ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Постанова
Іменем України
12 червня 2024 року
м. Харків
Справа № 611/705/23
Провадження № 22-ц/818/1350/24
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого: Пилипчук Н.П. ,
суддів: Маміної О.В., Тичкової О.Ю.
за участю секретаря судового засідання : Львової С.А.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні цивільнусправу запозовом ОСОБА_1 доБарвінківськогокомунальногопідприємства «Благоустрій» про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди, за апеляційними скаргами ОСОБА_1 та Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій» на рішення Барвінківського районного суду Харківської області від 22 січня 2024 року, ухвалене суддею Коптєвим Ю.А., -
В С Т А Н О В И В :
У грудні2023року ОСОБА_1 звернувся досуду ізпозовом доБарвінківського комунальногопідприємства «Благоустрій» про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди.
В обгрунтування позову зазначає, що 23 червня 2023 року ним була подана заява директору БКП «Благоустрій» ОСОБА_2 щодо надання послуг вивезення рідких побутових відходів, що утворюються в його будинку за відсутності каналізації і зберігаються у вигрібних ямах із 100 процентною знижкою плати за користування комунальними послугами, відповідно до Законів України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про управління відходами», «Про житлово комунальні послуги», ст.ст. 1, 15, 18, 20 Закону України «Про звернення громадян». Листом директора БКП «Благоустрій» - Сопка А.Г від 05 липня 2023 року №381, було повідомлено, що для отримання послуги з вивезення рідких побутових відходів йому необхідно звернутися до підприємства для отримання рахунку та провести оплату за ще невиконану роботу. 16 вересня 2023 року засобами електронного зв`язку директору БКП «Благоустрій» - ОСОБА_2 ним була подана заява про надіслання рахунку на оплату послуг з вивезення рідких побутових відходів з його домоволодіння. Листом директора БКП «Благоустрій» - Сопка А.Г від 02 жовтня 2023 року №548 повідомлено, що для отримання послуги з вивезення рідких побутових відходів йому необхідно звернутися до підприємства: укласти договір про надання одноразової послуги з вивезення рідких відходів; отримати рахунок на оплату; та здійснити оплату за ще невиконану роботу. 20 вересня 2023 року засобами електронного зв`язку директору БКП «Благоустрій» - ОСОБА_2 ним було подано заяву з проханням виконати вимоги ст. 33 Закону України «Про управління відходами» щодо укладення договору з ним, як із споживачем послуги, проект якого засобами електронного зв`язку надіслати для ознайомлення. Про час та місце укладення договору повідомити. Листом директора БКП «Благоустрій» - Сопка А.Г від 04 жовтня 2023 року №565 повідомлено, що для отримання послуги з вивезення рідких побутових відходів йому необхідно звернутися до підприємства: укласти договір про надання одноразової послуги з вивезення рідких відходів; отримати рахунок на оплату; та здійснити оплату за ще невиконану роботу, а також надати копію паспорту і копію ідентифікаційного коду.
Вказує, що з кожним разом протиправні вимоги Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій», які не передбачені діючим законодавством України, до нього, як споживача, безпідставно збільшуються, чим порушені його права, що, на його думку, свідчить про намагання відповідача створити перешкоди в реалізації його прав, як особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесеної до 1 категорії, та особи з інвалідністю внаслідок війни другої групи, посилаючись на те що , в порушення вимог Законів України «Про управління відходами», «Про житлово-комунальні послуги», відповідачем протиправно відмовлено у наданні проекту відповідного договору, вказуючи, що порушення його прав, як споживача житлово-комунальних послуг, призводить до перенакопичення відходами та погіршення санітарних норм проживання його сім`ї, а усунути цю перешкоду відповідач протиправно відмовляється, що призводить до спричинення моральних страждань
Просить суд:
визнати протиправною бездіяльність БКП «Благоустрій» за його заявами від 23 червня 2023 року, 16 вересня 2023 року та 20 вересня 2023 року щодо відмови надати проект договору та послуги з вивезення рідких побутових відходів з його домоволодіння, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , з обмеженням одноразової послуги, а також покладання на нього обов`язку отримати рахунок та здійснити шляхом внесення авансових платежів за ще невиконану роботу протиправною, яка призвела до порушень прав споживача житлово-комунальних послуг;
зобов`язати БКП «Благоустрій» за його заявами від 23 червня 2023 року, 16 вересня 2023 року та 20 вересня 2023 року усунути порушення прав споживача житлово-комунальних послуг шляхом надання письмового проекту відповідного договору (змін до нього), складеного згідно з типовим договором та після його укладення здійснити житлово-комунальні послуги з вивезення рідких побутових відходів з його домоволодіння, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , без протиправного обов`язку отримати рахунок і здійснити шляхом внесення авансових платежів за ще невиконану роботу та обмеження одноразовою послугою з вивезення рідких відходів;
стягнути з БКП «Благоустрій» на його користь грошові кошти в рахунок компенсації моральної шкоди в розмірі 15000грн.
Рішенням Барвінківського районного суду Харківської області від 22 січня 2024 року позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій» щодо укладення договору про надання послуг з вивезення рідких відходів зі споживачем ОСОБА_1 .
Зобов`язано Барвінківське комунальне підприємство «Благоустрій» звернутись до ОСОБА_1 з пропозицією про укладення договору про надання комунальної послуги вивезення рідких відходів, з дотриманням порядку укладення договорів про надання комунальних послуг, який встановлено ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
В іншій частині в задоволенні позову - відмовлено.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить суд рішення суду першої інстанції змінити та задовольнити його позов у повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні позовної вимоги про відшкодування моральної шкоди. Факт її спричинення підтверджується чисельні судові рішення якими було визнано протиправною бездіяльність Барвінківського міського голови Ізюмського району Харківської області
Вказує, що протиправна діяльність Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій» щодо відмови в укладенні із ним договору про надання послуг з вивезення рідких відходів призводить до порушення ст.ст.3, 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод нелюдському чи такому, що принижує гідність поводженню, неповагу до його приватного і сімейного життя, до свого житла, що викликає у нього, як у особи з інвалідністю другої групи, отриманої внаслідок виконання обов?язків військової служби по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, почуття розпачу.
Зазначає, що внаслідок переповнення рідкими відходами септику (вигрібної ями), що розташована на його подвір?ї, відповідачем протягом тривалого часу позбавлено його користуватися туалетом, митися та прати білизну, що є приниженням моєї гідності.
В апеляційній скарзі Барвінківське КП «Благоустрій» просить суд рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначає, що на листи позивача ними надавалася обгрунтована відповідь щодо необхідності позивачу для укладання з ним договору про надання послуг з вивезення рідких відходів, необхідно звернутись до Барвінківського КП «Благоустрій» та укласти з останнім зазначений договір, отримати рахунок та здійснити оплату. При цьому, для підписання договору необхідно надати копію паспорту, ідентифікаційного коду, інформацію про склад сім?ї. Втім, позивач проігнорував листи Барвінківського КП «Благоустрій» та не висловив своє ставлення до порушених питань, будь-якої відповіді, інформації щодо спірних питань не давав.
Крім того зазначає, що суд першої інстанції при частковому задоволенні позову вийшов за межі позовних вимог.
Також звертає увагу на те, що позивач у відповідно до положень ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» не скористався своїм правом та не звертався до Барвінківського КП «Благоустрій» з пропозицією про укладання договору про надання послуг з вивезення побутових відходів, надавши при цьому письмовий проект договору, складеного згідно з типовим договором.
Поміж іншого позивачем обрано неналежний спосіб захисту.
Відповідно до ч.1 ст.367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судова колегія, заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга ОСОБА_1 задоволенню не підлягає, а апеляційна скарга Барвінківського КП «Благоустрій» підлягає задоволенню.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позову суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 фактично звернувся до відповідача з пропозицією укладання відповідного договору, в тому числі з проханням надати його проект. Разом з тим, відповідачем у порушення вимог ст. 13 Закону України «Про житлово комунальні послуги» було відмовлено споживачу ОСОБА_1 в укладенні договору про надання комунальної послуги вивезення рідких відходів.
Що стосується позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо покладення на позивача обов`язку отримати рахунок і здійснити шляхом внесення авансових платежів за ще невиконану роботу та обмеження одноразовою послугою з вивезення рідких відходів та зобов`язання після укладення договору здійснити надання послуги без протиправного обов`язку отримати рахунок, здійснити шляхом внесення авансових платежів за ще невиконану роботу та обмеження одноразовою послугою вивезення рідких відходів то вони є передчасними, оскільки передусім, необхідно укласти договір між виконавцем відповідної послуги та споживачем, визначивши його істотні умови і вже після підписання такого договору, керуючись його умовами, виконавець послуги вправі вимагати дотримуватись порядку та розмірів її оплати.
Суд вважає, що для усунення порушень прав ОСОБА_1 , як споживача комунальної послуги, враховуючи встановлені обставини справи, буде достатнім визнання протиправною бездіяльності БКП «Благоустрій» щодо укладення договору про надання послуг з вивезення рідких відходів зі споживачем та зобов`язання відповідача звернутись до ОСОБА_1 з пропозицією про укладення договору про надання комунальної послуги вивезення рідких відходів, з дотриманням порядку укладення договорів про надання комунальних послуг, який встановлено ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Виконавець послуги та споживач комунальної послуги матимуть змогу погодити істотні умови договору, шляхом надання стороною письмово другій стороні проект відповідного договору, складений згідно з типовим договором, а вже після чого його укласти.
Що стосується стягнення моральної шкоди, то позивачем не доведено факту її заподіяння та не обґрунтовано, в чому вона виразилась.
Проте, погодитися із таким висновком суду колегія суддів може лише частково, виходячи з наступного.
Судовим розглядом встановлено та підтвержується наявними в матеріалах справи доказами, що 23 червня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до БКП «Благоустрій» із заявою в якій просить надати послуги з вивезення рідких побутових відходів, що утворюються у його будинку, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , за відсутності каналізації і зберігаються у вигрібних ямах, із стопроцентною знижкою плати за користування комунальними послугами (а.с.16-17).
На зазначену заяву 05 липня 2023 року директором БКП «Благоустрій» ОСОБА_2 було надано відповідь, з якої вбачається, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №373 від 17 квітня 2019 року, із січня 2023 року пільги на оплату житлово комунальних послуг надаються виключно у грошовій готівковій формі органами Пенсійного фонду України. Вказано, що для отримання послуги з вивезення рідких побутових відходів заявнику необхідно звернутись до підприємства БКП «Благоустрій», отримати рахунок та провести оплату (а.с.18).
16 вересня 2023 року ОСОБА_1 подано відповідачу заяву з проханням надіслати рахунок на оплату послуг з вивезення рідких побутових відходів з його домоволодіння (а.с.19).
02 жовтня 2024 року відповідачем надано відповідь, вказано, що для отримання послуги з вивезення рідких побутових відходів йому необхідно звернутись до підприємства та вчинити наступні дії: укласти договір про надання одноразової послуги з вивезення рідких відходів; отримати рахунок на оплату; здійснити оплату послуг згідно рахунку (а.с.20).
У листі від 20 вересня 2023 року ОСОБА_1 просить виконати БКП «Благоустрій» вимоги ст. 33 Закону України «Про управління відходами» щодо укладення договору, як споживачем послуги, проект якого засобами електронного зв`язку надіслати для ознайомлення (а.с.21-22).
04 жовтня 2023 року директором БКП «Благоустрій» надано відповідь, в якій повторно зазначено, що дія ст. 33 Закону України «Про управління відходами» не поширюється на послуги з вивезення рідких побутових відходів, вказано про необхідність укладання договору про надання одноразової послуги з вивезення рідких відходів,отримання рахунку на оплату та здійснення оплати послуги, а також надання копій паспорту та ідентифікаційного коду (а.с.23).
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги».
Суб`єктами цього Закону є органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг, а також власники приміщень або будинків та балансоутримувачі, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачами, виконавцями або виробниками послуг.
Аналіз змісту та підстав поданого позову свідчить про те, що спір між сторонами виник щодо порядку укладання та виконання договору про надання послуг з вивезення рідких побутових відходів.
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 09 листопада 2017 року №2189-VIII, який діяв на час виникнення спірних правовідносин (надалі Закон №2189-VIII)
Пунктом 5 частини 1 статті 1 Закону 2189-VIII передбачено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Як вбачається зі змісту частини 1, 3 статті 2 Закону 2189-VIII предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Норми цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених законами, що регулюють відносини у сферах постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Згідно пункту 2 частини 1 статті 5 Закону 2189-VIII до житлово-комунальних послуг належать, в тому числі, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону 2189-VIII учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Пунктом 7 частини 2 цієї статті встановлено, що виконавцями комунальних послуг є: послуг з управління побутовими відходами - адміністратор послуги з управління побутовими відходами, а у разі його відсутності - визначений у встановленому законодавством порядку суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону №2189-VIII надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Частиною 2 ст. 12 Закону №2189-VIII визначено, що договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Договори про надання комунальних послуг можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір, індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем, колективний договір) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач (співвласник багатоквартирного будинку, власник будівлі, у тому числі власник індивідуального садибного житлового будинку), колективний споживач).
Як передбачено ч.2 ст. 13 Закону №2189-VIII виконавець комунальної послуги, який займає монопольне становище на ринку, за наявності у нього технічних можливостей надання комунальної послуги не вправі відмовити в укладенні відповідного договору споживачеві чи іншій особі, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, якщо інше не передбачено законом.
Згідно з ч. 3 ст. 13 Закону №2189-VIII договір про надання комунальних послуг укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.
Частина 4 ст. 13 Закону №2189-VIII вказує, що з пропозицією про укладання договору про надання комунальних послуг або про внесення змін до нього (крім індивідуальних договорів, укладених відповідно до частини п`ятої цієї статті) може звернутися будь-яка сторона, надавши письмово другій стороні проект відповідного договору (змін до нього), складений згідно з типовим договором.
Якщо протягом 30 днів після отримання проекту договору (змін до нього) виконавець комунальної послуги, який одержав проект договору (змін до договору) від споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), не повідомив про свою відмову від укладання договору (внесення змін) та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього і при цьому не припинив надання комунальної послуги цьому споживачу (або в інший спосіб засвідчив свою волю до надання відповідної комунальної послуги споживачу), договір (зміни до нього) вважається укладеним у редакції, запропонованій споживачем (іншою особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), якщо інше не передбачено цим Законом.
Якщо споживач (інша особа, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), який отримав проект договору (змін до нього) від виконавця комунальної послуги, не повідомив протягом 30 днів про свою відмову від укладання договору (внесення змін) та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього, а вчинив дії, які засвідчують його волю до отримання (продовження отримання) відповідної комунальної послуги від цього виконавця (у тому числі здійснив оплату наданих послуг), договір (зміни до нього) вважається укладеним у редакції, запропонованій виконавцем комунальної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом.
Необґрунтована відмова споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає договір в інтересах споживача) від укладання договору є підставою для припинення в односторонньому порядку виконавцем надання відповідної комунальної послуги такому споживачу.
Відповідно до положень частини 1 та 4 статті 25 Закону 2189-VIII споживачі зобов`язані укласти договір про управління побутовими відходами з виконавцем послуги з управління побутовими відходами, визначеним у встановленому законодавством порядку.
Послуга з управління побутовими відходами надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом,Законом України"Про управління відходами" та вимогами правил надання послуг з управління побутовими відходами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
У Законі України «Про відходи», який діяв на час виникнення спірних правовідносин наведено визначення поняття побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення.
На даний час, правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище визначаються Законом України «Про управління відходами» (надалі Закон №320-IX).
Статтею 2 Закону №320-IX визначено, що цей закон регулює відносини, пов`язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, а також з управлінням відходами, що перевозяться через територію України, вивозяться за її межі та ввозяться в Україну з метою відновлення, у тому числі рециклінгу. Дія цього Закону не поширюється на: газоподібні речовини, у тому числі невловлювані, що викидаються безпосередньо в атмосферне повітря; радіоактивні відходи; вибухові речовини військового та цивільного призначення, виведені з експлуатації; незабруднений ґрунт та інші природні матеріали, видобуті під час проведення будівельних робіт, за умови що такі матеріали використані у будівництві у своєму природному (первісному) стані на місцевості, в якій їх було добуто; побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною, обіг яких регулюється Законом України "Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною", крім тих, до яких застосовуються операції спалювання, захоронення або які використовуються для біогазу та компосту; речовини, призначені для використання як кормові матеріали відповідно до Закону України "Про безпечність та гігієну кормів", які не є побічними продуктами тваринного походження, не призначені для споживання людиною; стічні та дренажні води.
Як передбачено ст. 28 Закону України «Про управління відходами», плата за надану послугу з управління побутовими відходами нараховується щомісяця відповідно до умов договору про надання послуги з управління побутовими відходами і тарифів, що формуються відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з ч. 4 ст. 34 Закону України Про управління відходами.
Плата виконавцю послуги за індивідуальним договором та договором з індивідуальним споживачем про надання послуги з управління побутовими відходами складається з плати за послугу та плати за абонентське обслуговування, що вносяться споживачем виконавцю послуги щомісяця однією сумою в порядку та розмірах згідно з умовами відповідного договору.
Згідно зі ст.33 Закону України "Про управління відходами", послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту. До складу послуги з управління побутовими відходами входять операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
Відповідно до п.3 Правил надання послуги з управління побутовими відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2023 року № 835 ( далі- Правила), до складу послуги з управління побутовими відходами входять операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів, а також діяльність, пов`язана з організацією роботи системи управління побутовими відходами, що провадиться виконавцем послуги.
Як передбачено п.24 Правил, послуги надаються споживачеві згідно з умовами договору, що укладається відповідно до типових договорів про надання послуги з управління побутовими відходами відповідно до статей 13 і 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги.
Таким чином, з викладеного вбачається, що послуги з управління побутовими відходами відносяться до комунальних, договір на виконання яких укладається у порядку статей 13 і 14 Закону №2189-VIII, з урахування особливостей з урахуванням особливостей, визначених цим Законом,Законом України"Про управління відходами" та вимогами правил надання послуг з управління побутовими відходами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
При цьому, колегія суддів погоджується із тим, що враховуючи положення ст.13 Закону 2189-VIII БКП «Благоустрій» не вправі відмовити споживачу ОСОБА_1 в укладенні договору про надання комунальної послуги вивезення рідких відходів.
Разом з тим, із змісту відповідей БКП «Благоустрій» не вбачається, що останнім було відмовлено позивачу в отриманні проекту договору та у подальшому його укладання з відповідачем. Навпаки БКП «Благоустрій» для отримання позивачем послуги з вивезення рідких побутових відходів було запропоновано останньому звернутись до нього надавши при цьому копію паспорту громадянина України та копію ідентифікаційного коду.
Що стосується самого проекту договору, то колегія суддів звертає увагу на те, що він є у вільному доступі, а саме, типові договори про надання послуг з управління побутовими відходами затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2023 року №835, який позивач не позбавлений можливості отримати шляхом самостійного роздрукування та у подальшому звернути до відповідача про його укладання.
Що стосується вимоги про надання рахунку на оплату, то в цій частині вимога є передчасною, оскільки обов?язок щодо оплати наданої послуги виникає лише після виникнення договірних зобов?язань.
За таких обставин, колегія суддів не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Оскільки позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди є похідними, тому вони також не підлягають задоволенню
Згідно п.п.1,4 ч.1 ст.376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, та порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії підлягає скасуванню з ухваленням в цій частині нового про відмову в задоволенні позову цих вимог.
Що стосується стягнення з позивача понесених відповідачем витрат на правову (правничу) допомогу, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.1, 3 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
До витрат,пов`язаних зрозглядом справи,належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Згідно ч.ч.1-3 ст.137ЦК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Частиною 1 та пунктом 2 ч.2 ст.141 ЦПК України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Інші судовівитрати,пов`язані зрозглядом справи,покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
До суду на підтвердження витрат на правничу допомогу понесених під час розгляду апеляційної скарги БКП «Благоустрій» було надано наступні документи:
Копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю серія ЗП №002559;
Копію договору про надання правової допомоги адвокатом №0202-24, укладений 02 лютого 2024 року між БКП «Благоустрій», в особі директора ОСОБА_2 , та адвокатом Закаблуковим А.С.;
Копію додаткової угоди №1 від 02 лютого 2024 року до вказаного договору;
Копію акту№2 приймання-передачі виконаної правової допомоги від 29 лютого 2024 року;
Згідно п.1.1 договору про надання правової допомоги адвокатом, за цим договором адвокат зобов?язується за завданням клієнта надавати клієнту правову допомогу (послуги), а клієнт зобов?язується оплатити надання послуг та фактичні витрати адвоката, необхідні для виконання цього договору.
Під послугам у цьому договорі розуміється наступне: захист, представництво та надання інших видів правової допомоги.
Як вбачається із п.1.2.1 цього договору на виконання п.1.1 договору клієнт надає право (уповноважує) адвоката представляти інтереси клієнта, захищати клієнта у всіх судових органах та у всіх судочинствах, у наказному, позовному, окремому т будь-яких інших провадженнях з правом, в тому числі, оскаржувати рішення, ухвали, постанови суду.
Згідно п.3.2 цього договору розмір гонорару та порядок його оплати визначається сторонами окремою додатковою угодою, яка є невід?ємною частиною цього договору.
Як вбачається із змісту додаткової угоди №1 від 02 лютого 2024 року до вказаного договору, вартість гонорару (винагороди) за надання правової допомоги (послуг/робіт) за договором №0202-24 від 02 лютого 2024 року складає 2500грн. за кожну витрачену робочу годину.
Згідно акту №2 приймання-передачі виконаної правової допомоги від 29 лютого 2024 року адвокатом було здійснено, в якості послуги, складання та подання апеляційної скарги на рішення Барвінківського районного суду Харківської області від 22 січня 2024 року у даній справі. Кількість витраченого часу 3 години, вартість одніє години 2500грн., загальна вартість робіт 7500грн.
Положеннями статті 59Конституції України закріплено, що кожен має право на професійну правничу допомогу. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.
Правові засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначає Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Згідно з п.4 ч.1 ст.1Закону України«Про адвокатурута адвокатськудіяльність» договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Пунктом 9 частини першої статті 1Закону України«Про адвокатурута адвокатськудіяльність» встановлено, що представництво - вид адвокатської діяльності, що полягає в забезпеченні реалізації прав і обов`язків клієнта в цивільному, господарському, адміністративному та конституційному судочинстві, в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами, прав і обов`язків потерпілого під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, а також прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні.
Інші види правової допомоги - види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення (п.6 ч.1 ст.1 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).
Відповідно до ст.19Закону України«Про адвокатурута адвокатськудіяльність» видами адвокатської діяльності, зокрема, є: надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами.
Гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення представництва на надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок його обчислення, зміни та умови повернення визначаються у договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховується складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час (стаття 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).
Розмір гонорару визначається за погодженням адвоката з клієнтом і може бути змінений лише за їх взаємною домовленістю. Суд не має права його змінювати і втручатися у правовідносини адвоката та його клієнта.
Разом із тим, чинне цивільно-процесуальне законодавство визначило критерії, які слід застосовувати при визначенні розміру витрат на правничу допомогу.
Частиною 4 ст.137 ЦПК України встановлено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1)складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2)часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3)обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4)ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Таким чином, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою.
Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, зважаючи зокрема на складність справи, витрачений адвокатом час.
При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи.
Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 02 липня 2020 року в справі № 362/3912/18 (провадження № 61-15005св19).
Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрати на підставі статті 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Зокрема заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі «East/West Alliance Limited» проти України, заява № 19336/04, п. 269).
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Лавентс проти Латвії» від 28 листопада 2002 року зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
Враховуючи характер виконаної адвокатом Закаблуковим А.С. роботи наданої у зв`язку із розглядом справи в суді апеляційної інстанції, принципи співмірності та розумності судових витрат, критерій реальності адвокатських витрат, а також критерій розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи, її складності та виконаної роботи, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для стягнення з позивача ОСОБА_1 на користь БКП «Благоустрій» витрати на професійнуправничу допомогупонесені підчас розглядусправи вапеляційному суді 2 500грн., в межах заявлених вимог.
Керуючись ст.ст.367, 368, 374 ч. 1 п. 2, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій» задовольнити.
Рішення БарвінківськогорайонногосудуХарківської областівід22січня2024року вчастині задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії скасувати.
Позов ОСОБА_1 доБарвінківського комунальногопідприємства«Благоустрій» в частині визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.
В частині відмови в задоволення позовних вимог про відшкодування моральної шкоди рішення суду залишити без змін.
Компенсувати Барвінківському комунальному підприємству «Благоустрій» витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 1453,20грн. в порядку передбаченому Кабінетом Міністрів України.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Барвінківського комунального підприємства «Благоустрій» понесені витрати на надання правової (правничої) допомоги в розмірі 2500грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку тільки в випадках передбачених статтею 389 Цивільного процесуального кодексу України безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 14 червня 2024 року.
Головуючий Н.П. Пилипчук
Судді О.В. Маміна
О.Ю. Тичкова
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119738156 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Пилипчук Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні