ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" червня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1015/24Господарський суд Одеської області у складі судді Лічмана Л.В.,
секретар судового засідання Бондар О.Р.,
за участю представників учасників справи:
від позивача: Коротнян П.В.,
від відповідача: не з`явився,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 до Товариства з обмеженою відповідальністю ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС про стягнення 598287,22 грн.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.03.2024 р.: прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/1015/24; призначено підготовче засідання за правилами загального позовного провадження на 16.04.2024 р.
Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.04.2024 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 14.05.2024 р.
Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.05.2024 р. оголошено перерву в судовому засіданні до 04.06.2024 р.
Представник відповідача у засідання суду, в т.ч. те, в якому ухвалено судове рішення, не з`явився. Про дату, час та місце їх проведення повідомлявся належним чином, що підтверджується доказами надсилання ухвал суду на поштову адресу, вказану у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. При цьому ухвали суду, надіслані поштою, повернулись неврученими відповідачу, що вбачається з трекінгу відправлень на сайті Укрпошти.
З урахуванням викладеного, того, що ухвали з повідомленням про засідання суду також направлялись на електронну адресу відповідача, вказану у договорі між сторонами, змісту п.5 ч.6 ст.242 ГПК України та відсутності повідомлення про іншу адресу, відповідач вважається належним чином повідомленим про дату, час і місце проведення судових засідань, тому неявка представника не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно з приписами ст.ст.233,240 ГПК України в судовому засіданні 04.06.2024 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Товариство з обмеженою відповідальністю ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 (далі ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС (далі ТОВ ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС) 598287,22 грн, з яких 427004,44 грн попередньо сплачених коштів за договором, 143352,49 грн інфляційних нарахувань, 27930,29 грн відсотків за користування грошовими коштами (3% річних).
В обґрунтування позовних вимог ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору поставки від 10.10.2018 р. № 10/2018-7106 в частині поставки товару (обладнання), оплаченого позивачем.
На виконання протокольної ухвали від 14.05.2024 р. позивачем надано додаткові пояснення, в яких з посиланням на приписи ч.2 ст.693 ЦК України вказує, що його право вимагати повернення суми попередньої оплати виникло після нездійснення в строк до 31.12.2021 р. поставки товару вартістю в розмірі ціни позову.
Відповідач письмовий відзив на позов не подав, з огляду на що розгляд справи здійснено за наявними у ній доказами.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши відповідність доводів позивача фактичним обставинам справи та нормам українського законодавства, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з такого.
10.10.2018 р. між ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 (Покупець) та ТОВ ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС (Постачальник) укладено договір № 10/2018-7106 (Договір), згідно п.1.1 якого Постачальник зобов`язується передавати у власність, а Покупець зобов`язується приймати і оплачувати згідно виставлених рахунків Постачальника товар (обладнання) в найменуванні, кількості і ціні згідно узгодженої сторонами специфікації, яка є невід`ємною частиною та додатком № 1 до цього Договору.
Сторони домовились, що загальна вартість товару (обладнання), що поставляється за цим Договором, на дату його підписання становить в гривневому вираженні 5292464,00 грн, в т.ч. ПДВ 20% 882077,33 грн… (п.2.2 Договору).
Оплата вартості товару (обладнання) здійснюється Покупцем на підставі виставлених Продавцем рахунків, у наступному порядку:
-авансовий платіж: в розмірі 10% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем протягом 1-го робочого дня з моменту підписання цього Договору;
-другий платіж: в розмірі 30% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем в строк до 10.02.2018 р.;
-третій платіж: в розмірі 45% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем в строк до 14.01.2019 р.;
-четвертий платіж: в розмірі 5% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем протягом 3-х календарних днів з дня повідомлення Постачальником Покупця про готовність товару (обладнання) до відвантаження зі складу Постачальника в м. Одесі;
-п`ятий платіж: в розмірі 5% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем протягом 3-х (трьох) календарних днів після поставки товару (обладнання) на об`єкт Покупця, який знаходиться за адресою: м. Одеса, Французький бульвар, 60/1;
-остаточний розрахунок: в розмірі 5% визначеного у п.2.2 цього Договору еквіваленту вартості товару (обладнання) в євро, зазначеної у виставленому Постачальником рахунку в гривнях, здійснюється Покупцем протягом 3-х календарних днів з моменту підписання остаточного акту передачі виконаних робіт/наданих послуг (акту монтажу/акту введення товару (обладнання) в експлуатацію), при умові виконання Постачальником усіх своїх зобов`язань за цим Договором, в строк до 31.03.2019 р. (п.2.3 Договору).
Постачальник здійснює поставку товару (обладнання), узгодженого у відповідності до п.1.1 цього Договору, у строк до 04.03.2019 р. включно… (п.3.1 Договору).
Поставка товару здійснюється на умовах DDР (Інкотермс 2010), місце поставки: м. Одеса, Французький бульвар, 60/1 (п.3.2 Договору).
Обов`язки Постачальника за Договором: передати у власність Покупця товар (обладнання) на умовах даного Договору (п.6.1.1 Договору).
Обов`язки Покупця за Договором: прийняти товар (обладнання), крім випадків, коли він має право вимагати заміни товару (обладнання), або право відмови від товару (обладнання). З моменту прийняття товару (обладнання) згідно з підписаною обома сторонами видатковою накладною до Покупця переходить право власності на товар (обладнання)… (п.6.2.1 Договору); оплатити товар (обладнання) згідно з умовами, визначеними у цьому Договорі та в додатках в разі їх укладення (п.6.2.2 Договору).
Цей Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2019 р., а в частині розрахунків та гарантійних зобов`язань до їх повного і належного виконання (п.10.1 Договору).
У специфікації № 1 до Договору містяться перелік та вартість обладнання, яке підлягає поставці, а також вказані його виробник, модель, кількість тощо.
В подальшому сторонами укладено низку додаткових угод до Договору, зокрема від 31.12.2019 р., якою внесено зміни до п.3.1 та п.10.1 Договору та викладено їх у наступній редакції: ,,Постачальник здійснює поставку товару (обладнання), узгодженого у відповідності до п.1.1 цього Договору, у строк до 31.12.2021 р. включно та ,,Цей Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2021 р., а в частині розрахунків та гарантійних зобов`язань до повного і належного виконання відповідно.
За змістом наданих Покупцем банківської виписки від 23.10.2018 р., яка свідчить про перерахування 531438,80 грн, та платіжних інструкцій від 14.06.2019 р. № 2566 на суму 700000,00 грн, від 18.06.2019 р. № 2572 на суму 700000,00 грн, від 07.11.2019 р. № 3261 на суму 204639,82 грн, від 29.11.2019 р. № 3381 на суму 199900,00 грн, від 13.08.2020 р. № 35 на суму 1320000,00, від 14.09.2020 р. № 266 на суму 961729,09 грн, від 06.10.2020 р. № 385 на суму 278239,73 грн, від 23.02.2021 р. № 1198 на суму 281315,08 грн, від 25.02.2021 р. № 1210 на суму 538,85 грн, від 05.11.2021 р. № 1741274552 на суму 48816,62 грн Постачальником на виконання Договору одержано грошові кошти у загальному розмірі 5226617,99 грн.
В матеріалах справи наявні акти прийому-передачі від 03.05.2023 р., 21.06.2023 р., 30.06.2023 р., (відсутня дата).07.2023 р., 07.07.2023 р., з яких вбачається, що Постачальник здійснив передачу Покупцю частини товарів, названих у специфікації. Вартість поставленого товару зазначена у видаткових накладних від 20.08.2021 р. № 191 на суму 224069,03 грн, від 03.10.2022 р. № 23 на суму 50569,82 грн, від 10.05.2022 р. № 13 на суму 2572394,14 грн, від 12.04.2023 р. № 12 на суму 86041,62, від 03.05.2023 р. № 8 на суму 277390,95 грн, від 21.09.2021 р. № 233 на суму 203550,48 грн, від 21.06.2023 р. № 19 на суму 126968,86 грн, від 30.06.2023 р. № 18 на суму 218446,79 грн, від 03.05.2023 р. № 8 на суму 47244,17 грн, від 04.07.2023 р. № 26 на суму 86611,82 грн, від 26.07.2023 р. № 68 на суму 651230,42 грн, від 01.08.2023 р. № 43 на суму 255095,45 грн. Загальна вартість поставленого товару складає 4799613,55 грн.
Договір, специфікацію та додаткові угоди до нього, а також акти прийому-передачі та видаткові накладні підписано уповноваженими представниками та скріплено печатками сторін.
Називаючи конкретне обладнання, не поставлене в строк, передбачений Договором, Покупець оформив претензію від 01.12.2013 р. № 108, в якій вимагав повернення 427004,44 грн передоплати за Договором. Залишення претензії без реагування спричинило звернення до Господарського суду Одеської області з позовом у рамках провадження у даній справі.
Згідно із приписами ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
За правилами ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно ч.1 ст.612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Аналогічні положення містяться в ч.ч.1,7 ст.193 ГК України, в яких визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться; до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом; не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
За змістом ст.663 ЦК України продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, відповідно до положень ст.530 цього Кодексу.
В ч.ч.1,2 ст.693 ЦК України визначено, що якщо договором встановлений обов`язок покупця частково або повністю оплатити товар до його передання продавцем (попередня оплата), покупець повинен здійснити оплату в строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо такий строк не встановлений договором, у строк, визначений відповідно до статті 530 цього Кодексу… Якщо продавець, який одержав суму попередньої оплати товару, не передав товар у встановлений строк, покупець має право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати.
Згідно із приписами ч.ч.1 та 2 ст.712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Господарський суд, проаналізувавши наведені вище норми матеріального права в аспекті спірних правовідносин, зазначає, що між сторонами виникли господарські зобов`язання, підставою яких є письмовий Договір поставки.
При цьому ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 як Покупцем виконано належним чином взяті на себе обов`язки та перераховано 5226617,99 грн вартості товару, що підтверджується платіжними документами, зазначеними в описовій частині рішення.
В свою чергу ТОВ ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС як Постачальником у порушення приписів ст.ст.525,526,610,629,712 ЦК України, ст.193 ГК України, умов Договору поставлено товар тільки на загальну суму 4799613,55 грн, не дивлячись на те, що зобов`язання поставити обладнання і на суму 427004,44 грн мало бути виконаним у строк до 31.12.2021 р. відповідно до ст.ст.530,663 ЦК України та п.3.1 Договору в редакції додаткової угоди від 31.12.2019 р.
Відтак, у ТОВ ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС з 01.01.2020 р. виник обов`язок повернути ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 427004,44 грн попередньої оплати на підставі ч.2 ст.693 ЦК України, в зв`язку з чим відповідна позовна вимога підлягає задоволенню.
Згідно ч.2 ст.625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
З урахуванням наведеного та того, що матеріалами справи доведено факт невиконання відповідачем грошового зобов`язання в частині повернення 427004,44 грн попередньої оплати, господарський суд дійшов висновку, що ТОВ ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 вірно заявило до стягнення з ТОВ ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС:
- 27930,29 грн 3% річних, з яких: 25620,27 грн нараховано за період з 01.01.2022 р. по 31.12.2023 р.; 2310,02 грн за період з 01.01.2024 р. по 06.03.2024 р.;
- 143352,49 грн інфляційних втрат, нарахованих за період з січня 2022 р. по січень 2024 р. включно.
Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення 3% річних та інфляції також слід задовольнити.
Згідно п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.129,232,233,238,240,241 ГПК України, вирішив:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ,,ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ ПРІС (61162, Харківська область, місто Харків, проспект Ландау Льва, будинок 2А, кабінет 5, код 41455095) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ,,ЖИЛСТРОЙСЕРВИС-2 (65062, Одеська область, місто Одеса, Французький бульвар, будинок 60/1, офіс 12, код 34319566) 427004/чотириста двадцять сім тисяч чотири/грн 44 коп. попередньо сплачених коштів, 143352/сто сорок три тисячі триста п`ятдесят дві/грн 49 коп. інфляційних нарахувань, 27930/двадцять сім тисяч дев`ятсот тридцять/грн 29 коп. 3% річних, 7179/сім тисяч сто сімдесят дев`ять/грн 45 коп. судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного його тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 13 червня 2024 року.
Суддя Л.В. Лічман
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119706144 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Лічман Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні