ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2024 рокуСправа №160/7012/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» (далі ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС», позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:
1) визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 25.01.2024 №10437565/41563731, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №45 від 31.12.2023;
- від 25.01.2024 №10437566/41563731, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» податкові накладні №43 від 20.12.2023, №45 від 31.12.2023 датою фактичного їх подання.
Ухвалою суду від 18.03.2024 роз`єднано позовні вимоги у справі №160/6205/24 за позовом ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії в самостійні провадження.
В провадження №160/7012/24 виділені позовні вимоги ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України про:
- визнання протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 №10437566/41563731, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023;
- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» податкову накладну №43 від 20.12.2023 датою фактичного її подання.
Ухвалою суду від 19.03.2024 прийнято позовну заяву та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
В обґрунтування позову зазначено, що позивачем складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну №43 від 20.12.2023 на загальну суму 91 000,00 грн, у тому числі ПДВ 15 166,67 грн по взаємовідносинам з ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» (код ЄДРПОУ 45024854). Після чого, позивачем отримано квитанцію про прийняття документів, але реєстрацію податкової накладної зупинено. З метою реєстрації зупиненої податкової накладної, позивачем направлено в електронному вигляді до відповідача-1 повідомлення про надання пояснень по господарським взаємовідносинам та надано копії відповідних документів (повідомлення від 17.01.2024 №2). Після подання повідомлень, відповідач-1 направив повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 19.01.2024 №10401230/41563731. У відповідь на повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів позивач направив повідомлення про надання додаткових пояснень по господарським взаємовідносинам разом з додатковими документами (повідомлення від 23.01.2024 №2). Однак, незважаючи на подані пояснення та первинні документи, у реєстрації податкової накладної було відмовлено на підставі рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 25.01.2024 №10437566/41563731, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 (причина для відмови надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства; додаткова інформація не надано розрахункових документів з Євро Лоджистік трейд, акти, договір, тощо). Позивач оскаржив зазначене рішення до ДПС України шляхом подання скарги. Разом зі скаргою позивач повторно надав документи, на підтвердження реальності господарських операцій. Проте, рішенням від 15.02.2024 №9019/41563731/2 подана скарга позивача залишена без задоволення, а рішення про відмову в реєстрації податкової накладної - без змін. У рішенні за результатами розгляду скарги причиною для залишення скарги без задоволення зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В ході здійснення господарської діяльності між позивачем (експедитор) та ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» (клієнт) укладено Договір транспортного експедирування №08-11/23 від 08.11.2023 про надання послуг з організації перевезення вантажів. У зв`язку з виникненням понаднормового простою рухомого стану позивачем у відповідності до пункту 3.2.9 Договору виставлено рахунок для здійснення компенсації понесених додаткових витрат №37 від 13.12.2023, відображених в Дислокації вагонів. 20.12.2023 ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» здійснено оплату простою вагонів під вивантаження, що підтверджується платіжним дорученням №112 від 20.12.2023. Між підприємствами був підписаний акт наданих послуг №26 від 31.12.2023. У відповідності до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України (далі ПК України) за правилом першої події у позивача виникли податкові зобов`язання з податку на додану вартість при отриманні попередньої оплати згідно платіжного доручення №112 від 20.12.2023, у зв`язку з чим було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №43 від 20.12.2023. Вважаючи рішення відповідача-1 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
29.03.2024 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що за результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з повідомленням до вищезазначених податкових накладних винесено відповідно рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної в ЄРПН від 25.01.2024 №10437566/41563731 з причини ненаданням розрахункових документів з Євро Лоджистік Трейд, акти, договір, тощо. ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» 07.02.2024 на вищезазначені рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області подало скаргу. За результатами розгляду скарги комісією центрального рівня прийнято рішення про залишення скарги ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін. ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» надіслано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування №10401230/41563731 від 19.01.2024 в ЄРПН. ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» не включалося до переліку ризикових платників. Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165) передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку №1165). У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку №1165). Пунктом 7 Порядку №1165, передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної розрахунку коригування зупиняється. Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12. 2019 №520 (далі - Порядок №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку для розгляду питання реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі.
28.03.2024 ДПС України надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначивши аналогічні підстави, що й ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Крім того, відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України. Отже, позовні вимоги ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» про зобов`язання ДПС зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну №43 від 20.12.2023 ЄРПН є передчасним.
03.04.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» підтримує доводи, викладені у позові.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» зареєстровано 04.09.2017 як юридична особа та перебуває на обліку платників податків у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є платником ПДВ.
Видами економічної діяльності ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» є: основний: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; інші: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 49.20 Вантажний залізничний транспорт, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 50.20 Вантажний морський транспорт, 50.40 Вантажний річковий транспорт, 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту, 52.22 Допоміжне обслуговування водного транспорту, 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.
Між ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» (експедитор) та ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» (клієнт) 08.11.2023 укладено договір транспортного експедирування №08/11-23 (далі Договір №08/11-23).
Відповідно до пункту 1.1. Договору №08/11-23 експедитор зобов?язується за плату і за рахунок клієнта виконати або організувати виконання визначених Договором транспортно-експедиторських послуг та/або інших послуг, що пов?язані з перевезенням вантажів залізничним та/або іншим транспортом в межах України, країнах СНД та інших країнах світу та узгоджених сторонами. Вантажі, перевезення або організацію перевезення яких виконує експедитор, є власністю клієнта. При прийнятті вантажів клієнта у експедитора не виникає права власності на відповідні вантажі.
Згідно з пунктом 2.1. Договору №08/11-23 сторони узгоджують, який саме вантаж клієнта (найменування, кількість, код вантажу відповідно до Гармонізованої номенклатури вантажів (ГНВ), код вантажу відповідно до Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів (ЄТСНВ) тощо) буде експедируватися, маршрути його транспортування в додаткових угодах, додатках, протоколах та/або заявках. що є невід?ємною частиною Договору. Також в додаткових угодах, додатках, протоколах та/або заявках можуть бути узгоджені сторонами умови оплати по перевезенню, яке узгоджене даною додатковою угодою, додатком, протоколом та/або заявкою. Умови надання експедитором послуг, передбачених Договором, відносно конкретного вантажу клієнта також будуть вважатися узгодженими у разі направлення клієнтом експедитору заявки, що містить усю необхідну інформацію та прийняття експедитором заявки до виконання відповідно до п.п. 2.2.- 2.5. Договору.
Відповідно до пункту 2.3 Договору №08/11-23 після отримання заявки експедитор направляє клієнту рахунок із зазначенням вартості послуг, розміру та строку оплати, що необхідна для надання послуг відповідно до заявки. Вартість послуг може бути змінена в процесі виконання за погодженням сторін, та остаточно фіксується в акті наданих послуг.
Згідно з пунктом 3.2.6 Договору №08/11-23 клієнт зобов`язується сплачувати експедитору витрати пов`язані з перевіркою вантажів митними та іншими контролюючими органами, інші витрати, нараховані перевізником, при наявності документального підтвердження.
У відповідності до пункту 3.2.9. Договору №08/11-23 усі додаткові витрати, що виникли внаслідок неналежного виконання клієнтом своїх обов`язків, сплачує клієнт.
На підставі пункту 4.1. Договору №08/11-23 клієнт перераховує експедитору грошові кошти, необхідні для виконання його доручень з перевезення відповідних партій вантажів (в тому числі кошти, необхідні для розрахунків із транспортними компаніями /перевізниками відповідно до п.3.1.3. Договору) до їх відправки, згідно з виставленим рахунком. Допускається оплата рахунків, наданих допомогою засобів факсимільного зв?язку (факсу) та/або по мережам комп?ютерного зв?язку (електронна пошта).
У відповідності до пунктів 8.1-8.2. Договору №08/11-23, Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами та діє до « 31» грудня 2023 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань Сторонами по договору.
Якщо жодна зі Сторін, за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії Договору, не заявить у письмовому вигляді про його припинення, строк дії Договору автоматично продовжується на кожен наступний календарний рік без оформлення додаткових угод.
У зв`язку з виникненням понаднормового простою рухомого стану ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» у відповідності до пункту 3.2.9 Договору №08/11-23 виставлено рахунок для здійснення компенсації понесених додаткових витрат №37 від 13.12.2023, відображених в Дислокації вагонів, з якого вбачається:
- витрати експедитора з організації вантажів залізничним транспортом (понаднормативний простій вагона під вивантаженням) у кількості 26 ваг, всього із ПДВ 91 000,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 15 166,67 грн.
20.12.2023 ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» здійснено оплату простою вагонів під вивантаження, що підтверджується платіжним дорученням №112 від 20.12.2023 на суму 90 000,00 грн, призначення платежу: оплата з послуги згідно з Договором №08/11-23 та рахунку на оплату №37 від 31.12.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 15166,67 грн.
Між ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» (експедитор) та ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЧНА КОМПАНІЯ» складений акт наданих послуг №26 від 31.12.2023 про те, що виконавцем були виконані такі роботи (надані такі послуги):
-витрати експедитора з організації вантажів залізничним транспортом (понаднормативний простій вагона під вивантаженням) у кількості 26 ваг, всього із ПДВ 91 000,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 15 166,67 грн.
На виконання приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань за фактом виконання робіт позивачем складено податкову накладну №43 від 20.12.2023 на суму 91 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 15 166,67 грн. та направлено її на реєстрацію до ЄРПН.
12.01.2024 від автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція, з якої вбачається, що документ № 9370269114 прийнято, реєстрація зупинена.
Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 вказано, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, Порядку № 1165 реєстрація податкової накладної від 20.12.2023 №43 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D" = 6.0287%, "Рпоточ"= 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
17.01.2024 ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» надало до контролюючого органу повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом із додатками.
У відповідності до квитанції №2 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК документ прийнято до розгляду.
За результатами розгляду пояснень від 17.01.2024 та наданих документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області надіслано повідомлення від 19.01.2024 №10401230/41563731 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та було запропоновано ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» надати копії первинних документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування щодо постачання послуг. Додаткова інформація: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського та податкового обліку відповідно до статті 187 ПК України. Не надано картку рах. 361 та/або акт звірки з покупцем. Не надано розрахункових документів з Євро Лоджистік Трейд, акти, тощо.
23.01.2024 ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» надало до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів щодо податкової накладної №2 від 23.01.2024.
23.01.2024 від автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція №2, з якої вбачається, що повідомлення №2 про подання документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, прийнято до розгляду.
Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10437566/41563731 від 25.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 з причини надання платником податків документів, складених/оформлених з порушенням законодавства. Додаткова інформація: не надано розрахункових документів з Євро Лоджистік Трейд, акти, тощо.
ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» подано скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
За результатами розгляду скарги №9020048335 від 07.02.2024 комісією центрального рівня прийнято рішення №9019/41563731/2 від 15.02.2024 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №43 від 20.12.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
У пункті 4 Порядку №520 зазначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Пунктами 9-10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено під час розгляду справи, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з підстав відповідності вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 в оскаржуваному рішенні комісією відповідача-1 з причини з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. При цьому, в рішенні не зазначено причину неврахування тих документів, що були надані. А в розділі «Додаткова інформація» вказано: не надано розрахункових документів з Євро Лоджистік Трейд, акти, тощо
Втім, матеріли справи не містять жодних доказів на підтвердження правомірності відхилення тих документів, що були надані позивачем та підтверджують правомірність складання спірної податкової накладної. Проаналізувавши надані позивачем документи, суд приходить до висновку, що вони є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
Таким чином, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
На підставі частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Отже, відповідачем-1, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.
Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №10437566/41563731 від 25.01.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних суд виходить з такого.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Суд зазначає, що дискреційні функції ДПС України як суб`єкта владних повноважень під час прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко визначені законом, оскільки чинним законодавством України визначений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оскільки під час розгляду справи у суді позивачем доведено надання ним документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №43 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає, що у даному випадку, у відповідача-2 відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкової накладної №43 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням вищевикладеного, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №10437566/41563731 від 25.01.2024 є протиправним та підлягає скасуванню, а порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №43 від 20.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в загальному розмірі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №54 від 29.02.2024.
З Положення про Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України випливає, що відповідач-1 має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, є розпорядником бюджетних коштів.
Враховуючи задоволення позовних вимог та роз`єднання позовних вимог, судовий збір має бути стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області, комісією якої порушені права позивача, у розмірі 3028,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» (адреса: вул. Квітнева, 42, с. Миролюбівка, Дніпропетровська обл.; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 41563731) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код ВП в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658), Державної податкової служби України (адреса: Львівська пл., 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 25.01.2024 №10437566/41563731, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №43 від 20.12.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» податкову накладну №43 від 20.12.2023 датою фактичного їх подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРТРАНССЕРВІС» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119716125 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні