Рішення
від 12.06.2024 по справі 520/8283/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

12 червня 2024 р. справа № 520/8283/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" (вул. Соборна, буд. 1/4, с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62441, код ЄДРПОУ 39075162) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області та Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" у застосуванні положень пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, що оформлені Листом Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №56855/6/20-40-07-11-10 від 07.11.2023;

- скасувати Рішення Державної податкової служби України №3390/6/99-00-06-03-03-06 від 09.02.2024 про результати розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" від 07.11.2023;

- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Харківській області прийняти рішення про застосування спеціальних правил, які встановлені пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО", з урахуванням Заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" від 24.10.2023 про втрату первинних документів.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 у вказаній адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у відповідності до п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі, при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Головним управлінням ДПС у Харківській області у листі №56855/6/20-40-07-11-10 від 07.11.2023 відмовлено у прийнятті заяви ТОВ "ВАТЕРПРО" про втрату первинних документів від 24.10.2023, що була подана в порядку підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. В зазначеному Листі ГУ ДПС у Харківській області підставою відмови зазначає те, що ТОВ "ВАТЕРПРО" не було надано достатньо доказів на підтвердження факту втрати первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання. Державною податковою службою України оскаржуваний Лист №56855/6/20-40-07-11-10 від 07.11.2023 залишено в силі Рішенням про результати розгляду скарги №3390/6/99-00-06-03-03-06 від 09.02.2024. ТОВ "ВАТЕРПРО" не погоджується з вказаними діями ГУ ДПС у Харківській області та рішенням ДПС України, що стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Представник відповідача, Головного управління ДПС у Харківській області, надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що на підтвердження втрати первинних документів ТОВ "ВАТЕРПРО" не надано в повному обсязі необхідних документів, а надані документи не містять повної інформації, яка підтверджувала факт втрати документів підприємства. З урахуванням викладеного, за результатами розгляду заяви ТОВ "ВАТЕРПРО" про втрату первинних документів за період з 01.02.2015 по 23.02. 2022 ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, викладене у листі від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10.

У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що відповідачем не додано до відзиву жодного доказу на підтвердження викладених в ньому тверджень. Крім того, жоден нормативно-правовий акт не містить конкретно визначеного переліку документів, що має надати Товариство під час реалізації свого права при подачі заяви про втрату первинних документів відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Натомість, ТОВ "ВАТЕРПРО" у адміністративному позові детально описує безпідставність тверджень ГУ ДПС у Харківській області щодо підстави відмови у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.

Від ДПС України також надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначає, що ДПС України, ознайомившись з доводами та аргументами ТОВ "ВАТЕРПРО", покладеними в обґрунтування позовних вимог, вважає їх безпідставними та помилковими, а позов відповідно таким, що не підлягає задоволенню, оскільки під час розгляду матеріалів скарги встановлено, що в акті комісійного обстеження Циркунівської сільської військової адміністрації від 06.03.2023 про пошкоджене майно зазначено про наступні обстежені об`єкти: будівля під розміщення цеху металообробки, насосна станція, виробничо-складська будівля, склад металу, галтовочна дільниця. В даному акті відсутня інформація про об`єкт (будівлю, споруду), який використовувався під офіс та/або приміщення для зберігання первинних документів. Також, до скарги ТОВ "ВАТЕРПРО" не додано правовстановлюючих документів на об`єкт за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, та технічні паспорти на будівлі, які б підтверджували інформацію щодо розташування за вказаною адресою офісного приміщення та/або приміщення для зберігання первинних документів. Крім цього, згідно з даними ІКС ДПС повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП на об`єкт оподаткування «Виробнича ділянка» за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, ТОВ "ВАТЕРПРО" до контролюючого органу подано 08.08.2023. До скарги ТОВ «ВАТЕРПРО» також надано копію витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 07.10.2022 №12022221340000458, в якому зазначено, що з 24.02.2022 по 07.10.2022 мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил чи інших відомств РФ що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру частину по території домоволодіння за адресою Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, внаслідок чого було пошкоджено приміщення ТОВ "ВАТЕРПРО" за адресою Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4. При цьому, в даному витязі відсутня інформація про знищені первинні документи ТОВ "ВАТЕРПРО". З урахуванням вищевикладеного, ДПС України прийшло до висновку про доцільність відмови у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, у зв`язку з чим, скаргу ТОВ "ВАТЕРПРО" залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Харківській області, викладене у листі від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10 - без змін.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО", ідентифікаційний код юридичної особи - 39075162, місцезнаходження юридичної особи: вул. Соборна, буд. 1/4, с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62441, зареєстроване у передбаченому законом порядку як суб`єкт господарювання, знаходиться на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основним видом діяльності ТОВ "ВАТЕРПРО" за КВЕД є 25.62 Механічне оброблення металевих виробів.

Відповідно до Наказу "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" №309 від 22.12.2022, с. Циркуни Циркунівської сільської територіальної громади з 24.02.2022 по 07.05.2022 включено до переліку територій, які було тимчасово окуповані рф, та з 07.05.2022 - включено до територій можливих бойових дій.

ТОВ "ВАТЕРПРО" подано до ГУ ДПС у Харківській області заяву від 24.10.2023 №2/10 про втрату первинних документів, в якій зазначено, що з першого дня повномасштабного вторгнення військ російської федерації, територія ТОВ "ВАТЕРПРО" була захоплена та окупована військовими російської федерації, співробітники ТОВ "ВАТЕРПРО" не допускалися на територію підприємства. Внаслідок злочинних дій російської федерації, які полягали у незаконній військовій окупації села Циркуни, у тому числі і території ТОВ "ВАТЕРПРО", регулярних ракетних та артилерійським обстрілам, працівники та керівник ТОВ "ВАТЕРПРО" не мали доступу до приміщень де знаходилося обладнання, комп`ютери та первинні документи. В зв`язку з цим були частково знищені та втрачені бухгалтерські документи за період з 01.02.2015 по 23.02.2022.

На підтвердження втрати первинних документів ТОВ "ВАТЕРПРО" надані: акт комісійного обстеження Циркунівської сільської військової адміністрації від 06.03.2023; акт б/н від 25.04.2023 на частково знищені і відсутні бухгалтерські документи; фото знищених, розкиданих та відсутніх документів ТОВ "ВАТЕРПРО".

За результатами розгляду заяви ТОВ "ВАТЕРПРО" про втрату первинних документів ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, викладене у листі від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10.

Підставою відмови ГУ ДПС у Харківській області зазначено, що ТОВ "ВАТЕРПРО" не надано обґрунтування обставин, що призвели до втрати первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, що передбачено абз. 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а саме відсутній витяг Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження стосовно фіксації вчинених агресором правопорушень.

Не погодившись із вказаною відмовою, ТОВ "ВАТЕРПРО" подало скаргу до ДПС України на відповідь ГУ ДПС у Харківській області від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10.

На підтвердження втрати первинних документів ТОВ "ВАТЕРПРО" до вищевказаної скарги були додані наступні документи:

- акт комісійного обстеження Циркунівської сільської військової адміністрації від 06.03.2023;

- акт б/н від 25.04.2023 на частково знищені і відсутні бухгалтерські документи;

- фото знищених, розкиданих та відсутніх документів ТОВ "ВАТЕРПРО";

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження стосовно фіксації вчинених агресором правопорушень на території ТОВ "ВАТЕРПРО".

За результатами розгляду скарги ДПС України прийнято рішення від 09.02.2024 №3390/6/99-00-06-03-03-06, яким рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, викладене у листі від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10, залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Підставою прийняття такого рішення ДПС України зазначено наступне.

Під час розгляду матеріалів скарги встановлено, що в наданому акті комісійного обстеження Циркунівської сільської військової адміністрації від 06.03.2023 про пошкоджене майно зазначено про наступні обстежені об`єкти: будівля під розміщення цеху металообробки, насосна станція, виробничо-складська будівля, склад металу, галтовочна дільниця.

В даному акті відсутня інформація про об`єкт (будівлю, споруду), який використовувався під офіс та/або приміщення для зберігання первинних документів.

Також, до скарги ТОВ "ВАТЕРПРО" не додано правовстановлюючих документів на об`єкт за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, та технічні паспорти на будівлі, які б підтверджували інформацію щодо розташування за вказаною адресою офісного приміщення та/або приміщення для зберігання первинних документів.

Крім того, згідно з даними ІКС ДПС повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП на об`єкт оподаткування «Виробнича ділянка» за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, ТОВ "ВАТЕРПРО" до контролюючого органу подано 08.08.2023.

До скарги ТОВ "ВАТЕРПРО" надано копію витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 07.10.2022 №12022221340000458, в якому зазначено, що з 24.02.2022 по 07.10.2022 мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил чи інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру частину по території домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , внаслідок чого було пошкоджено приміщення ТОВ "ВАТЕРПРО" за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4.

При цьому в даному витязі відсутня інформація про знищені первинні документи ТОВ "ВАТЕРПРО".

Не погодившись із вказаними рішеннями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України.

У відповідності до пп. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України, зазначений кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно зі ст. 16 ПК України, платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За правилами пункту 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Отже, наведеною нормою передбачено, по-перше, обов`язок платника податків вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів; по-друге, надавати посадовим особам контролюючого органу документи, необхідні для проведення контролюючим органом перевірки, крім випадків їх виїмки або іншого вилучення правоохоронними органами.

Пунктом 44.3 ст. 44 ПК України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

Відповідно до пункту 44.5 ст. 44 ПК України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Водночас, згідно зі ст. 32 Закону України від 24 грудня 1993 року №3814-XII «Про Національний архівний фонд та архівні установи», об`єднання громадян і релігійні організації, а також підприємства, установи та організації, засновані на приватній формі власності, мають право створювати архівні підрозділи для постійного або тимчасового зберігання документів, що не належать державі, територіальним громадам, передавати документи Національного архівного фонду на зберігання до державних та інших архівних установ. Зазначені юридичні особи зобов`язані забезпечити збереженість документів, що нагромадилися за час їх діяльності, до проведення експертизи їх цінності в порядку, встановленому цим Законом, та протягом року з дня реєстрації цих юридичних осіб в установленому законодавством порядку погодити свою номенклатуру справ з однією з державних архівних установ або архівним відділом міської ради.

У разі ліквідації зазначених юридичних осіб ліквідаційні комісії зобов`язані забезпечити впорядкування та збереженість документів, у тому числі документів з кадрових питань (особового складу), регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахуванням і виплатою заробітної плати працівникам, і за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою визначити місце подальшого зберігання архівних документів цих юридичних осіб.

Положення про архівні підрозділи об`єднань громадян, релігійних організацій, а також підприємств, установ та організацій, заснованих на приватній формі власності, затверджуються їх засновниками з урахуванням рекомендацій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжувався у встановленому порядку.

Отже, з 24.02.2022 та по теперішній час на території України триває воєнний стан.

З метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом вказаного періоду, Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Так, підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Отже, за змістом вказаних норм, платник податків зобов`язаний зберігати первинні документи бухгалтерського обліку на підставі яких формувались показники податкової звітності протягом встановлених строків. Водночас, ті платники податків, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, можуть застосувати спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Зокрема, платники податків, які втратили первинні документи у зв`язку з їх знищенням чи зіпсуттям на територіях де ведуться (велися) активні бойові дії або у зв`язку з їх знаходженням на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, мають право подати податковому органу відповідне повідомлення у якому окрім іншого, зазначаються податкові (звітні) періоди за які втрачені документи та перелік цих документів. Подання такого повідомлення зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку не проводити перевірку тих податкових (звітних) періодів, які зазначені в повідомленні та документи по яким втрачені.

Тобто, обов`язковою умовою для застосування спеціальних правил підтвердження даних податкового обліку, встановлених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням активних бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території.

При цьому, обставини неможливості вивезення документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.

В іншому випадку, без перевірки підтвердження об`єктивних причин це призвело б до безпідставного застосування до платників податків підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та надання таким платникам податків переваг та можливості не у повному обсязі виконувати податкові обов`язки.

Суд зазначає, що порядок дій у разі виявлення втрати або знищення бухгалтерських документів, визначено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995.

Так, за змістом вказаного Положення, у разі втрати або знищення документів бухгалтерського обліку, керівник підприємства перш за все зобов`язаний повідомити про цей факт правоохоронні органи, створити комісію, яка повинна з`ясувати перелік документів, які втрачено або знищено, а також причини, що зумовили їх втрату або знищення.

Також, про втрату первинних документів, протягом п`яти днів має бути повідомлено і орган Державної податкової служби за основним місцем обліку шляхом подання заяви у довільній формі, у якій, серед іншого, зазначається перелік втрачених документів та їх конкретні реквізити. Проте, зазначеної заяви у встановлені строки ТОВ "ВАТЕРПРО" не подавало, здійснення господарської діяльності останнім не зупинялось.

Натомість, лише 24.10.2023 позивач подав ГУ ДПС у Харківській області заяву, в якій зазначалось про втрату первинних документів бухгалтерського обліку.

Суд зауважує, що вказана заява не відповідає вимогам встановленим підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, оскільки не містить переліку втрачених документів з їх конкретними реквізитами, інформацією про конкретні податкові (звітні) періоди, за які були пошкоджені первинні документи.

Крім того, судовим розглядом встановлено, що за фактом знищення первинних документів на окупованій території, а саме за адресою: АДРЕСА_1 , не було відкрито кримінального провадження.

Наявний в матеріалах справи витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 07.10.2022 №12022221340000458, містить інформацію про те, що з 24.02.2022 по 07.10.2022 мало місце порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил чи інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру частину по території домоволодіння за адресою АДРЕСА_1 , внаслідок чого було пошкоджено приміщення ТОВ "ВАТЕРПРО" за адресою Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4.

Однак, в даному витязі відсутня інформація про знищені первинні документи ТОВ "ВАТЕРПРО".

Суд звертає увагу, що на розгляд як заяви, так і скарги, позивачем не надавались правовстановлюючі документи на об`єкт за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, та технічні паспорти на будівлі, які б підтверджували інформацію щодо розташування за вказаною адресою офісного приміщення та/або приміщення для зберігання первинних документів.

Крім того, суд враховує, що повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП на об`єкт оподаткування «Виробнича ділянка» за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Циркуни, вул. Соборна, буд. 1/4, ТОВ "ВАТЕРПРО" до контролюючого органу подано лише 08.08.2023.

На підставі вищевикладеного, надані позивачем разом і заявою документи не підтверджують належним чином факт знищення первинних документів ТОВ "ВАТЕРПРО".

З огляду на викладене, судовим розглядом не встановлено неправомірності прийнятих контролюючими органами оскаржуваного рішення, викладеного у листі ГУ ДПС у Харківській області від 07.11.2023 №56855/6/20-40-07-11-10, та рішення ДПС України за результатами розгляду скарги від 09.02.2024 №3390/6/99-00-06-03-03-06, а отже, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог щодо їх скасування.

Як наслідок, похідна вимога про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Харківській області прийняти рішення про застосування спеціальних правил, які встановлені пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО", з урахуванням заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" від 24.10.2023 про втрату первинних документів, задоволенню також не підлягає.

Також, суд відхиляє доводи позивача про те, що рішення з приводу спірного питання не ухвалювалося, оскільки оскаржувана відмова викладена ГУ ДПС у Харківській області у формі листа, з огляду на те, що за цитованими вище нормами Податкового кодексу України не встановлено визначеної форми рішення податкового органу, яке приймається на підставі розгляду заяви про втрату первинних документів. Ці норми вказують лише на те, що зазначене рішення податкового органу має бути вмотивованим. Отже, викладення його у формі листа без зазначення слова "рішення" не змінює його суті та правових наслідків.

При розгляді справи судом встановлено ухвалення з боку відповідача - ГУ ДПС у Харківській області управлінського рішення, яке відповідає ознакам, наведеним в п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України.

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАТЕРПРО" (вул. Соборна, буд. 1/4, с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62441, код ЄДРПОУ 39075162) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119690188
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —520/8283/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні