Рішення
від 14.06.2024 по справі 905/560/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

14.06.2024р. Справа №905/560/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання) справу

за позовом КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (код ЄДРПОУ 42399676)

до відповідача ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРАМСПЕЦБУД" (код ЄДРПОУ 01236986; 84333, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ВУЛИЦЯ ОБ`ЇЗНА, БУДИНОК 3)

про стягнення 286 860,40 грн., -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

КРАМАТОРСЬКА МІСЬКА РАДА, звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРАМСПЕЦБУД" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати 286 860,40 грн.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 08.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №905/560/24, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Щодо строку розгляду справи.

Справа розглянута протягом розумного строку в розумінні п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, проте з перевищенням строку, встановленого ст. 248 ГПК України, з об`єктивних причин, пов`язаних з дією воєнного стану на території України, поточною ситуацією у м. Харків (ракетні обстріли, відсутність електропостачання), особливим режимом роботи суду (дистанційний (віддалений) або в приміщенні суду (за необхідності та в умовах безпеки), обмежений доступ до приміщення суду).

Щодо повідомлення відповідача про розгляд справи.

Судом встановлено, що відповідач не має зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС, як то вимагають положення ГПК України.

Як зазначено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичною адресою відповідача є: 84333, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ВУЛИЦЯ ОБ`ЇЗНА, БУДИНОК 3.

Судом були вчинені всі належні дії для своєчасного повідомлення відповідача про розгляд даної справи. Ухвала суду про відкриття провадження у справі була надіслана відповідачу рекомендованим листом (штрихкодовий ідентифікатор 0600908211259) з повідомленням про вручення на його юридичну адресу вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Однак поштове відправлення (ухвала про відкриття провадження у справі) було повернуто до суду відділенням поштового зв`язку з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».

Згідно з частиною 6 статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є, в тому числі, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси (пункт 5).

Відтак, в силу положення пункту 5 частини 6 статті 242 ГПК України, день невдалої спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу ухвал суду.

Суд зауважує, що до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому, відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.

Також, суд зазначає, що ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРАМСПЕЦБУД" не внесено змін щодо своїх відомостей про реєстрацію (місцезнаходження).

Водночас, законодавство України, в тому числі ГПК, не зобов`язує й сторону у справі, зокрема позивача, з`ясовувати фактичне місцезнаходження іншої сторони (сторін) у справі (якщо воно не співпадає з її офіційним зареєстрованим місцезнаходженням) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших процесуальних документах.

В разі коли фактичне місцезнаходження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповідає її місцезнаходженню, визначеному згідно з законом, і дана особа своєчасно не довела про це до відома господарського суду, інших учасників процесу, то всі процесуальні наслідки такої невідповідності покладаються на цю юридичну особу.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що неотримання ухвали суду у даній справі відповідачем та повернення її копії до суду з відповідною відміткою є наслідком діяння (бездіяльності) відповідача щодо її належного отримання, тобто його власною волею.

Крім того, направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду, а тому не може свідчити про неправомірність його дій (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження №11-268заі18), постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі №913/879/17, від 21.05.2020 у справі №10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі №24/260-23/52-б).

Отже, відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався, свої пояснення стосовно позову до суду не подав. Будь-яких інших заяв, клопотань або заперечень від сторін не надходило.

гідно із частиною 9 статті 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З огляду на те, що під час розгляду справи судом було створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 ГПК України, зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів, необхідних і достатніх для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

26 лютого 2020 року Краматорською міською радою (надалі - Позивач) було прийнято рішення від 26.02.2020 р. № 66/VII-105 «Про поновлення договорів оренди землі».

Пунктом 1.15 зазначеного рішення міської ради ТОВ «Крамспецбуд» (надалі - Відповідач) поновлено договір оренди землі шляхом укладання договору оренди землі на новий строк, по вул. Об`їзній, 3, площею 1.0356 га для функціонування виробничої бази з адміністративно - побутовими спорудами строком на 5 років (кадастровий номер 1412900000:00:005:0478), розмір орендної плати складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В пункті 2 рішення № 66/VII-105 зазначено про необхідність ТОВ «Крамспецбуд» в місячний термін після прийняття рішення ради звернутись до Краматорської міської ради для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку згідно з діючим законодавством.

Станом на 02.04.2024 (день подання позовної заяви договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 з ТОВ «Крамспецбуд» не укладено.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1403136932018 від 22.02.2018 року, земельна ділянка з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 знаходиться за адресою: місто Краматорськ, вулиця Об`їзна, будинок 3 і відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. За цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ - 11.02). Вид використання земельної ділянки - для функціонування виробничої бази з адміністративно-побутовими спорудами. Площа земельної ділянки складає 1.0356 га.

Відповідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 349918379 від 11.10.2023 року), власником земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 є Краматорська міська рада (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1566245814129).

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується інформаційною довідкою № 349920554 від 11.10.2023 року за адресою: м. Краматорськ, вул. Об`їзна, 3 розташована виробнича база з адміністративно-побутовими спорудами, з 13.06.2008 року право власності на зазначений об`єкт зареєстровано за дочірнім підприємством «Спецбуд» закритого акціонерного товариства «Донмашбуд» (код згідно з ЄДРПОУ 01236986). Розмір частки власності складає 903/1000, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 17387774.

Згідно інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань ТОВ «Крамспецбуд» є правонаступником дочірнього підприємства «Спецбуд» закритого акціонерного товариства «Донмашбуд».

Отже, станом на 02.04.2024, право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 за Відповідачем в Державному реєстрі речових прав не зареєстровано.

Незважаючи на відсутність договору оренди земельної ділянки ТОВ «Крамспецбуд» фактично користується земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478, яка знаходиться за адресою: місто Краматорськ, вулиця Об`їзна, будинок 3, на якій розташований нежитловий об`єкт нерухомого майна, а саме виробнича база з адміністративно-побутовими спорудами, зазначений об`єкт на праві приватної власності належить Відповідачу. Наслідком таких дій є збереження майна без законних підстав - кошти у розмірі орендної плати за землю за період з 01.02.2022 р. по 30.11.2023 р., які складають 286 860,40 грн.

11.08.2023 року Краматорською міською військовою адміністрацією на адресу ТОВ «Крамспецбуд» направлявся лист № 01-26/1628, в якому, посилаючись на статті 125, 206 Земельного кодексу України зазначено, що земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 використовується ТОВ «Крамспецбуд» без оформлення правовстановлюючих документів, орендна плата не сплачується. Також в листі вказано про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 під нерухомістю по вул. Об`їзна, будинок 3.

Лист було направлено з використанням послуг AT «Укрпошта» рекомендованим листом, що підтверджує форма Ф119 AT «Укрпошта». Згідно довідки №Ф-20 АТ «Укрпошта» рекомендований лист було повернуто Позивачу за закінченням терміну зберігання.

За даними фінансового управління Краматорської міської ради, за 2022 рік Відповідач здійснив оплату у загальній сумі 18 945,99 грн. за фактичне користування двома земельними ділянками згідно різних рішень Краматорської міської ради (№ 66/ VII-105 від 26.02.2020 р. - земельна ділянка з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478, №70/ VII- 315 від 24.06.2020 р. - земельна ділянка з кадастровим номером 1412900000:00:005:0288 (не є предметом цього позову) без зазначення точних сум оплати та за яку земельну ділянку здійснено платіж. Інших надходжень до міського бюджету від ТОВ «Крамспецбуд» за лютий - грудень 2022 року та за 2023 рік не надходило.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу У країни (далі -ПКУ) плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати.

Пунктом 63.3 ст. 63 ПКУ встановлено обов`язок платників податків стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 286.2 ст. 286 ПКУ). Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ (п. 286.5 ст. 286 ПКУ).

Враховуючи, що Державна податкова служба здійснює адміністрування податків та зборів, 12.10.2023 Краматорська міська військова адміністрація направила лист №01-26/2231 Головному управлінню ДГІС у Донецькій області із запитом про надання інформації про фактично сплачені суми з орендної плати за землю (з розбивкою по рокам) ТОВ «Крамспецбуд» за період з 01.10.2020 по 30.09.2023 роки.

Згідно наданої ГУ ДПС у Донецькій області інформації (лист №вих. 1758/5/05-99-19-04 від 08.11.2023 р.) - Товариством «Крамспецбуд» за 2022 рік сплачено орендну плату за землю 18 945,99 грн. За 2023 рік орендна плата від ТОВ «Крамспецбуд» не надходила.

Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Конституції України, Цивільного, Земельного кодексів України, Закону України «Про оренду землі».

Згідно ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до положень п. «б» ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України встановлено, що міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частина 1 ст. 123 Земельного кодексу України наголошує, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України).

За змістом ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Обов`язки землекористувачів зазначені пп. «в» ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, до останніх належить своєчасно сплачувати орендну плату.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного Кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Ч. 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України визначено, що положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Оскільки Відповідач не є власником або постійними землекористувачами зазначеної земельної ділянки, тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 79'1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Частиною 4 ст. 79'1 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Отже, зазначена земельна ділянка є сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду за який Позивач не отримував доходи у вигляді орендної плати.

Позивач є власником земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: місто Краматорськ, вулиця Об`їзна, будинок 3, площа якої складає 1,0356 га, кадастровий номер 1412900000:00:005:0478, що підтверджує інформація наявна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка №349918379 від 11.10.2023 року), з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна №1566245814129.

ТОВ «Крамспецбуд» фактично використовував зазначену земельну ділянку без достатньої правової підстави та за рахунок власника земельної ділянки - Позивача, зберіг у себе кошти, які мав сплатити за оренду земельної ділянки, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України (аналогічні правові висновки викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі № 913/169/18).

Факт належності нерухомого об`єкта ТОВ «Крамспецбуд» підтверджує інформація, зазначена в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно згідно інформаційної довідки № 349920554 від 11.10.2023 року з реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна № 17387774.

Щодо визначення розміру орендної плати за земельну ділянку.

Пунктом 24 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до компетенції міських рад належить питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Розмір орендної плати за земельні ділянки на території м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в період з 01.01.2021 року розраховується відповідно рішення Краматорської міської ради від 24.06.2020 №70/VІІ-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

Рішенням міської ради №70/VІІ-340 встановлено, що розмір орендної плати для земель промисловості, транспорту, зв`язку енергетики, оборони, які призначені для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ - 11.02) в період з 01.02.2022 р. по 30.11.2023 р. складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пунктом 1.15 Рішення міської ради від 26.02.2020 р. № 66/VII-105 «Про поновлення договорів оренди землі» поновлено договір оренди землі Товариству «Крамспецбуд» шляхом укладання договору оренди землі на новий строк, по вул. Об`їзній, 3, площею 1.0356 га для функціонування виробничої бази з адміністративно - побутовими спорудами строком на 5 років (кадастровий номер 1412900000:00:005:0478), орендна плата встановлена у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України, за яким Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І : 100, де 1 - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року № 1378-1V, дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель», за якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У відповідності до частини другої статті 20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Отже, саме Держгеокадастр законодавчо наділений повноваженнями для встановлення величини коефіцієнту індексації та подальшого інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до інформації, зазначеної на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, за даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2022 рік становить 126,6%.

Пунктом 289.2 ст. Податкового кодексу України передбачено, що у разі перевищення індексу споживчих цін 115%, такий індекс застосовується із значенням 115.

Відповідно до листа № 6-28-0.222-275/2-22 від 11.01.2022 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2021 рік» Державнї Служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, за даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2021 рік становить 110.0 %.

Згідно пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 30.11.2021 N 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень») індекс споживчих цін, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням 100 відсотків: за 2017 - 2020 роки - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 відповідно до Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 690 від 28.02.2020 року, становить 4 418 395,64 грн.

Тому, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2022 рік складає 4 860 235.2 (4 418 395,64* 1.1). за 2023 рік складає 5 589 270.48 (4 418 395,64* 1,1 *1,15), де 4 418 395,64 - нормативно грошова оцінка земельної ділянки за 2020 рік; 1,1; 1.15- коефіцієнти індексації за 2021. 2022 роки.

У постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 викладено правовий висновок, виходячи з якого коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати).

Стосовно відсутності витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 за 2022 рік, суд зазначає, що постановою Верховного Суду від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19 зроблений наступний правовий висновок про те, що:

1)чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі;

2)витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.

Судом встановлено, що Позивачем було проведено розрахунок суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 в період з 01.02.2022 по 30.11.2023 рр., за яким :

рік (01.02.2022 - 31.12.2022), що складає 334 дні = 133423,44 (4860 235,20*3%/100/365*334), де 4 860 235,20 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 за 2022 рік, 3 % - ставка орендної плати.

рік (01.01.2023 - 30.11.2023), що складає 334 дні = 153436,96

(5589270,48*3%/100/365*334), де 5 589 270,48 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 за 2023 рік, 3 % - ставка орендної плати.

Загальна сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.02.2022 р. по 30.11.2023 р. складає 286 860,40 грн.

Перевіривши вказаний розрахунок, суд вважає його вірним та обґрунтованим.

Користуючись земельною ділянкою комунальної власності по вул. Об`їзна, буд. 3 без оформлення правовстановлюючих документів на землю, за період з 01.02.2022 р. по 30.11.2023 р., ТОВ «Крамспецбуд» безпідставно зберегло у себе кошти у розмірі орендної плати, що призвело до недоотримання Краматорською міською радою доходів у вигляді орендної плати в сумі 286 860,40 грн.

Відповідно до статей 1212-1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно та відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна.

Отже, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (близькі за змістом висновки сформульовані у постанові Верховного Суду України від 12 квітня 2017 року у справі № 922/207/15, постанові Верховного Суду у справі №724/292/15- ц від 14.08.2019 року).

Таким чином, Відповідач зберігає кошти, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, тим самим збільшують вартість власного майна, а Позивач (потерпілий) втрачає належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувається факт безпідставного збереження саме коштів у розмірі орендної плати Відповідача за рахунок Позивача.

Внаслідок використання ТОВ «Крамспецбуд» вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі, Краматорська міська територіальна громада, в особі Краматорської міської ради, була позбавлена можливості протягом 01.02.2022 р. по 30.11.2023р. отримувати дохід розмірі 286 860,40 грн. від здачі земельної ділянки в оренду, чим порушено закріплені законом права та інтереси Позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.

Вказана правова позиція узгоджується з постановами Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15 та від 12.04.2017 у справі №922/207/15, постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц.

Доводи Краматорської міської ради, викладені у позові, Товариством «Крамспецбуд» належними та допустимими доказами не спростовані.

Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам на які посилається Краматорська міська рада, як на підставу своїх вимог, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

У відповідності статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на ТОВ «Крамспецбуд».

Керуючись ст.ст.12, 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 91, 129, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРАМСПЕЦБУД" (код ЄДРПОУ 01236986; 84333, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ВУЛИЦЯ ОБ`ЇЗНА, БУДИНОК 3) на користь Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 24812116; 84313, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ПЛОЩА МИРУ, БУДИНОК 2) безпідставно збережені кошти у розмірі 286 860,40 грн. орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0478 без оформлених правовстановлюючих документів за період з 01.02.2022 по 30.11.2023.

Стягнути з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРАМСПЕЦБУД" (код ЄДРПОУ 01236986; 84333, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ВУЛИЦЯ ОБ`ЇЗНА, БУДИНОК 3) на користь Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 24812116; 84313, ДОНЕЦЬКА ОБЛ., МІСТО КРАМАТОРСЬК, ПЛОЩА МИРУ, БУДИНОК 2) судовий збір в розмірі 4302,91 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Згідно із статтею 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до статті 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Рішення складено та підписано 14.06.2024.

Суддя Е.В. Зекунов

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення14.06.2024
Оприлюднено17.06.2024
Номер документу119739568
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —905/560/24

Судовий наказ від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Судовий наказ від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Рішення від 14.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні