ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 червня 2024 року Справа № 280/3873/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання бездіяльності протиправною та забов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України (далі відповідач 1), ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 2), в якому позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України щодо не розгляду заяви (в т.ч. пакету документів до неї) позивача від 17.02.2023 у місячний строк (згідно п.13 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975);
зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 повторно направити розпоряднику бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги із попередньо поданою позивачем заявою від 17.02.2023 та доданими до неї документами;
зобов`язати Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України розглянути у місячний строк з дня надходження, заяву позивача від 17.02.2023 і доданий до неї пакет документів щодо здійснення виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із інвалідністю.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою від 17.02.2023 та комплектом документів про здійснення виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975. У відповідь на запит представника позивача щодо розгляду заяви позивача від 17.02.2023, повідомлено що ІНФОРМАЦІЯ_2 відпрацьовано висновок за вказаною заявою, який було направлено до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України. В подальшому, комплект документів щодо нарахування та виплати позивачу грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю було повернуто без реалізації. Позивач зазначає, що відпвоідачем 1 порушено строки розгляду заяви позивача і документів до неї, а відповідачем 2 неправомірно, поза межами визначених строків, направлено відповідачу 1 в якості додатку до пакету документів позивача звернення ТУ ДБР у м.Мелітополь 02.08.2023 №17-02-1300/СВ з вимогою про відкликання з розгляду заяви позивача. Позивач вказує, що відповідно до довідки до акту огляду МСЕК серії 12 ААГ №1599320 йому встановлено інвалідність ІІ групи безстроково. Причина інвалідності захворювання, ТАК, пов`язані із захистом Батьківщини. Звертає увагу, що Порядком №975 не передбачено такої підстави для повернення документів, як звернення правоохоронних органів. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 06 травня 2024 рокувідкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення та виклику сторін.
Відповідач ІНФОРМАЦІЯ_2 у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що звернення позивача до суду є передчасним. Позивач зазначає, що дії відповідачів були викликані вимогами ТУ ДБР у м. Мелітополь, які зазначене управління визначило у листі від 02.08.2023 № 17-02-1300/СВ. На цей час кримінальне провадження №42023081370000085 у відношенні позивача не закінчене. Умови, які унеможливлюють розгляд заяви позивача не змінились. Ухвалення рішення про виплату позивачу одноразової грошової допомоги на підставі документів, які у ході кримінального провадження можуть бути визнані нечинними, може привести до спричинення шкоди державі у розмірах цієї одноразової грошової допомоги. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, судом установлені наступні обставини.
З матеріалів адміністративної справи судом установлено, що позивач проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .
На підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по особовому складу) від 09.03.2023 №16-РС позивача звільнено з військової служби у відставку за підпунктом «б» (за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку).
Відповідно до витягу із наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) №78 від 11.03.2023 позивача виключено зі списків особового складу та усіх видів забезпечення з 11.03.2023.
16.02.2023 позивачу було встановлено другу групу інвалідності, що підтверджується копією довідки до акта огляду МСЕК серії 12 ААГ № 159320. Згідно з п. 9 вказаної Довідки, причина інвалідності захворювання, так, пов`язані із захистом Батьківщини.
Також, відповідно до довідки МСЕК від 16.02.2023 серії АГ № 0015608 позивачу було встановлено ступінь втрати працездатності у відсотках - 70%, одноразово.
Позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою від 17.02.2023 та комплектом документів про здійснення виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975.
На відповідне звернення представника позивача, листом від 18.03.2023 №2117/с ІНФОРМАЦІЯ_2 повідомив про те, що заяву від 17.02.2023 та комплект документів наданих позивачем, було розглянуто за встановленим законодавством порядком та у визначені терміни. ІНФОРМАЦІЯ_3 відпрацьовано висновок, який було направлено засобами системи електронного документообігу до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України від 23.02.2023 №1124/453. З часу направлення документів до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України, витягу з протоколів засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одоноразової грошової допомоги та компенсаційних сум до ІНФОРМАЦІЯ_4 не надходило.
Також повідомлено про те, що впродовж терміну перебування на розгляді в Департаменті соціального забезпечення Міністерства оборони України, комплекту документів щодо можливості призначення позивачу одноразової грошової допомоги, від керівника другого слідчого відділу територіального управління державного бюро розслідувань та здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023081370000085, з попередньою кваліфікацією ч.5 ст.426-1 КК України, надійшов лист віл 02.08.2023 №17-02-1300/СВ щодо відкликання з розгляду в Департаменті соціального забезпечення Міністерства оборони України документи шодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги з метою забезпечення ефективного та цільового використання бюджетних коштів, забезпечення належного контролю за їх використанням та усуненням недолків і порушень, виявлених правоохоронними органами під час досудового розслідування.
В подальшому, ІНФОРМАЦІЯ_3 було направлено до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України лист від 03.08.2023 по суті запиту керівництва ТУ ДБР у м.Мелітополі з проханням відкликати з розгляду документи щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги на час досудового розслідування вказаного провадження.
Департаментом соціального забезпечення Міністерства оборони України було надіслано відповідь від 08.08.2023 №423/4875 та повернуто комплект документів щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю без реалізації.
Позивач вважає протиправною бездіяльність Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України щодо не розгляду заяви (в т.ч. пакету документів до неї) позивача від 17.02.2023 у місячний строк (згідно п.13 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975), у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Частиною п`ятоюстатті 17 Конституції Українипередбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі визначаєЗакон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII.
Частиною першоюстатті 16 Закону № 2011-XIIпередбачено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Стаття 16 Закону № 2011-XIIвизначає перелік осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги.
Закон №2011-XIIбуло доповнено статтями16-1,16-2,16-3,16-4 Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з питань соціального захисту військовослужбовців» від 04.07.2012 №5040-VI. Цей Закон набрав чинності 01.01.2014 і застосовується до правовідносин, що виникли після 01.01.2014.
Пунктом другимстатті 16-3 Закону № 2011-XII(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у випадках, передбачених підпунктами 4 - 9 пункту 2статті 16 цього Закону, одноразова грошова допомога призначається і виплачується відповідним військовослужбовцям, військовозобов`язаним або резервістам.
Згідно із частиною дев`ятоюстатті 16-3 Закону № 2011-XIIпорядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст) врегульований Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975.
Відповідно до п. 11 Порядку № 975 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу такі документи:
заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності;
завірену копію довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності із зазначенням причинного зв`язку інвалідності чи втрати працездатності.
До заяви додаються копії:
постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання;
документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження;
документа (відповідних сторінок за наявності), що посвідчує особу (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту), з даними про прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)
особи і про реєстрацію місця проживання (за наявності);
документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою).
Пунктом 3 Порядку №975 встановлено, що днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є: у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть; у разі встановлення інвалідності - дата, зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії, а у разі повторного огляду та зміни групи інвалідності - дата, зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії про первинне встановлення інвалідності; у разі встановлення ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності - дата, зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії.
Пунктом 6 Порядку №975 встановлено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується:
1) військовослужбовцю (крім військовослужбовця строкової служби), інвалідність якого настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок зазначених причин, у розмірі:
400-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності I групи;
300-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності II групи;
250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності III групи;
2) військовослужбовцю (крім військовослужбовця строкової служби), інвалідність якого настала в період проходження військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби, у розмірі:
120-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності I групи;
90-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності II групи;
70-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому вперше встановлено інвалідність, - у разі встановлення інвалідності III групи.
Як було вже зазначено вище, пунктом 11 Порядку №975 визначено перелік документів, які подаються уповноваженому органу військовослужбовцем, військовозобов`язаним та резервіст, для виплати одноразової грошової допомоги у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності.
Виходячи з норм пункту 10 Порядку №975, уповноважений органце орган за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноважений структурний підрозділ державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів.
Згідно з пунктом 12 Порядку №975 призначення і виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам, яких призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, здійснюється Міноборони, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, та іншими органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (далі - розпорядник бюджетних коштів).
Керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку (абзац перший пункту 13 Порядку №975).
Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання (абзац другий пункту 13 Порядку №975).
Відповідно доЗаконів України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»,постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві»наказом Міністра оборони України №530 від 14 серпня 2014 рокубуло затверджено Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей (далі Положення №530).
Абзацом сьомим пункту 4.7 розділу IV цього Положення №530 визначено, що документи на одержання одноразової грошової допомоги в разі встановлення інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності особам, звільненим з військової служби (зборів, резерву), оформляє та подає в Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України керівник обласного ТЦКСП за місцем проживання цих осіб.
У разі якщо особа має право на одержання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону УкраїниПро соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімейта на інші допомоги або компенсаційні виплати у зв`язку з ушкодженням здоров`я, які встановлені іншими нормативно-правовими актами, до документів додаються довідки про те, що інші виплати не проводилися.
Згідно з пунктом 4.9 розділу IV Положення №530 висновок щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги уповноважені органи (військові частини, військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів, установи, організації та ТЦКСП), які здійснюють оформлення документів для призначення одноразової грошової допомоги, подають до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України в 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів.
Якщо документи, необхідні для прийняття рішення про виплату одноразової грошової допомоги, відсутні, уповноважені органи (військові частини, військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів, установи, організації та ТЦКСП), які здійснюють оформлення документів для призначення одноразової грошової допомоги, надають заявникам допомогу в їх розшуку.
У разі наявності технічних можливостей документи, необхідні для прийняття рішення про виплату одноразової грошової допомоги, можуть подаватися уповноваженими органами через систему електронного документообігу з дотриманням встановлених вимог.
Отримані документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони і Генерального штабу відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, яка в своїй діяльності керується наказом Міністерства оборони України від 26 жовтня 2016 року№564«Про затвердження Положення про Комісію Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2016 року за № 1497/29627.
Пункт 4.10 розділу IV Положення №530 передбачає, що заява та документи, що до неї додаються, щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги, подані з порушенням вимог Порядку виплати допомоги, розглядаються уповноваженим органом (військовою частиною, військовим навчальним закладом, військовим навчальним підрозділом вищого навчального закладу, установою, організацією та ТЦКСП), що здійснює оформлення документів для призначення одноразової грошової допомоги, відповідно доЗакону України«Про звернення громадян».
Пункт 4.13 розділу IV Положення №530 визначає, що зразки документів, які оформлюються для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктами 4.6, 4.7 цього розділу, наведені в додатках 9 - 16 до цього Положення.
Отже, з наведеного правового регулювання спірних правовідносин висновується, що до компетенції відповідача 2 (як уповноваженого органу в розумінні Порядку № 975), належить лише попередній розгляд заяви і доданих до неї документів, поданих військовослужбовцем для призначення і виплати йому одноразової грошової допомоги при наявності інвалідності, чи втрати працездатності, і їх направлення до розпорядника бюджетних коштів з висновком (має право/не має права) щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку №975.
У спірному випадку заяву позивача від 17.02.2023 та комплект документів наданих позивачем, було розглянуто ІНФОРМАЦІЯ_3 та відпрацьовано висновок, який було направлено засобами системи електронного документообігу до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України від 23.02.2023 №1124/453.
Відповідач 2 у своєму листі від 18.03.2024 повідомив, що з часу направлення документів до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України, витягу з протоколів засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одоноразової грошової допомоги та компенсаційних сум до ІНФОРМАЦІЯ_4 не надходило. Також повідомлено про те, що впродовж терміну перебування на розгляді в Департаменті соціального забезпечення Міністерства оборони України, комплекту документів щодо можливості призначення позивачу одноразової грошової допомоги, від керівника другого слідчого відділу територіального управління державного бюро розслідувань та здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023081370000085, з попередньою кваліфікацією ч.5 ст.426-1 КК України, надійшов лист віл 02.08.2023 №17-02-1300/СВ щодо відкликання з розгляду в Департаменті соціального забезпечення Міністерства оборони України документи шодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги з метою забезпечення ефективного та цільового використання бюджетних коштів, забезпечення належного контролю за їх використанням та усуненням недолків і порушень, виявлених правоохоронними органами під час досудового розслідування.
В подальшому, ІНФОРМАЦІЯ_3 було направлено до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України лист від 03.08.2023 по суті запиту керівництва ТУ ДБР у м.Мелітополі з проханням відкликати з розгляду документи щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги на час досудового розслідування вказаного провадження.
Департаментом соціального забезпечення Міністерства оборони України було надіслано відповідь від 08.08.2023 №423/4875 та повернуто комплект документів щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю без реалізації.
Суд зазначає, що розгляд заяви позивача і доданих до неї документів, поданих для призначення і виплати одноразової грошової допомоги, повинен закінчуватись прийняттям відповідного рішення (про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги). Неприйняття жодного рішення свідчить про недотримання встановленого законодавством порядку вирішення цього питання. Як наслідок, така процесуальна дія як повернення комплекту документів щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю без реалізації на підставі звернення правоохоронного органу, Порядком №975 не передбачена.
Як було зазначаено вище, пунктом 13 Порядку №975 встановлено, що керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку.
Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або проповерненнядокументів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чиповерненнядокументів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чиповерненнядокументів на доопрацювання.
Отже, пакет документів, наданий ІНФОРМАЦІЯ_3 було повернуто без розгляду, рішення прийнято не було. Про повернення пакету документів позивача було повідомлено листом-відповіддю ІНФОРМАЦІЯ_4 від 18.03.2024.
Щодо кримінального провадження №42023081370000085, з попередньою кваліфікацією ч.5 ст.426-1 КК України, суд зазначає, що вина особи у вчинені кримінального правопорушення встановлюєтьсялише на підставі вироку суду щодо такої особи, який набрав законної сили, доказів наявності якого до суду не надано.
За таких обставин, суд вважає дії Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України щодо повернення документів позивача без прийняття рішення про призначення чи відмову у призначенні одноразової грошової допомоги суперечать зазначеним вище нормам.
Суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зважаючи на встановлення судом порушеного права, застосовуючи механізм захисту порушеного права та його відновлення, оскільки відповідачем як суб`єктом владних повноважень не прийнято рішення по суті розгляду матеріалів (задоволення/відмови) щодо здійснення виплати одноразової грошової допомоги позивачу відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України щодо повернення заяви позивача та доданий до неї пакет документів про здійснення виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із інвалідністю, без прийняття рішення та зобов`язання Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України розглянути висновок про призначення одноразової грошової допомоги позивачу та прийняти рішення про призначення або про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги.
Враховуючи те, що після повернення документів від Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_3 надано позивачу лише лист-відповідь, яким повідомлено про повернення комплекту документів щодо нарахування та виплати позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю, отже заява та документи для виплати позивачу одноразової грошової допомоги знаходяться у ІНФОРМАЦІЯ_4 , а тому, з метою повного захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 повторно надіслати Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України документи для прийняття рішення щодо призначення позивачу одноразової грошової допомоги, у зв`язку із встановленням інвалідності.
Решта доводів та заперечень учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з вимогамистатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно достатті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1ст. 245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.9 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір».
Доказів понесенняпозивачем інших судовихвитрат матеріали справи не містять.
Керуючись ст.ст.2,5,9,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України (03168, м.Київ, пр.Повітрофлотський, 6, код ЄДРПОУ26632298), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання бездіяльності протиправною та забов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України щодо повернення заяви ОСОБА_1 та доданого до неї пакету документів про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із інвалідністю, без прийняття рішення про призначення чи відмову в призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 повторно надіслати Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України документи для прийняття рішення щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975.
Зобов`язати Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України повторно розглянути документи та заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності, та за наслідками повторного розгляду прийняти у встановлений строк відповідне рішення, передбачене Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервистів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 №975.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119747137 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні