ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/4358/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Наш край", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кобеляцька міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Адвокат Галушко Сергій Станіславович подав до Полтавського окружного адміністративного суду позовну заяву ОСОБА_1 /надалі позивач, ОСОБА_1 / до Політичної партії "Наш край" /надалі відповідач/, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Кобеляцька міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою /а.с. 1-10/.
Позов обґрунтований тим, що позивач є депутатом Кобеляцької міської ради восьмого скликання, обраним на чергових місцевих виборах у жовтні 2020 року за виборчим списком Політичної партії "Наш край". Рішенням 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 відкликано депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. З таким рішенням відповідача позивач не погоджується та вважає його протиправним, оскільки ухвалення вказаного рішення відбулося з порушенням вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» в частині дотримання процедури відкликання депутата та гарантій забезпечення прав депутата, зокрема щодо його права на виступ на зборах партії до моменту прийняття рішення про відкликання.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кобеляцьку міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області /надалі третя особа/, витребувано докази.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року заяву адвоката ОСОБА_2 про забезпечення позову від 18 квітня 2024 року у справі №440/4358/24 задоволено та забезпечено адміністративний позов №440/4358/24: зупинено дію рішення 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №440/4358/24.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. / зазначив, що Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачає право депутата бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання. В той же час ані вказаний Закон, ані будь-які інші нормативні акти не містять норм, які б визначали необхідність, механізм чи обов`язок якимось чином повідомляти депутата про розгляд вищим керівним органом партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання. Тобто право депутата бути присутнім під час розгляду протоколу конференції не породжує у партії чи її вищого керівного органу самостійного обов`язку повідомляти депутата про такий розгляд. Виходячи з вищевикладеного, керівний орган політичної партії "Наш край" жодним чином не порушив приписів чинного законодавства України під час винесення рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1 , як депутата, обраного за списками Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край". Наведені позивачем аргументи стосовно того, що він сумлінно виконує повноваження депутата Кобеляцької міської ради, постійно бере участь у пленарних засіданнях ради та засіданнях «його» постійної депутатської комісії, щорічно звітує, щоденно зустрічається з виборцями, дотримується основних принципів і положень передвиборної програми та доручення партійного керівництва не підтверджені жодними належними доказами. Натомість, як свідчать протоколи результатів поіменного голосування на засіданнях Кобеляцької міської ради, які розміщенні у відкритому доступі на офіційному сайті Кобеляцької міської ради, за період з 29 жовтня 2021 року по 16 березня 2024 року позивач був відсутній на 28 пленарних засіданнях Кобеляцької міської ради з 34, тобто позивач був відсутній на 82% засідань. Відповідно до інформації, яка розміщена у відкритому доступі на офіційному сайті Кобеляцької міської ради, ОСОБА_1 входить до складу Постійної комісії з питань екології, природних ресурсів, земельних відносин та агропромислового розвитку. Як свідчать протоколи засідань постійних комісій VIIІ скликання, які розміщенні у відкритому доступі на офіційному сайті Кобеляцької міської ради, позивач був відсутній на 21 засіданнях постійних комісій VIIІ скликання з 27, тобто позивач був відсутній на 78% засідань постійних комісій VIIІ скликання. Відповідно до інформації, яка розміщена у відкритому доступі на офіційному сайті Кобеляцької міської ради, наявний лише Звіт про роботу депутата Кобеляцької міської ради VІІІ скликання ОСОБА_1 за звітний період з листопада 2020 року по грудень 2021 року. Необхідно зазначити, що за результатами пошуку у відкритих джерелах в мережі Інтернет, віднайти інформацію про діяльність ОСОБА_1 , як депутата Кобеляцької міської ради, не вдалося, окрім інформації про події, пов`язані з достроковим припиненням повноважень позивача, участі позивача в засіданні під час зміни секретаря Кобеляцької міської ради у березні-квітні 2024 року. Таким чином, позивач не довів належне виконання ним в період з 12 листопада 2020 року по 16 березня 2024 року обов`язків депутата Кобеляцької міської ради восьмого скликання. Стосовно твердження позивача про те, що лист Полтавської обласної організації "Наш край" від 02 березня 2024 року вих.№02/03-2024 був отриманий ним лише 08 березня 2024 року, необхідно зауважити, що відправник поштових відправлень не має можливості впливати на процес доставки поштових відправлень та на дії (бездіяльність) отримувача такої кореспонденції. Як свідчить протокол 39-го позачергового з`їзду політичної партії, проведення з`їзду Політичної партії "Наш край" відбулося 16 березня 2024 року, на якому були присутні делегати (представники) від 16 обласних партійних організацій, які розглянули питання порядку денного та прийняли відповідні рішення. Після цього Політична партія "Наш край" невідкладно передала протокол вищезазначеного з`їзду разом з відповідними рішеннями, прийнятими на ньому, до Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, як того вимагає частина восьма статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Таким чином, твердження позивача про непроведення з`їзду або про підробку рішення, не відповідають дійсності та не мають жодного об`єктивного обґрунтування.
В поясненнях третьої особи щодо позову або відзиву /а.с. 210-212/ третя особа зазначила, що до Кобеляцької міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області 07 березня 2024 року надійшов від Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" витяг з протоколу зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року про внесення пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою ОСОБА_1 . В подальшому 08 березня 2024 року секретарем Кобеляцької МТВК Полтавського району Полтавської області засобами поштового зв`язку на домашню адресу ОСОБА_1 надіслано лист з інформацією про те, що політичною партією внесена пропозиція про відкликання депутатів за народною ініціативою. 18 березня 2024 року до Кобеляцької МТВК Полтавського району Полтавської області засобами поштового зв`язку надійшло рішення №2 39-го позачергового з`їзду політичної партії "Наш край", протоколи з`їзду та довіреність. Територіальні виборчі комісії відповідно до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та Закону України «Про політичні партії в Україні» не наділені повноваженнями здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, зокрема за дотриманням політичною партією вимог її статуту під час прийняття рішень про дострокове відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Фактичні обставини даної справи свідчать про те, що відкликання позивача, як депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, оформлене рішенням 39-го позачергового з`їзду Політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1, є кінцевим в процедурі відкликання депутата за народною ініціативою та, з моменту його прийняття, повноваження депутата вважаються припиненими та відповідна виборча комісія зобов`язана прийняти одне із визначених законом рішень: визнати обраним депутатом наступного за черговістю або призначити проміжні вибори.
У відповіді на відзив /а.с. 214-215/ представник позивача зазначив, що безпідставним є довід відповідача про те, що оскаржуване рішення З`їзду політичної партії "Наш край" належить до внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії та її місцевої організації і є їх виключною компетенцією. Також довід відповідача про те, що законодавство не покладає на вищий керівний орган партії обов`язку повідомляти депутата про розгляд питання про його відкликання за народною ініціативою, позивач вважає хибним, оскільки він прямо суперечить інституту гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання. У відзиві на позовну заяву відповідач звертає увагу на ті обставини, що депутат ОСОБА_1 не брав участі у більшості засідань своєї постійної комісії ради та на пленарних засіданнях сесії Кобеляцької міської ради. Однак, такі обставини були лише формальною підставою для ухвалення партійного рішення про дострокове припинення повноважень депутата, адже ні місцева організація політичної партії, ні вищий керівний орган політичної партії жодного разу не зверталися до депутата-однопартійця із питаннями про поважність причин його відсутності на тому чи іншому засіданні місцевої ради, не витребовували від нього будь-яких пояснень чи звітів про його депутатську роботу, не заявляли йому жодних претензій щодо невідповідності його депутатської діяльності вимогам програми партії, тощо.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 обраний депутатом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" на місцевих виборах, що відбулися 25 жовтня 2020 року, що визнається учасниками справи.
Листом Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" №02/03-2024 від 02 березня 2024 року /а.с. 13/ відповідно до частини першої статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" ОСОБА_1 повідомлено про те, що 06 березня 2024 року о 17:00 за адресою: м. Полтава, вул. Небесної сотні, буд. 91, відбудуться збори (конференція) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата Кобеляцької міської ради за народною ініціативою.
Вказаний лист надісланий Полтавською обласною організацією політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 поштовим відправленням АТ «Укрпошта» за №3920001115556 04 березня 2024 року /а.с. 13-зворот/ та вручений адресату 08 березня 2024 року /а.с. 14/.
Відповідно до Витягу з протоколу Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року (початок: 17:00 год; закінчення: 17:30 год; місце проведення: м. Полтава, вулиця Небесної сотні, буд. 91) /а.с. 101-зворот -103/ на зборах присутні 7 членів партії та за результатами розгляду першого питання порядку денного «Про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії «Наш край» ОСОБА_1 за народною ініціативою» слухали: « ОСОБА_3 , який повідомив присутніх, що з 08 вересня 2022 року і по цей час депутат Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 без поважних причин пропустив фактично всі пленарні засідання чергових та позачергових сесій Кобеляцької міської ради та самоусунувся від виконання своїх обов`язків депутата місцевої ради, передбачених статтею 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Крім того, практична діяльність (а фактично повна бездіяльність) депутата Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 , який був обраний за виборчим списком Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", не відповідає основним принципам і положенням передвиборчої програми Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" та програмі політичної партії "Наш край". З огляду на вищевикладене, пропонується внести пропозицію щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" - ОСОБА_1 за народною ініціативою (на підставі пунктів 2 та 3 частини першої статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»). Таку пропозицію внести до вищого керівного органу політичної партії "Наш край" - З`їзду Партії (відповідно до пункту 9.2 Статуту Партії).»; голосували: 7 - «за»; 0 - «проти»; 0 - «утримались». Рішення прийнято. Вирішили: внести пропозицію щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" - ОСОБА_1 за народною ініціативою (на підставі пунктів 2 та 3 частини першої статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»). Таку пропозицію внести до вищого керівного органу політичної партії "Наш край" - З`їзду Партії (відповідно до пункту 9.2 Статуту Партії).
Кобеляцькою міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області надіслано Депутату Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 повідомлення №107 від 08 березня 2024 року /а.с. 15/, яким відповідно до абзацу 2 частини другої статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повідомлено, що 07 березня 2024 року до Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області надійшло повідомлення про факт проведення 06 березня 2024 року Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Це повідомлення надіслано Кобеляцькою міською територіальною виборчою комісією Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 поштовим відправленням АТ «Укрпошта» за № 3920001099976 08 березня 2024 року /а.с. 15-зворот/.
Відповідно до протоколу 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року (початок: 13:30 год; закінчення: 14:05 год; місце проведення: м. Київ, вулиця Редутна, 60) /а.с. 98-100/ на З`їзді були присутні 16 делегатів, зареєстровані в Реєстрі делегатів З`їзду, повноваження яких підтверджені наданими протоколами Зборів та Конференцій обласних партійних організацій політичної партії "Наш край". За результатами розгляду першого питання порядку денного слухали: «Головуючого З`їзду Мазурчака О.В., який запропонував на підставі інформації та фактів, викладених в протоколі Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року, прийняти рішення про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою». Інших пропозицій не надходило. Голосувало делегатів З`їзду: «за» - 16; «проти» - 0; «утрималось» - 0. Вирішили: відкликати депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Рішення прийнято.
Рішенням 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 /а.с. 12/ відповідно до частини сьомої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та Статуту політичної партії "Наш край" 39-й позачерговий З`їзд політичної партії "Наш край" вирішив відкликати депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Листом Політичної партії "Наш край" № 1-03 від 16 березня 2024 року /а.с. 101/ Кобеляцькій міській територіальній виборчій комісії Полтавського району Полтавської області повідомлено, що на 39-му позачерговому з`їзді політичної партії "Наш край", який відбувся 16 березня 2024 року, відповідно до частини сьомої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" було прийнято рішення про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Відповідно до частини восьмої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" надсилається для прийняття відповідного чинному законодавству рішення: 1) протокол 39-го позачергового З`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 16 березня 2024 року; 2) рішення №1 39-го позачергового З`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 16 березня 2024 року.
Не погодившись із рішенням 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року № 93-IV /надалі Закон № 93-IV/.
Відповідно до статті 2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
За приписами статті 3 Закону № 93-IV депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
Виникнення і строк повноважень депутата місцевої ради регламентовано у статті 4 Закону №93-IV.
Так, частинами першою та другою цієї статті передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Згідно з частиною другою статті 10 Закону №93-IV депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Стаття 37 Закону №93-IV визначає підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, відповідно до частини першої якої такими підставами можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Частина перша статті 38 Закону №93-IV передбачає, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Положеннями частини дев`ятої статті 38 Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Відповідно до частини другої статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Статтею 41 Закону №93-IV врегульовано питання прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, згідно з частиною сьомою статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Відповідно до частини восьмої статті 41 Закону №93-IV рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
Частиною дев`ятою 41 Закону №93-IV визначено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Отже, за змістом наведених норм депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому законом порядку. Перелік підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначений законом та є вичерпним. Підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі та невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про факт проведення зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація партії у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, а територіальна виборча комісія на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Таким чином, нормами Закону №93-IV не визначений сам порядок проведення зборів (конференції) політичної партії, проте визначено, що збори (конференція) політичної партії проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.
Дослідивши відповідні положення Статуту Політичної партії «Наш край» (в новій редакції), що затверджений в новій редакції ХХV з`їздом політичної партії «Наш край» (Протокол б/н від 17 жовтня 2019 року) /а.с. 104-120/, суд встановив, що згідно з пунктом 8.10 цього Статуту про час і місце проведення Зборів або Конференції обласної партійної організації орган, що її скликає, повідомляє членів відповідної місцевої партійної організації не пізніше ніж за п`ять календарних днів до її проведення.
Будь-яких виключень, застережень або інших особливостей щодо повідомлення про проведення Зборів або Конференції обласної партійної організації ані пункт 8.10 Статуту Політичної партії «Наш край», ані інший пункт цього Статуту, не містить, що вказує на те, що це положення Статуту є обов`язковим для усіх випадків проведення Зборів або Конференції обласної партійної організації.
Оскільки законом передбачено, що про факт проведення зборів (конференції), на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, депутат інформується (відповідною територіальною виборчою комісією), є підстави вважати, що проведення зборів (конференції) політичної партії може мати місце і за відсутності самого депутата, стосовно якого було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
На користь цього висновку суду свідчить також норма частини третьої статті 48 Закону №93-IV, якою передбачено, що неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Водночас можливість проведення Зборів (Конференції) політичної партії за відсутності депутата, стосовно якого на цих Зборах (Конференції) було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою, не відміняє обов`язок обласної політичної партії вчинити дії щодо дотримання положення пункту 8.10 Статуту Політичної партії «Наш край», тобто депутат політичної партії «Наш край» в будь-якому випадку не пізніше ніж за п`ять календарних днів до дати проведення Зборів (Конференції) політичної партії повідомляється про час і місце проведення Зборів (Конференції). Повідомлення депутата про час і місце проведення Зборів (Конференції) політичної партії саме у такий спосіб буде вважатися належним та дозволить обласній політичній організації «Наш край» провести Збори за відсутності цього депутата. У разі ж неналежного повідомлення депутата про час і місце проведення Зборів буде мати місце порушення гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, що визначені відповідними положеннями статті 48 Закону №93-IV.
Так, відповідно до положень абзаців 3 та 4 частини першої статті 48 Закону №93-IV про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Отже, право депутата на гарантований законом виступ на зборах (конференції) та надання пояснень щодо своєї позиції до моменту прийняття рішення про його відкликання може бути реалізовано виключно за умови належного письмового повідомлення місцевою організацією політичної партії про дату , час і місце проведення зборів (конференції).
У спірному випадку, як вже зазначалося вище, належним письмовим повідомленням позивача про дату, час і місце проведення зборів (конференції) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", призначених на 06 березня 2024 року о 17:00 за адресою: м. Полтава, вул. Небесної сотні, буд. 91, було б направлення позивачу письмового повідомлення про дату, час і місце проведення Зборів (конференції) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" не пізніше ніж за п`ять календарних днів до дати проведення Зборів, як це передбачено пунктом 8.10 Статуту Політичної партії «Наш край».
Натомість, як встановлено судовим розглядом, лист Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" №02/03-2024 від 02 березня 2024 року про те, що 06 березня 2024 року о 17:00 за адресою: м. Полтава, вул. Небесної сотні, буд. 91, відбудуться збори (конференція) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата Кобеляцької міської ради за народною ініціативою, надісланий ОСОБА_1 04 березня 2024 року (поштове відправлення АТ «Укрпошта» за №3920001115556 від 04 березня 2024 року) та вручений адресату 08 березня 2024 року.
Доказів, які б спростовували цю обставину, відповідачем суду не надано.
Отже, депутат ОСОБА_1 в порушення вимоги пункту 8.10 Статуту Політичної партії «Наш край» повідомлений Полтавською обласною організацією політичної партії "Наш край" про дату, час і місце проведення Зборів пізніше ніж за п`ять календарних днів до дати проведення таких Зборів, що має наслідком незабезпечення відповідачем гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання відповідно до статті 48 Закону №93-IV.
06 березня 2024 року, за відсутності на Зборах неналежним чином повідомленого про такі Збори ОСОБА_1 , були проведені Збори Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", на яких згідно Протоколу Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року прийнято рішення внести до вищого керівного органу політичної партії "Наш край" - З`їзду Партії пропозицію щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" - ОСОБА_1 за народною ініціативою (на підставі пунктів 2 та 3 частини першої статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад») з огляду на те, що: з 08 вересня 2022 року і по цей час депутат Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 без поважних причин пропустив фактично всі пленарні засідання чергових та позачергових сесій Кобеляцької міської ради та самоусунувся від виконання своїх обов`язків депутата місцевої ради, передбачених статтею 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»; практична діяльність (а фактично повна бездіяльність) депутата Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 , який був обраний за виборчим списком Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" не відповідає основним принципам і положенням передвиборчої програми Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" та програмі політичної партії "Наш край".
Наявний у матеріалах справи Витяг з Протоколу Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року не містить відомостей, що учасниками Зборів був перевірений факт належного повідомлення ОСОБА_1 про дату, час та місце їх проведення.
У подальшому, на підставі інформації та фактів, викладених в Протоколі Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року стосовно депутата ОСОБА_1 , на 39-му позачерговому З`їзді політичної партії "Наш край", проведеному 16 березня 2024 року, прийнято рішення № 1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Таким чином, внаслідок недотримання відповідачем відповідних положень закону та статуту політичної партії позивач не міг скористатися своїм правом на гарантований законом виступ на Зборах обласної політичної організації від 06 березня 2024 року та надання пояснень щодо своєї позиції про наявність /відсутність підстав для його відкликання до моменту прийняття рішення про його відкликання.
Суд враховує, що депутат політичної партії нарівні із правами має і обов`язки, зокрема, приймати участь у пленарних засіданнях ради або засіданнях постійної комісії; виконувати передбачені законом обов`язки депутата у відповідному виборчому окрузі; здійснювати таку практичну діяльність депутата місцевої ради, яка б відповідала основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано. Водночас Верховним Судом при вирішенні спору у подібних правовідносинах (справа № 560/5385/22) зроблено висновок, що враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин: вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо.
Як вбачається з протоколу 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року, питання щодо належного/неналежного повідомлення позивача про дату, час і місце проведення Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року, не досліджувалося та при цьому на цьому З`їзді політичної партії "Наш край" прийнято рішення про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі Протоколу Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", проведених 06 березня 2024 року за відсутності депутата ОСОБА_1 , неналежним чином повідомленого про дату, час та місце проведення цих Зборів.
У постанові від 19 лютого 2024 року у справі №380/4165/22 Верховний Суд зазначив, що у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
На цій підставі Верховний Суд погодився з правомірністю висновків судів попередніх інстанцій, що рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не є окремим предметом судового спору.
Хоча сам Протокол Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06 березня 2024 року не є предметом судового оскарження, а зазначені в ньому фактичні обставини не є предметом доказування, суд вважає за необхідне зазначити, що цей Протокол не містить відомостей про повідомлення учасникам Зборів детальної інформації з посиланням на відповідні докази щодо фактичних обставин (пропуск позивачем протягом року без поважних причин пленарних засідань Кобеляцької міської ради або засідань постійної комісії; бездіяльність позивача як депутата; тощо), які стали підставою для відкликання позивача як депутата Кобеляцької міської ради згідно пунктів 2 та 3 частини першої статті 37 Закону № 93-IV, а відтак участь та виступ позивача на Зборах Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" 06 березня 2024 року могли вплинути на результат проведення цих Зборів та прийняття на них відповідного рішення.
У спірному випадку рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії стало підставою для ухвалення вищим керівним органом політичної партії остаточного рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а тому, на переконання суду, дотримання місцевою організацією політичної партії процедури ухвалення такого рішення входить до предмета доказування у спорі про правомірність прийняття рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
З огляду на те, що при прийнятті рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії відповідачем не забезпечено передбачені статтею 48 Закону №93-IV гарантії прав позивача як депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, зокрема щодо: права бути належним чином проінформованим про дату, час і місце проведення Зборів, що проводяться з питання його відкликання; права бути присутнім на Зборах та виступити з наданням пояснень щодо своєї позиції про відкликання його як депутата, суд доходить висновку, що рішення 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яке прийнято на підставі такого рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, прийнято з порушенням встановленої законом та статутом політичної партії процедури, а відтак є протиправним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню.
В позовній заяві позивачем заявлено про понесення ним судових витрат зі сплати судового збору у сумі 1211,20 грн та на оплату правничої допомоги у сумі 8000,00 грн.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною першою статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких відповідно до частини третьої цієї статті належать і витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з частинами другою - п`ятою статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Проаналізувавши наведені процесуальні норми, Верховний Суд в постанові від 02 лютого 2023 року у справі №120/4765/21-а дійшов висновків, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування зазначених витрат. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 826/1216/16, постанові Верховного Суду від 2 червня 2022 року № 380/3142/20. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката потребують належного документального підтвердження, на чому неодноразово наголошував Верховний Суд у судових рішеннях. Визначений у них орієнтир, яким мають керуватися суди нижчих інстанцій при вирішенні питання щодо розподілу витрат на правничу допомогу адвоката, головним чином вимагає повного і всебічного дослідження доказів, якими підтверджується надання правничої допомоги, особливо її вартість і оплата. Зважаючи на те, що понесені витрати відшкодовуватиме інша сторона, дослідження цих доказів вимагає ретельного підходу, адже їх стягнення, з одного боку, є компенсацією (певною мірою вимушених) фінансових затрат сторони, на користь якої ухвалено судове рішення, але водночас ця компенсація не може бути надмірною. Тож окрім того, що витрати на правничу допомогу мають бути документально доведеними, вони мають відповідати також критерію співмірності у розумінні частини п`ятої статті 134 КАС. Вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися, у тому числі, через призму принципу співмірності, який, як уже зазначалося вище, включає такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони. Крім того, врахування таких критеріїв не ставиться законодавцем у залежність від результату розгляду справи. При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи. Разом з цим при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг. Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2021 року та від 08 лютого 2022 року у справах № 640/3098/20 та № 160/6762/21 відповідно.
Вказана правова позиція також підтримана Верховним Судом у постанові від 21 березня 2024 року у справі № 580/4746/20.
На підтвердження наявності підстав для відшкодування витрат на професійну правничу допомогу адвоката ОСОБА_2 в сумі 8000,00 грн позивачем надано до суду лише ордер про надання правничої (правової) допомоги серії ВІ №1210087 від 11 квітня 2024 року /а.с. 16/ та копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю серії ПТТ №2682 від 26 березня 2019 року /а.с. 17/.
Оскільки позивачем не надано ані копії договору про надання правової допомоги, ані акту виконаних робіт, ані документів на підтвердження фактичного понесення витрат на правничу допомогу (квитанцію про оплату наданих послуг) в сумі 8000,00 грн, сума судових витрат на правничу допомогу розподілу між сторонами не підлягає, що узгоджується з вищезазначеною позицією Верховного Суду.
За подання цього позову сплаті підлягав судовий збір в сумі 1211,00 грн і така сума судового збору була сплачена позивачем, що підтверджується квитанцією № 9338-8773-6682-9808 від 11 квітня 2024 року /а.с. 19/.
Враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню за рахунок відповідача на користь позивача підлягає сума в 1211,20 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Політичної партії "Наш край" (вул. Велика Житомирська, буд. 30, м. Київ, Київська область, 04053, ідентифікаційний код 37724082), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кобеляцька міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області (вул. Касьяна, буд. 29, м. Кобеляки, Кобеляцький район, Полтавська область, ідентифікаційний код 43755176) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16 березня 2024 року №1 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Стягнути за рахунок Політичної партії "Наш край" на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119718280 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні