ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/Код ЄДРПОУ 03500004
УХВАЛА
12.06.2024 Справа № 917/567/23
Суддя Господарського суду Полтавської області Дмитро Сірош розглянувши заяву Диканської селищної ради (вул. Незалежності, 13, селище Диканька, 3500, код ЄДРПОУ 21046503) про заміну стягувача у виконавчому провадженні (вх. № 7532 від 28.05.2024) у справі за позовом
Полтавської обласної державної (військової) адміністрації, вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро - Органік», вул. Фабрична, с. Стасі, Диканський район, Полтавська область, 38541
про розірвання договору оренди, стягнення заборгованості, повернення земельної ділянки
УСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 15.08.2023 задоволено позов Полтавської обласної державної (військової) адміністрації. Розірвано договір оренди землі від 24.05.2018, укладений між Полтавською обласною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю Агро - Органік, предметом якого є земельна ділянка площею 0,5025 га з кадастровим номером 5321084900:00:006:0001. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Агро - Органік на користь Полтавської обласної державної (військової) адміністрації 4 590,59 грн заборгованості за користування земельною ділянкою за договором оренди землі від 24.05.2018 та 5 368,00 грн судового збору. Повернуто земельну ділянку площею 0,5025 га з кадастровим номером 5321084900:00:006:0001 за актом приймання - передачі на користь Полтавської обласної державної (військової) адміністрації.
Рішення набрало законної сили 19.09.2023.
22.09.2023 Господарський суд Полтавської області видав два накази про примусове виконання рішення суду у справі № 917/567/23 від 15.08.2023.
28.05.2024 Диканська селищна рада звернулася до суду із заявою про заміну строни (стягувача ) у справі № 917/567/23, в якій просить замінити стягувача у виконавчому провадженні - Полтавську обласну державну (військову) адміністрацію на Диканську селищну раду.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 07.06.2024 суд прийняв заяву Диканської селищної ради про заміну стягувача (вх. № 738/24 від 24.04.2024) до розгляду та призначив розгляд заяви на 11:10 12.06.2024.
10.06.2024 від Диканської селищної ради надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника заявника (вх. № 8163).
Як убачається з наданих доказів Диканська селищна рада зареєстрована 27.03.1992, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесені відомості.
Згідно зі статтею 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Пунктом 2 частини 1 статті 2 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що обов`язковість виконання рішення є однією із засад виконання виконавчого провадження.
Частиною 3 статті 2 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що основними засадами (принципами) господарського судочинства є, зокрема, верховенство права, обов`язковість судового рішення.
За змістом статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012). Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 № 11 -рп/2012).
У рішенні у справі «Янголенко проти України» від 10.12.2009 Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначив, що провадження у суді та виконавче провадження є відповідно першою і другою стадією загального провадження. Таким чином, виконавче провадження не має бути відокремлене від судового, і ці обидва провадження мають розглядатись як цілісний процес.
Отже, оскільки виконання рішення суду є невід`ємною стадією процесу правосуддя, то і заміна сторони на цій стадії може відбуватися не інакше, як на підставах та у порядку, визначеному ГПК України та Законом України «Про виконавче провадження», який регулює умови і порядок виконання рішень судів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.
Відповідно до статті 334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (частина 5 статті 334 Господарського процесуального кодексу України.)
Згідно зі статтею 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Отже, виходячи зі змісту наведеної вище норми, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, айв інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни особи у правовідносинах. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 Господарського процесуального кодексу України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником).
Отже, процесуальне правонаступництво, передбачене статтею 52 Господарського процесуального кодексу України - це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Як установлено рішенням суду, 24.05.2018 Полтавська обласна державна адміністрація та ТОВ «Агро - Органік» уклали договір оренди землі, предметом якого є земельна ділянка площею 0, 5025 га, кадастровий номер 5321084900:00:006:0001, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за межами населених пунктів на території Стасівської сільської ради (станом на даний час Диканська селищна рада) Диканського району (станом на даний час Полтавський район) Полтавської області за адресою: вул. Фабрична, 5 с. Стасі Диканського району Полтавської області.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.06.2018 на підставі договору оренди землі від 24.05.2018 за ТОВ «Агро - Органік» зареєстроване право оренди, орендодавець - Полтавська обласна державна адміністрація.
Згідно з частиною 1 статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є, зокрема територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.
Відповідно до частин 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (набрав чинності 27.05.2021) розділ X «Перехідних положень» Земельного кодексу України доповнено пунктом 24.
Згідно з пунктом 24 розділу X «Перехідних положень» Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
16.05.2024 державний реєстратор Диканської селищної ради Кутова О. В. провела державну реєстрацію (перереєстрацію) права комунальної власності за Диканською селищною територіальною громадою земельної ділянки кадастровий номер 5321084900:00:006:0001.
Згідно з частинами 1, 4, 5 статті 1481 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Внесення змін до договорів оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави із зазначенням нового власника земельної ділянки не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору. Вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності від одного органу до іншого, а також при переході права власності на земельні ділянки від держави до територіальної громади і навпаки та при переході права власності на земельні ділянки від однієї територіальної громади до іншої.
З викладеного випливає, що з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (27.05.2021) та державної реєстрації права власності за Диканською селищною територіальною громадою Полтвська ОВА втратила правомочності щодо земельної ділянки площею 0,5025 га, кадастровий номер 5321084900:00:006:0001, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради за адресою: вул. Фабрична, 5 с. Стасі Полтавського району Полтавської області.
У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 09.12.2019 № 2-3627/09 (провадження № 61-16520сво18) зазначено, що заміна сторони виконавчого провадження її правонаступником може відбуватися як при відкритому виконавчому провадженні, так і при відсутності виконавчого провадження, тобто може бути проведена на будь-якій стадії процесу. Без заміни сторони виконавчого провадження правонаступник позбавлений процесуальної можливості ставити питання про відкриття виконавчого провадження та вчиняти інші дії згідно із Законом України «Про виконавче провадження».
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав від 22.05.2024 Диканська селищна рада є власником земельної ділянки площею 0,5025 га, кадастровий номер 5321084900:00:006:0001, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради за адресою: вул. Фабрична, 5 с. Стасі Полтавського району Полтавської області.
Ураховуючи те, що Диканська селищна рада є власником земельної ділянки площею 0,5025 га, кадастровий номер 5321084900:00:006:0001, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради за адресою: вул. Фабрична, 5 с. Стасі Полтавського району Полтавської області, суд дійшов висновку замінити стягувача - Полтавську обласну державну (військову) адміністрацію на Диканську селищну раду (38500, Полтавська область, Полтавський район, селище Диканька, вул. Незалежності, 133, код ЄДРПОУ21046503) у справі № 917/567/23.
Керуючись статтями 52, 334, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву Диканської селищної ради про заміну сторони (стягувача) у справі № 917/567/23 задовольнити.
Замінити стягувача - Полтавську обласну державну (військову) адміністрацію (36014, м. Полтава, вул. Соборності, 45, код ЄДРПОУ 43421817) на Диканську селищну раду (38500, Полтавська область, Полтавський район, селище Диканька, вул. Незалежності, 133, код ЄДРПОУ 21046503 ) у справі № 917/562/23.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у порядку та строки, встановлені статтями 255 - 257 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвала підписана 12.06.2024.
Суддя Дмитро СІРОШ
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119706162 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Сірош Д.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні