтак підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачена сума судового збору у розмірі 2481,00 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.08.2022 №0030088/0706.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Європошта» (ідентифікаційний код юридичної особи 40214866) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084) сплачений судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят один) гривень 00 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Європошта» (ідентифікаційний код юридичної особи 40214866), адреса: вул. Вовчинецька, 9, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084), адреса: вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018;
Суддя Скільський І.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119688445 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні