Рішення
від 14.06.2024 по справі 587/3410/23
СУМСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 587/3410/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2024 року Сумський районний суд Сумської області в складі головуючого судді Степаненко О.А., за участю секретаря судового засідання Бузової Т.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно отриманих коштів у вигляді допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,

В С Т А Н О В И В:

Представник позивача звернувся до суду з вказаною позовною заявою, мотивуючи свої вимоги тим, що ОСОБА_1 , яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 , разом з двома неповнолітніми дітьми перемістилась до Охтирської міської територіальної громади та були взяті управлінням соціального захисту населення Охтирської міської ради на облік як внутрішньо переміщена особа. 29.09.2022 року ОСОБА_1 подала заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на себе та двох неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Відповідачці було нараховано допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.09.2022 в розмірі 8000 грн щомісячно (2000 грн на працездатного члена сім`ї та по 3000 грн на кожну неповнолітню дитину).Станом на 23.10.2022 року Миколаївська територіальна громада Сумського району виключена з переліку території розташованих в районі воєнних (бойових) дій. Отже, з 01.11.2022 року відповідачка втратила право на отримання допомоги на проживання, але продовжувала отримувати допомогу по лютий 2023 року включно по 8000 грн щомісячно. Відповідно до п. 9 Порядку 332 (в редакції на 24.08.2022) список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 формується органами соціального захисту населення на підставі поданих заяв після проведення перевірки інформації та подається державному підприємству Інформаційно- обчислювальний центр Міністерства соціальної політики. За технічної можливості централізоване нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам здійснюється на підставі сформованого Мінцифри переліку, сформованого органами соціального захисту населення списку внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, та заяв, поданих через Портал Дія. Пунктом 10 Порядку визначено, що Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики на підставі списків, отриманих від органів соціального захисту населення або централізованого нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам відповідно до абзацу другого пункту 9 цього Порядку, щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через АТ Ощадбанк на банківський рахунок (за стандартом ІВАІЧГ) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача. Відповідно до вищенаведеного, призначення допомоги відповідачці здійснювалось централізовано в програмному комплексі «Соціальна громада», розробником якої є Мінсоцполітики, програмними засобами автоматизовано проводиться верифікація даних одержувачів допомоги з відомостями, які містяться в державних реєстрах. Спеціалісти управління, наскільки мали змогу, перевіряли відомості, які впливають на право отримання допомоги на проживання. Самостійно відслідковували в мережі Інтернет зміни переліку громад розташованих в районі воєнних (бойових) дій (розсилка змін не здійснювалась) та належність того чи іншого населеного пункту до складу громади, що було досить проблематично зважаючи на загальну кількість ВПО, які перебували на той час на обліку в управлінні (1960 осіб на 29.10.2022).В результаті проведення Головним управління Національної соціальної сервісної служби у Сумській області 26.06.2023 перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки з`ясовано, що ОСОБА_1 неправомірно отримала на себе та неповнолітніх дітей кошти допомоги на проживання в розмірі 32000 грн. за період з листопада 2022р. по лютий 2023.Відповідно до пункту 11 Порядку у разі неправомірного або повторного отримання внутрішньо переміщеною особою допомоги на проживання за певний період суми виплаченої допомоги повертаються особою добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.Відповідно до ст. 1212 ЦК України, кошти допомоги на проживання отримані відповідачкою з листопада 2022 р. по лютий 2023 р. є безпідставно набутими нею та підлягають поверненню.Відповідачці особисто та письмово було повідомлено про необхідність повернення коштів та запропоновано узгодити графік повернення надміру отриманих коштів. На цей час кошти не повернуті, свою позицію відповідачка не повідомила позивачу.На підставі викладеного просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користь позивача суму незаконно отриманої допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи у розмірі 32000,00 грн. та витрати на судовий збір у сумі 2684,00 грн.

Представник позивача у судове засідання не з`явилась, раніше направила до суду заяву в якій просить розглядати справу без участі представника, позовні вимоги підтримують в повному обсязі.

Представник відповідача та відповідачка в судове засідання не з`явились, раніше на адресу суду представник відповідача направила відзив на позовну заяву в якому просить в задоволені позову відмовити, оскільки в матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б свідчили про наявність рахункової помилки (висновку ревізії, акти перевірок чи службового розслідування тощо) по інформації яких можна було б відстежити шлях та причини виникнення помилки при нарахуванні допомоги та з`ясувати, що дана помилка є безпосередньо рахунковою помилкою, а не помилкою, пов`язаною з неналежним виконанням обов`язків службовою особою, відповідальною за перевірку та оновлення інформації, необхідною для нарахування допомоги, сам факт добровільної виплати позивачем грошової допомоги на користь відповідачки та відсутній доведений факт недобросовісності та зловживань з боку відповідача. Тому вважають, що позов є необґрунтованим, безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК Україниу разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справиздійснюється судомза відсутностіучасників справи,фіксування судовогопроцесу задопомогою звукозаписувальноготехнічного засобуне здійснюється.

Дослідивши обставини справи, надані докази та надавши їм належну оцінку, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , 18.10.1998 року з 24.09.2020 року зареєстрована в АДРЕСА_1 (а.с.14).

29.09.2022 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради з заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та її малолітнім дітям: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с.6)

На підставі додатку до Порядку (в редакції постанови КМУ від 08.06.2016 року №352) сформовані довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 від 29.02.2022 року №5920-5002201405 та на її дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від 29.02.2022 року за №5920-2002201439, №5920-5002201451 (а.с.5).

Відповідно до п.3 Порядку, починаючи з травня 2022 року допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

У разі включення територіальної громади до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), допомога надається з 1 числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідну громаду включено до такого переліку.

Пунктом 6 Порядку № 332 встановлено, що для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія. У заяві зазначаються, зокрема, відомості про неповнолітніх дітей, які перемістилися разом із внутрішньо переміщеною особою.

Згідно п.9 Порядку № 332 список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 формується органами соціального захисту населення на підставі поданих заяв після проведення перевірки інформації та подається державному підприємству "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики".

За технічної можливості централізоване нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам здійснюється на підставі сформованого Мінцифри переліку, сформованого органами соціального захисту населення списку внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, та заяв, поданих через Портал Дія.

Відповідно до п.10 Порядку № 332 Державне підприємство "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики" на підставі списків, отриманих від органів соціального захисту населення або централізованого нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам відповідно до абзацу другого пункту 9 цього Порядку, щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через АТОщадбанкна банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача.

З матеріалів справи вбачається, що у відповідності до Порядку №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» та заявою відповідачки по комплексній послузі взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги, позивачем було призначено ОСОБА_1 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.09.2022 по 31.12.2022 в розмірі 8000 грн. щомісячно, що підтверджується копією Рішенням УСЗН Охтирської міської ради про призначення допомоги переміщеним особами на проживання від 11.10.2022 року (а.с.7).

Миколаївська територіальна громада Сумського району, з якої перемістились відповідачка та її діти, станом на 23.10.2022 року не була віднесена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, в зв`язку з чим Головним управлінням Національної соціальної сервісної служби у Сумській області в результаті перевірки 26.06.2023 було з`ясовано, що ОСОБА_1 неправомірно отримала на себе та неповнолітніх дітей кошти допомоги на проживання в розмірі 32000 грн за період з 01.11. 2022 року по 28.02.2023 року (а.с.9).

11.07.2023 року Управлінням соціального захисту населення Охтирської міської ради було направлено Лист №3253 на адресу відповідача ОСОБА_1 з вимогою повернути протягом календарного місяця з дня отримання цього повідомлення та перерахування коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з листопада 2022 року по лютий 2023 року в сумі 32000,00 грн (а.с.8).

Однак, такі вимоги відповідачкою виконані не були на момент подання позовної заяви.

Згідно п.29 Порядку №332 у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення. Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30робочих днів повідомляє проце уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/електронного зв`язку(із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи(за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат. У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Згідно з частиною першоюстатті 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Тобто зобов`язання з повернення безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна.

Разом з тим устатті 1215ЦК Українипередбачено загальне правило, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.

Згідно з частиною першою зазначеної статті не підлягає поверненню заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

До рахункових помилок належать неправильності в обчисленнях, дворазове нарахування за один і той самий період тощо. Не можуть вважатися ними не пов`язані з обчисленнями помилки в застосуванні закону та інших нормативно-правових актів. Це може бути, наприклад, отримання неправильного підсумку при складанні, невірне написання суми, помилки при введенні початкових даних в комп`ютерну програму, які не вимагають правової оцінки. Таким чином, рахункова помилка - це результат неправильного застосування правил арифметики, - не більш того. Різновидом лічильної помилки може бути, наприклад, отримання неправильного результату при додаванні.

До такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 20 червня 2018 року у справі №501/2500/15-ц (провадження № 61-4504св18).

За правилами статей12,81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі статтями76,77,79 ЦПК Українидоказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують, і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Однак, доказів отримання ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з 01.11.2022 року по 28.02.2023 року в розмірі 32000,00 грн. у результаті рахункової помилки позивача, або недобросовісності відповідачки матеріали справи не містять, і на такі обставини позивач не покликається.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки, в задоволенні позову відмовлено, то судові витрати з відповідачки стягненню на користь позивача не підлягають.

Керуючись ст. ст.12,13,23,247,258,259,265,268,279,354 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ :

В задоволенні позову Управління соціального захисту населення Охтирської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно отриманих коштів у вигляді допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відмовити.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя О.А. Степаненко

СудСумський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення14.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119730379
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —587/3410/23

Рішення від 14.06.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О. А.

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О. А.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О. А.

Ухвала від 07.12.2023

Цивільне

Сумський районний суд Сумської області

Степаненко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні