РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2024 року справа № 580/3092/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Балаклеївської сільської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури (20701, м. Сміла, вул. Ю. Кондратюка, 25) в інтересах держави звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Балаклеївської сільської ради (20722, Черкаська область, Черкаський район, с. Балаклея, вул. Незалежності, 2) в якому просить:
-визнати протиправною бездіяльність Балаклеївської сільської ради щодо не вжиття заходів з приводу набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0768, площею 2,5760 га та на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0247, площею 1,92 га, в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради;
-зобов`язати Балаклеївську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0768, площею 2,5760 га та на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0247, площею 1,92 га, в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради.
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.
Відповідач до суду подав відзив, в якому зазначив, що підстави для визнання відумерлою спадщиною в частині спірних земельних ділянок відсутні, а тому жодної бездіяльності щодо оформлення правовстановлюючих документів відповідачем не вчинено.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯБ №169722 від 20.09.2004, виданого на підставі розпорядження Смілянської райдержадміністрації від 07.09.2004 № 356, ОСОБА_1 належить земельна ділянка з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0242, площею 2,58га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав право власності чи право користування зазначеною земельною ділянкою не зареєстровано.
Згідно актового запису про смерть №42 від 12.05.1999 ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯБ №169727 від 20.09.2004, виданого на підставі розпорядження Смілянської райдержадміністрації від 07.09.2004 № 356, ОСОБА_2 належить земельна ділянка з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0247, площею 1,98га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав право власності чи право користування зазначеною земельною ділянкою не зареєстровано.
Відповідно до актового запису про смерть № 2 від 15.01.1999 ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Після смерті ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , залишились неуспадковані земельні ділянки, що вбачається з інформаційних довідок наданих Смілянською державною нотаріальною конторою Центрального міжрегіонального управління Міністерста юстиції (м. Київ) додатками до листа від 20.10.2023 за №1364/01-16.
При чому, згідно листа Балаклеївської сільської ради від 06.12.2023 №1528 рішення про взяття на облік вказаних земельних ділянок як безхазяйного нерухомого майна не приймалися.
Виявлені порушення зумовили звернення до суду з даним позовом.
Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні, частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно підпункту 1 пункту а статті 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Повноваження в галузі житлово - комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку сільських, селищних, міських рад регламентуються статтею 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, згідно якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; б) делеговані повноваження, серед яких, зокрема: облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади; облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Поняття безхазяйного майна визначене статтею 335 Цивільного кодексу України, відповідно до якої безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Так, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтею 2 зазначеного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
В розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, вчинення дій, спрямованих на реєстрацію та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.
Так, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає в себе звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідачем не вчинено заходів спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявами про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйних нерухомих речей на облік у друкованих засобах масової інформації, земельні ділянки з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0242, 7123780500:02:001:0247.
При чому, суд вважає опискою зазначення у прохальній частині позову в зазначенні кадастрового номеру земельної ділянки позивачем.
Щодо посилання відповідача про відсутність підстав для визнання відумерлою спадщиною в частині спірних земельних ділянок то суд вказує на таке.
Частиною 2 ст. 1220 ЦК України передбачено, що часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою.
Відповідно ст. 1270 ЦК України для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини. Якщо виникнення у особи права на спадкування залежить від неприйняття спадщини або відмови від її прийняття іншими спадкоємцями, строк для прийняття нею спадщини встановлюється у три місяці з моменту неприйняття іншими спадкоємцями спадщини або відмови від її прийняття.
За таких обставин, враховуючи смерть власників земльних ділянок у 1999 році, видача державних актів про право власності у 2004 року, доводи є безпідставні та такі, що зумовлюють передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.
З урахуванням зазначеного, позовні вимоги суд вважає обґрунтованими, в зв`язку із чим адміністративний позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Балаклеївської сільської ради щодо не вжиття заходів з приводу набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0242, площею 2,58га та на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0247, площею 1,92 га, в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради.
Зобов`язати Балаклеївську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0242, площею 2,58га та на земельну ділянку з кадастровим номером: 7123780500:02:001:0247, площею 1,92 га, в адміністративних межах Балаклеївської сільської ради.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119719494 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні