КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2024 року Київ№ 373/2422/18
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Скрипки І.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про визнання дій протиправними та стягнення коштів,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася до Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області з вказаним адміністративним позовом.
Просила визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької РДА (правонаступник - Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області) в частині невиплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік та стягнути з Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької РДА на користь позивача невиплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2018 рік у сумі 1265,00 грн.
Ухвалою Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 12.02.2019 адміністративну справу № 373/2422/18 передано на розгляд Київського окружного адміністративного суду на підставі пункту 3 частини першої статті 29 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою суду від 18.03.2019 (суддя Харченко С.В.) цю справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Згідно із частиною першою статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України, справа, розгляд якої розпочато одним суддею, повинна бути розглянута цим самим суддею, за винятком випадків, які унеможливлюють участь судді у розгляді справи.
У силу вимог частини дев`ятої статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України, невирішені судові справи за вмотивованим розпорядженням керівника апарату суду, що додається до матеріалів справи, передаються для повторного автоматизованого розподілу справ виключно у разі, коли суддя не може продовжувати розгляд справи більше чотирнадцяти днів, що може перешкодити розгляду справи у строки, встановлені цим Кодексом.
На підставі розпорядження керівника апарату Київського окружного адміністративного суду було проведено повторний автоматизований розподіл вказаної справи з підстав, зазначених у ньому.
Внаслідок автоматизованого розподілу матеріали справи були передані для розгляду судді Скрипці І.М.
Ухвалою суду від 01.04.2019 справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Замінено відповідача Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ: 03193703; місцезнаходження: 08400, Київська обл., м. Переяслав-Хмельницький, вул. Богдана Хмельницького, буд. 53) на процесуального правонаступника - Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (код ЄДРПОУ: 03193778; місцезнаходження: 08301, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Головатого, буд. 4).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що вона є учасником бойових дій, тож відповідно до положень статті 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік у розмірі 1265,00 грн. Стверджувала, що виплату цієї допомоги відповідачем здійснено не на її рахунок, відкритий в Публічному акціонерному товаристві Акціонерний банк «Укргазбанк», а на рахунок іншої банківської установи. Такі дії відповідача позивач уважає протиправними та такими, що порушують її права та інтереси, у зв`язку із чим звернулася з позовом до суду.
Відповідача позов не визнав, надав суду відзив на позовну заяву, у якому не заперечує наявність у позивача права на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік у розмірі 1265,00 грн.
Представник відповідача також зазначив, у зв`язку з відсутністю в отриманому відповідачем від Військової частини НОМЕР_1 списку одержувачів щорічної разової грошової допомоги інформації про банківську установу позивача, посадовою особою відповідача у самостійному порядку було встановлено наявність рахунку, відкритого на ім`я ОСОБА_1 в Акціонерному товаристві Комерційний банк «Приватбанк».
За наведених обставин, на думку представника відповідача, Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, у зв`язку із чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої просила суд позов задовольнити з підстав, викладених у позові.
Крім того, під час розгляду справи судом установлено, що Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (код ЄДРПОУ: 03193778) змінило найменування на Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (код ЄДРПОУ: 03193778).
Вирішуючи питання щодо заміни відповідача правонаступником, суд виходив із такого.
Згідно з наявною в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань інформацією за кодом в ЄДРПОУ: 03193778, відповідач - Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області змінив найменування на Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, код ЄДРПОУ залишився незмінним.
За змістом статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Відтак, суд уважає за можливе замінити відповідача на правонаступника Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (код ЄДРПОУ: 03193778; місцезнаходження: 08301, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Головатого, буд. 4).
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_2 , виданого позивачу 18.10.2017 Управлінням персоналу штабу командування Сухопутних Військ Збройних Сил України (а.с. 7).
Судом установлено, що Військовою частиною НОМЕР_1 подано до Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації список одержувачів щорічної разової грошової допомоги, до якого включено і позивача (а.с. 53-54).
Разом із тим, виплату позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік на банківський рахунок, відкритий на ім`я позивача в Публічному акціонерному товаристві Акціонерний банк «Укргазбанк», відповідачем здійснено не було.
Уважаючи дії відповідача, що виявились у невиплаті позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік протиправними, позивач звернулася з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із такого.
Правовий статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту визначаються Законом України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі Закон № 3551-XII).
За положеннями частини п`ятої статті 12 Закону № 3551-ХІІ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
З метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» від 14.03.2018 № 170 (далі - постанова № 170).
Пунктом 1 цієї постанови встановлено, що у 2018 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі - грошова допомога), здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення).
Районні органи соціального захисту населення перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання).
Обов`язок стосовно подання до 23.03.2018 районним органам соціального захисту населення переліку осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, покладається на наступні органи: Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною фіскальною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Генеральною прокуратурою України, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України; Пенсійним фондом України - щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах (пункт 2 постанови № 170).
Таким чином, виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік є виключною компетенцією відповідача за наслідками поданих відповідними військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями переліку осіб, які мають право на її отримання.
При цьому згідно з приписами статті 171 Закону № 3551-ХІІ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Аналогічні за змістом положення наведені в абзаці другому пункту 1 постанови № 170.
Аналізуючи вказані вище положення, суд доходить висновку, що чинним на момент виникнення спірних правовідносин законодавством передбачено два альтернативних варіанти виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня особам, які не є пенсіонерами: 1) через відділення зв`язку; 2) через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача).
Згідно зі статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За правилами частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Як вже зазначалось судом вище, на виконання вимог постанови № 170 Військовою частиною НОМЕР_1 подано до Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації список одержувачів щорічної разової грошової допомоги, до якого включено і позивача (а.с. 53-54).
Вказані обставини представником відповідача не заперечуються.
При цьому, як стверджує представник відповідача, з огляду на те, що дані про банк одержувача (позивача) не були зазначені у наведеному списку, посадовою особою відповідача у самостійному порядку було встановлено наявність рахунку, відкритого на ім`я ОСОБА_1 , в Акціонерному товаристві Комерційний банк «Приватбанк».
За наведених обставин відповідачем здійснено виплату позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік у розмірі 1265,00 грн. на рахунок № НОМЕР_3 в Акціонерному товаристві Комерційний банк «Приватбанк» (а.с. 55-56).
Водночас жодних належних та достатніх доказів, які свідчать про наявність у позивача відкритого в Акціонерному товаристві Комерційний банк «Приватбанк» банківського рахунку, представником відповідача суду не надано.
У свою чергу, позивач наголошує, що платіжна картка № НОМЕР_3 , яка зазначена Військовою частиною НОМЕР_1 у поданому до відповідача списку одержувачів щорічної разової грошової допомоги, є власністю іншої банківської установи - Публічного акціонерного товариства Акціонерний банк «Укргазбанк», що підтверджується довідкою відділення № 56 Публічного акціонерного товариства Акціонерний банк «Укргазбанк» від 27.01.2018 № 12/18 (а.с. 32).
Так, зі змісту вказаної довідки вбачається, що у Публічному акціонерному товаристві Акціонерний банк «Укргазбанк» на ім`я позивача відкрито поточний рахунок з використанням електронного платіжного засобу у гривні № 26250002688692 та випущено платіжну картку № НОМЕР_3 .
Будь-яких доказів на спростування вказаних обставин представником відповідача суду не надано.
Суд звертає увагу відповідача на те, що право позивача на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік не повинно ставитись у залежність від неналежного визначення районними органами Управління соціального захисту населення реквізитів банківського рахунку її одержувача.
Суд також наголошує, що у випадку відсутності повної інформації про особовий рахунок ОСОБА_1 відповідач не був позбавлений можливості здійснити виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в інший спосіб, зокрема, через відділення зв`язку.
Відтак, суд констатує, що неналежне виконання відповідачем обов`язку з виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік призвело до її неотримання позивачем, чим порушило її право, як учасника бойових дій, на належне матеріальне забезпечення.
При цьому суд звертає увагу позивача на те, що бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.
З огляду на викладене, керуючись положеннями частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, беручи до уваги те, що невиплата позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік виражається у формі пасивної поведінки, суд доходить висновку, що бездіяльність відповідача, що виявилась у невиплаті позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік, є протиправною.
При цьому, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд ураховує правову позицію, викладену Верховним Судом у постанові від 01.12.2020 в адміністративній справі №465/273/16-а.
Так, у вказаному судовому рішенні Верховний Суд зазначив, що якщо пенсію чи грошову допомогу призначено, конкретний обсяг заборгованості державного органу-боржника перед позивачем встановлений і не є предметом спору (визнається сторонами), а заборгованість виникла внаслідок протиправної бездіяльності боржника - суб`єкта владних повноважень, який не здійснює виплати, належним способом захисту порушених прав є стягнення коштів у встановленому розмірі на користь позивача.
Як вже зазначалось судом, наявність у позивача права на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік у розмірі 1265,00 грн. відповідач не заперечує.
Беручи до уваги, що питання розміру належної до виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік не є предметом спору у цій справі, з огляду на встановлення судом протиправної бездіяльності відповідача, що виявилась у невиплаті позивачу цієї допомоги за 2018 рік, суд доходить висновку, що позовна вимога в частині стягнення з відповідача на користь позивача щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік у сумі 1265,00 грн. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки позивач звільнена від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 52, 73-78, 90, 139, 143, 159, 162, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, що виявилась у невиплаті ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік.
Стягнути з Управління соціальної та ветеранської політики Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (код ЄДРПОУ: 03193778; місцезнаходження: 08301, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Головатого, буд. 4) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) невиплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2018 рік у сумі 1265, 00 грн. (одна тисяча двісті шістдесят п`ять гривень 0 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Скрипка І.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119747466 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Скрипка І.М.
Адміністративне
Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
Опанасюк І. О.
Адміністративне
Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
Опанасюк І. О.
Адміністративне
Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
Опанасюк І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні