Рішення
від 12.06.2024 по справі 620/6749/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 червня 2024 року Чернігів Справа № 620/6749/23

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ТкаченкоО.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» (далі СТОВ «ЗЛАГОДА») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.04.2023 № 3468/ж10/25-01-07-00, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість за листопад 2022 року на 166666,66 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем порушено вимоги законодавства щодо порядку проведення позапланових документальних перевірок, а саме вказує на те, що питання обґрунтованості від`ємного значення ПДВ не можуть бути предметом перевірки за п.п. 78.1.8 Податкового кодексу України. Також позивач мотивує свої вимоги тим, що ним був укладений договір транспортного експедирування з ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЄКТРАНС» та позивачу в межах договору були надані послуги експедирування та міжнародних перевезень, які неможна ототожнювати. Позивач вказує, що ним сплачені кошти як передоплата у сумі 1000000,00 грн, у тому числі ПДВ 166666,66 грн, саме за експедиторські послуги. З огляду на викладене, позивач вважає висновки акта перевірки, на підставі яких прийнято оскаржуване рішення, не відповідають дійсним обставинам справи та нормам чинного законодавства і спірне рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому він не погоджується з позовними вимогами та на підтвердження правомірності своїх дій зазначає, що податковий орган діяв у межах наданих повноважень та мав право проводити документальну позапланову виїзну перевірку позивача з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість. Також відповідач посилається на порушення позивачем підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПКУ та вказує, що позивач завищив податковий кредит з ПДВ на суму 166666,66 грн, включивши до податкового кредиту операції, які зобов`язані оподатковуватися за нульовою ставкою. У зв`язку з чим податковий орган просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» зареєстроване як юридична особа 23.02.2001, основний вид економічної діяльності: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.63)

На підставі наказу від 18.01.2023 № 88-П уповноваженими особами Головного управління ДПС у Чернігівській області у період з 20.02.2023 по 24.02.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку СТОВ «ЗЛАГОДА» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

Результати перевірки оформлені актом від 07.03.2023 № 2259/ж5/25-01-07-03-01 (далі - акт перевірки), відповідно до висновків якого у Декларації від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено порушення абзацу а підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 Податкового кодексу України, пунктів 4, 5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 (зі змінами та доповненнями), платником завищено суму податкового кредиту з ПДВ за листопад 2022 на суму 166666,66 грн.

У зв`язку з виявленими порушеннями на підставі вказаного акта перевірки Головним управлінням ДПС у Чернігівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.04.2023 № 3468/ж10/25-01-07-00 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 166666,66 грн.

Оскільки позивач з оскаржуваним податковим повідомленнями-рішеннями не погодився, вважає його безпідставним, протиправним та такими, що порушує його права, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд вказує наступне.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) (далі- ПК України).

По-перше, відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

За правилами підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 000,00 грн.

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 000,00 грн.

Верховний Суд неодноразово (зокрема, але не виключно, у постановах від 19.02.2021 у справі № 821/1235/17, від 21.07.2021 у справі №4 20/2382/20) за наслідками аналізу вищенаведеної норми права висловлював правову позицію, що зміст наведеної норми свідчить про два окремі випадки проведення документальної позапланової перевірки: перший - подання декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету суми податку на додану вартість; другий - подання декларації з від`ємним значенням податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

У свою чергу пунктом 200.11 статті 200 ПК України встановлено, що контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.

Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.

З огляду на матеріали справи, за даними декларації за листопад 2022 року ТОВ «ЗЛАГОДА» в рядку 9 «усього податкових зобов`язань» вказано суму ПДВ 24879 грн, в рядку 17 «усього податкового кредиту» вказано суму ПДВ 6804613 грн; в рядку 19 «від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду» вказано суму ПДВ 6779737 грн; в рядку 19.1 «сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Податкового кодексу України на момент подання декларації» - 8220727 грн; в рядку 20 «сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200 Податкового кодексу України» на момент подання податкової декларації 6779737 грн, яка рядок 20.2 «підлягає бюджетному відшкодуванню» - 5222649 грн, рядок 20.2.1 «на рахунок платника у банку» - 5222649 грн; рядок 21 «сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду» - 1557088 грн.

Отже, позивач в декларації податку на додану вартість листопад 2022 року задекларував податковий кредит у сумі 6804613 грн (рядок 17), у тому числі 2171353 грн податковий кредит за листопад 2022 року (рядок 10.1) та 4633260 грн податковий кредит попереднього звітного періоду, що не заперечується позивачем.

Оскільки задеклароване у листопаді 2022 року платником податків від`ємне значення з ПДВ перевищувало 100 тис. грн, була призначена документальна позапланова перевірка на підставі підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України.

Посилання позивача на пункт 200.10 статті 200 ПК України у даному випадку є недоречним, оскільки не відповідає умовам, за яких прийнято наказ про проведення перевірки від 18.01.2023 № 88-П (а.с. 53).

За таких обставин суд дійшов висновку, що у відповідача були визначені підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України підстави для проведення документальної позапланової виїзної перевірки СТОВ «ЗЛАГОДА».

Враховуючи вищевказане, суд вважає, що порушень положень законодавства в частині процедури проведення перевірки, які вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки, відповідачем не допущено, а відтак суд відхиляє доводи представника позивача щодо протиправності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень за таких підстав.

По-друге, як зазначено в Акті перевірки, відповідачем під час перевірки достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (рядок 19 Декларації) за листопад 2022 року встановлено завищення в сумі 166666,66 грн. Також перевіркою встановлено завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, (рядок 21 Декларації) в сумі 166666,66 грн.

В обґрунтування своєї позиції відповідач посилається на порушення позивачем підпункту 195.1.3 пункту 195.1 стаття 195 ПК України, а саме віднесення позивачем до податкового кредиту за листопад 2022 року транспортно-експедиторських послуг з організації перевезень вантажів пшениці, наданих позивачу (клієнт) ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЄКТРАНС» (експедитор), відповідно до договору транспортного експедирування від 06.10.2022 № ТЕО-208-10/2022 (а.с. 7-12). На думку відповідача вказані послуги підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою ПДВ.

Розбіжність позицій позивача та відповідача полягають лише у вирішенні питання розміру ставки оподаткування ПДВ транспортно-експедиторських послуг.

Згідно з пунктом 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів)

Положеннями пункту 194.1 статті 194 ПК України визначено, що операції, зазначені у ст. 185 цього Кодексу, крім операцій, що не є об`єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною в підпункті «а» пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, яка є основною.

У відповідності до підпункту «а» пункту 193.1 статті 193 ПК України ставка податку встановлюються від бази оподаткування та становить 20 відсотків.

Згідно із абзацом «а» підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПК України за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання таких послуг, як міжнародні перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Для цілей цього підпункту перевезення вважається міжнародним, якщо таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

При цьому, підпунктом «е» пунктом 185.1 статті 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України .

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

У пункті 198.2 стаття 198 ПК України зазначається, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

За приписами пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Також відповідно до статті 1 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 № 1955-IV (далі - №1955-IV) транспортно-експедиторська діяльність визначена, як підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів.

Транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів.

Транспортно-експедиторська послуга - робота, що безпосередньо пов`язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.

Експедитор (транспортний експедитор) - суб`єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування.

Клієнт - споживач послуг експедитора (юридична або фізична особа), який за договором транспортного експедирування самостійно або через представника, що діє від його імені, доручає експедитору виконати чи організувати або забезпечити виконання визначених договором транспортного експедирування послуг та оплачує їх, включаючи плату експедитору.

Перевізник - юридична або фізична особа, яка взяла на себе зобов`язання і відповідальність за договором перевезення вантажу за доставку до місця призначення довіреного їй вантажу, перевезення вантажів та їх видачу (передачу) вантажоодержувачу або іншій особі, зазначеній у документі, що регулює відносини між експедитором та перевізником.

Учасники транспортно-експедиторської діяльності - клієнти, перевізники, експедитори, транспортні агенти, порти, залізничні станції, об`єднання та спеціалізовані підприємства залізничного, авіаційного, автомобільного, річкового та морського транспорту, митні брокери та інші особи, що виконують роботи (надають послуги) при перевезенні вантажів.

Відповідно до статті 8 Закону №1955-IV експедитори надають клієнтам послуги відповідно до вимог законодавства України та держав, територією яких транспортуються вантажі, згідно з переліком послуг, визначеним у правилах здійснення транспортно-експедиторської діяльності, а також інші послуги, визначені за домовленістю сторін у договорі транспортного експедирування.

Транспортно-експедиторські послуги надаються клієнту при експорті з України, імпорті в Україну, транзиті територією України чи іншими державами, внутрішніх перевезеннях територією України.

Експедитори за дорученням клієнтів: забезпечують оптимальне транспортне обслуговування, а також організовують перевезення вантажів різними видами транспорту територією України та іноземних держав відповідно до договорів (контрактів), згідно з якими сторони мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо або у виключній формі цим та іншими законами України; фрахтують національні, іноземні судна та залучають інші транспортні засоби і забезпечують їх подачу в порти, на залізничні станції, склади, термінали або інші об`єкти для своєчасного відправлення вантажів; здійснюють роботи, пов`язані з прийманням, накопиченням, подрібненням, доробкою, сортуванням, складуванням, зберіганням, перевезенням вантажів; ведуть облік надходження та відправлення вантажів з портів, залізничних станцій, складів, терміналів або інших об`єктів; організовують охорону вантажів під час їх перевезення, перевалки та зберігання; організовують експертизу вантажів; здійснюють оформлення товарно-транспортної документації та її розсилання за належністю; надають в установленому законодавством порядку учасникам транспортно-експедиторської діяльності заявки на відправлення вантажів та наряди на відвантаження; забезпечують виконання комплексу заходів з відправлення вантажів, що надійшли в некондиційному стані, з браком, у пошкодженій, неміцній, нестандартній упаковці або такій, що не відповідає вимогам перевізників; здійснюють страхування вантажів та своєї відповідальності; забезпечують підготовку та додаткове обладнання транспортних засобів і вантажів згідно з вимогами нормативно-правових актів щодо діяльності відповідного виду транспорту; забезпечують оптимізацію руху матеріальних потоків від вантажовідправника до вантажоодержувача з метою досягнення мінімального рівня витрат; здійснюють розрахунки з портами, транспортними організаціями за перевезення, переважу; зберігання вантажів; оформляють документи та організовують роботи відповідно до митних, карантинних та санітарних вимог; надають підготовлений транспорт, який має додаткове обладнання згідно з вимогами, передбаченими законодавством; надають інші допоміжні та супутні перевезенням транспортно-експедиторські послуги, що передбачені договором транспортного експедирування і не суперечать законодавству.

Згідно з частинами 1, 6 статті 9 №1955-IV за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

У разі залучення експедитором до виконання його зобов`язань за договором транспортного експедирування іншої особи у відносинах з нею, експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта.

Експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними компаніями тощо, які є резидентами або нерезидентами України (частина друга статті 4 №1955-IV).

Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування (частина восьма статті 9 Закону).

Відповідно до пункту 1 статті 929 Цивільного кодексу України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.

Судом встановлено, що між СТОВ «ЗЛАГОДА» (Клієнт) та ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЕКТРАНС» (Експедитор) укладено договір транспортного експедирування від 06.10.2022 № ТЕО-208-10/2022 (а.с.7-12).

Відповідно до розділу 1 вказаного Договору Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Клієнта організувати виконання транспортно-експедиційних послуг, пов`язаних з перевезення вантажу залізничним транспортом. Згідно з письмовою/електронною заявою Клієнта Експедитор може також надавати додаткові послуги: вивантаження вантажу та здавання вантажоодержувачу; перевірка кількості та стану вантажу, зважування вантажів, визначення якості товару (за результатами досліджень спеціалізованих лабораторій), підбір зразків товару, сплата мита, зборів та витрат, покладених на Клієнта, виконання митних формальностей, одержання інших необхідних документів.

Згідно з актом здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 06.12.2022 № 142 ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЕКТРАНС» надало СТОВ «ЗЛАГОДА» транспортно-експедиторські послуги з організації міжнародного сполучення ст.відп. Ворожба, ст.призн. Еперешке Атрако, Угорщина та транспортно-експедиторські послуги з організації перевезень вантажів пшениці ст.відп. Ворожба на загальну суму 1602149,04 грн, у тому числі ПДВ 197150,87 грн (а.с. 47).

Пунктом 3.2 договору транспортного експедирування від 06.10.2022 № ТЕО-208-10/2022 передбачено, що оплата послуг Експедитора здійснюється Клієнтом наступним чином: 80% від вартості послуг протягом 2 банківських днів від дати подачі вагонів під завантаження; решту 20% від вартості послуг протягом 3 банківських днів від дати підписання Сторонами акту приймання-передачі наданих послуг та отримання всіх документів.

СТОВ «ЗЛАГОДА» здійснило переказ коштів на ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЄКТРАНС», що підтверджується платіжними дорученнями від 09.11.2022 № ЗЛ02284 на суму 500000,00 грн та від 10.11.2022 № ЗЛ02305 на суму 500000,00 грн (а.с. 48, 49). Перевезення по маршруту оформлювалось одним документом на весь маршрут від станції Ворожба до станції Еперешке-Батево, а саме накладними, дорожніми відомостями, листами видачі груза, листами приймання груза, листами повідомлення про прибуття грузу.

У листопаді 2022 року СТОВ «ЗЛАГОДА» здійснювало операції з вивезення товару за межі митної території України за нульовою ставкою (підпункт 195.1.1 пункту 195.1 статті 195 ПК України) сільськогосподарської продукції, а саме пшениці.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЄКТРАНС» відповідно до підпункту 201.1 статті 201 ПК України склав та зареєстрував у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 09.11.2022 № 7 на суму ПДВ 83333,33 грн, від 10.11.2022 №11 на суму ПДВ 83333,33 грн та від 06.12.2022 №10 на суму ПДВ 30484,20 грн (а.с. 50, 51, 52).

Враховуючи, що відповідно до умов договору транспортного експедирування від 06.10.2022 № ТЕО-208-10/2022, укладеного між позивачем та ТОВ «ТЕК-ЄВРОВЕКТРАНС», позивач є покупцем, отримувачем саме транспортно-експедиційних послуг, а не окремих послуг з міжнародного перевезення вантажів, то обсяг продаж з операцій з постачання експедиторських послуг (вартість винагороди експедитора) має оподатковуватись ПДВ за ставкою 20%.

Факт перевезення вантажу залізничним транспортом підтверджується накладними Укрзалізниці (експортними, імпортними, внутрішніми) та вантажно-митними деклараціями, які додані до позовної заяви (а.с. 13-46).

Матеріалами справи підтверджується, що послуги були оплачені позивачем в порядку передплати, що відображено експедитором у податкових накладних.

Встановлені обставини свідчать про необґрунтованість висновків відповідача щодо порушення позивачем норм підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 ПК України та завищення податкового кредиту з ПДВ у листопаді 2022 на суму ПДВ 166666,66 грн.

Таким чином, встановивши та підтвердивши доказами, наявними в матеріалах справи, факт прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття зазначених рішень; недобросовісно; нерозсудливо, що має наслідком порушення прав та законних інтересів позивача в публічно-правових відносинах з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, суд вважає, що належним способом поновлення такого порушеного права буде визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області від 03.04.2023 № 3468/ж10/25-01-07-00 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 166666,66 грн.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до платіжної інструкції від 16.05.2023 № ЗЛ02349 позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн, який у повному розмірі зараховано до Державного бюджету України.

Отже, з огляду на задоволення позовних вимог СТОВ «ЗЛАГОДА», суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 72-76, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області від 03.04.2023 №3468/ж10/25-01-07-00 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 166666,66 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 (двадцять шість тисячі вісімсот сорок) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЛАГОДА» (вул. В.Кеслера, 6, с.Курінь, Ніжинський район, Чернігівська область, 16544, код ЄДРПОУ 03794710.

Відповідач: Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124).

Повне рішення суду складено 12 червня 2024 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119719636
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —620/6749/23

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні