Рішення
від 12.06.2024 по справі 520/9625/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

12 червня 2024 р. справа № 520/9625/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ВІП" (вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702, код ЄДРПОУ 39310163) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2, смт. Шевченкове, Куп`янський район, Харківська область, 63601, ЄДРПОУ 45098470) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "ВІП" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Розпорядження №434 від 12.10.2023, винесене Відповідачем;

- зобов`язати Відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської та Новомиколаївської сільських рад на території Шевченківського району Харківської області, з кадастровим номером 6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га та з кадастровим номером 6325785500:01:002:0342, площею 23,2083 га потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати Позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати орендної плати за землю за 2023 р. та пільги зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельну ділянку.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 у вказаній адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у відповідності до п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі, при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що ФГ "ВІП" володіє на праві оренди земельними ділянками, які знаходяться на території с. Березівка та с. Новомиколаївка Шевченківської селищної територіальної громади Харківської області. Власником вищезазначених земельних ділянок є Шевченківська селищна рада Харківської області. З метою отримання пільг з місцевих податків та зборів (орендної плати за землю та сплати єдиного податку ІV групи у 2023 р.) позивач звернувся до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області із відповідними заявами, але відповідачем винесено Розпорядження №434 від 12.10.2023 про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП". Позивач з даним Розпорядженням не погоджується у повному обсязі, вважає його протиправним з огляду на те, що воно прямо суперечить Наказу №309 від 22.12.2022 та нормам Податкового кодексу України. Так, землі с. Березівка та с. Новомиколаївка Шевченківської територіальної громади розташовані на територіях, де велися активні бойові дії, а також, ці землі тривалий час перебували у тимчасовій окупації, але всупереч цих фактів, які підтверджені законодавчими нормативними актами, відповідач не визнав територію земельної ділянки потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та прийняв Розпорядження, яким відмовив ФГ "ВІП" у звільненні від місцевих податків і зборів у зв`язку з відсутністю потенційної загрози забруднення вибухонебезпечними предметами земельних ділянок. Вказане слугувало підставою звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що для об`єктивного прийняття рішення робочою групою зі складу комісії з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області проведене обстеження земельних ділянок, розташованих за межами села Березівка та села Новомиколаївка Куп`янського району Харківської області, за результатами якого встановлено, що земельні ділянки площею 5,8478, код КВЦПЗД (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та площею 23,2083 га код КВЦПЗД (01.02) для ведення фермерського господарства є сільськогосподарськими землями, використовуються ФГ "ВІП" на умовах оренди. Дані земельні ділянки на сьогоднішній день не оброблені, захаращені бур`янами, слідів знаходження вибухонебезпечних предметів, уламків та воронок від вибухових пристроїв не виявлено. Земельні ділянки, які знаходяться поблизу даної території обробляються їх власниками (користувачами). При цьому, ФГ "ВІП" до Шевченківської селищної військової адміністрації з питання внесення даної земельної ділянки в чергу на розмінування не зверталися, документи щодо звернень до інших установ щодо розмінування не надходили. Крім того, представник відповідача зазначає, що ФГ "ВІП" може звернутися з метою нетехнічного обстеження орендованих земельних ділянок до органів ДСНС та надати результати обстеження для прийняття відповідних рішень, в той час як Шевченківська селищна військова адміністрація не здійснює господарську діяльність у сфері протимінної діяльності, її працівники не мають допусків до проведення робіт та надання послуг у сфері протимінної діяльності. Враховуючи вищевказане, на думку відповідача, оскаржуване розпорядження про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП" прийнято правомірно, а отже, не підлягає скасуванню.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Місцезнаходження Фермерського господарства "ВІП", ідентифікаційний код юридичної особи - 39310163, вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702. Основним видом діяльності за КВЕД є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

ФГ "ВІП" на умовах оренди користується земельною ділянкою площею 5,8478, код КВЦПЗД (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованою у с. Березівка Шевченківської селищної територіальної громади, та земельною ділянкою площею 23,2083 га, код КВЦПЗД (01.02) для ведення фермерського господарства є сільськогосподарськими землями, розташованою у с. Новомиколаївка Шевченківської селищної територіальної громади.

Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, Шевченківська селищна територіальна громада з 24.02.2022 по 26.02.2022 була територією активних бойових дій. З 26.02.2022 по 08.09.2022 села Березівка та Новомиколаївка Шевченківської селищної територіальної громади віднесені до територій, які були тимчасово окуповані Російською Федерацією.

ФГ "ВІП" звернулось до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області із заявами від 31.08.2023 про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами, в яких просило визнати земельну ділянку площею 5,8478 га, яка розташована за межами с. Березівка, та земельну ділянку площею 23,2083 га, яка розташована за межами с. Новомиколаївка на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати пільги зі сплати єдиного податку четвертої групи з 08.09.2022 по 31.12.2022, зі сплати єдиного податку четвертої групи з 01.01.2023 по 31.12.2023, зі сплати орендної плати на 2023 рік.

Робочою групою зі складу комісії з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області проведене обстеження земельних ділянок, розташованих за межами села Березівка та села Новомиколаївка, Куп`янського району Харківської області, за результатами якого 05.10.2023 складено Акт обстеження земельних ділянок.

Згідно висновку вказаного акту обстеження земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які є у використанні ФГ "ВІП", код ЄДРПОУ 39310163, на території Шевченківської селищної ради Куп`янського району Харківської області, не мають ознак, що вказували б на їх потенційне забруднення вибухонебезпечними предметами.

Так, за результатами візуального технічного обстеження виявлено, що земельна ділянка кадастровий №6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га, та земельна ділянка кадастровий №6325785500:01:002:0342, площею 23,2083 га, на момент обстеження не оброблені та захаращені бур`яном. Сусідні земельні ділянки, які використовуються іншими землекористувачами, засіяні та обробляються.

До акту додано фотоматеріали вказаних земельних ділянок.

Згідно Протоколу №7 06.10.2023 відбулось засідання Комісії з надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області, на якому розглядались подані ФГ "ВІП" документи про визнання орендованих земельних ділянок площею 5,8478 га кадастровий №6325782000:02:000:0119, та площею 23,2083 га кадастровий №6325785500:01:002:0342 непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та звільнення від місцевих податків та/або зборів.

За результатами засідання комісією вирішено відмовити ФГ "ВІП" у наданні податкової пільги зі сплати єдиного податку четвертої групи та орендної плати за землю, а саме земельних ділянок площею 5,8478 га кадастровий №6325782000:02:000:0119, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, та площею 23,2083 га кадастровий №6325785500:01:002:0342, розташованої за межами с. Новомиколаївка Куп`янського району Харківської області, у зв`язку з неможливістю визнання зазначених ділянок потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.

12.10.2023 Шевченківської селищної військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області прийнято Розпорядження №434 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП", яке супровідним листом від 12.10.2023 №02-19/1905 направлено на адресу ФГ "ВІП".

Вважаючи Розпорядження Шевченківської селищної військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області від 12.10.2023 №434 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП" протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.

Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-111.

За приписами ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За приписами пп. 269.1.2. п. 269.1. ст. 269 ПК України платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Згідно з пп. 270.1.2. п. 270.1. статті 270 ПК України об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Пунктом 288.1. ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно з п. 288.4. ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Статтею 283 ПК України визначений перелік земельних ділянок, які не підлягають оподаткуванню земельним податком.

Так, згідно з п.п. 283.1.9. п. 283.1 ст. 288 ПК України не сплачується податок за земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.

Пунктом 283.2. встановлено, що не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до п. 283-1.2. ст. 283-1 ПК України підставою для ненарахування земельного податку відповідно до підпункту 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, є дані Державного земельного кадастру.

Земельний податок за земельні ділянки, визначені підпунктом 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу, у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, не нараховується за період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами.

Період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Нарахування земельного податку за земельні ділянки, визначені підпунктом 283.1.9 пункту 283.1 статті 283 цього Кодексу, у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, відновлюється починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.

Згідно з п. 283-1.3. ст. 283-1 ПК України підставою для ненарахування земельного податку відповідно до пункту 283.2 статті 283 цього Кодексу у частині земельних ділянок, непридатних для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, є інформація, зазначена у підпункті 12.4.6 пункту 12.4 статті 12 цього Кодексу.

Ненарахування земельного податку за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, здійснюється протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.

У разі подання платником податків до контролюючого органу рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, інформація про які відсутня у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування земельного податку до отримання контролюючим органом відповідних даних з Державного земельного кадастру здійснюється на підставі відомостей, наданих платником податків.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником земельного податку на підставі оригіналів або належним чином засвідчених копій рішень відповідних органів місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків контролюючий орган, до якого звернувся платник земельного податку, протягом десяти робочих днів здійснює перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Згідно з п.п. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України, не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.

Відповідно до п.п. 12.4.6 п. 12.4 ст. 12 ПК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать надання інформації контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, прийнятих на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Така інформація надається в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.

З аналізу вищевказаних норм Закону вбачається, що земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.

Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами приймаються за умови наявності відповідних заяв платників податків.

Інших умов та підстав для прийняття рішення відповідного органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, окрім як на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами (за умови розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) чинним законодавством не передбачено.

Як встановлено судом вище, землі с. Березівка та с. Новомиколаївка Шевченківської територіальної громади розташовані на територіях, де велися активні бойові дії, а також, ці землі тривалий час перебували у тимчасовій окупації.

ФГ "ФІП" у передбачений законом порядок звернулось до Шевченківської селищної військової адміністрації із заявами про потенційне забруднення земельної ділянки кадастровий №6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, та площею 23,2083 га кадастровий №6325785500:01:002:0342, розташованої за межами с. Новомиколаївка Куп`янського району Харківської області, вибухонебезпечними предметами.

Але всупереч чинному законодавству України відповідач не визнав територію вказаних земельних ділянок потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами та прийняв рішення про відмову ФГ "ФІП" у звільненні від місцевих податків і зборів у зв`язку з відсутністю потенційної загрози забруднення вибухонебезпечними предметами земельних ділянок.

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що оскаржуване рішення відповідача, прийняте у формі розпорядження від 12.10.2023 №434 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП" є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про визнання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходиться за межами населених пунктів Березівської та Новомиколаївської сільських рад на території Шевченківського району Харківської області, з кадастровим номером 6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га та з кадастровим номером 6325785500:01:002:0342, площею 23,2083 га потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами та надати позивачу пільги з місцевих податків і зборів, а саме: зі сплати орендної плати за землю за 2023 р. та пільги зі сплати єдиного податку ІV групи з 01.01.2023 р. по 31.12.2023 р. за земельну ділянку, суд зазначає наступне.

Органи місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації, відповідно до покладених на них завдань, приймають рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Так, питання надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

За таких обставин, адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з ч. 2 ст. 5 КАС України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про зобов`язання Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "ВІП" від 31.08.2023 про потенційне забруднення земельних ділянок №6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, та площею 23,2083 га кадастровий №6325785500:01:002:0342, розташованої за межами с. Новомиколаївка Куп`янського району Харківської області, вибухонебезпечними предметами, з урахуванням висновків суду у даній справі.

Судом враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснити у відповідності до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Фермерського господарства "ВІП" (вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702, код ЄДРПОУ 39310163) до Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2, смт. Шевченкове, Куп`янський район, Харківська область, 63601, ЄДРПОУ 45098470) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 12.10.2023 №434 "Про відмову у звільненні від місцевих податків та зборів ФГ "ВІП".

Зобов`язати Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяви Фермерського господарства "ВІП" від 31.08.2023 про потенційне забруднення земельних ділянок №6325782000:02:000:0119, площею 5,8478 га, розташованої за межами с. Березівка Куп`янського району Харківської області, та площею 23,2083 га кадастровий №6325785500:01:002:0342, розташованої за межами с. Новомиколаївка Куп`янського району Харківської області, вибухонебезпечними предметами, з урахуванням висновків суду у даній справі.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Фермерського господарства "ВІП" (вул. Сватівська, буд. 56, м. Куп`янськ, Харківська область, 63702, код ЄДРПОУ 39310163) за рахунок бюджетних асигнувань Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (вул. Лермонтова, буд. 2, смт. Шевченкове, Куп`янський район, Харківська область, 63601, ЄДРПОУ 45098470) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119690326
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/9625/24

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні