Рішення
від 11.06.2024 по справі 400/2431/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2024 р. № 400/2431/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаКазанківської селищної ради Баштанського району Миколаївської області, вул. Миру 208,Казанка,Баштанський район, Миколаївська область,56002,

провизнання бездіяльності протиправною,

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Казанківської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (далі-відповідач), в якому позивач просив суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання покладених на нього обов`язків визначених постановою Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач 15.02.2024 року звернувся до відповідача із заявою про створення комісії відповідно до вимог постанови постановою Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284 про визначення та відшкодування збитків власникам землі та викликати для участі в створеній комісії. Проте, відповідач листом від 26.02.2024 № 02.03-7/3/31597 було відмовлено та зазначено, що для позитивного вирішення питання щодо стягнення збитків, необхідно правильно зафіксувати порушення для чого рекомендуємо звернутися до відповідних органів Держгеокадастру. Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача, оскільки суперечить положенням Земельного кодексу України, постанові Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284, Конституції України та порушує права позивача на отримання відшкодування збитків власнику земельної ділянки.

Ухвалою суду від 25 березня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Дослідив докази, суд, -

ВСТАНОВИВ:

10 вересня 2018 року позивач зареєстрував право власності на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 4823655100:27:000:0091.

19 вересня 2018 року між ОСОБА_1 та ПП «Дар Ланів» укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,75 га ріллі в межах території Казанківської селищної ради, для ведення фермерського господарства за кадастровим номером 4823655100:27:000:0091 строком на 10 років.

Договір оренди земельної ділянки від 19 вересня 2018 року між позивачем та ПП «Дар Ланів» скасовано рішенням Казанським районним судом від 11.12.2019 року. Рішення набрало законної сили 21.06.2021 року.

Як зазначає позивач ПП «Дар Ланів» до теперішнього часу не повертає позивачу зазначену земельну ділянку і позивач втрачає право на отримання збитків з дати укладання договору від 19.09.2018 року.

15.02.2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою про створення комісії відповідно до вимог постанови постановою Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284 про визначення та відшкодування збитків власникам землі та викликати для участі в створеній комісії.

Відповідач листом від 26.02.2024 № 02.03-7/3/31597 повідомив, що Держгеокадастр є єдиним в Україні органом виконавчої влади, який уповноважений на виявлення та обстеження самовільно зайнятих земельних ділянок, нарозрахунок розміру шкоди, заподіяної таким зайняттям, та вжиття заходів щодо повернення відповідних земель власникам. Отже, для позитивного вирішення питання щодо стягнення збитків, необхідно правильно зафіксувати порушення для чого рекомендуємо звернутися до відповідних органів Держгеокадастру.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо не створення комісії по визначенню збитків, шо відшкодовуються власникам землі та землекористувачам, позивач звернувся до суду.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд зважає на наступне.

Статтею 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до статті 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють, зокрема, юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вищезазначених вимог законодавства України Кабінетом Міністрів України 19.04.1993 прийнято постанову № 284, якою затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі Порядок № 284).

Згідно положень пункту 1 Порядку № 284 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Пунктом 2 Порядку № 284 передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відповідно до частини 3 Порядку № 284 відшкодуванню підлягають: вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво; вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень; вартість лісових і деревно-чагарникових насаджень; вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд; понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи; інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані.

Неодержаним доходом в Порядку зазначено дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Аналіз вищенаведених законодавчих положень, дозволяють суду дійти висновку про те, що спеціально уповноваженим органом до компетенції якого віднесено визначення розмірів збитків заподіяних землекористувачам є спеціальні комісії, які на рівні виконавчих комітетів міських рад створюються виключно розпорядженнями їх голів.

Тобто в даному випадку, саме до повноважень Казанківської селищної ради належить питання щодо створення комісії для визначення розміру збитків ОСОБА_1 .

Аналогічного висновку дійшов Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові №120/11814/21-а від 26.01.2023.

Таким чином, суд вважає, що порушене право позивача підлягає судовому захисту та може бути поновлено виключно шляхом зобов`язання Казанківську селищну раду Баштанського району Миколаївської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.02.2024 року про створення комісії відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284 про визначення розмірів збитку, заподіяного позивачеві як власнику земельної ділянки, з урахуванням правового висновку суду.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Казанківської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (вул. Миру 208,Казанка,Баштанський район, Миколаївська область,56002, ідентифікаційний код 04375292) - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Казанківської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (вул. Миру 208,Казанка,Баштанський район, Миколаївська область,56002, ідентифікаційний код 04375292) щодо створення комісії відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284 про визначення розмірів завданих збитків.

3. Зобов`язати Казанківську селищну раду Баштанського району Миколаївської області (вул. Миру 208,Казанка,Баштанський район, Миколаївська область,56002, ідентифікаційний код 04375292) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.02.2024 року про створення комісії відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» від 19.04.1993 № 284 про визначення розмірів завданих збитків, з урахуванням правового висновку суду.

4.Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Казанківської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (вул. Миру 208,Казанка,Баштанський район, Миколаївська область,56002, ідентифікаційний код 04375292) судовий збір у розмірі 1211,20 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. С. Брагар

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119689364
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —400/2431/24

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні