ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 червня 2024 рокусправа № 380/3343/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" (далі позивач, ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"") звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі відповідач-1), Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач-2), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.12.2023 № 10227162/38172602 про відмову ТОВ "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд" в реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.11.2023 № 2 ТОВ "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"), вказавши строк її реєстрації 04.12.2023
Ухвалою від 16.02.2024 відкрито спрощене провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" є юридичною особою приватного права, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель.
25.10.2023 між ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" (Підрядник) та ТОВ "Альтерра Констракшн" (Замовник) укладений Договір підряду на будівництво № ПРО-10/ЛМБ, за умовами якого Підрядник зобов`язується за завданням Замовника, на свій ризик, власними та/або залученими силами, засобами та матеріалами, виконати та здати Замовнику закінчені роботи з будівництва "Нове будівництво складського комплексу з допоміжними будівлями по вул. Яворівській 48, с. Зимна Вода Львівського району Львівської області". Сторони погодили умови виплати авансу Підряднику до початку певного етапу робіт, у тому числі і на закупівлю матеріалів.
На виконання умов Договору підряду на будівництво № ПРО-10/ЛМБ від 25.10.2023 ТОВ "Альтерра Констракшн" перерахувало кошти (авансовий платіж) на суму 3 959 776,70 грн, у тому числі ПДВ 659 962,78 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1476 від 07.11.2023, банківською випискою за 07.11.2023 та актом звірки взаєморозрахунків між ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" та ТОВ "Альтерра Констракшн" за листопад 2023.
04.12.2023 позивач подав для реєстрації в ЄРПН складену податкову накладну № 2 від 07.11.2023 на суму 3 959 776,70 грн, у т.ч. ПДВ 659 962,78 грн.
04.12.2023 відповідач-1 сформував квитанцію № 9327927420, в якій зазначив про зупинення реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2 та запропонував надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній № 2.
05.12.2023 позивач скерував відповідачу-1 Повідомлення № 1 про надання пояснень та копій документів щодо ПН від 07.11.2023 № 2, в якому надані пояснення щодо операції, та разом із повідомленням скеровані сканкопії первинних документів, які підтверджують господарську операцію.
11.12.2023 Комісією регіонального рівня було надіслано ТОВ "ІБК "Львівміськбуд""" повідомлення № 10137957/38172602 про подання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме: первинні документи щодо придбання товарів.
16.12.2023 ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" надіслало відповідачу-1 повідомлення № 1 про подання додаткових пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 21.12.2023 №10227162/38172602 відповідач-1 відмовив у реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2.
Позивач вважає протиправним оспорюване рішення податкового органу, оскільки контролюючим органом не зазначено конкретних підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, в розділі додаткової інформації (зазначити конкретні документи) в оспорюваному рішенні комісією нічого не вказано, тоді як позивачем надані усі необхідні документи, що підтверджують факт здійснення господарської операції згідно ПН від 07.11.2023 № 2. У квитанції про зупинення лише запропоновано падати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, спірне рішення є таким, що суперечить вимогам законодавства, порушує права та інтереси позивача у сфері господарської діяльності, а тому підлягає скасуванню, а податкова накладна - реєстрації.
Із наведених підстав, просить позов задовольнити повністю.
11.03.2024 Головне управління ДПС у Львівській області надіслав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову, з огляду на таке.
21.12.2023 Комісія Головного управління ДПС у Львівській області прийняла рішення №10227162/38172602 про відмову в реєстрації ПН від 07.11.2023 № 2, яку виписав позивач, оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідних рішень про реєстрацію зазначеної податкової накладної.
Вказує, що відповідно до квитанції від 04.12.2023 № 9327927420 про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обсяг постачання товару/послуги 41.00 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомив: показник "D"=0,0000 %, "Р"=0.
Окрім вище наведеного, контролюючий орган запропонував ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, позивачем було подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо спірної ПН, реєстрація якої зупинена.
Однак, відповідно до рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області №10227162/38172602 від 21.12.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2 підставою відмови у реєстрації є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні дописи) у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі робіт (товарів, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вказує, що як свідчать документи, долучені ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, позивачем так і не долучено документи щодо транспортування товару від Постачальника до Замовника, не долучено документи щодо постачання/придбання товарів, актів приймання-передачі товарів. А також, згідно з даними повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо спірних податкових накладних реєстрацію яких зупинено, позивач не надав на розгляд Комісії документи, які надав вже до позовної заяви.
Також зазначає, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної слугувало ненадання платником податків первинних документів та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкової накладної.
Враховуючи наведене, у Головного управління ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної, а тому воно є правомірним.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від 07.11.2023 № 2, відповідач-1 стверджує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання відповідача-1 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН в ЄРПН є передчасним, у той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
У зв`язку із наведеним відповідач-1 просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою від 15.03.2024 відмовлено Головному управління ДПС у Львівській області у задоволенні клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін та за правилами загального позовного провадження.
Розглянувши надані сторонами документи, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" зареєстроване як юридична особа, за адресою: 79022, Львівська обл., місто Львів, вулиця Виговського І., будинок 29Б; код ЄДРПОУ 38172602.
Видами діяльності ТОВ "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" за КВЕД є: 41.10 Організація будівництва будівель (основний), 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у. 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи 43.39 Інші роботи із завершення будівництва та інші.
25.10.2023 ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" (Підрядник) та ТОВ "Альтерра Констракшн" (Замовник) уклали Договір підряду на будівництво № ПРО-10/ЛМБ (далі - Договір № ПРО-10/ЛМБ). Відповідно до п.1.1 Договору № ПРО-10/ЛМБ Підрядник зобов`язується за завданням Замовника, на свій ризик, власними та/або залученими силами, засобами та матеріалами, виконати та здати Замовнику закінчені роботи з будівництва "Нове будівництво складського комплексу з допоміжними будівлями по вул. Яворівській 48, с. Зимна Вода Львівського району Львівської області".
Згідно з пп.1.1.1 п. 1.1 Договору № ПРО-10/ЛМБ склад та обсяг відповідного виду (етапу) робіт, строки їх виконання визначаються Сторонами у окремій Додатковій угоді та відповідних додатках до Додаткової угоди, які є окремими об`єктами розрахунків та звітності.
Пунктом 2.6 Договору № ПРО-10/ЛМБ сторони погодили умови виплати авансу підряднику до початку певного етапу робіт, в тому числі і на закупівлю матеріалів.
На виконання умов Договору № ПРО-10/ЛМБ ТОВ "Альтерра Констракшн" було здійснено авансовий платіж на суму 3 959 776,70 грн в т.ч. ПДВ 659 962,78 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1476 від 07.11.2023, банківською випискою за 07.11.2023.
За результатом здійснення господарської операції, передбаченої укладеним Договором, та у зв`язку з настанням першої події, згідно із ст. 187 Податкового кодексу України та на виконання приписів п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, позивач склав та направив до податкового органу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.11.2023 № 2 ("Нове будівництво складського комплексу з допоміжними будівлями по вул. Яворівській 48, с. Зимна Вода Львівського району Львівської області") на загальну суму 3 959 776,70 грн у тому числі ПДВ 659 962,78 грн.
Згідно із отриманою квитанцією від 04.12.2023 № 9327927420 до податкової накладної від 07.11.2023 № 2, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, та вказано, що обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=.0000%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
05.12.2023 ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"", з метою підтвердження інформації, зазначеної у ПН від 07.11.2023 № 2, подало до Головного управління ДПС у Львівській області Повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, а саме:
-пояснення № 21/11-1 від 21.11.2023;
-Договір підряду на будівництво № ПРО-10/ЛМБ від 25.10.2023 з додатками та додатковою угодою до нього № 0-1-баф/ЛМБ від 25.10.2023;
-банківська виписка за 07.11.2023;
-платіжна інструкція № 1476 від 07.11.2023 ;
-акт звірки взаєморозрахунків між ТОВ ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" та ТОВ "Альтерра Констракшн" за листопад 2023;
-обороти рахунку 361 за листопад 2023;
-декларація ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" про провадження господарської діяльності №046318/23 від 20.09.2023.
11.12.2023 Комісією регіонального рівня надіслано ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" повідомлення № 10137957/38172602 про подання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" було запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинні документи щодо придбання товарів.
16.12.2023 ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"", з метою підтвердження інформації, зазначеної у ПН від 07.11.2023 № 2, подало до Головного управління ДПС у Львівській області Повідомлення № 1 про подання додаткових пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме:
-додаткові пояснення №14/12/23-1 від 14.12.2023;
-Договір підряду на будівництво № ПРО-10/ЛМБ від 25.10.2023 з додатками та додатковою угодою до нього № 0-1-баф/ЛМБ від 25.10.2023;
-банківська виписка за 07.11.2023;
-платіжна інструкція № 1476 від 07.11.2023 р.;
-акти звірки взаєморозрахунків між ТОВ "ІБК "Львівміськбуд"" та ТОВ "Альтерра Констракшн" за листопад 2023;
-обороти рахунку 361 за листопад 2023;
-декларація ТОВ "ІБК "Львівміськбуд" про провадження господарської діяльності №046318/23 від 20.09.2023.;
-договір поставки № Р-ВЗ/13416-18102023 від 18.10.2023, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю "Рієстра" та специфікації №1 від 18.10.2023, № 2 від 19.10.2023, №3 від 26.10.2023 до договору поставки №Р-ВЗ/13416-18102023 від 18.10.2023;
-дані бухгалтерського обліку по рахунку 631 за жовтень-листопад 2023. по договору з Товариством з обмеженою відповідальністю "РІЄСТРА";
-платіжна інструкція №00НС000136 від 08.11.2023 р.;
-видаткові накладні № 13881 від 07.11.2023, № 13892 від 08.11.2023, № 13915 від 08.11.2023, № 14209 від 14.11.2023, № 14243 від 14.11.2023, № 14269 від 14.11.2023, № 14370 від 16.11.2023, №14387 від 16.11.2023;
-товарно-транспортні накладні № 13892 від 08.11.2023, № 13881 від 07.11.2023, №13915 від 08.11.2023, № 14209 від 14.11.2023, № 14243 від 14.11.2023, № 14269 від 14.11.2023, № 14370 від 16.11.2023, № 14387 від 16.11.2023;
-договір поставки № 36 від 24.10.2023, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техметал";
-дані бухгалтерського обліку по рахунку 631 за жовтень-листопад 2023. по договору з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техметал";
-платіжна інструкція № 00НС000190 від 17.11.2023;
-видаткова накладна № 27458 від 17.11.2023;
-договір поставки № 02/10-23 від 01.10.2023, укладений з Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Пролісок";
-платіжна інструкція № 00НС000256 від 29.11.2023.
21.12.2023 відповідач-1 прийняв рішення № 10227162/38172602 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2. Відповідно до інформації зазначеної в оскаржуваному рішенні, підставою для відмови у реєстрації ПН послугувало: "ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень а копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку".
01.01.2024 позивач, не погоджуючись з рішенням Комісії регіонального рівня, подав скаргу до Комісії центрального рівня.
08.01.2024 відповідач-2 прийняв рішення № 1120/38172602/2 про залишення скарги без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав "ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
Не погоджуючись із рішенням відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову №1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми Порядку № 1165 застосовуються у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Суд встановив, що згідно із квитанцією від 04.12.2023 № 9327927420 до податкової накладної від 07.11.2023 № 2, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, та вказано, що обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Варто зауважити, що у квитанції від 04.12.2023 № 9327927420 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п. 6 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" (п. 7 Порядку № 520), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261) (п. 7 Порядку № 520).
Відповідно до п. 9 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно із п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зауважує, що контролюючий орган хоча направив платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, проте Комісія регіонального рівня в оскаржуваному рішенні не зазначила, які саме додаткові пояснення чи документи, з долучених до додаткових пояснень, не надано/частково надано. Разом з тим зазначена у рішенні про відмову в реєстрації ПН інформація не відповідає дійсності, оскільки позивачем долучено до повідомлення документи, які складені із дотриманням вимог чинного законодавства України та податкових норм та підтверджують об`єктивні ознаки можливості здійснення господарської операції, дані про які зазначені в податковій накладній.
Також, у рішенні про відмову реєстрації ПН контролюючий орган визначив загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без вказівки, яких саме документів позивачем не надано/частково надано до пояснень.
Суд зауважує, що контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначив яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 07.11.2023 № 2.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН від 07.11.2023 № 2, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах спірних правовідносин, суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Безпідставними суд вважає доводи відповідча-1 про не надання на розгляд Комісії документів щодо транспортування товару від Постачальника до Замовника, постачання/придбання товарів, актів приймання-передачі товарів, ненадання платником податків первинних документів та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, оскільки такі документи були надані на розгляд Комісії з повідомленнями №1 від 05.12.2023 про подання пояснень та копій документів та № 1 від 16.12.2023 про подання додаткових пояснень та копій документів.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу "Електронний кабінет платника" були надіслані позивачем податковому органу для врахування під час прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Зважаючи на те, що позивач надав достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 07.11.2023 № 2, суд вважає протиправним рішення відповідача-1 від 21.12.2023 № 10227162/38172602 про відмову в реєстрації ПН від 07.11.2023 № 2.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення від 21.12.2023 №10227162/38172602 про відмову в реєстрації ПН від 07.11.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі від 07.11.2023 № 2 датою її подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно із нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановив суд, та підтверджується матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем ПН від 07.11.2023 № 2, датою її первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
Отже, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
З огляду на наведене, суд повністю задовольняє позовні вимоги ТОВ "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"".
Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.12.2023 № 10227162/38172602 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.11.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" (79022, м. Львів, вул. І. Виговського, буд. 29Б; код ЄДРПОУ 38172602) податкову накладну від 07.11.2023 № 2, датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" (79022, м. Львів, вул. І. Виговського, буд. 29Б; код ЄДРПОУ 38172602) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна будівельна компанія "Львівміськбуд"" (79022, м. Львів, вул. І. Виговського, буд. 29Б; код ЄДРПОУ 38172602) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяКисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119717750 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні