Рішення
від 11.06.2024 по справі 520/34286/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2024 р. Справа № 520/34286/23

Харківський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Військово-лікарської комісії А3306 (Військово-медичний клінічний центр Північного центру) (вул. Культури, 5,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61058, код ЄДРПОУ07931813), 12 Регіональної військово-лікарської комісії (вул. Культури, буд. 5,м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 24983125) про визнання бездіяльності протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними, скасувати постанову військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 року згідно довідки № 6077 (код ЄДРПОУ 07931813, адреса: 61058, м. Харків, вул. Культури, 5) та письмову відмову 12 Регіональної ВЛК (Код ЄДРПОУ: 24983125, адреса:61058, м. Харків, вул. Культури, 5) у проведенні повторного медичного огляду ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби;

- зобов`язати 12 Регіональну військово-лікарську комісію (Код ЄДРПОУ: 24983125, адреса: АДРЕСА_2 ) провести повторний медичний огляд ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з урахуванням всіх висновків суду.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги позивач зазначає, що рішення військово-лікарської комісії, оформлене довідкою від 14.07.2023 №6077 щодо визнання його придатним до військової служби прийнято з порушенням Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, не відображає його реальний стан здоров`я та придатності до військової служби, оскільки гарнізонною ВЛК Військової частини НОМЕР_2 не враховано численну медичну документацію позивача, де зафіксовано захворювання, які унеможливлюють подальше проходження позивачем військової служби. Наголошує, що визнання позивача придатним до військової служби та подальше залучення його до виконання обов`язків ще більш негативно сприятиме погіршенню стану здоров`я останнього. Зазначено, що під час проведення огляду не було застосовано метод індивідуальної оцінки відповідно до вимог пункту 6.9 глав 6 Розділу II Положення ВЛК, ВЛК не було враховано сукупність віку, освіти, військового фаху, підготовки, досвіду, фактичну працездатність, спрямованість та можливість до подальшого проходження військової служби. Не було враховано такого індивідуального підходу і 12 РВЛК під перегляду постанови гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 №6077.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу через систему "Електронний суд" та доставлена до електронного кабінету відповідачів, а також отримана уповноваженими представниками відповідачів за довіреностями.

Представник відповідача 1 надав до суду відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши, що з постанови, оформленої довідкою військово-лікарською комісії від 26.04.2023 року №222, під час проходження медичного огляду військово-лікарською комісією діагностовано у позивача: Хронічний тромбофлебіт глибоких вен лівої нижньої кінцівки з нестійким больовим синдромом та незначним порушенням функції лівої нижньої кінцівки. Придатний до військової служби. Акцентовано увагу суду, що з огляду на правові норми глави 21 розділу ІІ Положення № 402, оцінка визначення ступеню придатності є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії. Таким чином, ВЛК надано виключне право встановлення причинного зв`язку захворювань, травм, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців та вибір формулювань в яких приймаються постанови ВЛК. Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідні повноваження.

Представник відповідача 2 своїм правом на надання відзиву на позов не скористався.

Положеннями ч.1 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно ч.2 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України: за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду.

Відповідно 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, ОСОБА_1 , військовослужбовець ЗС України, у червні 2023 звернувся до гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 для визначення придатності до військової служби.

Довідкою ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6607 встановлено придатність ОСОБА_1 до військової служби.

Адвокатом Декунова С.В. скеровано до Центральної ВЛК ЗСУ звернення щодо не згоди з висновками ВЛК, які викладені у довідці Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6607. У якості додатків до вказаного звернення додано медичну документацію ОСОБА_1 , а саме: медичний документ від лікаря - проктолога Військової частини НОМЕР_2 від 11.07.2023, копія направления на лікування ОСОБА_1 від 13.07.2023 року; копія висновку лікаря від 06.07.2023 року багатопрофільного медичного центру «EBBIBA»: копія ергометричного дослідження багатоступінчастого від 29.06.2023: копія консультативного висновку спеціаліста хірурга-ендокринолога від 10.07.2023 року; копія лабораторних досліджень гормонів щитовидної залози від 06.07.2023 року; копія результатів обстеження від 04.04.2023 року; копія протоколу ехокардіографічного дослідження від 29.06.2023 року; копія рентгенограми від 03.07.2023 року: копія ультразвукового дослідження щитоподібної залози від 10.07.2023 року; копія виписки із медичної картки №757; копія акту дослідження стану здоров`я в неврологічному відділені: копія акта дослідження стану здоров`я №585; 18. копія доплерографії, УЗД щитоподібної залози від 04.07.2023 року: копія медичного обстеження від 06.04.2023 року.

Листом Центральної ВЛК ЗСУ від 28.10.2023 № 598/12307 повідомлено про направлення звернення адвоката ОСОБА_1 для розгляду та надання відповіді за належністю до 12 регіональної військово - лікарської комісії, керуючись п. 3.3 глави 3 розділу І Положення № 402.

Листом 12 регіональної військово - лікарської комісії від 07.11.2023 № 3124, сформованим на адвокатську заяву представника ОСОБА_1 (вх. № 4587 від 03.11.2023) повідомлено позивача, що за встановленими діагнозами та згідно довідки гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.202 № 6077, на підставі статей 43-в, 39-в, 13-г, 64-в, 23-г, 75-в графи ІІ Розладу хвороб Положення, передбачається придатність до військової служби, постанову про придатність до військової служби солдату ОСОБА_1 винесено обґрунтовано, а підстави для проведення повторного медичного огляду з метою визначення ступеню придатності до військової служби позивача відсутні.

Позивач, не погоджуючись з такими рішеннями відповідачів, звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 65 Конституції України Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано приписами Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-ХІІ (тут і надалі - Закон №2232, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з ч.1 ст.1 Закону №2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Як встановлено ч.3 ст.1 Закону №2232 військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

У відповідності до частини 5 статті 1 Закону №2232 від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Згідно із частиною 1 статті 4 Закону №2232 Збройні Сили України та інші військові формування комплектуються військовослужбовцями шляхом: призову громадян України на військову службу; прийняття громадян України на військову службу за контрактом.

Приписами підпункту «б» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону №2232 встановлено, що військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, під час воєнного стану звільняються з військової служби за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі - Закон № 3543-ХІІ) визначає правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Абзацом третім частини 5 статті 22 Закону № 3543-ХІІ передбачено, що особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (далі - Положення №402).

Відповідно до п.1.1 розд.І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з п.1.2 розд.І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 розд. І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до пункту 2.2 розділу І Положення №402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.

Адміністративно-територіальні зони відповідальності штатних ВЛК за проведення військово-лікарської експертизи визначаються наказом Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».

Відповідно до п. 2.4.4. на ВЛК регіону покладаються, серед іншого, організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності.

Згідно з п. 2.4.5. ВЛК регіону має право, зокрема приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК.

Пунктом 2.4.6. розділу І Положення №402 встановлено, що рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Згідно п. 2.5.4. розділу І Положення №402 штатні і позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) з питань військово-лікарської та лікарсько-льотної експертизи підпорядковуються вищим штатним ВЛК.

Відповідно до п. 1.2. розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);

військовослужбовців до військової служби;

військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

військовослужбовців до служби в Десантно-штурмових військах, плаваючому складі, морській піхоті;

кандидатів на навчання у ВВНЗ, ліцеїстів;

кандидатів до військової служби за контрактом;

кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки (далі - МО) та у складі національного персоналу;

військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами;

військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України;

а також з метою визначення:

можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном;

необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я;

потреби у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва);

потреби у тривалому лікуванні.

Пунктом 1.2. розділу ІІ Положення №402 встановлено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Відповідно до п. 20.2. Положення №402 постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК.

Постанови штатних ВЛК про ступінь придатності до військової служби можуть прийматися як за результатом проведеного медичного огляду в цих ВЛК, так і на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів.

Пунктом 20.3 Положення №402 передбачено, що при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту:

а) "Придатний" (зокрема, до військової служби);

б) "Непридатний" (зокрема, до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час (На воєнний час приймається постанова: "Обмежено придатний до військової служби"); до військової служби за контрактом; для підготовки до участі у МО;

в) "Потребує";

г) "Обмежено придатний до військової служби".

ґ) "Тимчасово непридатний".

д) У зв`язку з нетранспортабельністю переїзд до (вказати місцевість)


протипоказаний (постанова приймається тільки щодо членів сімей військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби)).

е) Протипоказань до виходу в море на підводному човні (надводному кораблі) немає.

є) "На підставі статті ____ графи _____ Розкладу хвороб та графи _____ ТДВ "____" вихід у море на підводному човні (надводному кораблі) протипоказаний.

Згідно з п.20.4 Положення №402 За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку непридатності до військової служби або обмежену придатність осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов:

"непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час";

"обмежено придатний до військової служби".

За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов:

"обмежено придатний до військової служби";

"придатний до військової служби".

У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову "придатний до військової служби".

Відповідно до п. 22.12 Положення №402, постанова ВЛК про ступінь придатності військовослужбовця до військової служби чинна протягом 12 місяців з моменту проведення медичного огляду.

Постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатними до військової служби у мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повинні бути реалізовані негайно.

Якщо постанова ВЛК не реалізована та в стані здоров`я оглянутого, незалежно від терміну, за його заявою або висновками лікарів закладів охорони здоров`я (установ) виникли зміни, то проводиться повторний медичний огляд.

Як зазначено у позовній заяві, 14.07.2023 гарнізонною ВЛК Військової частини НОМЕР_2 проведено медичний огляд ОСОБА_1 , про що видано довідку від 14.07.2023 № 6077, у якій позивачу діагностовано хронічний тромбофлебіт глибоких вен лівої нижньої кінцівки з нестійким больовим синдромом та незначним порушенням функції лівої нижньої кінцівки. Придатний до військової служби.

Вказані обставини підтверджено відповідачем 1 у відзиві на позов.

Представник позивача, як на підставу визнання оскаржуваної постанови від 14.07.2023, яка оформлена вигляді довідки № 6077 протиправною та наполягаючи на її скасуванні, вказує на те, що вказане рішення суперечить медичній документації позивача, зокрема, консультативним висновкам, випискам, лабораторним дослідженням, знімкам того.

Тобто постанова ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023, яка оформлена у вигляді довідки № 6077, не відповідає встановленому критерію придатності здоров`я позивача до проходження військової служби і не дозволяє ОСОБА_1 проходити військову службу та, особливо, виконувати бойові завдання належним чином, зміст довідки не відповідає дійсним діагнозам та показникам стану організму позивача, а медичний огляд проводився поверхнево, всупереч Положення № 402.

Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач не був позбавлений права надати лікарям ВЛК Військової частини НОМЕР_2 свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби за станом здоров`я та які були скеровані адвокатом позивачем із заявою до ЦВЛК.

Однак, матеріали справи не містять доказів на підтвердження реалізації вищезазначеного права позивачем під час проходження ним ВЛК при Військовій частині НОМЕР_2 у липні 2023 року, що в свою чергу викликало б сумніви щодо придатності позивача до подальшої військової служби в особливий період та слугувало підставою для прийняття ВЛК відповідного рішення (постанови ВЛК).

Зі змісту позовної заяви судом не встановлено протилежного.

Також позивачем не надано до суду доказів на підтвердження відмови ВЛК Військової частини НОМЕР_2 у прийнятті від позивача вказаних документів під час проходження ОСОБА_1 ВЛК чи взагалі надання відповідачем 1 оцінки медичній документації позивача, яка залучена позивачем до матеріалів справи.

Стосовно аргументу позивача про те, що під час формування у довідці ВЛК від 14.07.2023 № 6077 висновків щодо стану здоров`я позивача, не застосовано метод індивідуальної оцінки придатності до військової служби, не враховано вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, за наслідком чого ВЛК Військової частини НОМЕР_2 не дотримано порядку проведення медичного огляду, суд звертає увагу, що питання про вірність медичних висновків щодо стану здоров`я позивача не є юридичним, та не може бути вирішено судом у межах розгляду адміністративної справи.

Окрім того, у даному випадку суд не має підстав для висновку про необ`єктивне визначення лікарями-спеціалістами стану здоров`я позивача на момент огляду, з огляду на відсутність доказів на підтвердження повідомлення позивачем лікарям регіональної ВЛК Військової частини НОМЕР_3 усієї інформації з цього приводу.

Суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ.

Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення №402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.

Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач не був позбавлений права надати лікарям гарнізонної ВЛК свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють подальше проходження ним військової служби за станом здоров`я.

Отже, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що не придатний до військової служби.

Подібна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12 червня 2020 року справа №810/5009/18, від 09 грудня 2020 року справа № 814/2722/16, від 12 лютого 2021 року справа № 820/5570/16.

Також слід зазначити, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.

Верховний Суд у постанові від 10 лютого 2022 року у справі № 160/7153/20 зазначив, що дискреційні повноваження це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № К (80)2, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Отже, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними) (рішення Верховного Суду у справі № 826/10085/16).

Здійснюючи судочинство Європейський суд неодноразово аналізував наявність, межі, спосіб та законність застосування дискреційних повноважень національними органами, їх посадовими особами. Зокрема, в рішенні Європейського суду з прав людини від 17 грудня 2004 року у справі «Педерсен і Бодзгор проти Данії» зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних державних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї.

Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належали б до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.

Суд зазначає, що згідно вимог Положення, ступінь придатності до військової служби визначається ВЛК після проведення медичного огляду військовослужбовців, відповідно до діагностованих хвороб, станів та фізичних вад, а не за встановленими медико-соціальними експертними комісіями групами інвалідності.

Таким чином, ВЛК надано виключне право встановлення ступеню придатності до військової служби та вибір формулювань, в яких приймаються постанови ВЛК. Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідні повноваження.

Підсумовуючи вищезазначене, враховуючи те, що судом не встановлено обставин не врахування ВЛК Військової частини НОМЕР_2 медичних документів ОСОБА_1 , стану здоров`я позивача під час формування спірної довідки від 14.07.2023 № 6077, суд приходить до висновку про відсутність підстав для скасування постанови Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 року згідно довідки № 6077, а тому позовні вимоги у цій частині задоволенню не підлягають.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправної та скасування письмової відмови 12 Регіональної ВЛК у проведенні повторного медичного огляду ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби та зобов`язати 12 Регіональну військово-лікарську комісію провести повторний медичний огляд ОСОБА_1 з урахуванням всіх висновків суду, суд зазначає наступне.

Згідно з п.п. 2.3.1 п.2.3 Положення №402 ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.

Відповідно до підпункту 2.3.3. пункту 2.3 Положення № 402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України, а також поміж інших повноважень, розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Згідно п. п. 2.3.4. пункту 2.3 Положення № 402 ЦВЛК має право перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи та розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що відповідно до п. 2.4.4 п. 2.4 розділу І Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються обов`язки, зокрема, з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Згідно з п. 2.4.5 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.

Рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд (п. 2.4.6. розділу І Положення № 402).

Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (п. 2.4.10. розділу І Положення № 402).

Таким чином, із наведених вище норм Положення № 402 слідує, що перегляд ВЛК регіону постанов гарнізонних ВЛК є не способом досудового врегулювання спору, а є складовою частиною процесу проведення військово-лікарської експертизи, яка визначає придатність за станом здоров`я до військової служби військовослужбовців та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, передбачених п. 1.1 розділу І Положення № 402, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служб, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК. До штатних ВЛК належать, зокрема, ВЛК регіону, до повноважень яких належить розгляд скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи. ВЛК регіону також мають право оглядати військовослужбовців, скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд. Постанови регіональних ВЛК можуть бути оскаржені до ЦВЛК або до суду.

Пунктом 1.1 розділу ІІ Положення № 402 передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

Суд зауважує, що Положення № 402 унормовує, що ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Суд приймає до уваги, що адвокат позивача, направляючи до ЦВЛК адвокатський запит щодо незгоди з постановою ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6077 на підтвердження захворювань ОСОБА_1 додано відповідну медичну документацію заявника, а саме: медичний документ від лікаря - проктолога Військової частини НОМЕР_2 від 11.07.2023, копія направления на лікування ОСОБА_1 від 13.07.2023 року; копія висновку лікаря від 06.07.2023 року багатопрофільного медичного центру «EBBIBA»: копія ергометричного дослідження багатоступінчастого від 29.06.2023: копія консультативного висновку спеціаліста хірурга-ендокринолога від 10.07.2023 року; копія лабораторних досліджень гормонів щитовидної залози від 06.07.2023 року; копія результатів обстеження від 04.04.2023 року; копія протоколу ехокардіографічного дослідження від 29.06.2023 року; копія рентгенограми від 03.07.2023 року: копія ультразвукового дослідження щитоподібної залози від 10.07.2023 року; копія виписки із медичної картки №757; копія акту дослідження стану здоров`я в неврологічному відділені: копія акта дослідження стану здоров`я №585; 18. копія доплерографії, УЗД щитоподібної залози від 04.07.2023 року: копія медичного обстеження від 06.04.2023 року.

Окремо суд звертає увагу, що із виписки з медичної карти стаціонарного хворого № 3372 форми № 027/о від 14.08.2023 (яка сформована після проведення 24.07.2023 операції) вбачається, що ОСОБА_1 визначено потребу представлення на ВЛК для визначення придатності для подальшого проходження служби.

Водночас, як вбачається з листа 12 РВЛК від 07.11.2023 № 3124 (куди ЦВЛК перенаправлено адвокатське звернення представника ОСОБА_1 , яке було адресовано первинно ЦВЛК), повідомлено адвоката ОСОБА_1 , що за встановленими діагнозами та згідно довідки гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.202 № 6077, на підставі статей 43-в, 39-в, 13-г, 64-в, 23-г, 75-в графи ІІ Розладу хвороб Положення, передбачається придатність до військової служби, постанову про придатність до військової служби солдату ОСОБА_1 винесено обґрунтовано, а підстави для проведення повторного медичного огляду з метою визначення ступеню придатності до військової служби позивача відсутні.

Тобто, зі змісту вказаного листа 12 РВЛК від 07.11.2023 № 3124 не вбачається дотримання суб`єктом владних повноважень положень Порядку № 402 в частині дослідження медичної документації позивача, підтверджуючих медичних документів ОСОБА_1 (які були скеровані разом з адвокатським зверненням до ЦВЛК) з метою встановлення дійсного стану здоров`я військовослужбовця та з урахуванням всіх скарг останнього щодо наявних у позивача захворювань, не надано оцінку результатів попереднього обстеження позивача у профільних лікарів, не аргументовано відсутність необхідності повторного медичного чи контрольного огляду військовослужбовця та/чи направлення останнього у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд, з метою підтвердження чи спростування ступеня придатності до військової служби відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України № 402, враховуючи виписку з медичної карти стаціонарного хворого № 3372 форми № 027/о від 14.08.2023 (яка сформована після проведення 24.07.2023 операції), де ОСОБА_1 визначено потребу представлення на ВЛК для визначення придатності для подальшого проходження служби.

Тобто, 12 РВЛК під час перегляду довідки гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.202 № 6077 обмежилась лише формальним (поверхневим) дослідженням змісту самої довідки гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.202 № 6077 щодо придатності ОСОБА_1 до подальшої військової служби без вивчення та надання оцінки об`єктивному стану здоров`я військовослужбовця.

Також, суд звертає увагу на те, що у відповідності до п. 2.4.5 Постанови № 402 (у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин), ВЛК регіону має право приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК, та саме постанови регіональних ВЛК можуть бути оскаржені до ЦВЛК або до суду.

Відтак, законодавцем визначено, що регіональні ВЛК оформлюють результат перегляду гарнізонної ВЛК саме у вигляді вмотивованої постанови (а не листа як у даному випадку) з викладенням всіх обставин та аргументів.

Саме така постанова є актом індивідуальної дії, який в подальшому скаржник може оскаржити у відповідності до п. 2.3.5. Положення 402 та є підставою для перегляду її ЦВЛК або в судовому порядку.

Суд зазначає, що відсутність належним чином оформленої постанови РВЛК про перегляд постанови гарнізонної ВЛК свідчить, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку, що адвокатський запит представника позивача щодо незгоди з постановою гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6077 та сама постанова гарнізонної ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6077 розглянута 12 РВЛК не у відповідності до приписів Положення №402 та 12 РВЛК повинна була розглянути заяву представника позивача про перегляд постанови ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6077 в розрізі встановлених позивачу діагнозів у сукупності з результатами обстеження та за результатами такого розгляду надати відповідь (постанову) про правомірність/неправомірність постанови ВЛК Військової частини НОМЕР_2 від 14.07.2023 № 6077.

Разом з тим, оскаржувана відмова 12 РВЛК, оформлена листом від 07.11.2023 № 3124 є одним із способів реалізації відповідачем 2 повноважень в сфері проходження громадянами України військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України, а суд не може перебирати на себе дискреційні повноваження РВЛК щодо перегляду рішень гарнізонних ВЛК, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправною бездіяльність 12 Регіональної військово-лікарської комісії щодо неналежного розгляду адвокатської заяви представника ОСОБА_1 (вх. № 4587 від 03.11.2023) про перегляд рішення гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_2 , оформленого довідкою від 14.07.2023 № 6077 про визнання придатним ОСОБА_1 до військової служби без дотриманням процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 та зобов`язання 12 Регіональної військово-лікарської комісії повторно розглянути адвокатську заяву представника ОСОБА_1 (вх. № 4587 від 03.11.2023) про перегляд рішення гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_2 , оформленого довідкою від 14.07.2023 № 6077 про визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби, прийнявши відповідне рішення із дотриманням процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд висновує, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню у обраний судом спосіб.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень ст.139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Військово-лікарської комісії А3306 (Військово-медичний клінічний центр Північного центру) (вул. Культури, 5,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61058, код ЄДРПОУ 07931813), 12 Регіональної військово-лікарської комісії (вул. Культури, буд. 5,м. Харків, 61058, код ЄДРПОУ 24983125) про визнання бездіяльності протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність 12 Регіональної військово-лікарської комісії щодо неналежного розгляду адвокатської заяви представника ОСОБА_1 (вх. № 4587 від 03.11.2023) про перегляд рішення гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_2 , оформленого довідкою від 14.07.2023 № 6077 про визнання придатним ОСОБА_1 до військової служби без дотримання процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.

Зобов`язати 12 Регіональну військово-лікарську комісію (код ЄДРПОУ 24983125) повторно розглянути адвокатську заяву представника ОСОБА_1 (вх. № 4587 від 03.11.2023) про перегляд рішення гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_2 , оформленого довідкою від 14.07.2023 № 6077 про визнання придатним ОСОБА_1 до військової служби, прийнявши відповідне рішення із дотриманням процедури, яка передбачена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджену Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя А.С.Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119690118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —520/34286/23

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні