РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 червня 2024 р. Справа № 120/2758/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, Вінницького обласного бюро судово- медичної експертизипро визнання протиправними дій, скасування наказів та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивачка) до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУ ПФУ у Вінницькій області, відповідач 1), Вінницького обласного бюро судово- медичної експертизи (далі - бюро, відповідач 2) із позовом, в якому просила:
· визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, що оформлені листами від 05.10.2023 року за № 0200-1104-8/98768 та від 19.09.2023 року за №0200-1104-8/92569, щодо визнання електронних листків непрацездатності, виданих ОСОБА_1 №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1 та листа непрацездатності серії АЛД №944634 такими, що є необґрунтованими;
· визнати протиправними та скасувати накази Вінницького обласного бюро судово - медичної експертизи від 09.10.2023 року за №216КП(П-тр)та від 26.09.2023 року за №209КП (П-тр) "Про допомогу по тимчасовій непрацездатності", якими відмовлено ОСОБА_1 у призначенні та виплаті допомоги по тимчасовій непрацездатності;
· зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу по тимчасовій непрацездатності за період з 16.06.2023 по 12.09.2023 згідно електронних листків №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1 та листа непрацездатності серії АЛД №944634.
В обґрунтування вимог позивачка вказує, що з 16.06.2023 р. по 12.09.2023 р. перебувала на лікуванні, у зв`язку із чим були сформовані лікарняні листи про тимчасову непрацездатність.
У зв`язку із тривалою не виплатою лікарняних, позивачка звернулась до бюро із заявою, за наслідком розгляду якої повідомлено про відмову у виплаті допомоги.
Із позицією відповідача позивачка не погоджується та вказує на те, що право на отримання допомоги виникає внаслідок настання страхового випадку та за умови , що особа є застрахованою.
Також вказано, що листки непрацездатності сформовані відповідно до Порядку №1234 та Порядку №1066. Жодних доводів від відповідача 1 щодо їх недоліків не наведено.
Відтак, на думку позивачки, їй безпідставно відмовлено у виплаті допомоги по втраті працездатності.
Ухвалою від 11.03.2024 р. прийнято позовну заяву до провадження, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
25.03.2024 р. відповідачем 2 подано відзив через систему "Електронний суд", в якому заперечив проти позову та зазначив, що допомога не надається в разі визнання листків непрацездатності необґрунтованими. При цьому, листки непрацездатності позивачки, що видані в період з 16.06.2023 р. по 12.09.2023 р. визнані необґрунтованими. Відтак, накази якими відмовлено у виплаті допомоги про непрацездатності є правомірними та не підлягають скасуванню.
26.03.2024 р. надійшов відзив від Головного управління ПФУ у Вінницькій області, в якому просив відмовити в задоволенні позову, мотивуючи свою позицію тим, що листи працездатності видані особі без поновлення трудових відносин, що є порушенням вимоги п.2 розділу 2 Порядку №1066. Також вказано, що за результатами медичної експертизи не встановлено факту необхідності надання ОСОБА_1 листків непрацездатності.
Ухвалою від 22.05.2024 р. витребувано додаткові докази.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, суд встановив наступне.
Згідно відомостей сформовано наступні листки непрацездатності позивачки:
- №8169289-2015413178-1 (дата відкриття 16.06.2023 р. по 23.06.2023 р.);
- № 8169289-2015504477-1(дата відкриття 24.06.2023 р. по 03.07.2023 р.);
- серії АЛД №944634 (дата відкриття 04.07.2023 р. по 17.07.2023 р.);
- № 8415177-2015880720-1 (дата відкриття 18.07.2023 р. по 14.08.2023 р.);
- №8415177-2016339174-1 (дата відкриття 15.08.2023 р. по 17.08.2023 р.);
- №8415177-2016359145-1 (дата відкриття 18.08.2023 р. по 22.08.2023 р.);
- №8415177-2016415907-1 (дата відкриття 23.08.2023 р. по 25.08.2023 р.);
- №84151772016510683-1 (дата відкриття 25.08.2023 р. по 28.08.2023 р.);
- №8415177-2016527207-1 (дата відкриття 29.08.2023 р. по 30.08.2023 р.);
- №8415177 2016540102 -1 (дата відкриття 31.08.2023 р. по 12.09.2023 р.).
ГУ ПФУ у Вінницькій області листами від 19.09.2023 р. за вих.. №0200-104/8-92569, від 05.10.2023 р. за вих.. №0200-1104/8-98768 зазначило, що листки непрацездатності за період з 16.06.2023 р. до 17.08.2023 р. та з 18.07.2023 р. по 12.09.2023 р. видані особі без поновлення трудових відносин, що є порушенням вимоги п.2 розділу 2 Порядку №1066. Відтак, такі листи видані необґрунтовано.
Наказом Вінницького обласного бюро судово- медичної експертизи №209 КП (П-тр" від 26.09.2023 р. відмовлено у виплаті ОСОБА_1 допомоги по тимчасовій непрацездатності за період з 16.06.2023 р. по 17.08.2023 р. на підставі електронних листків №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, АЛД №944634, №8415177-2016339174-1.
Також наказом Вінницького обласного бюро судово- медичної експертизи №216 КП (П-тр" від 09.10.2023 р. відмовлено у виплаті ОСОБА_1 допомоги по тимчасовій непрацездатності за період з 18.07.2023 р. по 12.09.2023 р. на підставі електронних листків № 8415177-2015880720-1, №8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1 , №84151772016510683-1 , №8415177-2016527207-1 , №8415177 2016540102 -1.
Не погоджуючись із такою позицією відповідачів, позивачка звернулась до суду із даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.
Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі - Основи №16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.
Статтею 4 Основ № 16/98-ВР визначено залежно від страхового випадку види загальнообов`язкового державного соціального страхування, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.
Положеннями статті 25 Основ №16/98-ВР передбачено надання за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням видів соціальних послуг та матеріального забезпечення, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, а саме: допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 4 Закону №1105-XIV уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Правовий статус, порядок утворення та діяльності уповноваженого органу управління визначаються відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону №1105-XIV основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є:
- здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону (п. 2);
- проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 4);
- здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів (п. 5).
Частиною другою ст. 5 Закону №1105-XIV встановлено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань:
- здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами в межах коштів соціального страхування, затверджених Кабінетом Міністрів України, управління майном (п. 1);
- проводять розслідування страхових випадків, перевірку обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2);
- забезпечують функціонування інформаційно-аналітичної системи соціального страхування (п. 4);
- здійснюють контроль за використанням страхових коштів, перевірку правильності їх використання страхувальниками із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, контроль за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують у встановленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (п. 6).
Згідно ч. 1 ст. 6 Закону №1105-XIV уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право:
- перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2);
- одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів (п. 3).
- перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів (п. 4);
- отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки (п. 5);
- накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону (п. 6);
- вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування (п. 7)
Пунктами 1-4 ч. 2 ст. 6 Закону №1105-XIV передбачено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи зобов`язані:
1) забезпечувати фінансування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг, передбачених цим Законом;
2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів;
3) вживати заходів для раціонального використання страхових коштів;
4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний:
- здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (п. 1);
- під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (п. 3);
- допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (п. 6);
- повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (п. 9).
Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону №1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
Частиною 5 ст. 8 Закону №1105-XIV встановлено, що роботодавець несе відповідальність за:
1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення;
2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом;
3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів;
4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Згідно ст. 12 Закону №1105-XIV право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону №1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві
Частиною другою ст. 15 Закону №1105-XIV встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Ч. 1 ст. 16 Закону №1105-XIV встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається:
1) у разі одержання застрахованою особою травми або її захворювання при вчиненні нею кримінального правопорушення;
2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби;
3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;
4) за час примусового лікування, призначеного за судовим рішенням;
5) у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних із таким сп`янінням;
6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням;
7) за період тимчасової непрацездатності, зазначений у листку непрацездатності, визнаному необґрунтованим.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 22 Закону №1105-XIV страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Частиною першою ст. 26 Закону №1105-XIV встановлено, що фінансування страхувальників для надання страхових виплат за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності застрахованим особам здійснюється територіальними органами уповноваженого органу управління в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України.
Підставою для фінансування страхувальників територіальними органами уповноваженого органу управління є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.
Територіальні органи уповноваженого органу управління здійснюють фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, в тому числі в електронній формі.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від територіальних органів уповноваженого органу управління страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, невикористані страхові кошти повертаються до територіального органу уповноваженого органу управління, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 27 Закону №1105-XIV перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.
Порядок здійснення особами, уповноваженими на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 1-3, 5, 6 ст. 28 Закону №1105-XIV за створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, на підставі якого сформовано листок непрацездатності, відповідальними є лікарі, які працюють у закладах охорони здоров`я, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, та лікарі, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці (далі - лікарі), які несуть відповідальність згідно із законодавством.
У разі встановлення необґрунтованості створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність керівник територіального органу уповноваженого органу управління звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров`я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з повідомленням про виявлені порушення. Повідомлення про виявлені порушення є підставою для їх усунення, зупинення фінансування страхових виплат, компенсації відповідної суми страхових виплат у порядку, визначеному частинами третьою - четвертою цієї статті.
У разі призначення та здійснення страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, керівник територіального органу уповноваженого органу управління протягом п`яти календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров`я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з вимогою про компенсацію відповідної суми страхової виплати.
Заклади охорони здоров`я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, мають право зворотної вимоги (регресу) до лікаря, який створив необґрунтований медичний висновок про тимчасову непрацездатність, у розмірі сплаченої суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності та нарахованої пені.
Відповідно до пп.2 п.2 "Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього", затвердженого 17.04.2019 постановою Кабінету Міністрів України № 328, листок непрацездатності - сформований (виданий) програмними засобами Реєстру на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності у Реєстрі електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу ІІ Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України 17 червня 2021 року № 1234, дані медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - медичний висновок), що внесені до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, надходять з електронної системи охорони здоров`я.
Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - РЗО).
Із наведеного вище видно, що листок непрацездатності формується в реєстрі автоматично на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки), що вноситься лікарем.
Відповідно до підпункту 2.1 пункту 2 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, яка затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України № 455 від 13.11.2001 (далі - Інструкція) У разі захворювання чи травми на весь період тимчасової непрацездатності до відновлення працездатності або до встановлення групи інвалідності медико-соціальною експертною комісією (МСЕК) видається листок непрацездатності, що обраховується в календарних днях.
При втраті працездатності внаслідок захворювання або травми лікуючий лікар в амбулаторно-поліклінічних закладах може видавати листок непрацездатності особисто терміном до 5 календарних днів з наступним продовженням його, залежно від тяжкості захворювання, до 15 календарних днів.
Якщо непрацездатність триває понад 15 календарних днів, продовження листка непрацездатності до 30 днів проводиться лікуючим лікарем спільно з завідувачем відділення, а надалі - ЛКК, яка призначається керівником лікувально-профілактичного закладу, після комісійного огляду хворого, з періодичністю не рідше 1 разу на 10 днів, але не більше терміну, встановленого для направлення до МСЕК.
Тож листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі таких листків (лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець), містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо).
Із процитованого видно, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається за період тимчасової непрацездатності, зазначений у листку непрацездатності, визнаному необґрунтованим. При цьому, перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.
Порядок здійснення особами, уповноваженими на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, , постановою КМУ від 3 березня 2023 р. № 185 затверджено Порядок проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності (далі- Порядок №185).
Відповідно до п. 1 даного Порядку визначено, що метою перевірки листків непрацездатності є здійснення контролю за обґрунтованістю формування (видачі) листків непрацездатності, медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - медичні висновки).
Перевірка листків непрацездатності проводиться уповноваженими посадовими особами територіального органу Пенсійного фонду України та/або уповноваженими лікарями, перелік яких затверджується правлінням Пенсійного фонду України.
Перевірка медичних висновків проводиться виключно уповноваженими лікарями.
Згідно п. 10, 14, 15, 16, 17 Порядку №185 під час проведення перевірки листків непрацездатності уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України перевіряє відомості, що містяться в електронному реєстрі листків непрацездатності.
Повідомлення про перевірку медичного висновку протягом одного робочого дня надсилається територіальним органом Пенсійного фонду України через електронну систему охорони здоров`я з обов`язковим зазначенням інформації про:
підставу для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;
предмет перевірки;
унікальний ідентифікатор пацієнта в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров`я;
номери медичних висновків, що підлягають перевірці.
Результати перевірки листка непрацездатності зазначаються уповноваженою посадовою особою територіального органу Пенсійного фонду України у довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності (далі - довідка про перевірку).
Форма довідки про перевірку затверджується правлінням Пенсійного фонду України.
У довідці про перевірку містяться такі дані:
дата підписання довідки про перевірку (число, місяць, рік);
номер довідки про перевірку;
єдиний (єдині) реєстраційний (реєстраційні) номер (номери) листка (листків) непрацездатності, перевірка якого (яких) проводилася;
підстави для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;
відомості про документи, на підставі яких сформований листок непрацездатності (у разі проведення їх перевірки);
результати проведення перевірки документів, на підставі яких сформований листок непрацездатності (у разі наявності);
інформація про уповноважену посадову особу територіального органу Пенсійного фонду України, яка проводила перевірку (власне ім`я, прізвище, найменування посади);
строк проведення перевірки;
зміст порушення (за наявності), період, в якому вчинено порушення, документи та/або обґрунтування, що підтверджують факт порушення;
підсумкова оцінка перевірки листка непрацездатності, яка зазначається у форматі "обґрунтовано"/"не обґрунтовано";
підпис уповноваженої посадової особи територіального органу Пенсійного фонду України, яка проводила перевірку (власне ім`я, прізвище, найменування посади).
Будь-які виправлення та доповнення в довідці про перевірку після її підписання не допускаються.
Уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України на підставі довідки про перевірку вносить до автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України дані про результати такої перевірки.
Довідка про перевірку надсилається суб`єкту звернення та безпосередньо керівнику (уповноваженій особі) суб`єкта господарювання рекомендованим листом з повідомленням про вручення та/або за допомогою електронного зв`язку (зокрема через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний територіальний орган Пенсійного фонду України та суб`єкт господарювання) протягом трьох робочих днів з дати формування довідки.
Із процитованого видно, що результати перевірки листка непрацездатності зазначаються уповноваженою посадовою особою територіального органу Пенсійного фонду України у довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. Форма довідки про перевірку затверджується правлінням Пенсійного фонду України.
Так, постановою правління Пенсійного фонду України 28 серпня 2023 року № 33-1, затверджено форму довідки про перевірку.
Ухвалою суду 22.05.2024 р. витребувано у Головного управління ПФУ у Вінницькій області копії довідки/довідок про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634.
На виконання даної ухвали пенсійний орган надіслав акти №212 , №246, №203.
Суд акцентує увагу, що акти не є довідками про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. Більш того, такі не відповідають формі затвердженій постановою №33-1, а отже пенсійним органом проведено перевірку не в спосіб визначений чинним законодавством.
Нормами частини другої статті 2 КАС України, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, критерій прийняття рішень, вчинення (невчинення) дій на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України - за змістом випливає з принципу законності, що закріплений у частині другій статті 19 Конституції України: "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
"На підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень:
- має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України;
- зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
Критерій прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову.
Враховуючи вищенаведене, беручи до уваги, що пенсійний орган не здійснив перевірки обґрунтованості листків непрацездатності у спосіб визначений законодавцем, тобто діяв без врахування розтлумачених критеріїв слід визнати протиправними дії, що викладені в листах від 05.10.2023 року за № 0200-1104-8/98768 та від 19.09.2023 року за №0200-1104-8/92569 стосовно визнання електронних листків непрацездатності, виданих ОСОБА_1 № 8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД № 944634 такими, що є необґрунтованими.
При цьому, оскільки спірні накази прийнято саме на підставі листів від 5.10.2023 року за № 0200-1104-8/98768 та від 19.09.2023 року за №0200-1104-8/92569, такі також підлягають скасуванню.
Окремо стосовно доводів відповідача 1 щодо не поновлення трудових відносин із позивачкою суд вважає за необхідне вказати, що такі не були припинені, адже позивачка в період з 16.06.2023 р. по 12.09.2023 р. не була звільнена, про що свідчать табелі за червень, липень, серпень, вересень 2023 р. , де вказано, про те що позивачка з 16.03.2023 р. по 12.09.2023 р. рахується, як така, що перебуває на лікарняному (ТН).
Відтак, доводи відповідача не приймаються судом до уваги.
Що ж до вимоги позивачки стосовно зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу по тимчасовій непрацездатності за період з 16.06.2023 по 12.09.2023 згідно електронних листків №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634, то така задоволенню не підлягає з огляду на те, що не проведено належної перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634.
Відтак, дана вимога є передчасною, натомість суд обирає інший спосіб захисту та вважає за необхідне зобов`язати ГУ ПФУ у Вінницькій області провести перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
Разом з тим, відповідно до статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивач звільнений від сплати судового збору, відтак такий не сплачувався, а отже не підлягає стягненню.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, що викладені в листах від 05.10.2023 року за № 0200-1104-8/98768 та від 19.09.2023 року за №0200-1104-8/92569 стосовно визнання електронних листків непрацездатності, виданих ОСОБА_1 №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634 такими, що є необґрунтованими.
Визнати протиправними та скасувати накази Вінницького обласного бюро судово - медичної експертизи від 09.10.2023 року за №216КП(П-тр)та від 26.09.2023 року за №209КП(П-тр) «Про допомогу по тимчасовій непрацездатності», якими відмовлено ОСОБА_1 у призначенні та виплаті допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області провести перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності №8169289-2015413178-1, № 8169289-2015504477-1, № 8415177-2015880720-1, № 8415177-2016339174-1, №8415177-2016359145-1, №8415177-2016415907-1, №8415177-2016510683-1, №8415177-2016527207-1, №8415177-2016540102-1, АЛД №944634, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В іншій частині заявлених вимог , відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 )
Відповідач 1: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13322403)
Відповідач 2: Вінницьке обласне бюро судово- медичної експертизи (вул. Коновальця Євгена, 83, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 05484497).
Повний текст рішення сформовано 13.06.2024 р.
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 18.06.2024 |
Номер документу | 119716019 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні