Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
13 червня 2024 року № 520/11521/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка" (вул. Промислова, буд.1, с. Васищеве, Харківський район, Харківська область,62495, кодЄДРПОУ33010822) до Чернівецька митниця (вул. Руська, буд.248М, м. Чернівці, Чернівецький район, Чернівецька область, 58023, код ЄДРПОУ43971359), Державної митної служби України (вул. Дегтярівська, 11-г, м. Київ, 04119, кодЄДРПОУ43115923) про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка", з адміністративним позовом до Чернівецької митниці, Державної митної служби України в якому просить суд:
- визнати протиправною відмову у митному оформленні Чернівецької митниці з причин, зазначеної у Картках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA408020/2023/000276 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000278 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000289 від 28.02.2023 року, та скасувати їх;
- визнати протиправним та скасувати Рішення про розгляд скарги товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-промислова компанія Омега - Автопоставка № 1424 від 15.03.2023 Державної митної служби України, викладене у листі №08-1/15-03/13/2167 від 03.04.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач відмовляючи у митному оформленні з причин, зазначеної у Картках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA408020/2023/000276 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000278 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000289 від 28.02.2023 року, а також приймаючи рішення про розгляд скарги товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-промислова компанія Омега - Автопоставка № 1424 від 15.03.2023 Державної митної служби України, викладене у листі №08-1/15-03/13/2167 від 03.04.2023 року, діяв протиправно, в зв`язку з чим вказані рішення підлягають скасуванню.
Відповідач у відзиві на позов вказав, що в спірних відносинах діяв правомірно, зазначив, що позивачем не надано належного та допустимого підтвердження, що товар знаходився або переміщувався під митним контролем по маршруту доставки товару та не переміщувався транзитом через територію країни (країн), визнаною державною-окупантом згідно із законом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, відповідно товар не може користуватися режимом вільної торгівлі відповідно до Правил визначення країни походження у СНД. Відтак, вказаний товар не може бути оформлено із застосуванням відповідної тарифної преференції. В зв`язку з чим відповідачем видані картки відмови. Отже, в задоволенні позову просив відмовити.
Позивач у відповіді на відзив та у письмових поясненнях підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка" з 10.06.2004 зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа та йому присвоєно ідентифікаційний код 33010822, що підтверджується наявною у матеріалах справи випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Основним видом діяльності за КВЕД є: 45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "Омега-Автопоставка", місцезнаходження: 62495, Харківська обл., Харківський р-н, смт. Васищеве, вул. Промислова, буд.1, отримало від Чернівецької митниці на одну і ту ж партію товарів відмову у митному оформленні з причини, зазначеної у Картках відмови в прийнятті митної декларації. митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA408020/2023/000276 від 27.02.2023 року., № UA408020/2023/000278 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000289 від 28.02.2023 року.
TOB "Омега-Автопоставка", керуючись вимогами підпунктів «а» та «в» пункту 5.1 Правил визначення країни походження товарів, які діють стосовно товарів, що походять з держав - учасниць Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав від 20 листопада 2009 року і знаходяться в торговельному обігу між цими державами, до яких застосовується торговельний режим, передбачений Угодою про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року, а саме: 5.І. Товар користується режимом вільної торгівлі на митних територіях держав - учасниць Угоди, якщо він відповідає критеріям походження, установленим цими Правилами, а також якщо товар:
а) вивозиться на підставі договору (контракту) між резидентом однієї з держав - учасниць Угоди й резидентом іншої держави-учасниці Угоди з митної території однієї держави - учасниці Угоди та ввозиться на митну територію іншої держави - учасниці Угод;
в) не залишає територій держав - учасниць Угоди, за винятком випадків, коли товар знаходиться або перемішується територіями третіх країн під митним контролем, документально підтвердженим митними органами країн, через території яких здійснюється доставка товару При цьому товар повинен бути в незмінному стані й над ним не повинні проводитися будь-які операції, за винятком операцій із забезпечення схоронності й перевантаження товару».
Крім того, згідно роз`яснення Державної митної служби України від 5 липня 2022 року «Про застосування пільгового режиму оподаткування на підставі угод про вільну торгівлю до товарів походженням з країн СНД та Грузії, які постачаються в Україну транзитом через території третіх країн», тричі подавало на одну і ту ж партію товарів до Чернівецької митниці електронні митні декларації.
27.02.2023 року за внутрішнім номером 37831 "Омега-Автопоставка" подало електронну митну декларацію, яка була прийнята відділом митного оформлення № 1 митного поста «Чернівці» Чернівецької митниці за реєстраційним номером 23UA408020014942U6 (оригінал знаходяться в БД Чернівецької митниці): пакувальний лист від 03.02.2023; Рахунок-фактура (інвойс) 00000000333 від 01.02.2023; Автотранспортна накладна 868496 від 03.02.2023; Супровідний документ ТІ 01233000031431 від 14.02.2023; Супровідний документ ТІ 23ТR8020000079927 від 19.02.2023; Супровідний документ ТІ D10095 від 17.02.2023; Банківський платіжний документ 661 від 21.12.2022; Рахунок-фактура про надання транспортно - експедиційних послуг 11 від 06.02.2023; Документ, що підтверджує вартість перевезення товару 09 від 06.02.2023; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №1 від 04.08.2016; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №10 від 15.05.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №11 від 11.12.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №12 від 31.03.2020; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №13 від 31.03.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №14 від 03.06.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №15 від 31.03.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №16 від 27.05.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №17 від 01.06.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №2 від 24.03.2017; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №3 від 16.01.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №4 від 07.02.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №5 від 02.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №6 від 26.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №7 від 23.11.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №8 від 18.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №9 від 18.03.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору специфікація №150 від 01.02.2023; Зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі - продажу №16/555 від 29.06.2016; Договір (контракт) про перевезення №06 від 18.02.2019; Сертифікат про походження товару Форми СТ-1 від 03.02.2023; Інші некласифіковані документи фото пломби від 27.02.2023; Копія митної декларації країни відправлення 57501/030223/0000184 від 03.02.2023.
Як зазначив відповідач у вказаному переліку був відсутній повний комплект документів, що підтверджував би виконання позивачем вимог Правил на всьому шляху слідування товару (у всіх та між всіма країнами).
Так, оскільки країни експорту (Республіка Казахстан) та перша країна транзиту (Азербайджанська Республіка) не мають спільного кордону, а перевізником не надано документів, які підтверджують перевезення товару морським видом транспорту (зокрема коносамент (Bill of Lading), вказане не виключає переміщення товару транзитом через територію країни (країн), визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою - агресором щодо України згідно із законодавством.
Також, при доставці товару до митного оформлення, встановлено відсутність на транспортному засобі митного забезпечення країни експорту, відомості про яке містяться в товаросупровідному документі (CMR) від03.02.2023 №868496. Вказаний факт вказує на невідповідність вказаного переміщення товару вимогам Правил для підтвердження виконання умов, що товари перебували під митним контролем.
Відповідач звернув увагу, що на фото, поданому разом з документами до митного оформлення, зображено пломбу, однак це не є пломбою, накладеною митним органом країни експорту і відомості про яку зазначено в CMR. Це пломба, накладена на шляху слідування проміжною транзитною країною - Туреччиною (пункт пропуску Гюмрюк).
27.02.2023 року позивачем повторно подано до митного оформлення товар за МД UА408020015108U8 разом з товаросупровідними документами: пакувальний лист від 03.02.2023; Рахунок-фактура (інвойс) 00000000333 від 01.02.2023;Консомент №0000789 від 10.08.2023; Автотранспортна накладна 868496 від 03.02.2023; Супровідний документ ТІ 01233000031431 від 14.02.2023; Супровідний документ ТІ 23ТR8020000079927 від 19.02.2023; Супровідний документ ТІ D10095 від 17.02.2023; Митна декларація, за якою було відмовлено у випуску товарів 23UА408020014942U6. 00 від 27.02. 2023; Картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UА408020/2023/000276 від 27.02.2023; Банківський платіжний документ 661 від 21.12.2022; Рахунок-фактура про надання транспортно - експедииійних послуг 11 від 06.02.2023; Документ, що підтверджує вартість перевезення товару 09 від 06.02.2023; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №1 від 04.08.2016; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №10 від 15.05.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №11 від 11.12.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №12 від 31.03.2020; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №13 від 31.03.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №14 від 03.06.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №15 від 31.03.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №16 від 27.05.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №17 від 01.06.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №2 від 24.03.2017; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №3 від 16.01.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №4 від 07.02.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №5 від 02.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №6 від 26.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №7 від 23.11.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №8 від 18.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №9 від 18.03.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору специфікація №150 від 01.02.2023; Зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі - продажу №16/555 від 29.06.2016; Договір (контракт) про перевезення №06 від 18.02.2019; Сертифікат про походження товару Форми СТ-1 від 03.02.2023; Інші некласифіковані документи фото пломби від 27.02.2023; Копія митної декларації країни відправлення 57501/030223/0000184 від 03.02.2023.
Декларантом додатково подано документ від 10.02.2023 №0000789, який заявлено як «Коносамент (Bill of lading)».
Проте відповідач вказує, що зазначений документ, не є коносаментом - транспортно-перевізним документом, що оформлюється у випадку здійснення перевезення морським транспортом, оскільки це документ (мовою оригіналу) «Поручение №0000789 Въезд на территорию порта с последующей погрузкой техники с грузом». Таким чином, це не коносамент, а лише дозвіл на заїзд на територію порту, який, теоретично, міг бути й не використаним. Таким чином, позивачем знову належним чином не підтверджено дотримання вимог Правил.
28.02.2023 року позивачем втретє подано до митного оформлення товар вже за МД 23UА408020015490U8 разом з товаросупровідними документами: пакувальний лист від 03.02.2023; Рахунок-фактура (інвойс) 00000000333 від 01.02.2023; Консомент №0000789 від 10.08.2023; Консомент ALAT від 18.01.2023; Автотранспортна накладна 868496 від 03.02.2023; Супровідний документ ТІ 01233000031431 від 14.02.2023; Супровідний документ ТІ 23ТR8020000079927 від 19.02.2023; Супровідний документ ТІ D10095 від 17.02.2023; Митна декларація, за якою було відмовлено у випуску товарів 23UА408020014942U6. 00 від 27.02. 2023; Картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UА408020/2023/000276 від 27.02.2023; Банківський платіжний документ 661 від 21.12.2022; Рахунок-фактура про надання транспортно - експедиційних послуг 11 від 06.02.2023; Документ, що підтверджує вартість перевезення товару 09 від 06.02.2023; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №1 від 04.08.2016; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №10 від 15.05.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №11 від 11.12.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №12 від 31.03.2020; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №13 від 31.03.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №14 від 03.06.2021; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №15 від 31.03.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №16 від 27.05.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №17 від 01.06.2022; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №2 від 24.03.2017; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №3 від 16.01.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №4 від 07.02.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №5 від 02.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №6 від 26.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №7 від 23.11.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №8 від 18.03.2018; Доповнення до зовнішньоекономічного договору №9 від 18.03.2019; Доповнення до зовнішньоекономічного договору специфікація №150 від 01.02.2023; Зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі - продажу №16/555 від 29.06.2016; Договір (контракт) про перевезення №06 від 18.02.2019; Сертифікат про походження товару Форми СТ-1 від 03.02.2023; Інші некласифіковані документи фото пломби від 27.02.2023; Інші некласифіковані документи №1179 від 28.02.2023; Копія митної декларації країни відправлення 57501/030223/0000184 від 03.02.2023; Декларація митної вартості б/н від 28.02.2023.
Відповідач зазначив, що декларантом до попереднього пакету документів додано Коносаменту (Bill of lading) від 18.01.2023 № ALAT 138042. Дату загрузки вказано 18.01.2023, порт загрузки Алат, порт розгрузки - Курік. Таким чином, цей документ підтверджує переміщення транспортного засобу у зворотному напрямку. Отже, оскільки позивачем не надано належного та допустимого підтвердження, що товар знаходився або переміщувався під митним контролем по маршруту доставки товару та не переміщувався транзитом через територію країни (країн), визнаною державною-окупантом згідно із законом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, відповідно товар не може користуватися режимом вільної торгівлі відповідно до Правил визначення країни походження у СНД. Відтак, вказаний товар не може бути оформлено із застосуванням відповідної тарифної преференції. В зв`язку з чим відповідачем видані картки відмови.
Не погодившись з вказаними діями позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини з приводу митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, регулюються положеннями Митного кодексу України (далі МК України).
Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються Митним кодексом України, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування (частина 2 статті 1 Митного кодексу України).
Згідно з ч.1 ст.246 Митного кодексу України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Відповідно до ч.1 ст.248 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Згідно з ч.1 ст.257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
Відповідно до Закону України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні затверджено відповідний Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
У подальшому законами України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, від 21 квітня 2022 року № 02212-ІХ, від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, від 15 серпня 2022 року № 2500-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні затверджено відповідні укази Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022, від 17 травня 2022 року № 341/2022, від 12 серпня 2022 року № 573/2022, від 18 листопада 2022 № 757/2022 якими строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб, у подальшому продовжено та діє на даний час.
З 4 червня 2022р. застосовуються умови, передбачені Регламентом Європарламенту та Ради ЄС No2022/870 від 30 травня 2022р. про тимчасову лібералізацію торгівлі між Україною та ЄС. Регламент діятиме до 5 червня 2023р. та передбачає: тимчасове призупинення дії всіх тарифів, передбачених Додатком І-А до Угоди про асоціацію: скасування мит для промислової продукції, що підлягали поступовому скасуванню до кінця 2022р.; призупинення застосування системи вхідних цін для фруктів та овочів; призупинення дії всіх квот для сільськогосподарської продукції. Тимчасове призупинення антидемпінгових мит. Тимчасове призупинення застосування глобальних захисних заходів . Водночас, Україна має: дотримуватися правил походження товарів (товари мають бути повністю виготовлені або перероблені в Україні з дотриманням відповідних правил); підтвердити, що товар не походить з непідконтрольних Україні територій Донецької або Луганської областей, а також з АР Криму чи м.Севастополя ; утримуватися від будь-яких нових обмежень на імпорт з ЄС, включаючи як застосування нових мит чи інших заходів, так і посилення існуючих обмежень (окрім зумовлених необхідністю в умовах війни).
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та зміною логістичних маршрутів постачання в Україну товарів походженням з країн СНД та Грузії через територію третіх країн введено пільговий режим оподаткування. Він надається відповідно до угод про вільну торгівлю для товарів походженням з країн СНД (Азербайджанської Республіки, Республіки Вірменія, Республіки Казахстан, Киргизької Республіки, Республіки Молдова, Республіки Таджикистан) за наявності при митному оформленні документального підтвердження митних органів країн транзиту, що товар переміщувався територіями цих країн під митним контролем, перебував у незмінному стані й над ним не проводилися будь-які операції, за винятком операцій із забезпечення схоронності й перевантаження.
Підтвердженням виконання вказаних вимог можуть бути такі документи:
- сертифікат, виданий митним органом країни транзиту «Non manipulation certificate», та/або
- митна декларація (у митному режимі транзиту, зокрема Т1; при зберіганні товару під митним контролем митна декларація або інший документ, оформлений при розміщенні у митний режим митного складу, вільної митної зони або на тимчасове зберігання тощо), що свідчить про перебування товарів під митним контролем при перевезенні партії товарів з країни експорту до країни призначення, оформлена в країні транзиту, та/або
- книжка МДП, та/або
- лист-підтвердження на офіційному бланку митних органів країн транзиту, та/або
- єдиний транспортний документ, засвідчений митними органами країн експорту та транзиту, та/або
- товаросупровідні документи, засвідчені митним органом країни експорту з відомостями про накладення митного забезпечення.
Для товарів походженням з Грузії пільговий режим застосовується за сертифікатом з перевезення товару EUR.1 (EUR-MED) або декларацією походження (EUR-MED) за умови надання митним органам документів та відомостей про знаходження товару під митним контролем під час його транспортування транзитом через територію третіх країн.
При цьому для товарів походженням з країн СНД та Грузії надання підтверджуючих документів та відомостей не вимагається, якщо товар подано до митного оформлення без зміни засобів забезпечення ідентифікації, здійснених у країні експорту шляхом накладення митного забезпечення, відомості про яке вказано у товаросупровідних документах, засвідчених митним органом країни експорту, або в митних деклараціях.
Правила визначення країни походження товарів в рамках міжнародних угод про вільну торгівлю не передбачають застосування режиму вільної торгівлі для товарів походженням з Туркменістану та Узбекистану у разі їх транспортування в Україну транзитом через територію третіх країн.
Отже, відповідно до вище зазначених роз`яснень Державної митної служби України від 5 липня 2022 року «Про застосування пільгового режиму оподаткування на підставі угод про вільну торгівлю до товарів походженням з країн СНД та Грузії, які постачаються в Україну транзитом через території третіх країн», для товарів походженням з Казахстану надання підтверджуючих документів та відомостей вимагається тільки у разі, якщо товар подано до митного оформлення зі зміною засобів забезпечення ідентифікації, здійснених у країні експорту шляхом накладення митного забезпечення, відомості про яке вказано у товаросупровідних документах, засвідчених митним органом країни експорту.
В графі 13 міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) № 868496 від 03.02.2023 року зазначено накладене митне забезпечення країни експорту (Казахстан).
Як повідомив позивач, дане митне забезпечення країни експорту (Казахстан) було знято митними органами ЄС (Туреччини, країни транзиту) під час виконання митних формальностей у відповідності до вимог Конвенції про процедуру спільного транзиту від 20.05.1987 року (до якої Україна приєдналася 30.08.2022, а набрання чинності для України відбулося 01.10.2022) при митному оформленні митної декларації ТІ № 23ТИ08020000079927 від 19.02.2023 року на транзит Туреччина-Болгарія-Румунія, з накладанням нового митного забезпечення НРА-00899978, у відповідності до вимог Конвенції про процедуру спільного транзиту від 20.05.1987 року, про що зазначено в митний декларації ТІ № 23TR08020000079927 від 19.02.2023 року.
Отже, позивачем разом з електронною митною декларацією №23U408020014942U6 були подані: міжнародна товарно - транспортна накладна (CMR) №868496 від 03.02.2023, в графі 13 якої зазначено митне забезпечення країни експорту (Казахстан), що свідчать про перебування товарів під митним контролем у незмінному стані при перевезенні партії товарів з країни експорту Казахстан до країни призначення Україна.
Визначальним для підтвердження «правила прямого транспортування» при переміщенні товарів територіями третіх країн є знаходження товару під митним контролем. Міжнародна автомобільна товарно-транспортна накладна (CMR) підтверджує факт переміщення товару між вихідною та кінцевою точками (без зазначення конкретного маршруту такого переміщення). CMR може підтверджувати факт знаходження товару під митним контролем на всьому шляху слідування у випадку, якщо митним органом країни відправлення накладено митне забезпечення, відомості про що вказані у зазначеній CMR. Відомості про накладене митним органом країни відправлення митне забезпечення зазначено у CMR №868496 від 03.02.2023.
У зв`язку з тим, що товар подано до митного оформлення Чернівецькій митниці зі зміною засобу забезпечення ідентифікації, здійсненого у країні експорту шляхом накладення митного забезпечення, відомості про яке вказано у товаросупровідних документах, засвідчених митним органом країни експорту, ТОВ «ОМЕГА», керуючись вимогами підпунктів «а» та «в» пункту 5.1 Правил визначення країни походження товарів, які діють стосовно товарів, що походять з держав - учасниць Угоди про Правила визначення країни походження товарів у Співдружності Незалежних Держав від 20 листопада 2009 року і знаходяться в торговельному обігу між цими державами, до яких застосовується торговельний режим, передбачений Угодою про створення зони вільної торгівлі від 15 квітня 1994 року; роз`ясненнями Державної митної служби України від 5 липня 2022 року «Про застосування пільгового режиму оподаткування на підставі угод про вільну торгівлю до товарів походженням з країн СНД та Грузії, які постачаються в Україну транзитом через території третіх країн», які розміщено у відповідності до вимог статті 20 Митного кодексу України, разом з електронною митною декларацією № 23UA408020014942U6 і були подані нижче зазначені документи:
зовнішньоекономічний контракт №16/555 від 29.06.2016 року, укладений між ТОВ «ОМЕГА», Україна та ТОВ «КАЙНАР-АКБ», Казахстан;
міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) № 868496 від 03.02.2023 року, в графі 13 якої зазначено митне забезпечення країни експорту (Казахстан);
сертифікат доходження СТ-1 KZUA310500637 від 03.02.2023 року, який свідчить про походження товару із Казахстану;
митна декларація країни експорту (Казахстані № 57501/030223/0000184 від 03.02.2023 року, яка свідчить, що товар відправлявся з Казахстану;
митні декларації (у митному режимі транзит, зокрема і Т1) що свідчать про перебування товарів під митним контролем у незмінному стані при перевезенні партії товарів з країни експорту Казахстан до країни призначення Україна, які безпосередньо оформлені в країнах транзиту: Азербайджан, митна декларація № 01233000031431 від 14.02.2023 року; Грузія, митна декларація № d10095 від 17.02.2023 року; Туреччина, митна декларація Т1 №23ТR08020000079927 від 19.02.2023 року на транзит Туреччина-Болгарія-Румунія, та про відсутність транзитного переміщення територією Російської Федерації;
фото митного забезпечення НРА-00899978, яке зазначено в митний декларації Т1 № 23ТR08020000079927 від 19.02.2023 року на транзит Туреччина-Болгарія-Румунія та яке підтверджує незмінний стан товару й відсутність будь-яких операцій над товаром в цих третіх країнах та яке накладено митними органами ЄС (Туреччини), замість знятого митного забезпечення країни експорту (Казахстан), яке зазначено в графі 13 міжнародної товарно-транспортна накладна (CMR) № 868496 від 03.02.2023 року.
Позивач стверджує, що переміщення між Казахстаном та Азербайджаном було прямим, тобто без заходу у порти рф.
Відповідач зазначає, що Казахстан та Азербайджан не мають спільного кордону на суходолі та, якщо виключити сухопутний шлях, відділені один від одного Каспійським морем. Таким чином, для підтвердження дотримання правил прямого транспортування та не переміщення товарів територією рф під час доставки між Казхстаном та Азербайджаном, необхідно підтвердити переміщення товару водним/морським видом транспорту. Саме на відсутності належного підтвердження транспортування товару між Казахстаном та Азербайджаном без використання території рф й наполягають, митниця та ДМСУ.
Судом встановлено, що ТОВ "Омега-Автопоставка" для перевезення товарів, уклало договір транспортного експедирування з певним експедитором.
Вимогами статті 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність»: «Перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
Такими документами можуть бути:
- авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
- міжнародна автомобільна накладна (СМR);
- накладна СМГС (накладна УМВС);
- коносамент (Bill of Lading);
- накладна ЦІМ (СІМ);
- вантажна відомість (Cargo Manifest);
- інші документи, визначені законами України.
Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
На підтвердження зазначеного позивачем надано міжнародну товарно-транспортна накладну (CMR) № 868496 від 03.02.2023 року, яка надана ТОВ "Омега-Автопоставка" експедитором, який є єдиним транспортним документом, засвідчений митними органами країн експорту та транзиту, та у якому відображено шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
У даному випадку перевезення товару здійснювалося автомобільним транспортом від Казахстану до України, у тому числі шляхом перевезення: автомобільного транспорту, в якому перебував товар (вантаж), поромом «ZAFIRA ALIYEVA» між Казахстанським портом «Курік» (KZ KUR) та Азербайджанським портом «Алят» (AZ ALAT).
При перевезенні товарів автотранспортними засобами у міжнародному прямому вантажному автомобільно-поромному сполученні поромом «ZAFIRA ALIYEVA» між Казахстанським портом «Курік» (KZ KUR) та Азербайджанським портом «Алят» (AZ ALAT) оформлення коносаменту не здійснювалося, а перевезення відбувалося у відповідності до Доручення № 0000789 «В`їзд на територію порту з наступним навантаженням техніки з вантажем» від 10.02.2023 року до Коносаменту 0000789, який оформлюється на пором взагалі, а не на вантаж (товар), та вантажного квитка «BILL OF LADING № ALAT 138042» від 18.03.2023 року, про що Чернівецькій митниці надісланий інформаційний лист № 1179 від 28.02.2023 року.
За таких обставин, вищезазначене підтверджується вимогами Міжнародної конвенції про уніфікацію деяких правил про коносамент від 25.08.1924 року, вимогами Кодексу торговельного мореплавства України та вимогами інших нормативно-правових актів України.
Вимогами глави 5 розділу IV «Особливості здійснення митних формальностей відносно суден і товарів, що переміщуються ними» Порядку виконання митних формальностей на морському та річковому транспорті, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 10.03.2015 № 308, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2015р. за № 486/26931 (надалі - Порядок № 308), визначено:
« 5. Особливості здійснення митних формальностей під час переміщення товарів при поромних перевезеннях:
1.Митні формальності відносно порому та товарів, що переміщуються при поромних перевезеннях, здійснюються згідно з цим Порядком.
2. При перевезенні залізничних вагонів та автотранспортних засобів у декларації про вантаж зазначається кількість одиниць транспорту (для кожного виду транспорту окремо). На вимогу митниці можуть подаватись окремі списки транспортних засобів, які прибули або вибувають на поромі: на залізничні вагони передатна відомість, на автотранспортні засоби - списки автотранспортних засобів.
3. При вибутті поромного судна митні формальності за міжнародними перевезеннями пасажирів і товарів автотранспортними засобами, залізничними транспортними засобами здійснюються до навантаження таких транспортних засобів на пором у порядку, визначеному законодавством та цим Порядком, а при прибутті - після вивантаження.
Для проведення навантажувальних/вивантажувальних робіт на судні у передатних відомостях та/або списках автотранспортних засобів вчиняється запис "Навантаження/вивантаження дозволено", який завіряється відбитком особистої номерної печатки та підписом посадової особи митниці.
4. Митні формальності відносно товарів, що переміщуються через митний кордон України пасажирами поромного судна, здійснюються в оглядовому залі порту із застосуванням двоканальної системи митного контролю.
Митні формальності відносно товарів, що переміщуються через митний кордон України членами екіпажу поромного судна (як резидентами, так і нерезидентами), що залишаються на судні до наступного міжнародного рейсу, здійснюються за декларацією про особисті речі членів суднового екіпажу.
Митні формальності відносно товарів, що переміщуються через митний кордон України водіями автотранспортних засобів, здійснюються одночасно з митними формальностями відносно транспортного засобу в місцях, спеціально призначених для контролю автотранспортних засобів, обладнаних оглядовою ямою та естакадою».
Отже, при вибутті поромного судна митні формальності за міжнародними перевезеннями товарів автотранспортними засобами, залізничними транспортними засобами здійснюються до навантаження таких транспортних засобів на пором у порядку, визначеному законодавством та Порядком № 308, а при прибутті - після вивантаження, тобто щодо товарів, які переміщуються автотранспортними засоби, здійснюються окремі митні формальності з урахуванням вимог глави 27 Митного кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 266 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, надавати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей. Суд приходить до висновку, що позивачем вказаний обов`язок виконаний.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що спірні рішення відповідача прийняті без врахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, отже вони є необґрунтованими, відтак підлягають скасуванню.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка" (вул. Промислова, буд.1, с. Васищеве, Харківський район, Харківська область,62495, код ЄДРПОУ33010822) до Чернівецької митниці (вул. Руська, буд.248М, м. Чернівці, Чернівецький район, Чернівецька область, 58023, код ЄДРПОУ43971359), Державної митної служби України (вул. Дегтярівська, 11-г,м. Київ,04119, код ЄДРПОУ43115923) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA408020/2023/000276 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000278 від 27.02.2023 року, № UA408020/2023/000289 від 28.02.2023 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Державної митної служби України про розгляд скарги товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-промислова компанія Омега - Автопоставка №08-1/15-03/13/2167 від 03.04.2023 року.
Стягнути на користь "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка" (вул. Промислова, буд.1, с. Васищеве, Харківський район, Харківська область,62495, код ЄДРПОУ33010822) судовий збір в розмірі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) грн. 00 коп., в тому числі: за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької митниці (вул. Руська, буд.248М, м. Чернівці, Чернівецький район, Чернівецька область, 58023, код ЄДРПОУ43971359) у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп. та за рахунок бюджетних асигнувань Державної митної служби України (вул. Дегтярівська, 11-г, м. Київ, 04119, код ЄДРПОУ43115923) у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119718728 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні