Рішення
від 12.06.2024 по справі 340/1842/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 червня 2024 року справа № 340/1842/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області (далі прокурор) в інтересах держави в собі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (далі Управління) до Публічного акціонерного товариства «Будконструкція» (далі Товариство) про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Прокурор в інтересах держави в особі Управління звернувся до суду зі заявою до Товариства про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення до стану готовності (придатності) захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття №40984), яка розташована по вул.Звенигородське шосе,8 у м.Олександрія Олександрійського району Кіровоградської області.

Водночас просив суд зобов`язати відповідача вчинити такі дії.

Зазначив, що Товариство ігнорує приписи діючого законодавства стосовно належного стану захисної споруди цивільного захисту, а Управління не звернулося до суду з відповідним позовом, чим неналежним чином здійснює контрольну функцію.

Управління не висловило відношення стосовно предмету позову, будучи належним чином повідомлене про відкриття провадження у справі (а.с.84 (на звороті)).

Відповідач не подав відзив на позов, хоча про його розгляд повідомлений належним чином (а.с.86-87).

29 березня 2024 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.82-83).

Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.

Встановленні судом обставини і факти справи, що стали підставами звернення до суду.

Так, по вул.Звенигородське шосе,8 у м.Олександрія Олександрійського району Кіровоградської області розташована захисна споруда цивільного захисту (сховище №40984) (а.с.36-39).

Власник споруди Фонд державного майна України (далі Фонд), а балансоутримувач Товариство (а.с.44).

10 жовтня 2019 року, 12 липня 2021 року, 17 листопада 2022 року, 23 листопада 2023 року комісія у складі представників Управління, органу місцевого самоврядування і поліції склала акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (а.с.46-53).

Висновок не готове до використання за призначенням.

07 березня 2024 року прокурор сповістив Управління про підготовку позовної заяви до Товариства і вимагав надати інформацію про вжиття заходів реагування (а.с.58-59).

11 березня 2024 року Управління надало письмову відповідь стосовно права на звернення до суду з позовом до Товариства про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту і зобов`язання усунути порушення (а.с.60-61).

Пояснило, що може звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у виді зупинення роботи об`єктів, якщо за наслідками проведених заходів державного контролю, передбачених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», встановить порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки.

Водночас звернуло увагу, що контроль за утриманням і станом готовності захисних споруд цивільного захисту відноситься до компетенції місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування.

27 березня 2024 року прокурор звернувся з позовом до суду (а.с.80).

Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.

Перш за все, прокурор звернувся до суду в інтересах держави.

Таке допускається за певних обставин.

Приписами частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор зазначає, що Управління не звернулося з позовом до Товариства про приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту, а відповідач не усунув порушення, які встановила згадана комісія 10 жовтня 2019 року, 12 липня 2021 року, 17 листопада 2022 року, 23 листопада 2023 року.

Приписами частини 5 статті 53 КАС України передбачено, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Щоб дати відповідь на питання існування органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, і повноважень у нього щодо звернення до суду, треба проаналізувати діюче законодавство.

Так, постановою Уряду України від 16 грудня 2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі Положення).

Приписами пункту 1 Положення визначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Отже, Управління територіальний орган центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Приписами пункту 51 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, перевіряє стан дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту та складає відповідні акти.

Таку функцію реалізовують територіальні органи центрального органу виконавчої влади.

Отже, Управління наділене контрольною функцією стосовно дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту.

Позивач склав відповідний акт перевірки захисної споруди цивільного захисту, яка визнана неготовою для укриття населення.

Як правило, контрольна функція передбачає право на звернення до суду з відповідним позовом.

Управління наділене таким правом.

Так, приписами частини 1 статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» передбачено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Приписами пункту 1 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить забезпечення цивільного захисту на відповідній території.

Таким чином орган місцевого самоврядування не наділений контрольною функцією, а є виконавцем, що забезпечує цивільний захист.

Постає запитання: на кому лежить обов`язок утримання захисної споруди цивільного захисту (на власнику чи балансоутримувачу)?

Приписами пунктів 9-10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, який затвердженого постановою Уряду України від 10 березня 2017 року №138, встановлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Підсумовуючи, суд зробив висновок, що відповідач ігнорує приписи діючого законодавства стосовно належного стану захисної споруди цивільного захисту, а Управління не звернулося до суду з відповідним позовом, чим неналежним чином здійснює контрольну функцію.

У разі відсутності коштів на утримання протирадіаційного укриття (ремонт) Товариство має звернутися до власника об`єкту.

Ним є Фонд.

Отже, позов належить задовільнити.

Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 3028 грн (а.с.79).

Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов.

Визнати протиправною бездіяльність Публічного акціонерного товариства «Будконструкція» стосовно приведення до стану готовності (придатності) захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття №40984), яка розташована по вул.Звенигородське шосе,8 у м.Олександрія Олександрійського району Кіровоградської області.

Зобов`язати Публічне акціонерне товариство «Будконструкція» привести до стану готовності (придатності) захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття №40984), яка розташована по вул.Звенигородське шосе,8 у м.Олександрія Олександрійського району Кіровоградської області.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119717547
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/1842/24

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні