Постанова
від 12.06.2024 по справі 160/22667/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/22667/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.

суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,

секретар Корсун Ю.В.

за участі представника позивача Войтенко К.В.

представника відповідача Литовченко А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року (суддя Неклеса О.М.) в справі № 160/22667/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Дубовиківська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області (далі - ГУ ДПС) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410 про визначення податкового зобов`язання з орендної плати в розмірі 197 758,09 грн. та від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410 про визначення податкового зобов`язання з орендної плати в розмірі 36 981,00 грн.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди, який є підставою для нарахування орендної плати.

В цьому випадку за умовами договору оренди орендна плата складає 2604 грн, зміни до договору щодо збільшення розміру орендної плати або нарахування індексу інфляції до договору не вносились.

В податкових повідомленнях-рішеннях контролюючим органом застосовано не розмір орендної плати, передбачений договором, а 3% та 7% від нормативної грошової оцінки (далі - НГО).

Суд першої інстанції не врахував, що позивач не укладав договір про оренду земельної ділянки площею 2,9867 га, в договорі оренди площа земельної ділянки становить 1,4 га.

Земельна ділянка з кадастровим номером 1220755700:01:004:0142 зареєстрована в Державному реєстрі нерухомого майна 25 серпня 2022 року, тому не могла бути передана в оренду позивачу за договором від 10 липня 2008 року.

При визначенні податкового зобов`язання за 2023 року відповідачем необґрунтовано враховано найвищий показник 7% від НГО через відсутність факту укладання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди.

Також вважає, що позивач має право на застосування пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а незатвердження відповідного переліку не повинно перешкоджати реалізації права позивача на користування пільгами.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.

В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив в задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи до судового засідання не з`явився, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлений належним чином, у зв`язку з чим суд визнав за можливе здійснити апеляційний перегляд справи за відсутності представника третьої особи.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга має бути задоволена з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 10 липня 2008 року між Чаплинською селищною радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 62, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає 14000 кв. м. під виробниче приміщення за адресою: АДРЕСА_1 (п. 1.1 договору); орендна плата земельної ділянки складає 2604,00 грн (п. 4.1 договору); за вимогою однієї із сторін орендна плата може бути переглянута і зроблені перерахунку, про що складається додаткова угода (п. 4.3 договору); підставами для розгляду питання про зміну орендної плати може бути: збільшення розміру вартості земельної ділянки; нарахування індексу інфляції (п. 4.4 договору).

Додатковою угодою від 27 жовтня 2014 року поновлено термін оренди земельної ділянки терміном 5 років під виробничим приміщенням згідно з договором оренди земельної ділянки № 62 від 10 липня 2008 року. Всі пункти в договорі оренди залишено незмінними.

Додатковою угодою від 31 січня 2020 року поновлено термін оренди земельної ділянки терміном 5 років під виробничим приміщенням згідно з договором оренди земельної ділянки № 62 від 10 липня 2008 року. Всі пункти в договорі оренди залишено незмінними.

За даними інформаційно - комунікаційної системи ДПС України ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ДПС (Васильківський район) як платник орендної плати з фізичних осіб.

Дубовиківською сільською радою до ГУ ДПС надана інформація щодо переліку орендарів, з якими укладено договори оренди землі.

Інформація на 2022 рік надана листом від 28 січня 2022 року № 192/0/2-22, за якою з фізичною особою ОСОБА_1 укладено 2 договори оренди землі:

1) договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 1,4 га, цільове призначення - (01.11) для надання послуг у сільському господарстві, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка - 88,05 грн/кв.м., розмір орендної плати 3%;

2) договір від 13 квітня 2020 року оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, с. Журавлинка, строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 2,68 га, цільове призначення - (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 95 679,36 грн, розмір орендної плати - 5%.

ГУ ДПС проведено нарахування орендної плати за землю за 2022 рік у сумі:

- 36 981,00 грн, податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410,

- 4 783,97 грн, податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 09 серпня 2022 року № 19975-66-0410.

Дубовиківською сільською радою до ГУ ДПС надана інформація на 2023 рік листом від 30 січня 2023 року № 145/0/2-23, відповідно до якої з фізичною особою ОСОБА_1 укладено 2 договори оренди землі:

1) договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 2,9167 га, цільове призначення - (01.01) для іншого сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1220755700:01:004:0142, нормативна грошова оцінка - 96,86 грн/кв.м., розмір орендної плати - 7%.

2) договір від 13 квітня 2020 року оренди земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди -5 років, площа земельної ділянки - 2,68 га, цільове призначення - (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 95 679,36 грн , розмір орендної плати - 7%.

ГУ ДПС проведено нарахування орендної плати за землю за 2023 рік у сумі:

- 197 758,09 грн, податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410,

- 6 697,56 грн, податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 12 квітня 2023 року № 728323-24-15-0410.

Суд першої інстанції вважав, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни, відносини оподаткування не можуть регулюватися на засадах угоди між її учасниками та не передбачають укладання договорів стосовно виконання податкового обов`язку, а регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави. Хоча розмір, порядок та умови сплати орендної плати за землю є умовою договору оренди, орендна плата є формою податку на землю, а справляння плати за землю є сферою регулювання податкового законодавства. Плата за землю державної або комунальної власності (орендна плата) є обов`язковим платежем, який не може залежати від умов договору.

Приведене стало підставою для висновку про правомірність податкових повідомлень-рішень.

Суд визнає приведений висновок необґрунтованим, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ГУ ДПС 20 квітня 2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 197532-2415-0410, яким визначено ОСОБА_1 податкове зобов`язання з орендної плати в розмірі 197 758,09 грн., та 09 серпня 2022 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 19976-66-0410, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати в розмірі 36 981,00 грн.

Підставою визначення позивачу податкових зобов`язань з орендної плати з фізичних осіб слугували такі обставини.

10 липня 2008 року між Чаплинською селищною радою як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем укладено договір оренди земельної ділянки № 62 (а.с. 84-86), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає 14000 кв. м. під виробниче приміщення за адресою: АДРЕСА_1 (п. 1.1 договору); орендна плата земельної ділянки складає 2604,00 грн (п. 4.1 договору); за вимогою однієї із сторін орендна плата може бути переглянута і зроблені перерахунку, про що складається додаткова угода (п. 4.3 договору); підставами для розгляду питання про зміну орендної плати може бути: збільшення розміру вартості земельної ділянки; нарахування індексу інфляції (п. 4.4 договору).

Додатковою угодою від 27 жовтня 2014 року поновлено термін оренди земельної ділянки терміном 5 років під виробничим приміщенням згідно з договором оренди земельної ділянки № 62 від 10 липня 2008 року. Всі пункти в договорі оренди залишено незмінними.

Додатковою угодою від 31 січня 2020 року поновлено термін оренди земельної ділянки терміном 5 років під виробничим приміщенням згідно з договором оренди земельної ділянки № 62 від 10 липня 2008 року. Всі пункти в договорі оренди залишено незмінними.

Крім того, за договором оренди від 13 квітня 2009 року, укладеним між Чаплинською селищною радою та ОСОБА_1 , передано в оренду ОСОБА_1 земельну частку (пай), розміром 2,68 умовних кадастрових гектарів, вартістю 33 908,77 грн; розмір орендної плати 3% в сумі 1017 грн на рік (а.с. 89-92).

Відповідно до інформації за 2022 рік Дубовиківської сільської ради, наданої ГУ ДПС, з фізичною особою ОСОБА_1 укладено 2 договори оренди землі:

1) договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 1,4 га, цільове призначення - (01.11) для надання послуг у сільському господарстві, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка - 88,05 грн/кв.м., розмір орендної плати - 3%;

2) договір від 13 квітня 2020 року оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, с. Журавлинка, строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 2,68 га, цільове призначення - (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 95 679,36 грн , розмір орендної плати - 5%.

На підставі цієї інформації ГУ ДПС проведено нарахування орендної плати за землю за 2022 рік у сумі 36 981,00 грн податковим повідомленням-рішенням від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410, в сумі 4 783,97 грн податковим повідомленням-рішенням від 09 серпня 2022 року № 19975-66-0410.Відповідно до інформації Дубовиківської сільської ради, наданої до ГУ ДПС, за 2023 рік з фізичною особою ОСОБА_1 укладено 2 договори оренди землі:

1) договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 2,9167 га, цільове призначення (01.01) для іншого сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1220755700:01:004:0142, нормативна грошова оцінка - 96,86 грн/кв.м., розмір орендної плати - 7%.

2) договір від 13 квітня 2020 року оренди земельної ділянки розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди -5 років, площа земельної ділянки - 2,68 га, цільове призначення - (01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 95 679,36 грн , розмір орендної плати - 7%.

На підставі цієї інформації ГУ ДПС проведено нарахування орендної плати за землю за 2023 рік у сумі 197 758,09 грн податковим повідомленням-рішенням від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410, в сумі 6 697,56 грн податковим повідомленням-рішенням від 12 квітня 2023 року № 728323-24-15-0410.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 288.4 статті 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

За приписами пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

За змістом підпункту 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів визначені статтями 285-287 Податкового кодексу України.

Абзацом першим пункту 286.5 статті 286 ПК України визначено, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Згідно з підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до підпункту 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до приписів статті 13 Закону України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року № 1378-IV (далі Закон № 1378-IV, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначений статтею 18 Закону № 1378-IV, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Статтею 23 Закону № 1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

З аналізу наведених норм ПК України можна зробити висновок, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка є базою оподаткування. Диспозиція статті 288 ПК України чітко розрізняє розмір орендної плати (яка визначається договором) та річну суму платежу (яка, в свою чергу, не може бути меншою від затвердженого законодавцем розміру). Тобто, незалежно від того, чи вносилися зміни до змісту договору оренди в частині встановлення розміру орендної плати, ПК України вимагає, щоб річна сума платежу з орендної плати за земельну ділянку була не меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Аналогічний правовий висновок щодо застосування означених вище норм матеріального права у спорах цієї категорії, міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 2 грудня 2014 року (справа № 21-274а14), 7 квітня 2015 року (справа №21-117а15), 14 квітня 2015 року (справа № 21-165а15), 24 квітня 2015 року (справа № 21-131а15), у постановах Верховного Суду від 18 березня 2019 року (справа №823/219/18), від 16 квітня 2019 року (справа №2140/1586/18), від 11 червня 2019 року (справа №826/17049/16), від 10 жовтня 2019 року (справа №824/2281/15-а), від 17 вересня 2020 року (справа №160/3242/19), від 2 грудня 2020 року (справа №160/2705/19).

6 липня 2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 01 липня 2022 року № 753 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», яка передбачає, зокрема, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру та з 10 листопада 2021 року відбулася зміна значень нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 09 листопада 2021 року в справі № 635/4233/19 викладено правовий висновок, за яким нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Відносини оподаткування не можуть регулюватися на засадах угоди між її учасниками та не передбачають укладання договорів стосовно виконання податкового обов`язку, а регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави. Хоча розмір, порядок та умови сплати орендної плати за землю є умовою договору оренди, орендна плата є формою податку на землю, а справляння плати за землю є сферою регулювання податкового законодавства. Плата за землю державної або комунальної власності (орендна плата) є обов`язковим платежем, який не може залежати від умов договору.

При вирішенні спірних правовідносин судом враховуються приведені висновки Великої Палати Верховного Суду відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України, а підстав для відступлення від таких висновків касаційного суду судом не встановлено.

Як вказано вище, податковим повідомленням-рішенням від 09 серпня 2022 року №19976-66-0410 позивачу визначено податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2022 рік у сумі 36 981,00 грн.

При цьому контролюючим органом застосовано надану органом місцевого самоврядування інформацію, за якою договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 1,4 га, цільове призначення - (01.11) для надання послуг у сільському господарстві, кадастровий номер відсутній, нормативна грошова оцінка - 88,05 грн/кв.м., розмір орендної плати - 3%.

Виходячи з приписів пункту 288.5 статті 288 ПК України, за якими розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, контролюючим органом правомірно застосовано при визначення розміру податкового зобов`язання з орендної плати за 2022 рік ставку 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обраховано у розмірі 36 981,00 грн.

Основним доводом апелянта в цій частині є те, що земельна ділянки сформована та нормативна грошова оцінка проведена у 2022 році, тому не могла бути передана в оренду позивачу у 2008 році.

Відповідно до частини першої статті 79-1 Земельного кодексу України (далі ЗК України) формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з частиною другою статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється:

у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Положеннями частин третьої - п`ятої статті 79-1 ЗК України передбачено, що сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Виходячи з приписів статті 18 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка проводиться щодо сформованих земельних ділянок.

Земельна ділянка з кадастровим номером 1220755700:01:004:0142 зареєстрована в Державному реєстрі нерухомого майна 25 серпня 2022 року (а.с. 19), площа земельної ділянки 2,9167 га, є більшою, ніж позивач орендує, тобто є обґрунтованими доводи позивача про те, що на час прийняття податкового повідомлення-рішення від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410 земельна ділянка не була сформована, отже не могла бути проведена нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки.

Відповідно, застосування контролюючим органом нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 88,05 грн/кв.м. для цілей визначення розміру орендної плати (3% від нормативної грошової оцінки) є цілком безпідставним.

Суд зауважує, що для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, розмір орендної плати не може бути меншим за розмір земельного податку, у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (пункт 288.5 статті 288 ПК України), проте відповідачем не застосовувались показники нормативної грошової оцінки одиниці ріллі.

Ці обставини вказують на протиправність податкового повідомлення-рішення від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410 про визначення позивачу податкового зобов`язання з орендної плати за землю за 2022 рік у сумі 36 981,00 грн.

Стосовно податкового повідомлення-рішення від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410 про визначення податкового зобов`язання з орендної плати в розмірі 197 758,09 грн суд зазначає наступне.

Як вказано вище, контролюючим органом при визначенні податкового зобов`язання застосовано інформацію третьої особи, за якою договір від 10 липня 2008 року (додаткова угода від 31 січня 2020 року) оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , строк дії договору оренди - 5 років, площа земельної ділянки - 2,9867 га, цільове призначення (01.01) для іншого сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1220755700:01:004:0142, нормативна грошова оцінка - 96,86 грн/кв.м., розмір орендної плати - 7%.

Судом встановлено, що розмір земельної ділянки, переданої позивачу в оренду за договором від 10 липня 2008 року, складає 1,4 га, а не 2,9867 га, як вказано у розрахунку податкового зобов`язання, тобто контролюючим органом визначено позивачу податкове зобов`язання з орендної плати за 2023 рік за площу земельної ділянки, яка є значно більшою, ніж орендується позивачем, тому суд визнає протиправним визначення позивачу податкового зобов`язання з орендної плати за 2023 рік податковим повідомленням-рішенням від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410 в розмірі 197 758,09 грн.

При цьому суд доходить до висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в цілому, оскільки при визначенні податкового зобов`язання відповідач помилково керувався відомостями щодо площі земельної ділянки, в той час як обрахунок повинен здійснюватися за площею, яка фактично перебувала в оренді у позивача. За таких обставин у суду відсутні повноваження щодо обчислення спірного податку самостійно.

Судом першої інстанції не враховано приведені вище обставини, що призвело до помилкового висновку про правомірність визначення позивачу податкового зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки спірними податковими повідомленнями-рішеннями.

Разом з тим, суд відхиляє посилання апелянта на неврахування контролюючим органом приписів пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а незатвердження відповідного переліку не повинно перешкоджати реалізації права позивача на користування пільгами.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-ІХ від 15 березня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України доповнено, зокрема підпунктом 69.14 такого змісту:

«Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, розроблений на виконання постанови Кабміну № 1364 від 06 грудня 2022 року та затверджений наказом Мінреінтеграції від 20 лютого 2023 року № 56.

Цей перелік не містить с. Журавлинка Дніпропетровської області як території, на якій ведуться бойові дії.

Відтак, уповноваженим органом затверджений відповідний перелік, до якого територія, на якій розташовані земельні ділянки, передані в оренду позивачу, не віднесені, тому відсутні підстави для застосування приписів підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та звільнення позивача від сплати орендної плати у 2022-20023 роках.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції неповно з`ясовані обставини, що мають значення для справи, судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Відповідно до частин першої та шостої статті 139 КАС України суд стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5869,39 грн, з яких 2347,39 грн судовий збір, сплачений за подання позовної заяви, 3522,00 грн судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги.

Оскільки предметом позову в цій справі є рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто ця справа є справою незначної складності у розумінні п. 6 ч. 6 ст. 12 КАС України, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року в справі №160/22667/23 задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року в справі № 160/22667/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Дубовиківська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень скасувати.

Ухвалити в справі № 160/22667/23 нове рішення.

Позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Дубовиківська сільська рада Синельниківського району Дніпропетровської області, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 20 квітня 2023 року № 197532-2415-0410 про визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання з орендної плати за 2023 рік в розмірі 197 758,09 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 09 серпня 2022 року № 19976-66-0410 про визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання з орендної плати за 2022 рік в розмірі 36 981,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 44118658, вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5869 (п`ять тисяч вісімсот шістдесят дев`ять) грн 39 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 12 червня 2024 року та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Повне судове рішення складено 13 червня 2024 року.

Суддя-доповідачВ.А. Шальєва

суддяВ.Є. Чередниченко

суддяС.М. Іванов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119720658
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —160/22667/23

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 22.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні